Erhvervsudvalget 2009-10
L 207 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
14. april 2010
10/00347-15
/lkl-dep
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om finan-
siel stabilitet, lov om finansiel virksomhed, lov om en garantifond for
indskydere og investorer og lov om påligningen af indkomstskat til
staten
1. Indledning
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel stabilitet, lov om finansielvirksomhed, lov om en garantifond for indskydere og investorer og lovom påligningen af indkomstskat til staten (Håndtering af nødlidende pen-geinstitutter efter den generelle statsgarantiordnings udløb) blev sendt ihøring den 24. marts 2010 med høringsfrist den 6. april 2010 til i alt 113myndigheder, organisationer m.v.Finanstilsynet har pr. 8. april 2010 modtaget 31 høringssvar, hvoraf 13har haft bemærkninger til forslaget.De hørte parter har afgivet nogle generelle bemærkninger til lovforslaget(pkt. 2) samt substantielle bemærkninger til visse af lovforslagets enkelteelementer, der gennemgås og kommenteres nærmere nedenfor. Det ved-rører:Generelle bemærkninger (pkt. 2)Lov om finansiel stabilitets anvendelsesområde (pkt. 3)Lovforslagets regler om en frivillig ordning (pkt. 4)Lovforslagets regler om datterselskabets overtagelse af medarbej-dere (pkt. 5)Lovforslagets regler om datterselskabets overtagelse af aktiver(pkt. 6)Lovforslagets regler om passiver der overtages af datterselskabet(pkt. 7)Lovforslagets regler om revisorernes værdiansættelse (pkt. 8)Lovforslagets regler om overdragelsesaftalen (pkt. 9)Lovforslagets regler om overtagelse af aktiviteter fra kurator (pkt.10)Lovforslagets regler om præklusivt proklama (pkt. 11)Lovforslagets regler om bidragsfastsættelsen (pkt. 12)Lovforslagets regler om skattemæssig behandling af underskud iet nødlidende pengeinstitut (pkt. 13)IT- systemer og lovforslagets ikrafttræden (pkt. 14)Øvrige forhold (pkt. 15)Høringen har endvidere givet anledning til en række redaktionelle be-mærkninger af tekstuel, korrekturmæssig og lovteknisk karakter. Disse
2/17
bemærkninger ændrer ikke ved substansen i lovforslaget og omtales der-for ikke nærmere i dette notat. Bemærkningerne er i vidt omfang blevetindarbejdet i lovforslaget.2. Generelle bemærkninger
Udover de ovenfor anførte emner har der overordnet set været tilslutningtil lovforslaget. Danmarks Nationalbank finder, at lovforslaget er et af devigtigste lovinitiativer i forbindelse med opfølgning på finanskrisen, og atden overordnede model er fornuftigt i tråd med initiativerne i andre lande.Nationalbanken lægger vægt på, at der i forbindelse med afvikling afstatsgarantien for alle simple kreditorer i pengeinstitutter etableres enafviklingsordning, som uden anden garanti end den lovbestemte indsky-dergaranti giver mulighed for, at Finansiel Stabilitet A/S kan overtagenødlidende pengeinstitutter. Efter Nationalbankens opfattelse er det vig-tigste i forbindelse med håndteringen af et nødlidende pengeinstitut ikkepengeinstituttets overlevelse, men videreførelse af de sunde aktiviteter,hvilket også er sigtet med den foreslåede model.Dansk Aktionærforening bemærker, at lovforslaget skaber nye og fasterammer for, hvordan der kan ryddes op, når et pengeinstitut er kørt ned.Lovforslaget sikrer, at kunderne, inden for den garanti, der ydes alle kun-der gennem Garantifonden for indskydere og investorer, får gode mulig-heder for at fortsætte deres tilværelse uden vanskeligheder, selv om detpengeinstitut, de havde placeret deres indskud hos, bliver nødlidende.Finansforbundet hilser også lovforslaget velkomment, da det må forven-tes at skabe ro omkring den finansielle sektor efter udløbet af bankpakkeI den 30. september 2010.Finansrådet støtter lovforslagets overordnede formål og bemærker, atmed overdragelse af det nødlidende pengeinstitut til et afviklingsselskaber lovforslaget efter Finansrådets opfattelse et godt grundlag for afviklin-gen med de færrest mulige negative konsekvenser for instituttets indsky-dere, kreditorer og øvrige kunder.Advokatrådet støtter lovforslagets overordnede formål og anerkender, aten delvis tvangsmæssig overdragelse kan være nødvendig i relation tilnødlidende pengeinstitutter som følge af de særlige forhold, der gør siggældende inden for pengeinstitutsektoren. Det er Advokatrådets opfattel-se, at de særlige forhold for nødlidende pengeinstitutter ikke i fuldt om-fang kan begrunde de meget vidtgående reguleringer, som udkastet tillovforslag er udtryk for.Foreningen af Statsautoriserede Revisorer finder det gavnligt at have enmodel til håndtering af nødlidende pengeinstitutter, så de kan tilbydes enkontrolleret afvikling som alternativ til at gå konkurs. Endelig støtter ogsåDI, Kuratorforeningen og Landbrug & Fødevarer lovforslaget.
3/17
Kommentar:Det skal bemærkes, at den foreslåede afviklingsordning i regi af Finan-siel Stabilitet A/S etableres som en frivillig ordning, som pengeinstitutter,der har fået meddelt en frist af Finanstilsynet til opfyldelse af kapitalkra-vene i lov om finansiel virksomhed, skal tage stilling til, om de vil benytte,hvis bestræbelserne på at opfylde kapitalkravene mislykkes. Baggrundenfor, at ordningen bygger på en frivillig beslutning truffet af det nødliden-de pengeinstitut, er, at det kan have karakter af ekspropriation, hvis ord-ningen indeholder et tvangselement i relation til, at pengeinstituttet skallade sig afvikle af et datterselskab til Finansiel Stabilitet A/S. Det er vur-deringen, at den foreslåede afviklingsordning ikke indeholder direkteeller indirekte tvangsmæssig overdragelse.3. Lov om finansiel stabilitets anvendelsesområde
Med lovforslaget foreslås det at ophæve de regler i lov om finansiel stabi-litet, der alene relaterer sig til den generelle statsgarantiordning, idet dengenerelle statsgarantiordning ophører den 30. september 2010.Finansministeriet på Færøerne mener, at det skaber unødig tvivl omkringdækningen efter den generelle garantiordning og afviklingen af denne, atbestemmelserne herom ophæves pr. 1. oktober 2010.Finansrådet er tvivlende over for, om det er hensigtsmæssigt at ophævedet hjemmelsmæssige grundlag for opgørelsen af tab i forbindelse medden generelle statsgaranti, idet opgørelsen ikke er endeligt foretaget, nårlovforslaget træder i kraft den 1. oktober 2010.Advokatrådet anfører, at det er hensigtsmæssigt at beskrive i bemærknin-gerne hvordan der materielt forholdes til de bestemmelser, der ophæves.Advokatrådet anfører endvidere, at lovforslaget bør regulere det tilfælde,hvor Finanstilsynet før den 30. september 2010 har fastsat en frist, menhvor fristen udløber den 1. oktober 2010 eller senere.Kommentar:For at undgå enhver tvivl eller uklarhed om retsstillingen efter den 30.september 2010, særligt for så vidt angår Finansiel Stabilitet A/S’s hand-lemuligheder og pligter i forhold til et nødlidende pengeinstitut, der om-fattes af ordningen umiddelbart op til den 30. september 2010, er detfundet hensigtsmæssigt at fastholde de gældende bestemmelser i lov omfinansiel stabilitet om Finansiel Stabilitets afvikling af nødlidende penge-institutter, da det ikke kan udelukkes, at nogen af bestemmelserne i prak-sis vil finde anvendelse for uafsluttede sager. Det vurderes imidlertidfortsat hensigtsmæssigt, herunder ud fra et ordensmæssigt hensyn og forat undgå nogen form for forvirring, at ophæve bestemmelserne i §§ 2 og4, der alene relaterer sig til etableringen af den generelle statsgaranti-ordning. Det følger allerede af den gældende § 17, stk. 4, i lov om finan-siel stabilitet, at den generelle statsgarantiordning ophører den 30. sep-tember 2010. Samtidig følger det af bestemmelsen, at har Finanstilsynet
4/17
før den 30. september 2010 fastsat en frist for et pengeinstituts opfyldelseaf kapitalkrav og er kapitalkravet ikke opfyldt inden udløbet af Finanstil-synets frist, så er Finansiel Stabilitet A/S forpligtet til at gennemføre denprocedure, der beskrives i § 7 i lov om finansiel stabilitet.Ved at ophæve bestemmelserne i §§ 2 og 4 sendes der et entydigt signaltil det finansielle marked og indskydere m.v., at der ikke efter 30. septem-ber 2010 længere vil være nogen generel statsgarantiordning, som dæk-ker nødlidende pengeinstitutter.4. Forslagets regler om en frivillig ordning
Med lovforslaget etableres der en frivillig afviklingsordning. Pengeinsti-tutter, der har fået meddelt en frist af Finanstilsynet til opfyldelse af kapi-talkravene i lov om finansiel virksomhed, skal hurtigst muligt og inden 6timer efter, at pengeinstituttet er gjort bekendt med fristen, tage stillingtil, om de vil benytte afviklingsordningen, hvis bestræbelserne på at op-fylde kapitalkravene mislykkes, eller de vil afvikles efter de gældenderegler i lov om finansiel virksomhed.Nationalbanken anfører, at frivilligheden i ordningen skaber risici for, atafviklingen af et nødlidende pengeinstitut bliver unødigt kompliceret. Enkontrolleret afvikling skaber større sikkerhed for at bevare aktivernesværdi. Vælger pengeinstituttet konkursvejen, vil pengeinstitutternes kun-der kunne risikere lukning af dankort og modregning af indeståender pålønkonti i deres udlån, således at det kan blive besværligt at gennemførealmindelige bank- og betalingstransaktioner. Den manglende forudsige-lighed vil kunne være til skade for pengeinstitutternes kunder, andre inte-ressenter og tilliden til det finansielle system generelt.Efter Nationalbankens opfattelse er det yderst relevant for pengeinstitut-ternes kunder og andre interessenter på forhånd at vide, hvilken vej etpengeinstitut planlægger at gå, hvis der skulle opstå problemer. Det anfø-res af Nationalbanken, at pengeinstitutterne bør forpligtes til på forhåndpå en generalforsamling at tage stilling til, hvorvidt instituttet i tilfælde afproblemer (som ikke kan løses på anden vis indenfor den af Finanstilsy-net fastsatte frist) vil lade sig afvikle gennem Finansiel Stabilitet A/S.Herefter vil kunder og andre interessenter kunne forholde sig markeds-mæssigt til oplysningen.Dansk Aktionærforening anfører, at foreningen har forståelse for, at det, iden konkrete situation hvor instituttet er nødlidende, er hensigtsmæssigt,at der kan træffes beslutninger uden at afvente en generalforsamling, mendet forudsætter, at bestyrelsen virkelig repræsenterer aktionærerne. For atsikre dette bør der indføres nomineringsudvalg med aktionærdeltagelse.Udvalget skal til den næste generalforsamling afgive et begrundet forslagom, hvordan bestyrelsen bør sammensættes ved valgene på generalfor-samlingen.
5/17
Advokatrådet anfører, at det bør revurderes, hvorvidt bestyrelsen skalhave kompetence til at træffe beslutning om at lade sig afvikle efter af-viklingsmodellen. Det må som udgangspunkt antages, at der kan fore-komme situationer, hvor bestyrelsen har medansvar for den situation, detnødlidende pengeinstitut er kommet i. Bestyrelsens beslutning om over-dragelse sker på bekostning af kreditorerne, hvorfor det bør overvejes atinddrage ansvarsregler for ledelsen i det nødlidende institut under detvidere arbejde med lovforslaget.Kommentar:Afvikling via den foreslåede ordning bygger på en beslutning truffet afdet nødlidende pengeinstitut. Dette skyldes, at det kan have karakter afekspropriation, hvis ordningen indeholder et tvangselement i relation tilat pengeinstituttet skal lade sig afvikle af et datterselskab til FinansielStabilitet A/S. Beslutningen kan træffes af pengeinstituttets bestyrelse ogtræffes med baggrund i lovforslagets bestemmelse om, at hvis et pengein-stitut har tabt egenkapitalen eller er insolvent eller må påregne at bliveinsolvent i konkurslovens forstand, kan beslutning om indgåelse af aftalemed Finansiel Stabilitet A/S om overdragelse af pengeinstituttets aktivertræffes af bestyrelsen.Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at en akut løsning af pengeinsti-tuttets solvensproblemer ikke kan afvente, at pengeinstituttets øversteorgan – generalforsamlingen eller repræsentantskabet – indkaldes. Detkan for eksempel være tilfældet, hvor der er risiko for, at der vil opstå et”run” på pengeinstituttet, når det bliver offentligt kendt, at pengeinstitut-tet er i økonomiske problemer, og Finanstilsynet har fastsat en frist forretablering af kapitalen i medfør af § 225, stk. 1, i lov om finansiel virk-somhed, og der ikke inden for denne frist er sket en sådan retablering.Det vurderes, at afvikling via den med lovforslaget foreslåede model ermest hensigtsmæssig for såvel den finansielle stabilitet som for bankensindskydere og kreditorer. Dette forhold burde i sig selv føre til, at en”bonus pater-bestyrelse” vil foretrække denne model med henblik på atbegrænse de skadelige konsekvenser af afviklingen af virksomheden endved konkurs eller anden afvikling efter lov om finansiel virksomhed.I forhold til bestyrelsens potentielle ansvar bemærkes det, at bestyrelsenvil skulle træffe de nødvendige beslutninger under de ansvars- og erstat-ningsregler, der almindeligvis gælder for en bestyrelse i en finansiel virk-somhed. Det er herudfra, at bestyrelsen må træffe beslutning om, hvorvidtden vil lade det nødlidende pengeinstitut blive afviklet via den foreslåedeafviklingsordning i regi af Finansiel Stabilitet A/S eller efter de gældenderegler i lov om finansiel virksomhed om ophør, dvs. likvidation, konkurseller sammenlægning.I følge lovforslaget påhviler det således bestyrelsen, hvis et pengeinstitutsøkonomiske situation nødvendiggør det, at vurdere, hvorvidt pengeinsti-
6/17
tuttet er insolvent. Ved bestyrelsens vurdering af, hvorvidt pengeinstitut-tet er insolvent, skal der tages højde for, om pengeinstituttet er i en situa-tion, hvor pengeinstituttet ikke opfylder kapitalkravene i lov om finansielvirksomhed, og der er udsigt til, at den af Finanstilsynet fastsatte frist tilretablering af kapitalen udløber uden retablering af kapitalen, samt atpengeinstituttets tilladelse inddrages.Det vurderes imidlertid hensigtsmæssigt at præcisere i bemærkningernetil lovforslaget, at en bestyrelse i et pengeinstitut i lighed med, hvad dergælder for bestyrelsen i relation til dens øvrige beslutninger, kan vælgepå forhånd at indhente et mandat fra generalforsamlingen. Der er natur-ligvis intet til hinder for, at bestyrelsen måtte finde behov for på forhåndat tage en drøftelse med aktionærkredsen på en generalforsamling om,hvilken vej et pengeinstitut planlægger at gå, hvis pengeinstituttet skulleblive insolvent.Formålet med lovforslaget er at skabe rammer for krisehåndtering afnødlidende pengeinstitutter og ikke at justere rammerne for udnævnelseog sammensætning af bestyrelser. Et pengeinstituts bestyrelse er valgt påinstituttets generalforsamling og skal således virke i aktionærernes inte-resse. Da bestyrelsen derfor antages at repræsentere pengeinstituttetsaktionærer, forekommer det ikke hensigtsmæssigt at indføre regler omnomineringsudvalg med aktionærdeltagelse.5. Lovforslagets regler om datterselskabets overtagelse af medarbej-
dere
Det fremgår af de foreslåede § 16 e, stk. 2, og § 16 g, stk. 5, til lov omfinansiel stabilitet, at Finansiel Stabilitet A/S’ datterselskab skal overtagemedarbejdere efter nærmere aftale med det nødlidende pengeinstitut,samt at forpligtelser over for de medarbejdere, som datterselskabet over-tager, overtages fuldt ud.Finansforbundet er positiv over for de foreslåede bestemmelser, der giveren klar sikring af retstilstanden for de ansatte. Finansforbundet bemærkerdog, at det virker uheldigt, at der i lovforslagets bemærkninger anvendesformuleringer, der afviger fra lovtekstens klare og ubetingede pligt til atovertage medarbejderne og forpligtelserne over for disse fuldt ud, idet detkan efterlade de ansatte medarbejdere i en usikker situation.Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) mener, at de to foreslåedebestemmelser bør ændres således, at det ikke gøres obligatorisk, men istedet frivilligt, om datterselskabet overtager det nødlidende pengeinsti-tuts medarbejdere, samt at bestemmelsen om, at forpligtelser over for demedarbejdere, som datterselskabet overtager, overtages fuldt ud, bør ud-gå. Finanssektorens Arbejdsgiverforening anfører, at en sådan retsstillingvil svare til den, der gælder i forbindelse med en virksomheds overgangtil et konkursbo. Lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomheds-overdragelse, som beskytter lønmodtagere mod afskedigelse på grund af
7/17
en virksomheds overdragelse, omfatter således ikke en virksomhedsovergang til konkursbo. Lovforslaget vil derfor efter FA’s opfattelse væreudtryk for en betydelig – og ikke hensigtsmæssig – skærpelse af erhver-vers forpligtelser i forhold til sammenlignelige situationer.Finansrådet er også af den mening, at bestemmelsen bør ændres således,at det bliver frivilligt for datterselskabet at overtage medarbejdere.Kuratorforeningen anfører, at det bør præciseres, hvorvidt der med lov-forslaget er en forpligtelse for datterselskabet til Finansiel Stabilitet A/Stil at overtage medarbejdere.Kommentar:Intentionen med den foreslåede afviklingsordning er at sikre det nødli-dende pengeinstituts aktiver bedst muligt gennem en videreførelse (goingconcern) og kontrolleret afvikling af disse, frem for at der gennemføres ettvangssalg under en konkurs. Endvidere er baggrunden for den foreslåe-de udformning af § 16 e, stk. 2, og § 16 g, stk. 5, at datterselskabet skalvære i stand til at videreføre det nødlidende pengeinstituts virksomhed iet sådant omfang, at indskyderne ikke umiddelbart oplever nogen forskeli den praktiske del af deres daglige bankforretninger, hvorfor det forven-teligt under alle omstændigheder vil være nødvendigt for Finansiel Stabi-litet at overtage en i hvert fald større del af medarbejderne. For at undgåusikkerhed eller tvivl om medarbejdernes situation er lovforslagets be-mærkninger blevet præciseret, så det klart fremgår, at Finansiel StabilitetA/S’ datterselskab skal overtage medarbejderne, og at forpligtelserneover for medarbejderne overtages fuldt ud.6. Lovforslagets regler om datterselskabets overtagelse af aktiver
Med lovforslagets § 16 g, stk. 1, til lov om finansiel stabilitet bestemmesdet, at datterselskabet til Finansiel Stabilitet A/S skal overtage det nødli-dende pengeinstituts aktiver.Finansrådet mener ikke, at Finansiel Stabilitet A/S skal have valgfrihedmed hensyn til ikke at overtage visse aktiver, hvilket bør angives mereentydigt i bemærkningerne. Samtidig foreslår Finansrådet, at lovbemærk-ningerne vedrørende gensidigt bebyrdende kontrakter suppleres således,at der også henvises til nettingaftaler vedrørende handel med valuta, deri-vater, repoer og aktielån samt tilhørende aftaler om finansiel sikkerheds-stillelse. Disse udgør gensidigt bebyrdende aftaler, og kan kun overdragesi overensstemmelse med aftalens egne bestemmelser. Finansrådet finderdet afgørende, at der ikke opstår usikkerhed herom, idet danske pengein-stitutter og virksomheder indgår forretninger med internationale modpar-ter i tillid til, at aftalerne kan håndhæves efter deres ordlyd. Lovforslagetmå derfor ikke fremstå som lex specialis til nettingbestemmelserne i vær-dipapirhandelslovens kap. 18 a.
8/17
Advokatrådet anfører, at det klart bør fremgå af lovforslaget, i hvilketomfang det nye pengeinstitut skal indtræde i gensidigt bebyrdende afta-ler, da dette er en meget kompleks problemstilling. Derudover medførerden pligtmæssige overtagelse af tilgodehavender, der er nedskrevet, ogtilgodehavender, der er ”nul-rente”-bærende, at den hurtige værdiansæt-telse potentielt kan ske til skade for kreditorerne.Kuratorforeningen mener, at det bør præciseres i lovforslaget, hvis dermed lovforslaget er tilsigtet et pligtmæssigt debitorskifte udløst af aftalenmellem datterselskabet til Finansiel Stabilitet A/S og det nødlidende pen-geinstitut.Kommentar:Datterselskabet til Finansiel Stabilitet A/S skal overtage det nødlidendepengeinstituts aktiver og en forholdsmæssig andel af passiverne. Dettebetyder, at datterselskabet bl.a. skal overtage samtlige udlån fra det nød-lidende pengeinstitut i overensstemmelse med de almindelige regler omkreditorskifte, der ikke kræver accept fra debitorerne. Samtidig finder dealmindelige regler om debitorskifte anvendelse på den forholdsmæssigeovertagelse af passiverne. Som det også fremgår af lovforslagets be-mærkninger, kan overførte kreditorer vælge at blive tilbageført til detnødlidende pengeinstitut. I sådanne tilfælde vil der ikke ske en fuldstæn-dig overtagelse af aktiverne. Samtidig skal Finansiel Stabilitet A/S’ dat-terselskab ifølge lovforslaget sikre, en orientering af de overtagede kredi-torer.I forhold til bemærkningerne vedrørende gensidigt bebyrdende aftaler ognettingaftaler, er det blevet præciseret i bemærkningerne til lovforslaget,at sådanne aftaler kun kan overdrages i overensstemmelse med aftalernesegne bestemmelser. Dette sker for ikke at skabe usikkerhed om, hvorvidtaftalernes modparter kan have tillid til, at aftalerne kan håndhæves efterderes ordlyd.Den pligtmæssige overtagelse af alle aktiver omfatter ligeledes nedskrev-ne tilgodehavender. Den foreløbige værdiansættelse efterreguleres, nårrevisorernes endelige værdiansættelse foreligger, hvorfor værdiansættel-sen ikke sker til skade for kreditorerne. En efterregulering i favør af dat-terselskabet til Finansiel Stabilitet A/S er begrænset til mellemregnings-kontoen.7. Lovforslagets regler om passiver der overtages af datterselskabet
Det fremgår af lovforslagets § 16 g, stk. 8, til lov om finansiel stabilitet,at aktie-, garanti- og andelskapital eller anden efterstillet kapital ikkeovertages af datterselskabet.Forbrugerombudsmanden har anmodet om, at det i lovforslaget præcise-res, hvorvidt erstatnings- eller tilbagebetalingskrav, der relaterer sig tilaktie-, garanti- og andelskapital, skal overtages af datterselskabet.
9/17
Kommentar:Bestemmelsen regulerer, at en aktionær, garant mv., som har accepteretat stille risikovillig kapital til rådighed for selskabet, ikke får glæde afordningen. En aktionær, garant mv. vil kun kunne blive omfattet af ord-ningen i relation til sit risikovillige indskud, hvis vedkommende kan fåmedhold i, at vedkommende har et simpelt krav mod instituttet, fx pga.mangelfuld rådgivning eller manglende aftale om indskud af risikovilligkapital, hvorfor det er fundet hensigtsmæssigt at præcisere bemærknin-gerne således at dette fremgår.8. Lovforslagets regler om revisorernes værdiansættelse
Med lovforslagets § 16 g, stk. 9, til lov om finansiel stabilitet fastslås det,at værdien af det nødlidende pengeinstituts aktiver endeligt fastsættes afto revisorer udpeget af Foreningen af Statsautoriserede Revisorer.Finansrådet foreslår, at aktivernes værdi fastsættes endeligt af to sagkyn-dige, der er udpeget af afviklingsafdelingens værdiansættelsesråd. Vær-diansættelsesrådet oprettes i regi af Indskydergarantifondens afviklings-afdeling og er sammensat af fire medlemmer, der repræsenterer de penge-institutter, der er omfattet af ordningen. De sagkyndiges vurdering skalforeligge hurtigst muligt, efter at de er udpeget, og deres vurdering skalefterfølgende bekræftes af to revisorer, der er udpeget af Foreningen afStatsautoriserede Revisorer. Baggrunden for forslaget er, at Finansrådetfinder det hensigtsmæssigt at udpege de sagkyndige under hensyn til deforskellige typer af aktiver, der måtte findes, og i den henseende vil vær-diansættelsesrådet være egnet til at udpege de relevante eksperter.Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) anmoder om, at det ilovforslagets bemærkninger tydeliggøres, at revisorerne alene foretageren vurdering af aktivernes værdi og ikke forholder sig til værdien af deforpligtelser, herunder medarbejderforpligtelser, der skal overdrages tildatterselskabet af Finansiel Stabilitet A/S. FSR bemærker endvidere, atrevisorerne skal fastsætte en værdi, hvorfor der ikke kan afgives en er-klæring af høj grad af sikkerhed om samme værdi, da der i givet fald vilvære tale om selvrevision, og bemærker, at revisorernes rapportering der-for vil ske i form af en værdiansættelsesrapport.Advokatrådet mener, at omfanget af de interessenter, der kan anfægterevisorernes værdiansættelse, bør udvides til ligeledes at omfatte andreberørte interessenter herunder simple som efterstillede kreditorer.Kommentar:Efter lovforslaget skal Foreningen af Statsautoriserede Revisorer udpegeto uafhængige revisorer til at foretage en endelig fastsættelse af aktiver-nes værdi i det nødlidende pengeinstitut. Baggrunden for, at det er uaf-hængige revisorer, der foretager værdiansættelsen af aktiverne, skyldesønsket om en hurtig afklaring af værdiansættelsen. Revisorerne kan be-
10/17
nytte sig af ekstern bistand i det omfang de finder det nødvendigt. Detvurderes således mest hensigtsmæssigt at fastholde lovforslagets model,således at Foreningen af Statsautoriserede Revisorer alene har udpeg-ningskompetencen.Vurderingen af, hvor stor en forholdsmæssig andel af passiverne, somdatterselskabet til Finansiel Stabilitet A/S skal overtage som betaling foraktiverne, foretages af datterselskabet.Det forudsættes, at Indskydergarantifondens interesser i relation til vær-diansættelsen af aktiverne varetages af Finansiel Stabilitet A/S. Lovfors-laget vil dog blive udbygget således, at Indskydergarantifonden blivertillagt søgsmålskompetence i relation til revisorernes vurdering.De simple og efterstillede kreditorer, der er tilbage i det nødlidende pen-geinstitut, tillægges ikke søgsmålskompetence, da disse kreditorers inte-resser varetages af bestemmelsen om, at den endelige overdragelsessumreguleres med et eventuelt nettooverskud hos datterselskabet efter vide-reoverdragelse eller likvidation af datterselskabet. De omtalte kreditorerhar derfor allerede den fornødne retlige beskyttelse. Samtidig forventesdet nødlidende pengeinstituts kreditorers interesser varetaget af bestyrel-sen i instituttet eller kurator i et eventuelt konkursbo efter det nødlidendepengeinstitut.Det fremgår allerede af lovforslaget, at det er aktivernes værdi, som revi-sorerne skal foretage en vurdering af. Dette er tydeliggjort i bemærknin-gerne.9. Lovforslagets regler om overdragelsesaftalen
Der er med lovforslagets § 16 g, stk. 12, til lov om finansiel virksomhedbestemt, at overdragelsesaftalen skal indeholde en bestemmelse om, atden endelige overdragelsessum reguleres med et eventuelt nettooverskudhos datterselskabet efter videreoverdragelse eller likvidation af dattersel-skabet.Foreningen af Statsautoriserede Revisorer bemærker, at forslaget tagerhøjde for, at Finansiel Stabilitet A/S kan fusionere to eller flere dattersel-skaber, hvis det er fremmende for afviklingen af datterselskaberne. FSRanfører dog, at en fusion kan gøre det vanskeligere at opgøre den eventu-elle gevinst ved afviklingen, der skal tilfalde den nødlidende bank som enefterfølgende regulering af overdragelsessummen. Bestemmelsen ses ikkeat tage højde for sådanne situationer, hvor Finansiel Stabilitet A/S vælgerat afhænde datterselskabet på anden vis, for eksempel via fusion af toeller flere datterselskaber eller ved at sælge en del af aktiviteterne og foreksempel beholde de resterende ejendomme.Finansrådet og Advokatrådet anfører derudover generelt, at det er væsent-ligt at holde regnskabet for afviklingen af datterselskaber til Finansiel
11/17
Stabilitet A/S under den generelle statsgarantiordning adskilt fra den af-viklingsordning, der foreslås med lovforslaget.Kommentar:Lovforslaget angår indførelsen af en ordning til håndtering af nødlidendepengeinstitutter efter 30. september 2010 med garanti fra Indskyderga-rantifonden. Ordningen griber ikke ind i den gældende statsgarantiord-ning, og afvikling af datterselskaber til Finansiel Stabilitet A/S skal såle-des holdes separat fra Finansiel Stabilitet A/S’ datterselskaber underafvikling efter den generelle statsgarantiordning.Det er en forudsætning for afvikling af datterselskaber via fusion, likvida-tion eller delvist frasalg af aktiviteterne, fx ved salg af bestemte porteføl-jer af virksomheden, at fordelingen af nettooverskuddet kan ske på deenkelte datterselskaber.10. Lovforslagets regler om overtagelse af aktiviteter fra kurator
Det fremgår af lovforslagets § 16 j til lov om finansiel stabilitet, at etpengeinstitut, efter at det er gået konkurs, kan overdrages af konkursboettil et datterselskab af Finansiel Stabilitet A/S på samme vilkår som der iøvrigt foreslås for afviklingsordningen.Finansrådet anfører, at Finansrådet ikke kan tilslutte sig, at kurator skalkunne overdrage aktiverne og dermed (en del) af passiverne til FinansielStabilitet A/S, hvortil også kommer, at Indskydergarantifonden alleredevil have honoreret indskyderne og investorerne i det konkursramte penge-institut ved udbetalinger til fremmede pengeinstitutter, hvor de nye kun-deforhold måtte være oprettet.Finansrådet kan heller ikke tilslutte sig, at afviklingsafdelingen og der-med banksektorens hæftelse for tab, skal kunne komme på tale for afvik-lingen af et konkursbo.Advokatrådet anfører, at det af bemærkningerne klart bør fremgå, om derfx skal være tidsmæssige eller andre begrænsninger i relation til et kon-kursbos muligheder for at anvende regelsættet.Kommentar:Hensigten med bestemmelsen er, at kurator skal kunne overdrage akti-verne og en forholdsmæssig andel af passiverne til et datterselskab ejet afFinansiel Stabilitet A/S. Dette skyldes, at der kan opstå situationer, hvoret nødlidende pengeinstitut meget pludseligt bliver erklæret konkurs. Forat sikre at sådanne pengeinstitutter også kan håndteres via afviklingsord-ningen, er der i lovforslaget indsat en bestemmelse om, at kurator kanoverdrage aktiver til et datterselskab til Finansiel Stabilitet A/S. Det erimidlertid ikke hensigten, at Indskydergarantifonden ved denne transakti-on skal foretage en dobbelt udbetaling – både til indskyderne og til dat-terselskabet til Finansiel Stabilitet A/S. Lovforslaget er derfor blevet
12/17
præciseret således, at der ikke er nogen indskydere, som får dobbelt beta-ling. Samtidig er det præciseret det, at overdragelsen sker på samme vissom overdragelsen af et nødlidende pengeinstitut.11. Lovforslagets regler om præklusivt proklama
I lovforslagets § 16 h, til lov om finansiel stabilitet er der indsat regler ompræklusivt proklama. En fordring vil herefter ikke kunne gøres gældendeover for datterselskabet, hvis ikke kreditor gør sit krav gældende indenden frist, der er fastsat i den offentlige indkaldelse af kravene på 3 måne-der.Kuratorforeningen anerkender behovet herfor i relation til opgørelsen afovertagelsessummen. Samtidig gøres opmærksom på, at der kan være enrisiko for, at der er kreditorer, der bliver prækluderet på grund af mang-lende eller for sen anmeldelse af eventuelle krav. Kuratorforeningen an-fører, at datterselskabet til Finansiel Stabilitet A/S bør pålægges at udsen-de en meddelelse om proklamaet til alle kendte kreditorer.Forbrugerombudsmanden bemærker generelt, at det kan forventes, atalmindelige indskydere ikke bliver tilstrækkeligt opmærksomme på etproklama, heller ikke selv om dette opslås i et almindeligt blad.Advokatrådet udtrykker bekymring om, at forbrugere og pengeinstitut-kunder, der har fulgt dårlig eller uhensigtsmæssig rådgivning ved pro-klamaet bliver afskåret fra at anmelde krav allerede efter 12 uger. Advo-katrådet mener, at det bør tillades, at kreditorer kan tilmelde sig et grup-pesøgsmål efter udløbet af 3 måneders fristen, hvis grupperepræsentantenhar overholdt fristen.Kommentar:Optagelse af proklama i et almindeligt blad kendes fra konkursretten irelation til gældssanering, hvor der også kan optages proklama i et lokalteller almindeligt læst blad. Det vil være hensigtsmæssigt, at datterselska-bet til Finansiel Stabilitet A/S sikrer, at proklamaet optages i de medier,som kreditorer må forventes at orientere sig i. Det vil sige lokale aviser,pengeinstituttets hjemmeside og andre medier, der benyttes i de områder,hvor pengeinstituttets distributionsnet er koncentreret. Er der størreudenlandske interesser i pengeinstituttet, kan det overvejes, om prokla-maet skal optages i udenlandske medier.Som det også fremgår af lovforslagets bemærkninger skal datterselskabettil Finansiel Stabilitet A/S sikre en orientering af de overtagede kredito-rer. Det vil blive tydeliggjort i bemærkningerne, at orienteringen til kre-ditorerne skal indeholde en meddelelse om proklamaet.For at sikre forbrugere og pengeinstitutkunder en bedre retsstilling ind-sættes der en bestemmelse om, at krav, der behandles under et gruppe-søgsmål efter reglerne i Retsplejeloven ikke prækluderes, selvom tilmel-
13/17
dingen til gruppesøgsmålet sker efter udløbet af 3 måneders fristen, for-udsat at grupperepræsentanten på gruppens vegne har overholdt fristen.Grupperepræsentanten kan på gruppens vegne anmelde gruppens kravunder et, selvom gruppen og omfanget af gruppens krav ikke er kendt påanmeldelsestidspunktet. Hermed bliver ensartede krav ikke afskåret fra atanmelde krav allerede efter 3 måneder.12. Lovforslagets regler om bidragsfastsættelsen
Det følger af den foreslåede § 7 stk. 1, i lov om en garantifond for ind-skydere og investorer, at afviklingsafdelingens formue skal udgøremindst 3,2 mia. kr., hvilket svarer til indskyderafdelingernes samledeformue. Det fremgår herudover af det foreslåede stk. 3, 3. pkt., at det en-kelte pengeinstituts bidrag til afviklingsafdelingen i form af indeståelsereller afdrag på lån optaget efter lovens § 6, stk. 2, inden for et regnskabs-år højst kan udgøre et beløb svarende til 2 promille af instituttets ind-lånsmasse.Finansrådet foreslår, at mindsteformuen i afviklingsafdelingen fastsættestil 2 mia. kr., samt at den øvre grænse for det enkelte pengeinstituts årligebidrag fastsættes til 2 promille af instituttets dækkede nettoindskud, darisikoen for tab i afviklingsafdelingen anses for betydeligt mindre end iindskyderafdelingen.Nationalbanken tilkendegiver, at Indskydergarantifonden bør finansieressåledes, at pengeinstitutterne bidrager til denne på en sådan måde, at eks-tra omkostninger ved at aggressiv finansiel adfærd bæres af de rette insti-tutter. Kommissionens forventelige udspil senere på året vil kunne dannegrundlag for drøftelser herom.Kommentar:Med lovforslaget suppleres Indskydergarantifondens ordinære formuemed en yderligere formue i regi af afviklingsafdelingen. For at sikre enensartethed mellem lovforslaget og den gældende lovgivning foreslåsformuen i regi af afviklingsafdelingen etableret som en spejling af Ind-skydergarantifondens ordinære formue. Bidragsyderne til Indskyderga-rantifondens formue i regi af afviklingsafdelingen kommer fra pengeinsti-tutter omfattet af ordningen, hvilket vil sige pengeinstitutter med tilladel-se til at drive virksomhed efter § 7 i lov om finansiel virksomhed. Filialeri Danmark af udenlandske pengeinstitutter er derfor ikke omfattet af ord-ningen.Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, så forventesKommissionen i løbet af 2010 at fremkomme med et direktivforslag ved-rørende ændring af finansieringen af Indskydergarantifonden. I forbin-delse med vurderingen af Kommissionens forslag vil indeståelserne i re-lation til afviklingsafdelingen blive revurderet. Herunder vil en risikoba-seret opgørelse af pengeinstitutternes bidrag indgå i arbejdet fra dansk
14/17
side med henblik på at sikre at ekstra omkostninger ved en aggressiv fi-nansiel adfærd bæres af de risikotagende institutter.13. Lovforslagets regler om skattemæssig behandling af underskud i
et nødlidende pengeinstitut
Det foreslås i § 7 B, stk. 3, til ligningsloven, at hvis et nødlidende penge-institut påbegynder en ny aktivitet, så begrænses det nødlidende pengein-stituts anvendelse af et skattemæssigt underskud.Foreningen af Statsautoriserede Revisorer foreslår, at det klart kommer tilat fremgå af lovforslaget, om underskudsbegrænsningen kun omfatter dendel af tabet i det nødlidende pengeinstitut, der har medført udbetalingerfra Indskydergarantifonden.Kommentar:Lovforslagets bemærkninger er blevet præciseret således, at det klartfremgår, at hele underskuddet i det nødlidende pengeinstitut begrænses,hvis det nødlidende pengeinstitut tilføres ny aktivitet – uanset størrelsenaf det tab, som medfører udbetalinger fra Indskydergarantifonden.14. IT-systemer og lovforslagets ikrafttræden
Det foreslås med lovforslagets § 245 a, at pengeinstitutterne skal sikre, atde har effektive sagsgange og systemer, der sikrer, at den enkelte bank erforberedt og kan tilvejebringenødvendige oversigter og oplysninger overbankens indskuds- og udlånskonti, pensionsdepoter mv. når en krisesitua-tion er forestående.Det foreslås endvidere, at loven træder i kraft den 1. oktober 2010, dvs.samtidig med udløbet af den generelle statsgaranti.Finansrådet har hertil bemærket, at implementeringen af de sagsgange ogprocedurer, der skal oprettes efter lovforslagets § 245 a, vil kræve væ-sentlig it-udvikling og fastlæggelse af en række forhold og detaljer, før-end it-udviklingen kan påbegyndes. Ifølge ikrafttrædelsesdagen skal disseforhold være på plads allerede den 1. oktober 2010. Finansrådet menerikke, at det vil være praktisk muligt, at sætte § 245 a i kraft allerede den1. oktober 2010.Nationalbanken anfører, at kontinuitet i betalingstjenesteydelser kræveren veltilrettelagt ændring i kontoforholdene med Nationalbanken i tætdialog med de involverede myndigheder og afviklingssystemer. Natio-nalbanken forudsætter derfor, at afviklingen planlægges i god tid før æn-dringerne skal finde sted.Kommentar:Lovforslaget bestemmelser om en forhåndsfastlæggelse af nogle effektivesagsgange og systemer, skal netop sikre, at de enkelte pengeinstitutter erforberedt på en eventuel hurtig overdragelse til et datterselskab til Fi-
15/17
nansiel Stabilitet A/S. Der er således i lovforslaget taget højde for enplanlægning af en eventuel afvikling af pengeinstitutterne.Da fastlæggelsen af nogle effektive sagsgange og systemer i de enkeltepengeinstitutter skal sikre, at der kan tilvejebringes de nødvendige oplys-ninger for en overtagelse af et nødlidende pengeinstitut, er det nødven-digt at ikraftsætte bestemmelsen herom, samtidig med den øvrige del afordningen.Finanstilsynets arbejde med at fastsætte de nærmere regler for, hvilketiltag pengeinstitutterne skal kunne igangsætte i en krisesituation, iværk-sættes derfor snarest muligt og vil ske i samarbejde med alle relevanteparter og eventuelle it-leverandører.15. Øvrige forhold
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at datterselskabet til Fi-nansiel Stabilitet A/S kan kræve for meget udbetalt indlånsmidler til ind-skyderne tilbagebetalt, samt – hvis dette ikke kan lade sig gøre – at afvik-lingsafdelingen skal dække tabet.Finansrådet anfører, at det bør fremgå direkte af loven, at de endnu ikkeefterprøvede udbetalinger til indskyderne sker a conto, som senere vilblive efterreguleret, samt at for meget udbetalte midler skal tilbagebetalesaf indskyder.Kommentar:Det vurderes hensigtsmæssigt at præcisere i lovteksten, at hvis det visersig, at en indskyder har fået udbetalt for meget i forhold til det beløb, somindskyderen havde krav på, så er der senere en mulighed for at søge ud-betalingerne efterreguleret, samt søge for mange udbetalte midler tilba-gebetalt af indskyderne. Dette skyldes, at udbetalingerne ikke er efterprø-vet på det tidspunkt, hvor de stilles til rådighed for indskyderne.Det følger af den gældende lov om en garantifond for indskydere og in-vestorer, at Indskydergarantifondens dækningsgrænse hæves til et beløbsvarende til 100.000 euro pr. 1. oktober 2010.Foreningen af Statsautoriserede Revisorer spørger, om der med formule-ringen af eksemplerne under afsnit 1. i lovforslagets almindelige be-mærkninger er tvivl om Indskydergarantifondens dækning på op til100.000 euro.Kommentar:Indskydergarantifonden dækker indskydernes nettoindlån med et beløbsvarende til 100.000 euro. Baggrunden for at beløbet er angivet i euro er,at dækningen beror på et direktiv, hvoraf det følger, at dækningen skalangives i euro. Det er udbetalingstidspunktet, der er afgørende for om-
16/17
regningen til danske kroner. Dette ændrer lovforslaget ikke ved, hvorfordette er præciseret i lovforslagets almindelige bemærkninger.Rigsrevisionen foreslår, at det tydeligt fremgår af lovforslaget, at hvis etaf de største pengeinstitutter bliver nødlidende, så kan det være tæt vedumuligt for afviklingsafdelingen at finansiere renter og afdrag på bag-grund af pengeinstitutternes bidrag på 4 promille pr. år.Kommentar:Pengeinstitutternes bidrag til afviklingsafdelingen udgør 2 promille pr.år. Bidragene til Indskydergarantifondens formue udgør også 2 promillepr. år. Opdelingen af Indskydergarantifondens formue skyldes hensynettil en EU-konform løsning, hvor Indskydergarantifondens ordinære for-mue skal holdes adskilt fra Indskydergarantifondens eventuelle øvrigeformuer. I det tilfælde, at afviklingen af et nødlidende pengeinstitut resul-terer i tab, der overstiger Indskydergarantifondens formue i regi af afvik-lingsafdelingen, har Indskydergarantifonden mulighed for at optage lånpå pengemarkedet. Herudover har afviklingsafdelingen via Indskyderga-rantifonden mulighed for, at optage statsgaranterede lån.Advokatrådet anfører, at det i lovforslaget bør fastslås, at der skal afsæt-tes de nødvendige midler til afvikling af et pengeinstitut typisk ved kon-kurs. Dette blandt andet for at sikre ligebehandlingsprincippet over forkreditorer i insolvente virksomheder. Det bør samtidig overvejes at fast-slå, hvilken andel af den i lovforslaget omtalte mellemregning, der skalstilles til rådighed for det nødlidende pengeinstitut til honorering af eneventuel kuratorKommentar:Mellemregningen vedrører en efterregulering af overdragelsessummen,som kan være i Finansiel Stabilitets A/S’ favør eller i det nødlidende pen-geinstituts favør. Det forekommer derfor uhensigtsmæssig at afsætte etbeløb af denne til en kurators behandling af det nødlidende pengeinstitut,hvilket i øvrigt vil være på bekostning af overtagelsen af de simple krav,som ikke ville kunne overtages i samme omfang. Hvis et selskab er insol-vent og ingen kreditorer ønsker at stille sikkerhed for omkostningerne veden konkursbehandling, fordi det er usikkert, om der er aktiver i selskabettil at honorere omkostningerne herunder også til en kurator, så kan sel-skabet tvangsopløses, Dette sker i overensstemmelse med konkurslovensregler herom, herunder også princippet om ligelig fyldestgørelse af kre-ditorerne i det nødlidende pengeinstitut.Advokatrådet anfører, at det bør overvejes, om ændringerne af § 247, stk.1 medfører at § 234, stk. 1 og 2 bør ændres.Kommentar:Ændringen af § 247, der udvider bestyrelsens muligheder for at overdra-ge pengeinstituttets virksomhed giver ikke umiddelbart anledning til at
17/17
ændre i § 234, stk. 1 og 2. Dette skyldes, at disse bestemmelser vedrører,hvornår Finanstilsynet kan erklære et pengeinstitut konkurs.