Skatteudvalget 2009-10
L 213 Bilag 38
Offentligt
852865_0001.png
852865_0002.png
852865_0003.png
J.nr. 2009-311-0033Dato: 26. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
213 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven ogforskellige andre love (Midlertidig udligningsskat på storepensionsudbetalinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradrag m.v.)Hermed sendes kommentar til en henvendelse af 24. maj 2005 fra HenrikSpliid (L 213 - bilag 35).
Troels Lund Poulsen/ Hardy Pedersen
Henrik Spliid har en række bemærkninger til min kommentar (L 213 – bilag 22) til hansførste henvendelse til Skatteudvalget (L 213 – bilag 15).Helt forskellige skattefradrag, men samme skat:Henrik Spliid er enig i, at det er en rimelig antagelse, at der til grund for store pensionsud-betalinger normalt også vil ligge store pensionsindbetalinger, som er fratrukket til den høje-ste marginalskatteprocent. Men forskelle i afkast kan føre til, at udbetalinger fra to ordnin-ger, hvorpå der er indbetalt samme beløb, kan føre til forskelle i størrelsen fra de to ordnin-ger. Udligningsskatten er simpelthen 100 pct. summarisk og arbitrær.AldersstrafHenrik Spliid anfører, at jeg nægter at forstå hans eksempel, nemlig at to personer har fuld-stændig samme indbetalinger og over samme tidsperiode og i samme pensionsinstitut. Hvisden ene person af en eller anden grund er et år ældre (kom senere i skole fx), vil hans pen-sion forventeligt løbe over færre år, og den udbetalte årlige pension bliver større. Det ergrundlaget for udligningsskatten, nemlig fradragene, der er tale om her, ikke uvedkommen-de omstændigheder som alder, samfundssind, progression eller misundelse.Aldersdiskrimination90 pct. af de personer, der rammes af udligningsskatten, er i dag over 65 år, og de har ingenmulighed for at omgøre deres pensionisttilværelse ved at udskyde deres pension, blive påarbejdsmarkedet eller lignende. Udligningsskatten rammer præcist kun gamle mennesker,mens der er mange flere yngre (alle under 60 i praksis) der til nu har haft nøjagtigt de sam-me fradrag og fremover vil få samme ”utilsigtede gevinst”, når de pensioneres. Det gælderf.eks. skatteministeren selv. Men de særbeskattes ikke. Det er diskrimination.Tilbagevirkende kraftDenlovgivning,der er grundlaget for udligningsskatten, må betegnes som uægte tilbagevir-kende, fordi denændrerden aftale, som staten indgik med borgeren, da borgeren indvilli-gede i at spare op til sin pension på bestemte nøje beskrevne vilkår (lod sig ansætte underen statsoverenskomst, pensionsindkomstbeskatning, osv.).

Hertil bemærkes:

Ad helt forskellige skattefradrag, men samme skatPå samme måde som pensionsudbetalinger indkomstbeskattes, uanset hvor stor en del af udbeta-lingen, der består af afkast, udligningsbeskattes store pensionsudbetalinger, uanset hvor stor endel, der består af afkast.Når der er fradrag for indbetalingerne til en pensionsordning, betyder dette, at det beløb,der indbetales på ordningen, i betydeligt omfang er ”betalt” af det offentlige i form af skat-tebesparelse. Forrentningen sker imidlertid af det fulde beløb på opsparingen. Både af dendel, man selv har måttet have op af lommen - og af den del af indbetalingen, som er ”be-talt” af det offentlige.Indkomstbeskatningen af pensionsudbetalingerne, herunder den foreslåede udligningsskat, er så-ledes blot en form for tilbagebetaling af statens andel af skattebesparelsen af pensionsopsparin-gen, samt af det afkast disse penge har genereret i tiden fra indbetalingstidspunktet til udbeta-lingstidspunktet.Ad aldersstraf
Side 2
Ved en given størrelse af pensionsopsparing har længden af den periode, som pensionsord-ningen udbetales over, betydning for beskatningen i kraft af det progressive skattesystem. Iet progressivt skattesystem får højere løbende indkomster en højere skattebetaling. Der erderfor ikke noget overraskende i, at udligningsskatten - ligesom topskatten - rammer udbe-talinger til personer, der har været arbejdsomme, foretaget store fradrag, og derved fået sto-re opsparinger. Det betyder, at udbetaling af et givet beløb over eksempelvis 14 år vil giveen højere årlig udbetaling end udbetaling over 15 år. Det kan ikke være anderledes.Ad aldersdiskriminationLovforslaget er ikke afgrænset efter alder men efter indkomstart. Lovforslaget vil kunramme personer, der i de næste 9 får pensionsudbetalinger. Det betyder, at personer, der fårpensionsudbetalinger fra og med 2020 ikke kommer til at betale udligningsskat. Det harimidlertid været afgørende for regeringen med en hurtig udfasning af udligningsskattenmed henblik på at udgå væsentlige negative effekter på den fremadrettede opsparingsad-færd.Ad tilbagevirkende kraftUdligningsskatten har virkning for udbetalinger, der sker fra og med indkomståret 2011.Det er ikke lovgivning med tilbagevirkende kraft at indføre andre, højere skattesatser forindkomster, der erhverves i 2011, end de skattesatser, der gælder for indkomster i 2010.I et tilfælde, hvor der fremadrettet indføres en skærpet beskatning af pensionsudbetalinger,eller som tilfældet er her, at en skattelettelse udebliver, foreligger der ikke i juridisk for-stand lovgivning med tilbagevirkende kraft, uanset, at skatteyderne ikke havde forventet el-ler haft nogen anledning til at forvente en skærpet beskatning eller som her, at en skattele-lettelse udebliver.På det tidspunkt, hvor der indbetales på en pensionsordning med fradragsret eller bortseel-sesret for indbetalingen, kendes de skattesatser, der skal finde anvendelse for udbetalinger-ne, der måske først sker om 30-40 år, af gode grunde ikke. Der kan derfor ikke af nogenudstedes nogen garanti for, at der til sin tid vil gælde de samme skattesatser for udbetalin-gerne, som anvendes for indbetalingerne. Da skattebegunstiget pensionsopsparing er lang-sigtet opsparing, må opspareren derfor være indstillet på, at der muligvis vil gælde andreskattesatser for udbetalingen end man forventede på det tidspunkt, hvor indbetalingen fandtsted.Den foreslåede ikrafttræden har ikke i forbindelse med Justitsministeriets lovtekniske gen-nemgang af lovforslaget givet anledning til bemærkninger. Det er fortsat min opfattelse, atlovforslaget ikke har tilbagevirkende kraft.Jeg kan øvrigt henvise til min kommentar (L 213 – bilag 30) til en henvendelse fra JetteVorstrup, Steen Leth Jeppesen, Ernst Ingurt og Henrik Spliid, www.strafskatten.dk (L 213– bilag 18).
Side 3