Skatteudvalget 2009-10
L 213 Bilag 26
Offentligt
J.nr. 2009-311-0033Dato: 21. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 213 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven ogforskellige andre love (Midlertidig udligningsskat på store pensionsudbe-talinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradrag m.v.)Hermed sendes kommentar til henvendelse af 9. maj 2010 fra Kurt Æren-lund Pedersen (L 213 - bilag 5).
Troels Lund Poulsen/ Carsten Vesterø
Kurt Ærenlund Pedersen anmoder Skatteudvalget om, at lovforslaget ikke fremmes, eller atdet i det mindste ændres således, at det ikke tillægger samfundets borgere urigtige motiver,ikke rammer mennesker, der igennem mange år har udvist den ansvarlighed over for fami-lie og samfund, som dansk tradition tilsiger, at en god samfundsborger udviser, samt atskatten for alle andre udmåles på en forståelig og retfærdig måde. Vedtages det foreliggen-de forslag, vil det virke stærkt undergravende på retsbevidstheden i samfundet og på bor-gernes opfattelse af at leve i et demokrati, hvor alle behandles ens. Det kan ingen, hverkenborgere, folketingsmedlemmer eller politiske partier være interesseret i.Kurt Ærenlund Pedersen peger på 5 forhold, som han beder Skatteudvalget om at tage hen-syn til.Hertil bemærkes:Nedenfor kommenteres de 5 forhold, som han har bedt Skatteudvalget om at tage hensyntil.Ad lovforslagets motiveringBaggrunden for udligningsskatten er ikke, som Kurt Ærenlund Pedersen antager, at der lig-ger en antagelse om spekulationshensigt bag pensionsindbetalinger. Noget sådant er ikkeanført i motiverne for indførelsen af udligningsskatten.Med Forårspakke 2.0 blev indkomstbeskatningen lempet med det formål at give en størretilskyndelse til at yde en ekstra indsats på arbejdsmarkedet. Formålet med udligningsskat-ten er at sikre, at denne lempelse af indkomstbeskatningen målrettes personer, der er aktivepå arbejdsmarkedet.Med Forårspakke 2.0 sættes marginalskatten markant ned og dermed også skatten på udbe-talinger fra allerede opbygget pensionsformue. Det indebærer en utilsigtet gevinst for deneksisterende pensionsopsparing, der er fradraget med højere marginalskatter.På grund af ændringen af skattestrukturen med en markant sænkning af marginalskatten fraindkomståret 2010 i Forårspakke 2.0 foreslås det, at der indføres en midlertidig udlignings-skat på høje pensionsudbetalinger.Opsparere med arbejdsmarkedspensioner har haft samme skattefordel af pensionsindskud-det som opsparere med privattegnede pensioner og skal derfor også betale udligningsskat,hvis pensionsudbetalingerne overstiger bundfradraget.Ad opsparingen er sket i tillid til gældende reglerDer er ikke tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft på den måde, at der gennemføres lov-givning, som skal finde anvendelse på dispositioner, der er foretaget, og hvor der på det tids-punkt, hvor dispositionen blev gennemført, gjaldt andre skatteregler for dispositionen.Udligningsskatten har fremadrettet virkning, idet den har virkning for udbetalinger, der skerfra og med 2011. I et tilfælde, hvor der fremadrettet indføres en skærpet beskatning af pen-sionsudbetalinger, foreligger der ikke i juridisk forstand lovgivning med tilbagevirkendekraft, uanset, at en gruppe af skatteydere havde forventet eller ønsket, at en generel skatte-lettelse også ville blive dem til del.
Side 2
Ad skattens udmålingDe statslige indkomstskattesatser er de samme uanset skatteyderens bopæl. Når der sker lø-bende udbetalinger fra en pensionsordning, betales der statslig indkomstskat med de skatte-satser, der gælder på udbetalingstidspunktet. Såfremt udbetalingen overstiger topskat-tegrænsen, skal der betales topskat med 15 pct. af den del af udbetalingen, der overstigergrænsen. Det er tilfældet uanset, hvor den pågældende er bosat på udbetalingestidspunktetog uanset, hvilken fradragsværdi den pågældende har haft på indbetalingstidspunktet. Til-svarende gælder for udbetalinger fra pensionsordninger, som der i følge forslaget skal beta-les udligningsskat af.På samme måde som pensionsudbetalinger indkomstbeskattes, uanset hvor stor en del af udbeta-lingen, der består af afkast, udligningsbeskattes store pensionsudbetalinger, uanset hvor stor endel, der består af afkast. I ingen af situationerne er der tale om dobbeltbeskatning, men om ensamlet beskatning, der typisk er lempeligere end beskatningen af frie midler.I kraft af fradrag for indbetalingerne til en pensionsordning er det beløb, der indbetales på ord-ningen, i betydeligt omfang ”betalt” af det offentlige i form af skattebesparelse.Forrentningen sker imidlertid af det fulde beløb på opsparingen. Både af den del, man selv harbetalt, og af den del af indbetalingen, som er ”betalt” af det offentlige.Indkomstbeskatningen af pensionsudbetalingerne, herunder den foreslåede udligningsskat, er så-ledes en form for tilbagebetaling af statens andel af skattebesparelsen af pensionsopsparingen,samt af det afkast, disse midler har genereret i tiden fra indbetalingstidspunktet til udbetalings-tidspunktet.Ad skattereformen er en skatteomlægning, ikke en skattenedsættelse
I forbindelse med Forårspakken blev bundskatten nedsat med 1,5 pct. enheder, topskattegrænsenblev hævet og mellemskatten afskaffet. Dermed får pensionsudbetalinger op til grænsen for ud-ligningsskatten den samme skattelettelse som andre indkomster, herunder arbejdsindkomst.Derudover får pensionsudbetalinger uanset udligningsskat en skattelettelse på 15 pct. for ind-komster over 2009-topskattegrænsen og op til den nye topskattegrænse. Såfremt der også villeblive betalt mellemskat af pensionsudbetalingerne efter 2009- regler, vil de få nedsat deres mar-ginalskat med 7,5 pct. enheder for indkomster over 362.800 kr., medens satsen for udlignings-skatten kun er på 6 pct.Hvad angår forbruget af energi og usunde fødevarer er det klart, at jo større forbrug, des størreafgiftsstigning. Det betyder, at familier med meget stort forbrug ikke bliver kompenseret fuldtud. Omvendt vil familier med lavt forbrug blive overkompenseret. Det er helt i tråd med intenti-onerne, nemlig at give incitamenter til at nedbringe forbruget af energi og usunde fødevarer ogpensionister bør have samme incitamenter til adfærdsændringer som alle andre skatteydere.Ad indholdet i det foreliggende forslagEfter bestemmelsen kan der overføres uudnyttet bundfradrag mellem ægtefæller dog højst121.000 kr. med fradrag af personlig indkomst (efter regulering efter personskattelovens §13).Hvis loftet for overførsel af uudnyttet bundfradrag mellem ægtefæller på 121.000 kr. ikkeskulle nedsættes med ægtefællens personlige indkomst, ville hensigten med udligningsskat-Side 3
ten om at neutralisere utilsigtede skattelettelser ikke blive opfyldt for en stor del af pensio-nisterne med ægtefæller med lave indkomster.Beløbet på 121.000 kr. er fastsat ud fra, at der skal tages hensyn til ægtepar, hvor overførselaf uudnyttet bundfradrag i mellemskatten har haft stor betydning for familiens økonomi. Idet omfang den anden ægtefælle har personlig indkomst, reduceres overførselsbeløbet på121.000 kr. Det har såledesikkeværet hensigten at holde ægtepar, der ikke har betalt mel-lemskat, fuldstændig fri for udligningsskat, idet disse også har gavn af bundskattelettelsenog forhøjelsen af topskattegrænsen, men blot atmindskederes samlede skattelettelse.For at få et varigt provenu af samme størrelse ville man i stedet være nødt til enten at forhø-je satsen, sætte bundfradraget for betaling af udligningsskatten ned eller alternativt at laveen længere udfasning af udligningsskatten, hvilket vil have en negativ effekt på den frem-adrettede opsparingsadfærd.
Side 4