Skatteudvalget 2009-10
L 213 Bilag 36
Offentligt
852806_0001.png
852806_0002.png
J.nr. 2009-311-0033Dato: 25. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 213 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven ogforskellige andre love (Midlertidig udligningsskat på store pensionsudbe-talinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradrag m.v.)Hermed sendes kommentar til en henvendelse af 25. maj 2010 fra JanBritze (L 213 - bilag 33).
Troels Lund Poulsen/ Hardy Pedersen
Jan Britze spørger, om begrundelsen for indførelsen af udligningsskatten ikke er bortfaldet,idet Genopretningspakken ikke indeholder forslag om forhøjelsen af topskattegrænsen.Hvis lovforslaget ikke opgives, vil et tusindtalligt antal pensionister få en skatteprocent,hvis højde ikke er set tidligere.

Hertil bemærkes:

Nej, begrundelsen for udligningsskatten er ikke bortfaldet.Baggrunden for udligningsskatten er, at indskud på pensionsordninger med løbende og ra-tevise udbetalinger fuldt ud kan fradrages i den personlige indkomst. For personer, der be-taler topskat, er værdien af fradraget 59 pct. (ekskl. arbejdsmarkedsbidrag og kirkeskat) førForårspakke 2.0. Før 1998 var værdien af fradraget endnu højere. Personer med høje ind-komster har således kunnet indskyde beløb på pensionsordninger med meget høj fradrags-værdi.Med skattereformen sættes marginalskatten markant ned fra 2010 og dermed også skattenpå udbetalinger fra den pensionsformue, der allerede er opbygget. Det indebærer en utilsig-tet gevinst for den eksisterende pensionsopsparing, der er fradraget med højere marginal-skatter.Formålet med udligningsskatten er delvist at udligne den skattefordel, der er knyttet til deneksisterende pensionsformue som følge af nedsættelsen af marginalskatten i Forårspakken.Det vil sige, at man vil undgå, at pensionister med store pensionsudbetalinger får alt for sto-re skattelettelser.I ”Aftale om genopretning af dansk økonomi”, som regeringen og Dansk Folkeparti harindgået den 25. maj 2010, indgår suspension af regulering af en række beløbsgrænser iskatte- og afgiftslovgivningen i 2011-2013. Det gælder også grænserne på henholdsvis362.800 kr. og 121.000 kr. (2010-niveau) i udligningsskatten. Endvidere udskydes den af-talte forhøjelse af topskattegrænsen i 2011 i tre år.Næsten alle lettelserne i personskatten er dog allerede er trådt i kraft. Mellemskatten er af-skaffet, bundskatten er nedsat med 1,5 pct.enheder, og ca. 2/3 af forhøjelsen af topskat-tegrænsen er gennemført. Til trods for udligningsskatten vil stort set alle få en skattelettel-ser i forhold til de regler, der var gældende udenForårspakke 2.0.Genopretningspakken har ikke nogen betydning for udformning af udligningsskatten. Gen-opretningspakkens formål er netop at sikre balance i de offentlige udgifter, således at Dan-mark kan komme sikkert ud af den internationale krise. For at dette kan lykkes, skal alleskatteydere bidrage. Aftalen indebærer, at pensionister, der skal betale udligningsskat, lige-som alle andre kommer til at bidrage til genopretningen af den offentlige økonomi.
Side 2