Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 206 Bilag 52
Offentligt
857553_0001.png
857553_0002.png
857553_0003.png
857553_0004.png

Fra:

Lene Flarup [mailto:[email protected]]

Sendt:

1. juni 2010 23:53

Til:

Steen Gade; Mette Gjerskov; Flemming Møller Mortensen; Johs. Poulsen; Per Clausen; Eyvind Vesselbo;Jørn Dohrmann

Emne:

VE-loven bør ændres og nyt støjkort giver flere ekpropriationer i Østerild.
Kære miljødvalgsmedlemmerDet var interessant at følge debatten på folketingets tv idag. Da loven igen er gået i udvalg, vil jegopfordre til, at I tager alvorligt, at naboerne til et så stort anlæg kommer til at lide meget.VE-lovens værditabserstatning er IKKE tilstrækkelig i forhold til monstermøller og testcentre. Denbeskæftiger sig med almindelige produktionsmøller. Ideen om 6 gange møllehøjden er baseret påmeget mindre møller. Som også erfaret af naboerne i Høvsøre er der store gener ved naboskabet,med personlig ruin og stavnsbinding i usælgelige boliger som konsekvens. (vedhæftet artikel).Iflg. VE-loven er der ikke engang en klage- eller ankeinstans over taksationsmyndighedernesafgørelse. Se neden for paragraf 12.Det er DER i bør gå ind og kræve, at der ved meget store møller og testcentre/testmøller (derkommer jo som i ved flere endnu) er mulighed for en ankeinstans, en administrativ og politiskovervågning så at sige, så naboerne får en reel erstatning - i en revision af VE-loven, der børindføjes som betingelse for vedtagelsen af L206. VE-loven stammer fra en tid med "små" møller ogtager ikke højde for mega-monstermøllerne i landskabet.Endvidere: Der er jo fremkommet støjkort, fra september 2009, som viser, at langt flere end de få,der er nævnt i VVM-redegørelsen skal eksproprieres, hvis VVM-redegørelsen havde været redelig.(de to støjkort vedhæftet).Bemærk, at støjgrænserne er væsentligt anderledes, end miljøministerens egne senere informationertil Folketingets politikere.Hele bebyggelsen omkring Hjardemål Klit ligger langt indenfor 39 dB-zonen, hvorfor dette i sigselv er bevis for ministerens misinformationer. Der er ligeledes fremkommet information om, atembedsværket i september 2009 har betragtet naturområdet omkring Hjardemål Klit som rekreativtområde. Dette indebærer ændrede støjgrænser i forhold til de af By- og Landskabsstyrelsen ogMiljøministeriet oplyste grænseværdier.Ifølge lovgivningen er grænseværdierne henholdsvis 37 dB ved en vindhastighed på 6 m/sek og 39dB ved en vindhastighed på 8 m/sek.Der skønnes at være mindst 20 – 25 berørte ejendomme ved en testcenterplacering i Hjardemål Klitog Østerild og disse ejendomme kan kræve ekspropriation,Så er antallet af ekspropriationer i Stauning og Thisted det samme, nemlig langt over 20. Men dethar åbenbart været vigtigt at få manipuleret med støjgrænserne i Østerild ligesom tilfældet var medvisualieringszonerne..Der skal derfor også indføjes i en snarlig revision af VE-loven, at der skal foretages individuellestøjmålinger ved de enkelte boliger, der føler sig generet af f.eks. den lavfrekvente støj - hvisomfang man kun kender i teorien for så store møller. Og at man efterfølgende på basis af disse
støjmålinger kan få rejst en ny sag om en erstatning, uanset hvad taksationsmyndighederne erkommet frem til i første omgang..Til info:VE-loven,uddrag: Værditab på fast ejendom ved opstilling af vindmøller§ 6. Den, der ved opstilling af en eller flere vindmøller forårsager et værditab på fast ejendom, skalbetale herfor, jf. dog stk. 2 og 3. Har ejeren af den faste ejendom medvirket til tabet, kan beløbetnedsættes eller bortfalde.Stk. 2. Stk. 1 omfatter ikke vindmøller på under 25 m og havvindmøller, der etableres efter udbud,jf. § 23.Stk. 3. Krav på betaling efter stk. 1 bortfalder, hvis værditabet udgør 1 pct. eller derunder afejendommens værdi.§ 7. Taksationsmyndigheden træffer afgørelse om værditabets størrelse på baggrund af enindividuel vurdering heraf. Opstilleren af vindmøllen og ejeren af den faste ejendom kan dog istedet indgå aftale om beløbets størrelse, jf. § 9, stk. 6.Stk. 2. Taksationsmyndigheden består af en formand, der opfylder betingelserne for at kunneudnævnes som dommer, og en sagkyndig i vurdering af værdien af fast ejendom. I tilfælde afuenighed er formandens stemme afgørende. Klima- og energiministeren beskikker et antaltaksationsformænd og sagkyndige.Stk. 3. Taksationsmyndigheden underretter ud over parterne Energinet.dk om de afgørelser, dertræffes efter stk. 1.Stk. 4. Klima- og energiministeren kan fastsætte nærmere regler om taksationsmyndighedensvirksomhed og honorering.§ 8. Energinet.dk yder efter klima- og energiministerens bestemmelse bistand tiltaksationsmyndigheden.Stk. 2. Energinet.dk giver vindmølleopstiller, ejere af fast ejendom og andre råd og vejledning omværditabsordningen, herunder om fremgangsmåden for orientering af ejere og betingelser for atopnå betaling for værditab, jf. §§ 9 og 10.§ 9. Den, der ønsker at opstille vindmøller, som kræver VVM-tillladelse efter lov om planlægning,skal i høringsperioden og inden 4 uger før udløbet af høringsfristen for det offentliggjorte forslag tilkommuneplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse afholde et offentligt møde, hvor derredegøres for opstillingens konsekvenser for de omkringliggende faste ejendomme. For møller, derikke kræver VVM-tilladelse, afholdes det offentlige møde, inden 4 uger efter at kommunen haroffentliggjort afgørelse om, at VVM-tilladelse ikke er påkrævet.Stk. 2. Mødet indkaldes med rimeligt varsel gennem annoncering i lokale aviser, og indkaldelsenskal indeholde de oplysninger, som fremgår af stk. 3-5. Annonceringens form og indhold samttidsfristen for indkaldelsen skal godkendes af Energinet.dk, inden annonceringen iværksættes.
Energinet.dk skal tillige godkende det orienteringsmateriale, som skal anvendes ved mødet, og kanpålægge opstilleren at udarbejde yderligere materiale, herunder visualiseringer, hvis dette skønnesnødvendigt. Af orienteringsmaterialet skal fremgå, hvilke ejendomme der er beliggende i en afstandaf op til seks gange højden af den planlagte mølle, jf. stk. 4.Stk. 3. Ejere, der vurderer, at en vindmølleopstilling påfører deres ejendom et værditab, skalanmelde et krav på betaling herfor til Energinet.dk inden 4 uger efter afholdelse af mødet, jf. stk. 1.Stk. 4. Ejere betaler ikke sagsomkostninger for behandling af krav efter stk. 3 for værditab påejendomme, som helt eller delvis er beliggende i en afstand af op til seks gange højden af denplanlagte vindmølle. Opstilles flere møller i en gruppe, beregnes afstanden fra den nærmeste mølle.Andre betaler samtidig med anmeldelsen af krav efter stk. 3 et gebyr på 4.000 kr. pr. ejendom.Gebyret, der indbetales til Energinet.dk, tilbagebetales, såfremt der aftales eller tilkendesværditabsbetaling, jf. stk. 6.Stk. 5. Overskrides fristen i stk. 3, eller indbetales gebyr efter stk. 4 ikke, er opstilleren ikkeforpligtet til at betale for værditab efter denne lov, medmindre der foreligger særligeomstændigheder, jf. § 10.Stk. 6. Indgår opstilleren og ejeren aftale om værditabets størrelse, kan spørgsmål herom ikkeindbringes for taksationsmyndigheden. Har Energinet.dk ikke inden 4 uger efter kravetsfremsættelse modtaget underretning om en aftale, anmoder Energinet.dk taksationsmyndighedenom snarest muligt at træffe afgørelse vedrørende værditabet.§ 10. Ejere, som ikke har anmeldt krav inden udløbet af fristen angivet i § 9, stk. 3, kan, såfremtsærlige omstændigheder taler herfor, inden 6 uger efter møllens tilslutning til det kollektiveelforsyningsnet anmode taksationsmyndigheden om tilladelse til at anmelde krav om betaling forværditab. Gives tilladelse, behandles kravet som angivet i § 9, stk. 6, 2. pkt. Ansøgning heromindsendes til Energinet.dk.Stk. 2. Kravet på værditabsbetaling indsendes til Energinet.dk, senest 14 dage efter at ejeren harmodtaget tilladelsen efter stk. 1. Såfremt ejeren skal indbetale gebyr for anmeldelse af kravet, jf.§ 9, stk. 4, skal dette indbetales samtidig med anmeldelse af kravet vedlagt tilladelsen. Fremsendestilladelsen eller pligtigt gebyr ikke rettidigt, er opstilleren ikke forpligtet til at betale for værditabefter denne lov.§ 11. I sager, hvor taksationsmyndigheden tilkender værditabsbetaling, afholdessagsomkostningerne af opstilleren.Stk. 2. I sager, hvor der ikke tilkendes værditabsbetaling, anvendes indbetalte gebyrer efter § 9, stk4, til dækning af taksationsmyndighedens sagsomkostninger. Øvrige sagsomkostninger afholdes afEnerginet.dk.§ 12. Taksationsmyndighedens afgørelser og Energinet.dk’s afgørelse efter § 9, stk. 2, kan ikkeindbringes for en administrativ myndighed.
Stk. 2. Taksationsmyndighedens afgørelser kan af ejeren eller af opstilleren indbringes fordomstolene som et søgsmål mellem disse. Har opstilleren betalt for værditab i overensstemmelsemed taksationsmyndighedens afgørelse, skal indbringelse for domstolene dog ske inden 3 månederfra betalingstidspunktet.Stk. 3. Sager om betaling for værditab kan først indbringes for domstolene, nårtaksationsmyndighedens afgørelse foreligger.--Lene Rix Flarup, Klitvejen 91Hjardemål Klit, 7741 FrøstrupTlf. 97991227, Mob. 21459478Bekæmp mega-testmøllerne i fredskov - medtaget i Danmarks Naturkanon. Sehttp://www.nationalttestcenter.dk.Skriv under på protest påhttp://www.dn.dk.