Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 211 Bilag 10
Offentligt
845330_0001.png
845330_0002.png
NOTAT
12. maj 2010
Høringsnotat til supplerende høringssvar fra Forsik-ring & Pension
J.nr. 2009-0011242PS/ips
Forsikring & Pension har i brev af 4. maj 2010 afgivet et supplerende høringssvartil L 211.Forsikring & Pension tilkendegiver, i det supplerende høringssvar, at det notat omberegningen af forslagets økonomiske konsekvenser, som Beskæftigelsesministeri-et har sendt til Forsikring & Pension som opfølgning på det oprindelige hørings-svar, ikke giver Forsikring & Pension anledning til bemærkninger.I det supplerende høringssvar har Forsikring & Pension en række bemærkninger tilforslaget om, at kapitaliseringsfaktorerne for 2010 skal anvendes ved beregningenaf kapitalerstatning vedrørende skader, der er indtrådt i perioden 1. juli 2007 til 31.december 2010. Det gælder også ved genoptagelse af sagerne efter 1. januar 2011.Forsikring & Pension gør opmærksom på, at der ved fastsættelsen af kapitalise-ringsfaktorerne for 2010 er anvendt en rentefod på 0,1 pct., hvilket Forsikring &Pension anfører, er en usædvanlig lav realrente efter skat. Forsikring & Pensionforudsætter, at renten ikke kan komme lavere ned.Forsikring & Pension anfører, at en højere realrente vil medføre lavere kapitalfak-torer og dermed lavere kapitalerstatninger.Forsikring & Pension foreslår derfor, at L 211 ændres således, at der også fremoverudsendes årlige kapitaliseringsbekendtgørelser for skader i perioden 1. juli 2007 til31. december 2010, hvor der indregnes en mellemskat på 6 pct., men hvor de øvri-ge faktorer, der indgår i beregningsformlen indgår med deres aktuelle værdier.Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det i forslaget er valgt at fastfryse kapitali-seringsfaktorerne for 2010 for så vidt angår skader, der er indtrådt i perioden 1.juli 2007 til 31. december 2010. Herved fastfryses samtlige faktorer, der indgår ifastsættelsen af kapitaliseringsfaktorerne for 2010. Det indebærer tillige, at denulighed, der er opstået ved skattereformerne som følge af, at mellemskatten er bort-faldet opretholdes. Når skatteprocenterne fastfryses får modtagerne ikke glæde afskattereformerne.Hvis man ikke fastfryser renteniveauet betyder det, at modtagerne risikerer at få enlavere kapitalerstatning som følge af en stigende rente. Det vil sige, at de tilskade-komne kun vil få de negative konsekvenser af fremtidige ændringer. Dette er bag-grunden for at renteniveauet er fastfrosset i lovforslaget.
Det supplerende høringssvar fra Forsikring & Pension giver ikke grundlag for atændre lovforslaget.
2