Skatteudvalget 2009-10
L 22 Bilag 11
Offentligt
Til lovforslag nr.L 22
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2009
3. udkast(Ændringsforslag fra S og SF)Betænkningover
Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love(Justeringer af pensionsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven, udbytteskat iskattefritagne dødsboer samt tekniske justeringer af forårspakke 2.0)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-6, 8 og 9. Ændringsforslag nr. 7 og 10 er stillet af Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartismedlemmer af udvalget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2009 og var til 1. behandling den 30. oktober 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 28. august 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2008-09, alm. del - bilag 391. Den 7.oktober 2009 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Finansrådetog Forsikring & Pension. [Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige hen-vendelser.]SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besva-ret.]
2
3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 10affattes således:»10.Efter § 23 indsættes:»§23 a.Når skattepligten for de skattepligtige, der er nævnt i § 1, stk. 1, ophører uden at der er ta-le om dødsfald, skal forsikringsselskabet m.v. foretage en endelig opgørelse af beskatningsgrundla-get og den skattepligtige del heraf. Forsikringsselskabet m.v. skal tilbageholde skatten og angive ogindbetale den til told- og skatteforvaltningen inden for 1 måned efter, at forsikringsselskabet m.v.har fået kendskab til ophøret. Samtidig med indbetalingen af skatten giver forsikringsselskabet m.v.den skattepligtige underretning om indbetalingen. Ved den endelige opgørelse af beskatningsgrund-laget for en pensionsopsparingskonto anses et værdipapir for afstået på tidspunktet for ophør afskattepligten for et beløb svarende til handelsværdien på ophørstidspunktet. Ved denne opgørelseskal der ud over forfaldne renter medregnes de renter, der på ophørstidspunktet er påløbne, menikke forfaldne. § 23, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.Stk. 2.Ved anvendelsen af § 15, stk. 7, skal den skattepligtige til brug for pengeinstituttets opgø-relse som nævnt i stk.1, give instituttet oplysning om værdierne opgjort efter § 15, stk. 7, 1. og 2.pkt., på grundlag af senest foreliggende regnskab. Ved anvendelsen af § 16, stk. 2, skal den skatte-pligtige til brug for pengeinstituttets opgørelse som nævnt i stk. 1, give instituttet oplysning somnævnt i § 16, stk. 3, på grundlag af senest foreliggende regnskab eller af værdien af aktiverne ikommanditselskabet som nævnt i § 16, stk. 2, 2. pkt., på tidspunktet for skattepligtsophøret somnævnt i stk. 1.Stk. 3.Skatteministeren fastsætter regler om underretningen efter stk. 1.««[Forlængelse af fristen for opgørelse af pensionsafkastskat ved ophør af fuld skattepligt m.v.]2)Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:»01. I§ 25, stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter »skat efter denne lov«: », skat efter lov om beskatning afvisse pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven)«.«[Maksimering af udbetaling af negativ pensionsafkastskat, teknisk justering]
3
3)Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 30ændres »§ 22« til: »§§ 22 og 23 a«.«[Konsekvensen af for sen oplysning til pengeinstituttet om værdi af unoterede aktier m.v.]Til § 24)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 21 A, stk. 1,indsættes som4. pkt.:»Ved beregning af det overskydende beløb efter § 18, stk. 2, 4. pkt., ses der bort fra personlig ind-komst, der ikke er skattepligtig til Danmark, eller hvortil beskatningsretten efter bestemmelserne ien dobbeltbeskatningsoverenskomst tilfalder en fremmed stat, Færøerne eller Grønland.«.«[Indsættelse af en regel, der ved en fejl udgik af Forårspakke 2.0, om opgørelsen af den personligeindkomst ved tilbagebetaling af bidrag]Til § 35)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 2, stk. 1, nr. 4,indsættes efter »i samme omfang som nævnt i pensionsbeskatningslovens §19«: », jf. dog § 3, nr. 4«.02.I§ 2, stk. 1, nr. 5,indsættes efter »ikke skal medregnes til den skattepligtige indkomst for løn-modtageren«: », jf. dog § 3, nr. 4«.03.I§ 3, nr. 3,ændres »som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, 2 og 4« til: »som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1 og2«.04.I§ 3indsættes som nr. 4:»4) Vederlag som nævnt i nr. 3, når dette indbetales på en pensionsordning.««[Indsættelse af henvisning og præcisering af reglerne om bidragsgrundlaget]Til § 46)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 30, stk. 1,ændres »§ 32, stk. 4« til: »§ 32, stk. 3«.«[Konsekvensændring af Forårspakke 2.0]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af <>:Ny paragraf7)Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
4
»§ 01I lov om beskatning af fonde og visse foreninger (fondsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelsenr. 1192 af 11. oktober 2007, som ændret ved § 7 i lov nr. 513 af 7. juni 2006, § 3 i lov nr. 1534 af19. december 2007, § 10 i lov nr. 460 af 12. juni 2009 og § 7 i lov nr. 525 af 12. juni 2009, foreta-ges følgende ændring:1.I§ 5, stk. 3,indsættes som4. pkt.:»Procenten i 2. pkt. er 4,0 i indkomståret 2010.««[Genindførelse af konsolideringsfradrag i indkomståret 2010]Til § 10Afskatteministeren,tiltrådt af <>:8)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.§ 11 C, stk. 4, nr. 2, litra c, 1. pkt.,affattes således:»Årets afkast af ordningen opgjort efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5, medmindre sel-skabet i stedet sender oplysning om årets skattepligtige afkast opgjort som forskellen mellem på denene side forsikringens kapitalværdi ved årets udgang med tillæg af udbetalinger i årets løb og på denanden side forsikringens kapitalværdi ved årets begyndelse med tillæg af indbetalinger i årets løb, ihvilket tilfælde selskabet i stedet for oplysning om ordningens indestående ved indkomstårets ud-gang, jf. litra a, sender oplysning om kapitalværdien af ordningen ved indkomstårets udgang.««[Erklæring fra udenlandske forsikringsselskaber m.v.]Ny paragraf9)Efter § 16 indsættes som ny paragraf:»§ 02I lov nr. 521 af 12. juni 2009 om ændring af kildeskatteloven og forskellige andre love (Forenk-ling af reglerne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag og konsekvensændringer som følge afForårspakke 2.0 m.v.) foretages følgende ændring:1.I§ 29, stk. 7,indsættes efter »fastsættes«: »grundbeløbet i kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, til13.600 kr. og«.«[Opjustering af grundbeløb til 2010-niveau]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af <>:Til § 1710)Istk. 2ændres »5 og 6« til: »5, 6 og 01«.[Virkningstidspunkt for konsolideringsfradrag i indkomståret 2010]
5
BemærkningerTil nr. 1 og 3Kun pensionsberettigede, der er fuldt skattepligtige her til landet efter kildeskattelovens § 1, ogsom ikke anses for hjemmehørende i udlandet efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, er fra ogmed 2010 skattepligtige efter pensionsafkastbeskatningsloven. Begrænset skattepligtige efter kilde-skattelovens § 2 vil derimod ikke længere være skattepligtige efter pensionsafkastbeskatningsloven.Med den foreslåede § 23 a i pensionsafkastbeskatningsloven indføres en ny regel i pensionsaf-kastbeskatningsloven, som regulerer ophør af fuld skattepligt. Som reglen er foreslået formuleret,omfatter den imidlertid ikke alene den situation, som reglen er tiltænkt, nemlig ophør af fuld skatte-pligt ved overgang til begrænset skattepligt, men også ophør af fuld skattepligt ved dødsfald.Ophør af fuld skattepligt ved dødsfald er imidlertid allerede reguleret efter pensionsafkastbeskat-ningslovens § 23 i det omfang, at pensionsordningen ophører ved dødsfaldet. Efter § 23 skal der vedophævelse af pensionsordninger således som udgangspunkt foretages en endelig opgørelse af be-skatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf.Såfremt ordningen ikke ophører på grund af dødsfaldet – fordi eventuelle efterlevende måtte væreberettiget til udbetalinger fra ordningen, f.eks. i form af rateudbetalinger fra en ratepension – er si-tuationen ikke omfattet af § 23. Situationen vil imidlertid være omfattet af § 23 a, som den er fore-slået formuleret, hvilket ikke er oplagt.§ 23 a er alene tiltænkt de situationer, hvor den løbende afkastskattepligt ophører på grund af op-hør af fuld skattepligt, men hvor selve pensionsordningen ikke ophæves.Det foreslås derfor for detførste,at § 23 a alene omfatter ophør af fuld skattepligt, når skatte-pligtsophøret ikke beror på pensionskundens dødsfald.Det foreslås for detandet,at fristen for pensionsudbyderen til at foretage den endelige opgørelseaf pensionsafkastskatten på 3 hverdage ændres til 1 måned.Det specielle ved opgørelsen af pensionsafkastskatten ved skattepligtsophøret - i modsætning tilbåde den løbende, årlige opgørelse, og den opgørelse, der sker ved ophør af pensionen - er, at be-regningen som hovedregel altid skal foretages tilbage i tid. Kunden vil ofte komme til banken efterskattepligten er ophørt. Der vil altså ofte ikke være tale om en beregning med udgangspunkt i deaktuelle forhold. Dermed vil det i mange tilfælde være nødvendigt at rekonstruere, hvorledes situa-tionen så ud tilbage i tid, hvilket vanskeliggør pensionsudbyderens opgave.Hertil kommer, at den foreslåede § 23 a i store træk svarer til § 23, der gælder ophør af ordningen,og som angiver en frist på 3 dage ved ophævelse af ordningen – dog undtaget situationer, hvor op-hævelsen ikke medfører, at der sker udbetaling, i hvilket tilfælde fristen i stedet er 1 måned. Skatte-pligtsophøret implicerer netop ikke en udbetaling.Endelig er det oplagt, at den særlige problemstilling vedrørende værdiansættelsen af eventuelleunoterede aktier i pensionsdepotet i forbindelse med opgørelsen af beskatningsgrundlagt, jf. neden-for, lettere håndteres, når fristen er 1 måned i stedet for 3 dage.Det foreslås for dettredje,at den foreslåede § 23 a ændres, således at der tages hensyn til situatio-ner, hvor der i et pensionsdepot i en bank måtte ligge unoterede aktier, eller hvor pensionsopsparin-gen er placeret i kommanditselskaber.Efter reglerne om opgørelse af gevinst og tab for unoterede aktier og anparter, skal der til brug forlagerbeskatningen ved indkomstårets begyndelse respektive indkomstårets udløb anvendes det stør-
6
ste beløb af enten anskaffelsessummen eller selskabets indre værdi pr. aktie eller anpart ifølge sene-ste aflagte årsregnskab.Dette er reguleret i pensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 7. Pensionskunden skal således år-ligt og senest den 1. december i det enkelte indkomstår give pengeinstituttet oplysning om de rele-vante værdier, jf. § 15, stk. 7, 3. pkt.Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 11, stk. 2, gælder, at i indkomstår, hvor skattepligten ind-træder eller ophører, er indkomståret den del af kalenderåret, hvori skattepligten har bestået. Pensi-onsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 7, finder altså tilsvarende anvendelse ved ophør af skattepligt.Imidlertid tager bestemmelsen i § 15, stk. 7, 3. pkt., om kundens pligt over for pengeinstituttet ik-ke umiddelbart højde for, at værdiansættelsesbestemmelsen vil finde tilsvarende anvendelse vedophør af fuld skattepligt. På tidspunktet for skattepligtsophøret kan der således være kommet et ny-ere årsregnskab end det årsregnskab, som har dannet udgangspunkt for det foregående års afkastbe-skatning, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 22.Det foreslås derfor at tage højde herfor i den foreslåede § 23 a, således at der ved anvendelsen afpensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 7, stilles krav til den skattepligtige om at give pengein-stituttet oplysning om de pågældende værdier på grundlag af senest foreliggende regnskab til brugfor instituttets opgørelse af beskatningsgrundlaget.Tilsvarende foreslås det i den foreslåede § 23 a at tage højde for situationer, hvor pensionsmidler-ne måtte være placeret i kommanditselskaber. Lagerbeskatningen er nærmere reguleret i pensions-afkastbeskatningslovens § 16, og som for de unoterede aktier gælder, at reglen vil finde tilsvarendeanvendelse ved ophør af skattepligt efter § 23 a, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 11, stk. 2.Således foreslås § 23 a justeret, således at der ved anvendelsen af § 16, stk. 2, stilles krav til denskattepligtige om at give pengeinstituttet oplysning om de pågældende værdier på grundlag af se-nest foreliggende regnskab, alternativt om værdien af aktiverne i kommanditselskabet som nævnt i§ 16, stk. 2, 2. pkt., på tidspunktet for skattepligtsophøret.De nævnte oplysninger skal af den skattepligtige gives til pengeinstituttet til brug for opgørelsenefter § 23 a, som pengeinstituttet har pligt til at foretage inden 1 måned efter, at pengeinstituttet harfået kendskab til skattepligtsophøret. Heraf følger, at 1-månedsfristen også gælder for den skatte-pligtiges afgivelse af oplysningerne til pengeinstituttet.SKAT udsteder i forbindelse med skattepligtsophøret en fritagelsesattest til pensionskunden, somkunden med henblik på at opnå skattefrihed sender til pengeinstituttet, hvorved instituttet får kend-skab til ophøret. Fra dette tidspunkt har pensionsopspareren således 1 måned til at give pengeinsti-tuttet de relevante oplysninger.Pensionsafkastbeskatningslovens § 30 regulerer den situation, hvor en skattepligtig ikke rettidiggiver pengeinstituttet oplysning om værdierne efter § 15, stk. 7, og § 16, stk. 3, i forbindelse medindgivelsen af opgørelsen efter § 22, dvs. i forbindelse med den almindelige løbende afkastbeskat-ning.Det foreslås i ændringsforslag nr. 3 at udvide pensionsafkastbeskatningslovens § 30 til også atgælde opgørelsen efter den foreslåede § 23 a.Til nr. 2Ved ophør af ordninger omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 1, og ved ophør afskattepligt for skattepligtige institutter omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 2, kan
7
der udbetales negativ pensionsafkastskat, som ikke kan fremføres og medregnes på grund af ophø-ret, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 1. pkt.Der kan dog højst udbetales et beløb svarende til skat efter pensionsafkastbeskatningsloven, dvs.lov nr. 1535 af 19. december 2007, og den afgift efter realrenteafgiftsloven, der er betalt for de 5indkomstår umiddelbart forud for det første af de år, hvor der foreligger uudnyttet negativ skat, jf.pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 2. pkt.I pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 2. pkt., nævnes derimod ikke betalt skat efter lovom beskatning af visse pensionskapitaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1075 af 5. november 2006,som tidsmæssigt ligger mellem realrenteafgiftsloven og pensionsafkastbeskatningsloven, som gæl-der fra 1. januar 2010.Det er ikke tilsigtet, at skat betalt efter lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v. ikke ermedregnet i pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 2. pkt. Det foreslås på denne baggrund atændre § 25, således at der højst kan udbetales et beløb svarende til skat efter pensionsafkastbeskat-ningsloven, skat efter lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v., og afgift efter realrenteaf-giftsloven, der betalt for de 5 indkomstår umiddelbart forud for det første af de år, hvor der forelig-ger uudnyttet negativ skat.Til nr. 4Ændringsforslaget vedrører genopretning af en fejl.Ved lov nr. 412 af 29. maj 2009 blev pensionsbeskatningslovens § 21 A omformuleret, idet denblev udvidet til også at omfatte rateordninger og ophørende livrenter.Pensionsbeskatningslovens § 21 A giver bl.a. mulighed for, at beløb, der er indbetalt til en kapi-talpension, og som overstiger ejerens personlige indkomst, jf. pensionsbeskatningslovens § 18, stk.2, 4. pkt., kan tilbagebetales eller overføres til en anden ordning uden, at dette betragtes som en af-giftspligtig udbetaling.Det fremgår af bemærkningerne til den nye affattelse af pensionsbeskatningslovens § 21 A, at derikke er tilsigtet en ændring af den skattemæssige behandling i disse situationer.Den tidligere affattelse af bestemmelsen indeholdt en regel om, at ved opgørelsen af, om indbeta-lingen overstiger personlig indkomst, ses der bort fra personlig indkomst, der ikke er skattepligtig tilDanmark, eller personlig indkomst, der er skattepligtig til Danmark, men som beskattes i udlandetifølge en dobbeltbeskatningsoverenskomst.Reglen udgik imidlertid i forbindelse med nyaffattelsen af pensionsbeskatningslovens § 21 A vedForårspakke 2.0. Dette har ikke været tilsigtet.Det foreslås derfor, at reglen påny indsættes i pensionsbeskatningslovens § 21 A. Reglen sikrer, athvis beløb, der er indbetalt til en kapitalpension, overstiger ejerens personlige indkomst, kan der sketilbagebetaling eller overførsel til en anden pensionsordning, i tilfælde, hvor der ikke er optjent per-sonlig indkomst, der er skattepligtig til Danmark, og i tilfælde, hvor der er optjent personlig ind-komst, der er skattepligtig til Danmark, men som beskattes i udlandet ifølge en dobbeltbeskatnings-overenskomst.Til nr. 5Der er blevet rejst spørgsmål om samspillet mellem reglerne i § 2, stk. 1, nr. 4, og § 3, nr. 3, i ar-bejdsmarkedsbidragsloven, jf. lov nr. 471 af 12. juni 2009 (lovforslag L 196, 2008-09). Det er sær-
8
ligt blevet påpeget, at lovens § 3, nr. 3, vil kunne misforstås og vil kunne opfattes sådan, at indbeta-linger på pensionsordninger ikke længere er omfattet af bidragspligten.Dette er ingenlunde tilfældet, hvilket også fremgår af bemærkningerne til L 196. Det er naturligvisvigtigt, at loven er så entydigt affattet som muligt, og det foreslås derfor at foretage de nødvendigetekniske præciseringer af lovteksten, således at sådanne misforståelser ikke vil kunne opstå. Der eralene tale om tekniske præciseringer, som ikke har provenumæssige konsekvenser.Efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 4, er indbetalinger foretaget af arbejdsgiver, tid-ligere arbejdsgiver eller offentlige myndigheder til pensionsordninger i samme omfang som nævnt ipensionsbeskatningslovens § 19 omfattet af pligten til at svare arbejdsmarkedsbidrag. Efter § 2, stk.1, nr. 5, omfatter bidragspligten også indbetalinger foretaget af en arbejdsgiver til pensionsordnin-ger etableret i udlandet, når indbetalingerne i medfør af en dobbeltbeskatningsoverenskomst ikkeskal medregnes til den skattepligtige indkomst.Efter lovens § 3, nr. 3, medregnes vederlag som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, ikke i grundlagetfor betaling af arbejdsmarkedsbidrag, når sådanne vederlag ikke skal medregnes ved opgørelsen afden skattepligtige indkomst. Henvisningen til nr. 4 kan læses sådan, at der ikke skal betales ar-bejdsmarkedsbidrag af pensionsindbetalinger, hvilket der som nævnt skal efter § 2, stk. 1, nr. 4, og iøvrigt også efter nr. 5. § 2 og § 3 modsiger således i en vis grad hinanden.Som det fremgår af bemærkningerne til L 196, tænkes der med disse bestemmelser på den situati-on, at en person modtager et vederlag, som er skattefrit efter ligningslovens § 7 Æ (pasning af sygebørn) og § 7 Ø (godtgørelse i særlige tilfælde ved fejlagtig udbetaling af skattefri rejsegodtgørelse).Der skal ikke betales arbejdsmarkedsbidrag af sådanne vederlag, hvis modtageren får pengene ud-betalt, og det samme bør være tilfældet, hvis de i stedet indsættes på en pensionsordning.Det foreslås præciseret, at der ikke betales arbejdsmarkedsbidrag af sådanne vederlag, hverkenved udbetaling eller ved indbetaling på en pensionsordning. Herved gøres det klart, at fritagelsesbe-stemmelsen alene er rettet mod denne situation.Til nr. 6Ved lov nr. 459 af 12. juni 2009 (Forårspakke 2.0) blev dødsboskattelovens dagældende § 32, stk.2, ophævet. Henvisningen i dødsboskattelovens § 30, stk. 1, 2. pkt., til dødsboskattelovens § 32, stk.4, skulle derfor have været korrigeret til en henvisning til stk. 3. Denne konsekvensrettelse blev veden forglemmelse ikke gennemført. Det foreslås, at det sker nu.Til nr. 7 og 10Som konsekvens af vedtagelsen af Forårspakke 2.0., der medfører nulregulering af reguleringstal-let i personskattelovens § 20 i 2010, vil det såkaldte konsolideringsfradrag efter fondsbeskatnings-lovens § 5, stk. 3, være nul i indkomståret 2010. Fagforeninger og arbejdsgiverforeninger har såle-des mistet muligheden for at foretage konsolideringsfradrag i indkomståret 2010.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget foreslår, at rette op herpåved at genindføre konsolideringsfradraget i indkomståret 2010. Det foreslås således i ændringsfor-slag, at der i indkomståret 2010 kan foretages konsolideringsfradrag med 4,0 procent.Det foreslås, at genindførelsen af konsolideringsfradraget for faglige sammenslutninger (fagfore-ninger og arbejdsgiverforeninger), jf. ændringsforslag nr. 7, skal have virkning fra og med ind-komståret 2010.
9
Til nr. 8Blandt andet ved tegning af pensionsordninger, omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit II Ahos forsikringsselskaber m.v. i udlandet skal forsikringstageren m.v. efter skattekontrollovens § 11C, stk. 4, til told- og skatteforvaltningen indsende en erklæring fra det udenlandske selskab, hvoridet påtager sig hvert år af egen drift til told- og skatteforvaltningen at sende en række oplysningervedrørende ordningen det foregående kalenderår.Det drejer sig om ordningens indestående ved indkomstårets udgang, årets udbetalinger fra ord-ningen og årets skattepligtige afkast opgjort efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5.Med lovforslaget foreslås pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 4, ændret, således at den endnugældende metode for opgørelsen af afkastet af pensionsordningen, hvor beregningen tager udgangs-punkt i pensionsordningens kapitalværdi primo, henholdsvis ultimo året, fortsat vil kunne anvendesfra 2010 og fremover, såfremt pensionsudbyderen ikke foretager en opgørelse efter pensionsafkast-beskatningslovens §§ 3-5.Det foreslås at konsekvensændre skattekontrollovens § 11 C, stk. 4, således at i det omfang, at detudenlandske selskab på anmodning af pensionsopsparingen afgiver den nævnte erklæring, skal sel-skabet i erklæringen give oplysninger om årets afkast af ordningen opgjort efter pensionsafkastbe-skatningslovens §§ 3-5, medmindre selskabet i stedet sender oplysning om årets skattepligtige af-kast opgjort som forskellen mellem på den ene side forsikringens kapitalværdi ved årets udgangmed tillæg af udbetalinger i årets løb og på den anden side forsikringens kapitalværdi ved årets be-gyndelse med tillæg af indbetalinger i årets løb. I dette tilfælde skal selskabet i stedet for oplysningom ordningens indestående ved indkomstårets udgang sende oplysning om kapitalværdien af ord-ningen ved indkomstårets udgang.Til nr. 9Der er tale om en yderligere teknisk justering af Forårspakke 2.0.Efter kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, har grænsegængere som udgangspunkt et fradrag ved opgø-relsen af den skattepligtige indkomst på 4,25 pct. af vederlag m.v., som ydes en lønmodtager, og afindkomst, som en selvstændigt erhvervsdrivende oppebærer efter lov om arbejdsmarkedsbidrag.Heri fradrages bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatnings-loven. Det er en forudsætning, at den pågældende er omfattet af social sikringslovgivning i udlan-det.Fradraget kan sammen med et eventuelt fradrag opgjort efter reglerne om beskæftigelsesfradrageti ligningslovens § 9 J dog højst udgøre et grundbeløb på 7.400 kr. Grundbeløbene reguleres efterpersonskattelovens § 20 og udgør i 2009 13.600 kr.Bestemmelsen er ophævet med virkning fra indkomståret 2011. Det følger af § 1, nr. 4, og § 29,stk. 2, i lov nr. 521 af 12. juni 2009 om ændring af kildeskatteloven og forskellige andre love (For-enkling af reglerne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag og konsekvensændringer som følge afForårspakke 2.0 m.v.) – L 197, Folketingsåret 2008/09.Ved Forårspakke 2.0 blev grundbeløb i lovgivningen, der reguleres efter personskatteloven § 20,opjusteret til 2010-niveau, og reguleringstallet blev »nulstillet«. For så vidt angår denne »nulstil-ling« henvises til § 1, nr. 30, i lov nr. 459 af 12. juni 2009 om ændring af personskatteloven og for-skellige andre love (Forårspakke 2.0 - Vækst, klima, lavere skat) – L 195, folketingsåret 2008/09.Imidlertid blev grundbeløbet i kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, ikke opjusteret. Dette har betydningfor indkomståret 2010, idet bestemmelsen er ophævet med virkning fra indkomståret 2011. Den
10
manglende opjustering af grundbeløbet fører i kombination med »nulstillingen« af reguleringstallettil, at beløbsgrænsen for indkomståret 2010 er 7.400 kr., mens beløbsgrænsen for 2009 er 13.600 kr.Det har ikke været hensigten, at beløbsgrænsen på denne måde skulle nedsættes.Det foreslås derfor, at grundbeløbet efter kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, i lighed med andre be-løbsgrænser, som reguleres efter personskattelovens § 20 opjusteres fra 1987- til 2010-niveauet. Forden konkrete beløbsgrænse er 2010-niveauet 13.600 kr. Opjusteringen foreslås dog alene at havebetydning for indkomståret 2010, da bestemmelsen i kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, herefter ikkelængere finder anvendelse.Teknisk foreslås dette gjort ved en ændring af overgangsreglerne i lov nr. 521 af 12. juni 2009,som ophæver kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, med virkning fra indkomståret 2011.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
11
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 22Bilagsnr.12345678910TitelHøringssvar og høringsskema, fra skatteministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 2/11-09 fra FinansrådetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 28/10-09 fra Forsikring og Pension1. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/11-09 fra Finans-rådetSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/10-09 fra Forsik-ring og PensionÆndringsforslag fra skatteministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 22Spm.nr.12TitelSpm. om en oversigt over de foreslåede ændringer af Forårspakke 2.0,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil medvirke til at justere Forårspakke 2.0. vedat stille ændringsforslag, der sikrer, at fagforeninger og arbejdsgiver-foreninger ikke rammes af fastfrysningen af grænserne i personskatte-lovens § 20, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at den ændrede affattelse af PBL §53 A ved lov nr. 1534 af 19/12-07 medfører, at stiftelsesprovisionenved etablering af forsikringen ikke kan fragå i 1. års skattepligtigeafkast efter PBL § 53 A, stk. 3, hvis forsikringen etableres i 2010, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at svaret på spørgsmål 3 er en bekræftelse af, atder fra 2010 efter ændring af PBL § 53 A, stk. 3, ved lov nr. 1534 af19. december 2007, ikke kan fragå stiftelsesprovisionen ved etable-ringen af forsikringen i 1. års skattepligtige afkast efter PBL § 53A,stk. 3, på grund af bestemmelsen i pensionsafkastbeskatningslovens §4, stk. 3, nr. 4, hvis forsikringen etableres i 2010, til skatteministeren,[og ministerens svar herpå]Spm. om i fortsættelse af svaret på spørgsmål 3 at oplyse, om der hid-til fra pensionsforsikringsselskaberne er sket indberetning af kapital-tilvæksten, jf. indberetningspligten i skattekontrollovens § 8 B, stk. 1,nr. 5, til skatteministeren, [og ministerens svar herpå]Spm. om i bindende svar af 23. juni 2009 fra Skatterådet, offentlig-gjort som SKM 2009.406, fremgår under SKATs indstilling og be-grundelse, at forsikringstager har fradrag for stiftelsesprovision. Kan
3
4
5
6
12
ministeren på grundlag af svaret på spørgsmål 3 bekræfte, at denneforudsætning altså er forkert, til skatteministeren, [og ministerens svarherpå]