Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 206 Bilag 44
Offentligt
854996_0001.png
854996_0002.png
854996_0003.png
854996_0004.png
854996_0005.png
ÆndringsforslagtilForslag til lov om et testcenter for store vindmøller ved ØsterildAf miljøministeren, tiltrådt af ….. ():Til titlen

1)

Fodnote 1udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]Til § 8

2)

Efter stk. 1 indsættes som nye stykker:”Stk.2.Rydningen af skov efter stk. 1 begrænses til 450 ha i alt, jf. dog stk. 3.Stk. 3.Hvis sikring af opfyldelse af de internationale standarder for vindmålinger tilsiger det, kanmiljøministeren give dispensation fra stk. 2 til rydning af yderligere op til 100 ha. Den samledeskovrydning kan ikke overstige 550 ha.”Stk. 2 bliver herefter stk. 4.[Sikring af at skovrydningen begrænses til 450 ha op til maksimalt 550 ha]Til § 15

3)

Efter stk. 3 indsættes som nye stykker:”Stk.4.Ejeren af en beboelsesejendom, der er beliggende inden for 1500 m fra nærmestemølleplads, kan anmode miljøministeren om at købe ejendommen til en pris svarende til denseneste offentlige ejendomsvurdering fratrukket ekspropriationserstatning for ekspropriation efterstk. 2 og udbetalt værditab efter §§ 17-20.Stk.5. Anmodning om overtagelse kan kun ske, såfremt ejeren har fremsat krav om betaling forværditab, jf. § 9, stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi og §§ 17-20. Anmodningen skalindgives til miljøministeren senest 4 uger efter, at taksationsmyndigheden har taget stilling til kravetom værditabsbetaling, jf. § 7 i lov om fremme af vedvarende energi.Stk. 6.Miljøministeren kan tillade, at anmodning efter stk. 5 indgives senere, hvis der foreliggersærlige omstændigheder.Stk. 7.Ejeren af en ejendom kan ikke anmode om overtagelse efter stk. 4, hvis miljøministerenbeslutter at ekspropriere ejendomsretten til hele ejendommen.Stk. 8.Anmodning om overtagelse efter stk. 4 afskærer ejeren fra retten til at modtageværditabsbetaling efter lov om fremme af vedvarende energi, jf. §§ 17-20, for den pågældendeejendom.Stk. 9.Miljøministeren kan fremsætte krav om værditabsbetaling indtil 3 måneder efter overtagelsenfor ejendomme overtaget efter stk. 4.Stk. 10.Miljøministeren kan fastsætte regler om den nærmere fremgangsmåde for og indhold afovertagelsesordningen.”[Mulighed for anmodning om statens overtagelse af visse beboelsesejendomme]
Til § 19

4)

Istk. 1ændres ” 31. december 2010” til ” 31. marts 2011”.Til § 21

5)

Istk. 2ændres ” 1. juli 2010” til ”1. oktober 2010”.
Til § 22

6)

Istk. 2, 1. pkt.,udgår ”eller tekniske anlæg”.[Lovteknisk præcisering]

7)

Istk. 2indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:”Tilsvarende gælder for Kommunalbestyrelsens adgang til at meddele tilladelse til at opføretekniske anlæg i vindfeltet.”[Lovteknisk præcisering]Til § 23

8)

Istk. 2udgår ”§ 29 a i lov om naturbeskyttelse, § 6 a, stk. 1 og 2, og § 7 i lov om jagt ogvildtforvaltning samt”.[Bortfald af bestemmelser, der ophæver bestemmelser, der gennemfører artsbeskyttelsen ifuglebeskyttelses- og habitatdirektivet]

9)

Istk. 2indsættes efter ”i lov om skove” ordene: ”og kapitel 6, 9 og 10 i lov om vandløb”.[Indsættelse af bestemmelse om ophævelse af bestemmelser fra vandløbsloven]
Til § 27

10)

Istk. 1ændres ”1. juli 2010” til ” 1. oktober 2010”.
BemærkningerTil nr. 1Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 8.Til nr. 2Af lovforslagets bemærkninger fremgår det, at der på baggrund af foreløbige vurderinger af behovetfor skovrydning i første omgang er tale om en rydning i størrelsesordenen 7-800 ha, og at der i taktmed, at vindmøllerne bliver højere på et senere tidspunkt kan blive behov for en yderligere rydningsåledes, at den samlede skovrydning i værste fald kan nå op i størrelsesordenen 1200 ha.
Der er gennemført tekniske undersøgelser, der afklarer, hvilket omfang der er absolut nødvendigt iforhold til at kunne drive det nationale testcenter optimalt. Desuden har vindmølleindustrien ogRisø/DTU justeret projektet, hvorefter de 2 sydligste prøvepladser etableres som skovtestprøvepladser for prototype vindmøller. Det bevirker, at kravene til skovrydning i forhold til de 2sydligste møller er mindre.Da det er afgørende vigtigt, at der ikke fældes mere skov end absolut nødvendigt, sættes der medændringsforslaget loft over skovrydningen, der herved begrænses til 450 ha.Hvis det viser sig nødvendigt af hensyn til at sikre opfyldelse af de internationale standarder forvindmålinger, kan miljøministeren efter ændringsforslaget give dispensation til rydning af op tilyderligere 100 ha. Ansøgning om dispensation skal drøftes med partierne bag aftalen om Østerildog en helhedsløsning for placering af testvindmøller frem mod 2020 forinden dispensation gives.Til nr. 3Ved VE-lovens værditabsordning sikres det, at ejere af fast ejendom i området, der lider et tab somfølge af opstilling af vindmøllerne, kan få dækket tabet, når det er over 1 pct. af ejendommes værdi.Ved ændringsforslaget gives ejere af beboelsesejendomme derudover mulighed for at sælge deresejendom til staten, hvis beboelsen ligger inden for en afstand af 1.500 m fra en testmølleplads.Salgsprisen udgør den seneste offentlige vurdering fratrukket eventuel ekspropriationserstatning ogeventuel udbetalt værditab efter §§ 17-20 og VE-lovens regler om værditab.Ordningen omfatter ikke beboelsesejendomme, hvor der træffes beslutning om ekspropriation afejendomsretten til hele ejendommen efter lovforslagets § 15, stk. 2, herunder de 5 ejendomme, derligger inden for 44 dB støjzonen. Beboelsesejendomme, hvor der alene er foretaget ekspropriationtil en del af ejendommen, eller hvor ekspropriationen alene medfører en delvis begrænsning iejendomsretten (ex. hvor der tinglyses servitut om begrænsning i muligheden for skovtilplantning),er dog omfattet af ordningen. I disse tilfælde skal ekspropriationserstatningen dog fratrækkes vedberegning af salgsprisen.Anmodning om overtagelse forudsætter, at ejeren har søgt om værditabserstatning inden forfristerne i VE-loven. Anmodningen skal indgives inden 4 uger efter, at taksationsmyndigheden hartaget stilling til kravet om værditabsbetaling. Miljøministeren kan dispensere fra fristen, hvis derforeligger særlige forhold, herunder hvis ejendommen har været forsøgt eksproprieret tilfuldstændig afståelse, og dette må opgives.For ejendomme, der er overtaget efter ordningen, kan miljøministeren fremsætte krav på betalingfor værditab i indtil 3 mdr. efter overtagelsen.Til nr. 4 og 5Ændringen er en konsekvens af ændringen af § 27 om ikrafttrædelsestidspunktet.
Til nr. 6 og 7
Efter lovforslagets § 22, stk. 2, 1. pkt., begrænses Kommunalbestyrelsens adgang til at meddeletilladelse til at opføre bygninger og tekniske anlæg af mere end 12 meters højde til tilfælde, hvordisse ikke vil påvirke eller ændre vindfeltets funktion negativt i forhold til testcentret.Efter lovforslagets § 22, stk. 2, 2. pkt. gælder denne begrænsning ikke for bygninger, der opføressom tilbygninger eller bygninger i tilknytning til eksisterende byggeri.Med ændringsforslaget præciseres det, at undtagelsen i § 22, stk. 2, 2. pkt. ikke finder anvendelseved tilladelse til opførelse af tekniske anlæg som eksempelvis vindmøller og master. Selvom etteknisk anlæg opføres i tilknytning til eksisterende byggeri, kan der således alene meddelestilladelse til opførelse, hvis vindfeltets funktion ikke derved ændres eller påvirkes negativt i forholdtil testcentret.Da vindfeltet er beliggende i beskyttelseszonen, vil opførelse af vindmøller i vindfeltet endviderevære omfattet af lovforslagets § 22, stk. 1.Til nr. 8Fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet rummer en række forbudsbestemmelser, dervaretager artsbeskyttelsen i forhold til fugle og særligt beskyttede arter optaget på habitatdirektivetsbilag IV.Med anlægsloven er det forudsat, at etablering og drift af testcentret som udgangspunkt kan skeinden for rammerne af disse forbudsbestemmelser. Det har således været en forudsætning, at anlægog drift af testcentret ikke nødvendiggør en anvendelse af direktivets undtagelsesbestemmelser, atde nævnte forbud respekteres og at det nuværende beskyttelsesniveau dermed opretholdes.Netop af hensyn til dette er miljøministeren ved anlægslovens § 9, stk. 1 og 2, bemyndiget til ativærksætte afværgeforanstaltninger med henblik på at sikre, at blandt andet den økologiskefunktionalitet kan opretholdes i forhold til yngle- og rasteområder for særligt beskyttede arter (bilagIV).Reglerne om artsbeskyttelse fremgår af habitatdirektivets art. 12 og fuglebeskyttelsesdirektivets art.5, der er gennemført i dansk ret blandt andet ved naturbeskyttelseslovens § 29 a og jagt ogvildtforvaltningslovens § 6 a, stk. 1 og 2, og § 7.Af lovforslagets § 23, stk. 2, fremgår det, at anlægsloven træder i stedet for en række bestemmelserom artsbeskyttelse i jagt og vildtforvaltningsloven og naturbeskyttelsesloven.Efter EU-domstolens praksis er der imidlertid et krav om, at direktivernes forbud i forbindelse medartsbeskyttelse gennemføres ved et generelt og absolut forbud i lovgivningen, og forbuddene kanalene fraviges under betingelser fastsat i direktiverne.Det er ikke hensigten med lovforslaget at foreslå regler, der kan skabe tvivl om, hvorvidt EU-reglerer gennemført tilstrækkeligt præcist. Med denne ændring sikres det derfor, at artsbeskyttelsen inaturbeskyttelsesloven og jagt og vildtforvaltningsloven fortsat finder anvendelse inden fortestcenterets område, og at der således fortsat er et generelt og absolut forbud i lovgivningen.
Der vil fortsat blive iværksat en række afværgeforanstaltninger med hjemmel i anlægslovens § 9,stk. 1 og 2, med henblik på, at sikre overholdelse af både nationale regler og direktivreglervedrørende artsbeskyttelse. For eksempel vil der for at understøtte den økologiske funktionalitet forområdet blive etableret nye yngle- og rasteområder for bilag IV-arter, hvis eksisterende områderødelægges af anlægsarbejdet.Ændringen medfører, at hvis der mod forventning skulle vise sig behov for at fravigebestemmelserne om artsbeskyttelse, vil eventuelle dispensationer som hidtil skulle meddeles efterde relevante bestemmelser i naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 6 og jagt og vildtforvaltningslovens §46, stk. 2. Disse bestemmelser sikrer, at eventuelle dispensationer alene kan meddeles ioverensstemmelse med betingelserne i fuglebeskyttelsesdirektivets art. 9 og habitatdirektivets art.16 for at fravige de nævnte forbud.Som oplyst i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, afsnit 3.1 og 3.2, er der i forbindelsemed lovgivningsprocessen i øvrigt sikret en varetagelse af de hensyn til beskyttede arter, som efterlovgivningens almindelige regler skulle have været varetaget blandt andet i forbindelse medplanlægning efter planloven og ved dispensation fra naturbeskyttelseslovens regler om beskyttedenaturtyper og skovbyggelinjen, jf. §§ 7 og 11 i bekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 om udpegningog administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, somændret ved bekendtgørelse nr. 1443 af 11. december 2007.Til nr. 9Ændringsforslaget indebærer, at Folketingets behandling træder i stedet for vandløbsmyndighedensbehandling af sager efter vandløbslovens kap. 6, 9 og 10.Efter lovforslagets § 23, stk. 2, vedrører bestemmelsen alene arbejder, der er omfattet aflovforslagets kapitel 2 og 3. Bestemmelsen tænkes således anvendt ved etablering af devådområder, jf. lovforslagets § 9, stk. 3, der skal opfange den ekstra kvælstofmængde, der udledesved skovrydningen. Det kan i forbindelse hermed være nødvendigt at tilstoppe grøfter på steder,hvor topografi og omgivelserne egner sig.
Til nr. 10Med ændringen ændres ikrafttrædelsesdatoen til 1. oktober 2010.