Kommunaludvalget 2009-10
L 219 Bilag 2
Offentligt
855736_0001.png
855736_0002.png
855736_0003.png
Indenrigs- og SundhedsministerietKommuneøkonomiJ.nr. 2010-2652nmj
28. maj 2010

Notat

om

høringssvar i forbindelse med forslag til lov om ændring af lov om kom-

munal udligning og generelle tilskud til kommuner

(Forhøjelse af det betin-gede bloktilskud og nedsættelse af bloktilskud ved budgetoverskridelser)

Indledning

Lovforslaget blev sendt i høring hos KL den 25. maj 2010 med frist den 28.maj 2010.Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 28. maj 2010 modtaget høringssvarfra KL. KL beklager indledningsvis den korte høringsfrist, som ikke levnermulighed for at forelægges udkastet for KL´s bestyrelse inden for fristen. KLtager derfor forbehold for supplerende bemærkninger.KL kan ikke støtte forslagetKL tager generelt afstand fra sanktioner og nævner, at det betingede bloktil-skud efter forslaget forhøjes til 3 mia. kr., som udgør ca. 500 kr. pr. indbygger.Det vil efter KL´s opfattelse være vanskeligt for en kommune at få økonomientil at hænge sammen, hvis den mister så stor en del af bloktilskuddet.KL nævner videre, at lovforslaget indebærer, at hvis kommunerne ikke over-holder deres budgetter, vil bloktilskuddet blive nedsat tilsvarende. Det er efterKL´s opfattelse urimeligt i en situation, hvor kommunerne måtte have budget-teret med et lavere udgiftsniveau, end der har været forudsat i aftalerne. KLforeslår, at forslaget ændres på dette punkt.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkningerDet skal indledningsvis bemærkes, at hvis kommunerne overholder de indgåe-de aftaler, vil det betingede bloktilskud blive udbetalt fuldt ud. Ordningen harsåledes kun betydning, hvis kommunerne overskrider det aftalte udgiftsniveauog er derfor ikke en sanktion, men en betingelse knyttet til bloktilskuddet.Efter den hidtidige ordning var 1 mia. kr. af bloktilskuddet gjort betinget af, atkommunerne budgetterede inden for det aftalte. Men der var efter den hidtidigeordning ingen konsekvenser, hvis det efterfølgende viste sig, at budgettet ikkeblev overholdt. Og det har været tilfældet flere gange - senest for 2009, hvorregnskabet netop har vist en budgetoverskridelse på ca. 5 mia. kr.
Side1af3
Forslaget indebærer, at det hidtidige betingede bloktilskud forhøjes fra 1 til 3mia. kr. Samtidig indføres en ny ordning, som skal tilskynde kommunerne tilikke bare at budgettere inden for det aftalte, men også til at overholde budget-tet. Ellers vil der blive foretaget en tilsvarende nedsættelse af bloktilskuddetinden for en ramme på 3 mia. kr.Budgettet er kommunernes vigtigste økonomiske styringsværktøj. Det er derforikke et urimeligt krav, at kommunerne skal overholde deres budgetter, og dethar været en forudsætning i forhold til aftalesystemet, at kommunerne sigter påat styre de faktiske udgifter.Det har hele tiden været et krav, at det kommunale budget skal være realistisk.Med dette lovforslag tilskyndes kommunerne til at lægge realistiske budgetterog til at gennemføre en økonomistyring, der sikrer, at budgetterne bliver over-holdt.Med hensyn til KL´s bemærkning om, at hvis kommunerne har budgetteretlavere end det aftalte udgiftsniveau, så må de efter KL´s opfattelse også havemulighed for at overskride budgetterne, skal det bemærkes, at det ikke er skøn-net hensigtsmæssigt gennem lovgivningen at lægge op til, at det vil være enacceptabel adfærd at lægge urealistisk lave budgetter, som herefter kan over-skrides.Det skal i den forbindelse bemærkes, at regeringen planlægger initiativer medhenblik på at styrke kommunernes økonomistyring. Blandt disse initiativerindgår først og fremmest indførelse af et egentligt halvårsregnskab for den en-kelte kommune. Halvårsregnskabet planlægges at skulle behandles og godken-des af kommunalbestyrelsen i september måned i budgetåret, og vil bl.a. mu-liggøre en hurtigere opfølgning på eventuelle afvigelser fra det budgetterede ogforventede for det 1. halvår og dermed også nedbringe risikoen for afvigelsermellem regnskab og budget på helårsbasis.Økonomistyring af institutionerneEfter KL´s opfattelse vil lovforslaget medføre en uhensigtsmæssig økonomisty-ring af de kommunale institutioner, idet det vil begrænse institutionernes mu-lighed for at anvende opsparede midler.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkningerEfter regeringens opfattelse er det generelt hensigtsmæssigt, at de kommunaleinstitutioner har mulighed for at overføre uforbrugt midler til efterfølgende år.Men det fratager ikke kommunalbestyrelsen for det overordnede ansvar for atstyre kommunens samlede forbrug. De enkelte institutionernes forbrug måindgå som et element i kommunens samlede økonomistyring.Revision af lovenEfter KL´s opfattelse må lovgivning af denne karakter være en midlertidig for-anstaltning. Den lovbestemte revision bør derfor fremrykkes.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger
Side 2 af 3
Der er både i dette lovforslag og i det samtidigt fremsatte lovforslag om til-skudsnedsættelse ved kommunale skatteforhøjelser foreslået en revision afordningen i folketingsåret 2013-14.Begge lovforslag træder i kraft 1. januar 2011. På tidspunktet for revisionen vilder derfor være to års erfaringer. Det vurderes ikke realistisk at foretage revisi-on af disse ordninger på baggrund af erfaringer fra en kortere periode end to år.Endvidere er det et vigtigt element i forhold til at understøtte aftaleoverholdel-se, at ordningen ikke opfattes som midlertidig og dermed kan give anledningtil, at kommunerne overfører udgifter mellem regnskabsårene.
Side 3 af 3