Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 206
Offentligt
852736_0001.png
852736_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-101-01522Den 25. maj 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 21. maj 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 58 (L 206), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Johs. Poulsen (RV).

Spørgsmål nr. 58

Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang der vil kunne opretholdes flyaktivitetpå Stauning Lufthavn, såfremt et kommende vindmølletestcenter indehol-dende henholdsvis fem eller seks møller placeres i området, så vindmøller-ne generer flyvningen mindst muligt og samtidig ikke placeres i beskyttetnatur?

Svar

Jeg kan oplyse, at Statens Luftfartsvæsen den 19. maj 2010 har oplyst føl-gende om placering af testmøller ved Stauning Lufthavn. Jeg skal henledeopmærksomheden på sidste afsnit vedrørende møllerne 8-12, altså femmøller, som holdes fri af EF-fuglebeskyttelsesområdet:”For at foretage en præcis vurdering, er der behov for en nøjagtig positions-angivelse og tiltænkt højde over havet af de i rapporten markerede møller.Det efterfølgende skal derfor anses som en umiddelbar vurdering, foretagetud fra det modtagne materiale.Det skal indledningsvis understreges, at opførelse af møller, både nord ogsyd for banen, ikke er forenelig med muligheden for fortsat instrumentbe-flyvning af lufthavnen, idet der ikke skabes tilstrækkeligt luftrum til at gen-nemføre en afbrudt indflyvning. Tekniske navigationshjælpemidler (lan-dingshjælpemidler) vil ikke kunne kompensere herfor.Opførelse af møllerne 1-7 anført på side 20, eller møllerne 1-12 anført påside 21, vil have den konsekvens, at Stauning Lufthavn ikke kan bibeholdesin status som offentlig godkendt flyveplads, idet der i begge projek-ter placeres møller, som i lufthavnens umiddelbare nærhed, gennemskæ-rer ind- og udflyvningsfladen til lufthavnen.For så vidt angår projektet på side 20, vil mølle 5, samt muligvis mølle 4 og6, være kritiske i forhold til ovennævnte, herunder i forhold til ind- og udflyv-ningsfladen.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Mølle 1-3 evt. 4, samt mølle 7, evt. 6 er placeret i en afstand, som vil med-føre en væsentlig påvirkning af den nuværende instrumentbeflyvning. Enopgradering af lufthavnens instrumentbaner vil ikke kunne kompenserefor konsekvensen af de 250 meter høje anlæg.For så vidt angår projektet på side 21, vil mølle 7 forhindre lufthav-nens fortsatte status som offentlig flyveplads. Endvidere vil det midtersteområde (mølle 4-9) have samme påvirkning af instrumentbanerne som pro-jektet på side 20 (mølle 1-7).Møllerne 8-12 på side 21, vil formentlig kunne opføres med en fortsat offent-lig godkendelse af lufthavnen og fortsat bibeholdelse af instrumentbeflyv-ningen af Stauning Lufthavn under forudsætning af, at der investeres i yder-ligere instrumentlandingssystemer på lufthavnen og, at der, som tidligerenævnt, ikke opføres møller nord for lufthavnen. Der vil endvidere skulle skeen ny fastlæggelse af alle ind- og udflyvningsprocedurer til lufthavnen lige-som de nuværende vejrmæssige operationsminima skal revurderes. Detforventes ikke, at disse minima, med anlæggelse af yderligere instrument-landingssystemer, vil blive påvirket negativt. Vurderingen tager som nævntforbehold for en nærmere analyse (risikovurdering og procedureberegning),med udgangspunkt i møllernes nøjagtige positionsangivelse, højde overhavet og dimensioner i øvrigt.”
Karen Ellemann/ Sven Koefoed-Hansen
2