Kommunaludvalget 2009-10
L 218 Bilag 2
Offentligt
Indenrigs- og SundhedsministerietKommuneøkonomiJ.nr. 2010-2654nmj
28. maj 2010
Notat
om
høringssvar i forbindelse med forslag til lov om ændring af lov om nedsæt-
telse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale
skatteudskrivning
(Ændring af perioden for individuelle nedsættelser af blok-tilskuddet og justering af undtagelsesbestemmelserne for kommuner, der tidli-gere har nedsat skatten)Indledning
Lovforslaget blev sendt i høring hos KL den 25. maj 2010 med frist den 28.maj 2010.Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 28. maj 2010 modtaget høringssvarfra KL. KL beklager indledningsvis den korte høringsfrist, som ikke levnermulighed for at forelægges udkastet for KL´s bestyrelse inden for fristen. KLtager derfor forbehold for supplerende bemærkninger.Samarbejdet mellem staten og kommunerneKL understreger, at sanktioner efter KL´s opfattelse ikke er vejen frem for ettillidsfuldt samarbejde mellem staten og kommunerne. KL påpeger i den for-bindelse, at der er taget en række initiativer for at styrke aftalesystemet. Detgælder den faseopdelte budgetlægning, som fremmer en mere forpligtende ogafstemt budgetproces kommunerne imellem, og som har været praktiseret siden2009.Efter KL´s opfattelse har den faseopdelte budgetlægning for 2009 og 2010bevist, at systemet fungerer, og at kommunerne har stor vilje til i fællesskab atoverholde de indgåede aftaler.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkningerRegeringen lægger ligesom KL stor vægt på det økonomiske samarbejde mel-lem staten og kommunerne. Men det er en forudsætning for aftalesystemet, atde indgåede aftaler bliver overholdt.Det er regeringens vurdering, at det har været nødvendigt at understøtte aftale-systemet med lovgivning, som har styrket kommunernes incitamenter til atoverholde de indgåede aftaler. Denne lovgivning blev indført i 2008 med virk-ning fra og med 2009. Det førte i første omgang til, at KL tog initiativ til denfaseopdelte budgetlægning. Regeringen værdsætter dette initiativ, som betyder,at kommunerne i højere grad samarbejder om at overholde de indgåede aftaler.
Side1af2Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@70033ac2\@[email protected]
Men der har fortsat været problemer med overholdelse af aftalerne på skattesi-den. For 2010 blev der således aftalt en ramme for kommunale skatteforhøjel-ser på 500 mio. kr., men kommunerne forhøjede skatten med 769 mio. kr. Enoverskridelse af denne størrelsesorden viser, at der er behov for at styrke inci-tamentet til aftaleoverholdelse. Derfor forlænges perioden for den individuellemodregning i bloktilskuddet for de kommuner, der forhøjer skatten, fra to tilfire år.Sammenhængen mellem skat og serviceKL nævner, at tankegangen bag finansieringssystemet er, at den enkelte kom-munalbestyrelse frit kan bestemme sammenhængen mellem skat og service.Men KL hævder, at lovforslaget gør det nærmest umuligt for en kommune athæve skatten. Efter KL´s opfattelse vil lovforslaget betyde, at kommunernesskatteudskrivningsret reelt sættes ud af kraft og låses fast på et tilfældigt ni-veau. KL nævner i den forbindelse, at en mere omfattende dispensationspraksiskan være nødvendig.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkningerLovforslaget skal ses som en støtte til den selvstændige kommunale skatteud-skrivning. Men den kommunale skatteudskrivning må ske inden for de rammer,der aftales med regeringen.Der er som hidtil mulighed for, at nogle kommuner kan sætte skatten op, hvisandre sætter den tilsvarende ned. Det forudsætter naturligvis et vist kommunaltsamarbejde om at overholde den aftalte ramme for skatteudskrivningen. Og hermå KL påtage sig en vis rolle i forbindelse med koordineringen af de kommu-nale skatteforhøjelser og skattenedsættelser.Lovforslaget sigter også mod at styrke den enkelte kommunes incitament til atsætte skatten ned, hvis der er mulighed for det. Den såkaldte ”frit lejde” ord-ning opdateres, så enhver skattenedsættelse i forhold til det nuværende skatte-niveau automatisk giver ret til en tilsvarende skatteforhøjelse igen på et seneretidspunkt uden at kommunen risikerer individuelle sanktioner. Der er såledesingen kommune, der skal afholde sig fra en skattenedsættelse af frygt for, atden senere vil blive ramt af individuelle sanktioner, hvis den bliver nødt til atforhøje skatten igen.Det skal afslutningsvis bemærkes, at for at have et kollektivt aftalesystem erdet væsentligt, at kommunerne kan være en troværdig forhandlingspartner ogat regeringen kan stole på, at aftalerne overholdes for kommunerne under ét.Forslaget skal derfor også ses som en ønske om at understøtte det kollektiveaftalesystem.
Side 2 af 2Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@70033ac2\@[email protected]