Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 211 Bilag 8
Offentligt
NOTAT
26. april 2010
Supplerende høringsnotat til L 211
J.nr. 2009-0011242ips/pkh
Der er modtaget yderligere høringssvar til L 211fraDanske RegionerDanske AdvokaterHøringssvaret fraDanske Regioner
indeholder de samme synspunkter, som frem-ført i KL’s høringssvar. Derfor giver høringssvaret fra Danske Regioner ikke an-ledning til yderligere kommentarer i forhold til høringsnotatet af 21. april 2010.I høringssvaret fraDanske Advokater
anføres:Det er ikke nødvendigt at ændre loven, men kun kapitaliseringsbekendtgørelsenBeskæftigelsesministeriet bemærker hertil, at der er to formål med at ændre loven.For det første har skattereformerne ændret et væsentligt element for fastsættelsenaf kapitaliseringsfaktorerne, idet mellemskatten er bortfaldet ved den seneste skat-tereform.Skattereformerne har altså medført, at et af de parametre, der indgår i beregnings-formlen for kapitaliseringsfaktorerne, er bortfaldet. Derfor kan den nuværende be-regningsformel ikke anvendes.For det andet har skattereformerne medført, at forudsætningen om, at der skal væ-re lighed mellem erstatninger, uanset udbetalingsmåden, er fraveget. For at gen-oprette denne forudsætning er det nødvendigt med en lovændring, så det ogsåfremover kan sikres, at værdien af en arbejdsskadeerstatning bliver den samme forden arbejdsskadede, hvad enten erstatningen udbetales som en engangserstatningeller en løbende erstatning.
Forslaget om, at arbejdsmarkedsbidraget trækkes fra ved opgørelsen af den års-løn, indebærer ikke ubetydelige forringelser af erstatningen til tilskadekomne.Danske advokater har opstillet to regneeksempler.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at forslaget om at trække arbejdsmarkedsbi-draget ud af årslønnen sammen med forslaget om at forhøje erstatningsniveauethar til formål at gøre forslaget udgiftsneutralt samlet set.
Beskæftigelsesministeriet har imidlertid følgende bemærkninger til regneeksem-plerne.
Danske Advokater forudsætter, at tilskadekomne har mistet sin erhvervsevne fuld-stændigt. Det vil sige, at tabet af erhvervsevne er 100 pct.Der er årligt kun få sager, hvor denne forudsætning er opfyldt. Det drejer sig omca. 25 sager årligt. Til sammenligning blev der iI 2009 afgjort 3.727 sager om er-hvervsevnetab.Derudover forudsætter Danske Advokater i regneeksemplet, at pågældende ikkehar andre indtægter ved siden af erstatningen.Forudsætningerne er ikke realistiske, fordi det ikke vil forekomme i praksis, at entilskadekommen med 100 pct. erhvervsevnetab ikke har andre indtægter ved sidenaf erstatningen. Typisk vil tilskadekomne med 100 pct. erhvervsevnetab også mod-tage fx førtidspension, privattegnet pension og lignende.Forudsætningerne er endvidere atypiske, idet den forudsatte årsløn ligger langtunder den gennemsnitlige årsløn for tilskadekomne.Med andre forudsætninger om årsløn og supplerende indtægter ville den tilskade-komne have nydt godt af skattereformerne og derfor være bedre stillet efter forsla-get end før skattereformerne. Det bemærkes, at ved en vedtagelse af den foreslåedelovændring vil modtagere af løbende erstatninger for tabt erhvervsevne således igennemsnit modtage 300 kr. mere pr. måned end før skattereformerne, ligesommodtagere af kapitalerstatninger i gennemsnit vil modtage 17.000 kr. mere.Danske Advokater har samtidig anmodet Beskæftigelsesministeriet om at bekræfte,at tilskadekomne, der beder om kapitalisering vil få et lavere kapitalbeløb end efterde gældende regler. Beskæftigelsesministeriet kan hertil bemærke, at alle kapital-erstatninger bliver højere efter forslaget end efter nugældende regler. Hvorvidt enkombination af løbende erstatning og kapitalisering vil indebære et højere eller la-vere rådighedsbeløb efter forslagets regler end efter nuværende regler afhænger afmange forhold, herunder af tilskadekomnes alder.Det bemærkes, at der højest kan kapitaliseres den del af erstatningen, der svarer tilet tab af erhvervsevne på 50 pct. Resten vil fortsat blive udbetalt som en løbendeerstatning.Bemærkningerne fra Danske Regioner og Danske Advokater giver ikke grundlag tilat justere lovforslaget.
2