Erhvervsudvalget 2009-10
L 207 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.L 207
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. maj 2010
2. udkast(Yderligere ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel stabilitet, lov om finansielvirksomhed, lov om en garantifond for indskydere og investorer og lov ompåligningen af indkomstskat til staten(Håndtering af nødlidende pengeinstitutter efter den generelle statsgarantiordnings udløb)[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. april 2010 og var til 1. behandling den 29. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 14. april 2010 sendteøkonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Finansfor-bundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening.Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser tiludvalget.DeputationerEndvidere har Finanssektorens Arbejdsgiverforening mundtligt over for udvalget redegjort for de-res holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.
2
3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)I den undernr. 1foreslåede§ 1indsættes som nyt stykke:»Stk. 2.Finansiel Stabilitet A/S kan på grundlag af en administrationsaftale udøve medhjælp tilGarantifonden for indskydere og investorer. Udgifter hertil afholdes af Garantifonden for indskyde-re og investorer.«[Teknisk præcisering]2)Efter nr. 2 indsættes som nye numre:»01.I§ 8, stk. 2, 3. pkt.,og§ 12, 1. pkt.udgår »de i § 1 nævnte«.02.§ 11, 1. pkt.ophæves.«[Konsekvensrettelser]3)I det under nr. 3 foreslåede§ 16 i, stk. 2, 2. pkt.,ændres ordet »efterreguleres« til: »reguleres«.[Korrekturændring]4)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 16 findsættes som nyt stykke:»Stk. 3.Pengeinstitutter, der har tilladelse som pengeinstitut efter § 7 i lov om finansiel virksom-hed, skal på førstkommende generalforsamling efter lovens ikrafttræden forelægge generalforsam-lingen spørgsmålet om, hvorvidt generalforsamlingen ønsker at tilkendegive, om pengeinstituttet vilbenytte afviklingsordningen i denne lov i situationer omfattet af stk. 1. Generalforsamlingens be-slutning herom skal meddeles til Finansiel Stabilitet A/S straks efter generalforsamlingens afholdel-se. Finansiel Stabilitet A/S offentliggør de modtagne oplysninger fra pengeinstitutterne på selska-bets hjemmeside.«[Justering af beslutningskompetencen]Til § 35)I det undernr. 7foreslåede§ 7, stk. 3, 3. pkt.,ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
3
[Korrektion af henvisning]6)I den undernr. 8foreslåede§ 15 aændres »efter reglerne i §§ 9 og 12-14« til: »og værdipapirerefter reglerne i §§ 9 og 11-14«.[Præcisering]7)I det under nr. 12 foreslåede§ 18, stk. 4,indsættes i 2. pkt. efter »Finansrådet«: »for 3 år adgangen«.[Fastsættelse af perioden et medlem af værdiansættelsesrådet kan være udpeget]
BemærkningerTil nr. 1Formålet med den foreslåede bestemmelse er alene at videreføre en allerede gældende bestemmel-se. Der er således tale om en teknisk præcisering, og der tilsigtes således ikke nogen ændring afgældende ret.Til nr. 2Som følge af nyaffattelsen af § 1 i lov om finansiel stabilitet udgår henvisningerne hertil i §§ 8 og12.Derudover ophæves § 11, 1. pkt., i lov om finansiel stabilitet, da lovens § 4 ophæves.Til nr. 3Sproglig tilpasning af den foreslåede § 16 i, stk. 2, 2. pkt.Til nr. 4Formålet med den foreslåede bestemmelse er at skabe større gennemsigtighed for pengeinstitut-ternes interessenter vedrørende pengeinstitutternes valg af afviklingsform. Bestemmelsen medfører,at bestyrelserne i de enkelte pengeinstitutter skal forelægge deres generalforsamling spørgsmåletom, hvorvidt generalforsamlingen ønsker at tilkendegive, om pengeinstituttet vil anvende afvik-lingsordningen, hvis pengeinstituttet på et givent tidspunkt opfylder § 247 i lov om finansiel virk-somhed, eller generalforsamlingen ikke ønsker at tilkendegive dette på nuværende tidspunkt. Besty-relsen skal forelægge spørgsmålet på den førstkommende generalforsamling. Når generalforsamlin-gen får forelagt dette spørgsmål, står det generalforsamlingen frit for, om den ønsker at tilkendegiveen holdning til afviklingsformen eller ej. Generalforsamlingen kan vælge at beslutte, at den ikkeønsker at tilkendegive nogen holdning til valg af afviklingsform. Generalforsamlingen er såledesikke forpligtet til at tilkendegive en holdning til valg af afviklingsform eller i øvrigt træffe beslut-ning om valg af afviklingsform.Hvis generalforsamlingen ønsker at tilkendegive en holdning til pengeinstituttets valg af afvik-lingsform, skal generalforsamlingen træffe beslutning om, hvorvidt pengeinstituttet i givet fald skalbenytte sig af afviklingsordningen efter denne lov. Generalforsamlingen kan på ethvert senere tids-punkt træffe beslutning eller omgøre en tidligere beslutning om at benytte afviklingsordningen.
4
Finansiel Stabilitet A/S skal på sin hjemmeside føre en opdateret liste over de pengeinstitutter, derhar forelagt spørgsmålet for deres generalforsamling, samt over generalforsamlingens beslutningom, hvorvidt den ønsker at tilkendegive en holdning, herunder beslutning om eventuel brug af af-viklingsordningen. Det medvirker til at skabe gennemsigtighed for indskydere og kreditorer om,hvordan det enkelte pengeinstitut forholder sig til lovens afviklingsordning.Bestemmelsen i stk. 3 er ikke til hinder for, at bestyrelsen i et pengeinstitut kan træffe en beslut-ning om afviklingsform på et tidspunkt, hvor generalforsamlingen i pengeinstituttet endnu ikke harfået forelagt spørgsmålet om, hvorvidt den ønsker at tilkendegive en holdning om afviklingsform,herunder anvendelse af afviklingsordning, eller hvor generalforsamlingen endnu ikke har fundetanledning til at træffe en beslutning herom. I disse situationer er bestyrelsen i pengeinstituttet såle-des kompetent til at træffe beslutning om valg af afviklingsform, herunder om anvendelse af dennelovs afviklingsordning.Bestyrelsen bliver bundet af en beslutning om afvikling efter afviklingsordningen truffet af gene-ralforsamlingen.Der er tale om en justering, der forudsættes at skabe mere gennemsigtighed med hvilke pengein-stitutter, der vil vælge at lade sig afvikle via den foreslåede afviklingsordning.Til nr. 5Henvisningen til stk. 2 i det foreslåede § 7, stk. 3, 3. pkt., ændres til stk. 3. Der er alene tale om enkorrekturændring.Til nr. 6I den foreslåede § 15 a tilføjes § 11 til henvisningen til §§ 9 og 12-14 i lov om en garantifond forindskydere og investorer. § 11 vedrører tab, som en investor har lidt som følge af, at for eksempel etpengeinstitut ikke kan tilbagelevere værdipapirer, der tilhører investor, og som opbevares, admini-streres eller forvaltes af instituttet. Som følge heraf tilføjes »værdipapirer« også til den foreslåede §15 a.Der er tale om en præcisering, da det var intentionen med det fremsatte lovforslag, at Fonden skaldække værdipapirer efter § 11, når et pengeinstitut overdrager dets aktiver til et datterselskab tilFinansiel Stabilitet A/S.Til nr. 3Det fastsættes, at medlemmerne af værdiansættelsesrådet kan udpeges for en periode på 3 år adgangen. Perioden svarer til den periode, som medlemmerne af bestyrelsen for Garantifonden forIndskydere og Investorer kan være udnævnt i. Den foreslåede ændring skyldes, at det er hensigts-mæssigt med en afgrænset funktionsperiode for medlemmerne. Medlemmerne kan dog genudpegesefter indstilling fra Finansrådet.
5
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V)Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V) Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF)Carina Christensen (KF) Mike Legarth (KF) Orla Hav (S) Benny Engelbrecht (S)Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Flemming Bonne (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 207Bilagsnr.1234567Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 19/4-10 fra Finanssektorens ArbejdsgiverforeningTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 7/5-10 fra Finansforbundet1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministerenYderligere ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 207TitelSpm. om ministerens kommentar til henvendelse af 19/4-10 fra Fi-nanssektorens Arbejdsgiverforening, til økonomi- og erhvervsministe-ren., og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor overtagelse af medarbejdere i de nødlidende penge-institutter ikke sker ved en henvisning til reglerne i lov om virksom-hedsovertagelse, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 7/5-10 fra Finansforbundet, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
2
3