Kommunaludvalget 2009-10
L 218
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetSlotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf. 72269000
Dato:
NMJ/ J.nr. 2010-2654
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 3. juni2010 følger hermed indenrigs- og sundhedsministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 8 (KOU L 218).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S)
Spørgsmål nr. 8:”Hvordan er ministeren, uden at have gennemført en evaluering af den gæl-dende lov, nået til den konklusion, at udvidede individuelle sanktioner er denrigtige vej at gå, når der imens den nuværende lovgivning om individuellesanktioner har været gældende, både har været eksempler på, at kommu-nerne har overholdt aftalen med regeringen i forhold til skatteudskrivningen,og at kommunerne har udskrevet flere skatter end aftalt?”Svar:Den hidtidige ordning har haft virkning for to budgetår, det vil sige 2009 og2010. For 2009 var der aftalt uændret skat for kommunerne under ét, og detblev tilnærmelsesvist overholdt. For 2010 var der aftalt mulighed for kommu-nale skatteforhøjelser inden for en ramme på 500 mio. kr. Det indgik yderli-gere, at den daværende indenrigs- og socialminister fik bemyndigelse til atfordele rammen på kommuner efter ansøgning inden den kommunale bud-getvedtagelse. 17 kommuner fik tilladelse til at forhøje skatten inden forrammen.Ved budgetvedtagelsen for 2010 havde den enkelte kommune således fuldklarhed over, at en skatteforhøjelse ud over det tilladte ville indebære et brudpå aftalen med KL. Og kommunerne havde ligeledes klarhed over konse-kvenserne i form af individuelle og kollektive nedsættelser af bloktilskuddet.Alligevel valgte en række kommuner at forhøje skatten med i alt 269 mio. kr.ud over den aftalte ramme.
2
Forløbet af budgetvedtagelsen for 2010 tyder på, at de individuelle nedsæt-telser af bloktilskuddet nogle steder ikke har givet den enkelte kommunetilstrækkelige incitamenter til at medvirke til, at aftalen blev overholdt.Det vurderes at være uholdbart, hvis kommunerne fortsat skal kunne væreen troværdig aftalepart. Lovforslaget skal på den baggrund ses som en støt-te til det kollektive aftalesystem og således til på den ene side at opretholdeden enkelte kommunes ret til selv at fastsætte sin skatteudskrivning, og påden anden side at give kommunerne en tilskyndelse til at samarbejde om atholde den samlede kommunale skat inden for de aftalte rammer.
Bertel Haarder/ Nils Majgaard Jensen