Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 211 Bilag 11
Offentligt
847582_0001.png
847582_0002.png
847582_0003.png
847582_0004.png
847582_0005.png
847582_0006.png
847582_0007.png
Til lovforslag nr.L 211
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. maj 2010
1. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov omerstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl.(Nye principper for fastsættelse af kapitaliseringsfaktorer og for opgørelsen af årsløn, ændring afanmeldelsesfrist og ophævelse af underretningspligt)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]
1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 16. april 2010 og var til 1. behandling den 26. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.Teknisk gennemgangBeskæftigelsesministeriet har på et møde den 4. maj 2010 givet udvalget en teknisk gennemgangaf lovforslaget.HøringEt udkast til lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring. Den 23. april 2010 sendtebeskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til udval-get. Efterfølgende har beskæftigelsesministeren fremsendt supplerende høringssvar og supplerendehøringsnotat til udvalgetSpørgsmålUdvalget har stillet 32 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som dennehar besvaret.SamrådUdvalget har stillet 3 samrådsspørgsmål til beskæftigelsesministeren. Samrådet blev afholdt den12. maj 2010.
2
3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)I det undernr. 2foreslåede§ 24, stk. 3,affattes således:»Stk.3.Ved beregning af erstatning trækkes arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om arbejdsmarkedsbi-drag, fra årslønnen.«[Præcisering af, at arbejdsmarkedsbidraget trækkes fra ved beregningen af erstatningen]2)Efter nr. 2 indsættes som nye numre:»»01. I§ 24, stk. 3,der bliver stk. 5, indsættes efter 367.000 kr.: »inklusive arbejdsmarkedsbidrag«02.I§ 24, stk. 4,der bliver stk. 6, indsættes efter 137.000 kr.: »inklusive arbejdsmarkedsbidrag«.«[Præcisering af sammenhængen mellem maksimal årsløn og arbejdsmarkedsbidrag]
BemærkningerTil nr. 1Beskæftigelsesministeriet finder, at der er behov for at præcisere, hvorledes årslønnen opgøres oghvorledes erstatningen beregnes med fradrag af arbejdsmarkedsbidrag.Som det fremgår af bemærkningerne til nr. 2 har det vist sig, at der er behov for at præcisere,hvorledes arbejdsmarkedsbidraget trækkes ud af årslønnen med hensyn til maksimal årsløn efterloven.Forslagene i ændringsforslagene indebærer, at årslønnen som hidtil opgøres inklusive arbejdsmar-kedsbidrag.Det indebærer, at lovens definition af årslønsbegrebet ikke ændres.Arbejdsmarkedsbidraget skal ved beregningen af erstatningen trækkes fra årslønnen. På dennemåde er fratrækket af arbejdsmarkedsbidraget i årslønnen gjort til en beregningsregel.Til nr. 2
3
Beskæftigelsesministeriet har fundet det nødvendigt at præcisere forslaget om at trække arbejds-markedsbidraget ud af årslønnen med hensyn til maksimal årslønVed ændringsforslaget foreslås, at beløbet for maksimal årsløn, som hidtil har været opgjort in-klusive arbejdsmarkedsbidraget, ikke ændres på baggrund af forslaget om at trække arbejdsmar-kedsbidraget ud af den årsløn, der lægges til grund for beregningen af erstatningen. Det skyldes, atbeløbet for maksimal årsløn indgår i beregningsformlen for regulering af lovens erstatninger efter §24, stk. 6, der bliver stk. 8. En ændring af beløbet for maksimal årsløn ville således forrykke grund-laget for regulering af erstatningerne.I stedet foreslås en præcisering af, at lovens maksimale årsløn opgøres inklusive arbejdsmarkeds-bidrag. Præciseringen indebærer, at årslønnen før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag begrænses afårslønsmaksimum og først derefter fratrækkes arbejdsmarkedsbidraget i årslønnen.På denne måde får forslaget om at trække arbejdsmarkedsbidraget ud af årslønnen samme virk-ning for højtlønnede som for personer med indtægter under lovens maksimum.Beløbet for maksimal årsløn i 2010 udgør 451.000 kr. inklusive arbejdsmarkedsbidrag.Ændringen af lovens minimumsårsløn er en konsekvensændring af de øvrige ændringer.Beløbet for minimumsårsløn i 2010 udgør 168.000 kr.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Madsen (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF)Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF)fmd.Rasmus Jarlov (KF) Anders Samuelsen (LA)Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone Møller (S) Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 211Bilagsnr. Titel1Brev om fremsættelse og høring af lovforslaget2Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesmi-nisteren3Orientering om pressemeddelelse fra advokatfirmaet Elmer & Partner,fra beskæftigelsesministeren4Supplerende høringssvar, fra beskæftigelsesministeren5Teknisk gennemgang tirsdag den 4. maj6Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget7Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget8Supplerende høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren9Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren10Supplerende høringssvar, fra beskæftigelsesministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 211Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorfor lovforslaget, når det begrundes med skatterefor-men, først er fremsat nu knap et år efter reformens vedtagelse, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, der er juridiske forhindringer for at fastsætte kapitalise-ringsfaktorerne efter indfasning af skattereformen, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der efter ministerens opfattelse vil være positive ognegative konsekvenser for arbejdsskadede og samfundet, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, ministeren vil sende udvalget en oversigt med eksempler påerstatningens størrelse på forskellige lønniveauer, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor arbejdsgivernes merudgift på årsbasis til arbejds-ulykkes- og erhvervssygdomsforsikring i gennemsnit vil være pr.medarbejder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at arbejdsgivere med dårligt arbejdsmiljø også gennem stør-re udgifter til erstatninger får et økonomisk incitament til at forbedrearbejdsmiljøet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen ikke har indregnet et beløb til kompen-sation for arbejdsgiverne i skattereformen, til beskæftigelsesministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, det er et krav fra Finansministeriet, at den samlede virkningaf skattereformen på arbejdsskade-området skal være udgiftsneutral,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
5
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Spm. om, hvorfor det er vigtigt at bryde med det tidligere politiskeaftalte princip om, at erstatninger efter arbejdsskadeforsikringslovenog erstatningsansvarsloven skal udregnes på samme måde, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad er ministerens kommentar til de beregninger, somDanske Advokater har fremlagt i brev af 26. april 2010, jf. L 211 -bilag 4, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at »den gældende affattelse af § 27, stk. 4, giverArbejdsskadestyrelsen hjemmel til ved fastsættelse af kapitalfaktorerat tage højde for, at bundskatten er nedsat med 1,5 procentenheder fraog med indkomståret 2010 og at mellemskatten på 6 pct. er ophævet«,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan kapitalfaktorerne ville have været for 2010, hvisbundskatten havde været nedsat med 1,5 procentenheder og mellem-skatten på 6 pct. var udgået af fastsættelsen, til beskæftigelsesministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om alle løbende erstatninger for tab af erhvervsevne med lov-forslaget for alle arbejdsskade vil blive nedsat med 4,55 pct., til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bemærkninger til lovforslaget side 5, punktet 3.1.3, hvor idet anføres, at »for de personer, der får deres erstatning udbetalt lø-bende hver måned, betyder forslaget samlet set, at de får 300 kr. mereom måneden end før skattereformen«, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke arbejdsskadede, der får deres erstatning udbetalt lø-bende hver måned, der vil have et mindre beløb til disposition, hvislovforslaget gennemføres i forhold til uændrede regler, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at sende udvalget en beregning af eksempler om forskellenmellem erstatning hhv. med og uden den foreslåede lovændring, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om for hvert af eksemplerne A, B og C ved beregninger uddybesit udsagn om, »at der ikke er tilskadekomne, der stilles ringere endfør skattereformerne«, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om det beløb, som en ansvarlig arbejdsgiver (eller 3. mand) skalbetale i erstatning for erhvervsevnetab i medfør af erstatningsansvars-loven (»differenceerstatning«), blive forøget i forhold til, at lovforsla-get ikke vedtages, og i bekræftende fald med hvilket beløb, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forskellene i skatteniveau fra 2009 til 2010 har medvirket tilat kapitalfaktoren for 2010 er højere end kapitalfaktoren for 2009, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ændringen af lovens § 27, stk. 4, i 2007 – som tidligere be-kendtgørelser er udstedt med hjemmel i – vil medføre at kapitalfakto-rerne alt andet lige vil blive mindre, hvis skatteprocenten stiger - menhøjere hvis skatteprocenten falder, og at faktorerne alt andet lige lige-
6
21
2223
24
25
26
27
28
29
30
31
32
ledes vil blive ændret, hvis renteniveauet (jf. § 3, nr. 2 i bekendtgørel-sen) ændres, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om det er korrekt, at kapitalfaktorerne indtil lovændringen i2007 blev beregnet uden mediandragelse af skatteprocenter, og atdisse kapitalfaktorer grundet rentens udvikling i en meget lang årræk-ke har betydet, at de arbejdsskadede er blevet voldsomt underkom-penseret, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om beregning af kapitalfaktorer, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om årslønnen med den foreslåede regel skal beregnes på nogenanden måde end årslønnen skal beregnes på efter Erstatningsansvars-loven, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil fremlægge beregninger over henholdsvis lø-bende arbejdsskadeerstatning og kapitalerstatning for et erhvervsev-netab på 50 pct., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren vil fremlægge beregninger over henholdsvis lø-bende arbejdsskadeerstatning og kapitalerstatning for et erhvervsev-netab på 50 pct. for to lønmodtagere, begge med en hidtidig arbejds-indkomst på 300.000 kr., til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorfor regeringen ikke i skattereformen har afsat og ind-regnet et beløb til kompensation for arbejdsgiverne, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om i forlængelse af svaret på L 211 - spørgsmål 8 at oplyse, omdet er et krav fra Finansministeriet, at den samlede virkning af skatte-reformen på arbejdsskade-området skal være udgiftsneutral, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at en uændret videreførelse af de gældende regler for udbe-taling af arbejdsskadeerstatning efter skattereformen ville resultere ien merudgift på 150 mio. kr. årligt for arbejdsgiverne i Danmark, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at sende udvalget en tilsvarende oversigt over løbende udbe-talingers størrelse efter model 1, model 2 og de nuværende regler, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet 12/5om samrådsspm. A-C, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en redegørelse for, hvordan faktorer i forbindelse med fleks-job m.v. påvirker fastsættelsen af erstatninger, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte det vedlagte regneeksempel, hvorder er foretaget en beregning for en lønmodtager, der tjener 30.000 kr.om måneden og kan se frem til en »skattegevinst« på 277 kr., til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
7
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 211Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om, hvorfor man med lovforslaget har påtænkt at sænkeerstatningsniveauet for arbejdsskaderamte på en sådan måde, at ar-bejdsskaderamte med de mindste lønninger vil få færre penge udbetaltefter lovændringen, end det er tilfældet i dag, til beskæftigelsesmini-sterenBSamrådsspm. om, hvorfor ministeren finder det rimeligt, at de gen-nemførte skattelettelser ikke skal komme en udsat gruppe som de ar-bejdsskaderamte til gode i lige så høj grad som alle andre skattebeta-lere, til beskæftigelsesministerenCSamrådsspm. om, at en værdimæssig ligestilling mellem løbende er-statning og kapitalerstatning teknisk set kan foretages ved (1) at hævekapitalerstatningen eller (2) sænke den samlede erstatningsberegning,til beskæftigelsesministeren