Skatteudvalget 2009-10
L 213 Bilag 41
Offentligt
J.nr. 2009-311-0033Dato: 31. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 213 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven ogforskellige andre love (Midlertidig udligningsskat på store pensionsudbe-talinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradrag m.v.)Hermed sendes kommentar til en henvendelse af 26. maj 2010 fra JanBritze (L 213 - bilag 39).
Troels Lund Poulsen/ Hardy Pedersen
Jan Britze har på ny rettet henvendelse til Skatteudvalget om lovforslaget. Han anfører føl-gende:Mange tusinde pensionister har været omfattet af en obligatorisk virksomhedspensi-onsordning, hvor størstedelen af pensionsindbetalingen er foretaget af virksomhe-den mod lavere udbetalt løn, altså uden mulighed for topskattefradrag.Topskatten blev først indført i 1985, hvor mange pensionister havde opsparet pensi-on i mere end 20 år. Altså ingen fradragsmulighed i topskatten.Stor rentetilvækst til pensionsdepoterne i 1980’ernes højrenteperiode, hvoraf be-skatning er foretaget.Betalt 2,5 pct. i pensionsformueafgift af hele pensionsformuen i 1982 i henhold tillov nr.696 af 21.12.1982.Betalt løbende realrenteafgift og pensionsafkastbeskatning.Skatten må betragtes som et indgreb i arbejdsmarkedspensionerne fra 1991 såvelsom i Hovedoverenskomsten og i lokaloverenskomsterne.Beregningseksempler for en række pensionister viser, at udligningsskatten medførerenskattestigning
i forhold til 2009 beskatningen, altså før skattereformen. Hertilkommer øgede afgifter. Det kan undre, at pensionisterne ikke som andre skal havemindre beskatning, men at de skal have en skattestigning er uforståeligt.Der erskattestop.
Dette bekræfter Statsminister Lars Løkke Rasmussen sidst i TVDR1 den 09.02. 2010 ved at udtale: ”Vi står vagt omkring skattestoppet
”.Tidligere skatteminister Kristian Jensen udtalte i Berlingske 13.02.2010: ” Regerin-gens skattestop har siden det trådte i kraft 1. januar 2002 givet et sikkert og forudsi-geligt grundlag for danskernes privatøkonomi.
Hertil bemærkes:
Det er uden betydning for, om en udbetaling skal pålægges udligningsskat, om indbetalin-gerne i sin tid var frivillige eller obligatoriske i henhold til en arbejdsmarkedspension. Fra-dragsværdien af en indbetaling er den samme, hvad enten indbetalingerne er sket til en ob-ligatorisk ordning eller til en privattegnet ordning.Indbetalinger til en pensionsordning med løbende udbetalinger har altid kunnet fratrækkeshenholdsvis været bortseelsesberettigede til den højeste marginalskat. Det var også tilfældetfør topskatten blev indført i 1994, hvor den afløste 12 pct.s skatten. Det vil sige, at der før1994 var fradrag i 12 pct.s skatten.På samme måde som pensionsudbetalinger indkomstbeskattes, uanset hvor stor en del af udbeta-lingen, der består af afkast, udligningsbeskattes store pensionsudbetalinger, uanset hvor stor endel der består af afkast.Når der er fradrag for indbetalingerne til en pensionsordning, betyder dette, at det beløb,der indbetales på ordningen, i betydeligt omfang er ”betalt” af det offentlige i form af skat-tebesparelse. Forrentningen sker imidlertid af det fulde beløb på opsparingen. Både af dendel, man selv har måttet have op af lommen - og af den del af indbetalingen, som er ”be-talt” af det offentlige.Indkomstbeskatningen af pensionsudbetalingerne, herunder den foreslåede udligningsskat, er så-ledes blot en form for tilbagebetaling af statens andel af skattebesparelsen af pensionsopsparin-gen, samt af det afkast disse penge har genereret i tiden fra indbetalingstidspunktet til udbeta-lingstidspunktet.Side 2
Det forhold, at livsforsikringsselskaber, pensionskasser, pensionsfonde samt skattebegunstigedeopsparings- og pensionsordninger i pengeinstitutter m.v. i 1983 skulle betale en formueafgift på2,5 pct. til staten er uden betydning for begrundelsen for udligningsskatten.Formålet med udligningsskatten er delvist at udligne den skattefordel, der er knyttet til deneksisterende pensionsformue som følge af nedsættelsen af marginalskatten i Forårspakke2.0. Det vil sige, at man vil undgå, at pensionister med store pensionsudbetalinger får alt forstore skattelettelser.Indførelsen af udligningsskatten, der pålægges pensionsudbetalingerne kan - lige så lidtsom en eventuel forhøjelse af en anden indkomstskat - anses for et indgreb i arbejdsmar-kedspensionerne. De parter, der indgår arbejdsmarkedspensioner, kan kke indgå nogen afta-le, der måtte binde Folketinget, om, hvordan beskatningen af pensionsudbetalingerne skalvære. Dermed kan Folketinget også indføre udligningsskatten uden, at der foreligger etindgreb i arbejdsmarkedspensionerne.I ”Aftale om genopretning af dansk økonomi”, som regeringen og Dansk Folkeparti harindgået den 25. maj 2010, indgår suspension af regulering af en række beløbsgrænser iskatte- og afgiftslovgivningen i 2011-2013. Det gælder også grænserne på henholdsvis362.800 kr. og 121.000 kr. (2010-niveau) i udligningsskatten. Endvidere udskydes den af-talte forhøjelse af topskattegrænsen i 2011 i tre år.Næsten alle lettelserne i personskatten er dog allerede er trådt i kraft. Mellemskatten er af-skaffet, bundskatten er nedsat med 1,5 pct.enheder, og ca. 2/3 af forhøjelsen af topskat-tegrænsen er gennemført. Til trods for udligningsskatten vil stort set alle få en skattelettel-ser i forhold til de regler, der var gældende udenForårspakke 2.0.Aftalen om genopretning af dansk økonomi har ikke nogen betydning for udformning afudligningsskatten. Genopretningspakkens formål er netop at sikre balance i de offentligeudgifter, således at Danmark kan komme sikkert ud af den internationale krise. For at dettekan lykkes, skal alle skatteydere bidrage. Aftalen indebærer, at pensionister, der skal betaleudligningsskat, ligesom alle andre kommer til at bidrage til genopretningen af den offentli-ge økonomi.For så vidt angår skattestoppet bemærkes, at uligningsskatten er et finansieringselement iForårspakke 2.0, og dermed er skattestoppet overholdt.
Side 3