Erhvervsudvalget 2009-10
L 207 Bilag 6
Offentligt
ÆndringsforslagtilLov om ændring af lov om finansiel stabilitet, lov om finansiel virk-
somhed, lov om en garantifond for indskydere og investorer og lov
om påligningen af indkomstskat til staten
(Håndtering af nødlidende pengeinstitutter efter den generelle statsgaran-tiordnings udløb)Aføkonomi- og erhvervsministerentiltrådt af XXX:
Til § 11)
I den under nr. 1 foreslåedes affattelse af § 1 indsættes som nytstykke:»01.
»Stk.2.Finansiel Stabilitet A/S kan på grundlag af en administrati-onsaftale udøve medhjælp til Garantifonden for indskydere og investorer.Udgifter hertil afholdes af Garantifonden for indskydere og investorer.[Teknisk præcisering]2)
I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 16 f indsættes som nytstykke:»02.
»Stk.3.Pengeinstitutter, der har tilladelse som pengeinstitut efter § 7i lov om finansiel virksomhed, skal på førstkommende generalforsamlingefter lovens ikrafttræden forelægge generalforsamlingen spørgsmålet om,hvorvidt generalforsamlingen ønsker at tilkendegive, om pengeinstituttetvil benytte afviklingsordningen i denne lov i situationer omfattet af stk. 1.Generalforsamlingens beslutning herom skal meddeles til Finansiel Stabi-litet A/S straks efter generalforsamlingens afholdelse. Finansiel StabilitetA/S offentliggør de modtagne oplysninger fra pengeinstitutterne på sel-skabets hjemmeside«.«
2/3
[Justering af beslutningskompetencen]
Til § 33)
I det under nr. 7 foreslåede § 7, stk. 3, 3. pkt., ændres »stk. 2« til: »stk.3«.[Korrektion af henvisning]4)
I den under nr. 8 foreslåede § 15 a ændres »efter reglerne i §§ 9 og 12-14« til: »og værdipapirer efter reglerne i §§ 9 og 11-14«.[Præcisering]BemærkningerTil nr. 1Formålet med den foreslåede bestemmelse er alene at videreføre en alle-rede gældende bestemmelse. Der er således tale om en teknisk præcise-ring, og der tilsigtes således ikke nogen ændring af gældende ret.Til nr. 2Formålet med den foreslåede bestemmelse er at skabe større gennemsig-tighed for pengeinstitutternes interessenter vedrørende pengeinstitutternesvalg af afviklingsform. Bestemmelsen medfører, at bestyrelserne i de en-kelte pengeinstitutter skal forelægge deres generalforsamling spørgsmåletom, hvorvidt generalforsamlingen ønsker at tilkendegive, om pengeinsti-tuttet vil anvende afviklingsordningen, hvis pengeinstituttet på et giventtidspunkt opfylder § 247 i lov om finansiel virksomhed, eller generalfor-samlingen ikke ønsker at tilkendegive dette på nuværende tidspunkt. Be-styrelsen skal foreligge spørgsmålet på den førstkommende generalfor-samling. Når generalforsamlingen får forelagt dette spørgsmål, står detgeneralforsamlingen frit for, om den ønsker at tilkendegive en holdningtil afviklingsformen eller ej. Generalforsamlingen kan vælge at beslutte,at den ikke ønsker at tilkendegive nogen holdning til valg af afviklings-form. Generalforsamlingen er således ikke forpligtet til at tilkendegive enholdning til valg af afviklingsform eller i øvrigt træffe beslutning om valgaf afviklingsform.Hvis generalforsamlingen ønsker at tilkendegive en holdning til pengein-stituttets valg af afviklingsform, skal generalforsamlingen træffe beslut-ning om, hvorvidt pengeinstituttet i givet fald skal benytte sig af afvik-lingsordningen efter denne lov. Generalforsamlingen kan på ethvert sene-
3/3
re tidspunkt træffe beslutning eller omgøre en tidligere beslutning om atbenytte afviklingsordningen.Finansiel Stabilitet A/S skal på sin hjemmeside føre en opdateret listeover de pengeinstitutter, der har forelagt spørgsmålet for deres general-forsamling, samt over generalforsamlingens beslutning om, hvorvidt denønsker at tilkendegive en holdning, herunder beslutning om eventuel brugaf afviklingsordningen. Det medvirker til at skabe gennemsigtighed forindskydere og kreditorer om, hvordan det enkelte pengeinstitut forholdersig til lovens afviklingsordning.Bestemmelsen i stk. 3 er ikke til hinder for, at bestyrelsen i et pengeinsti-tut kan træffe en beslutning om afviklingsform på et tidspunkt, hvor ge-neralforsamlingen i pengeinstituttet endnu ikke har fået forelagt spørgs-målet om, hvorvidt den ønsker at tilkendegive en holdning om afviklings-form, herunder anvendelse af afviklingsordning, eller hvor generalfor-samlingen endnu ikke har fundet anledning til at træffe en beslutning her-om. I disse situationer er bestyrelsen i pengeinstituttet således kompetenttil at træffe beslutning om valg af afviklingsform, herunder om anvendel-se af denne lovs afviklingsordning.Bestyrelsen bliver bundet af en beslutning om afvikling efter afviklings-ordningen truffet af generalforsamlingen.Der er tale om en justering, der forudsættes at skabe mere gennemsigtig-hed med hvilke pengeinstitutter, der vil vælge at lade sig afvikle via denforeslåede afviklingsordning.
Til nr. 3Henvisningen til stk. 2 i det foreslåede § 7, stk. 3, 3. pkt., ændres til stk.3. Der er alene tale om en korrekturændring.Til nr. 4I den foreslåede § 15 a tilføjes § 11 til henvisningen til §§ 9 og 12-14 ilov om en garantifond for indskydere og investorer. § 11 vedrører tab,som en investor har lidt som følge af, at for eksempel et pengeinstitut ik-ke kan tilbagelevere værdipapirer, der tilhører investor, og som opbeva-res, administreres eller forvaltes af instituttet. Som følge heraf tilføjes”værdipapirer” også til den foreslåede § 15 a.Der er tale om en præcisering, da det var intentionen med det fremsattelovforslag, at Fonden skal dække værdipapirer efter § 11, når et pengein-stitut overdrager dets aktiver til et datterselskab til Finansiel StabilitetA/S.