Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 206 Bilag 44
Offentligt
854994_0001.png
854994_0002.png

Bilag 2

Den 27. maj 2010

Østerild: Notat om statens overtagelse af fast ejendom ved ekspropriation og ved køb

Ekspropriation som følge af værditab

Efter lovforslagets § 15 kan staten ekspropriere fast ejendom inden for vindfeltet og test- og måle-området, når det er nødvendigt for etablering og drift at testcenteret. Ekspropriation er et tvangs-mæssigt indgreb i ejendomsretten, og kan efter grundloven kun ske, når der er særlig hjemmel hertil.Ekspropriation kan ske i form af erhvervelse af den fulde ejendomsret til hele eller dele af en ejendom,og det kan ske ved tinglysning af servitutter om konkrete rådighedsbegrænsninger om f.eks. skov-rydning og testcenterets adgang til at udføre målinger på privat ejendom.Ekspropriation, hvor ejer af en ejendom pålægges at afstå ejendomsretten, anvendes, når det ernødvendigt råde over en ejendom i forbindelse med etablering af et anlæg, f.eks. et vejanlæg.Ekspropriation anvendes ikke, hvis en ejer ønsker at sælge, fordi en ejendom risikerer at falde i værdisom følge af et anlæg. Tab kompenseres ved erstatning, hvis erstatningsbetingelser er opfyldt.Når der er tale om vindmøller, gælder den særlige ordning, at tab kompenseres efter den særligeværditabsordning, som kun gælder for vindmøller.Ekspropriation bruges kun, når der er tale om et tvangsmæssigt indgreb, og ikke når der er tale om, aten ejer som følge af etablering af – i dette tilfælde testcenteret - ikke længere ønsker at ejeejendommen.

Overtagelsespligt for staten

I forbindelse med anlægget af metroens 3. etape, blev indført den særlige ordning, hvorefterTransportministeriet fik Finansudvalgets tilslutning til, at Østamagerbaneselskabet kunne tilbyde atovertage boliger i 1. række fra den kommende bane med henblik på efterfølgende videresalg, fordiboligejere mv. havde en frygt for, at anlægget af Metroen ville forringe værdien af deres ejendom.Ordningen fremgår af aktstykke 135 af 8. maj 2002 og aktstykke nr. 78 af 16. januar 2003.Det var således boliger i 1. række, der blev betragtet som særligt berørt og udsat for værditab, derblev omfattet af denne særlige ordning.Hvis en tilsvarende ordning skal gælde for ejere af fast ejendom i Østerild, skal der ske en tilsvarendeafgrænsning af ejendomme, der kan betragtes som særligt berørt af projektet.For at tilgodese de mennesker i området, som bor uden for 44 db støjzonen, og derfor ikke skaleksproprieres, men som ønsker at sælge deres ejendom, lægger partierne bag aftalen særlig vægt
på, at VE-lovens værditabsordning sikrer, at ejere af fast ejendom, der lider et værditab som følge afopstilling af vindmøllerne, kan få dækket tabet, når det er over 1 pct. af ejendommes værdi.Parterne lægger i den forbindelse vægt på, at der dermed er taget højde for det maksimale værditab,som en ejer af en fast ejendom kan risikere at måtte lide, og at udbetalingen af værditab sker alleredeved opstillingen af den første mølle, selv om møllerne forventes at være mindre end 250 m frem tilomkring år 2015.I tilknytning hertil gives naboer i en radius af 1,5 km fra den enkelte mølleplads mulighed for at sælgederes ejendom til staten. Ordningen omfatter alene ejendomme, hvor beboelsen ligger inden forgrænsen på 1,5 km.Ordningen omfatter ikke ejendomme, hvor der træffes beslutning om ekspropriation af ejendomsrettentil en hel ejendom, herunder særligt de 5 ejendomme, der ligger inden for 44 db støjzonen. Ordningenomfatter som udgangspunkt heller ikke de 4 ejendomme, der har jord i testområdet, og hvor det kankomme på tale at ekspropriere disse arealer.Ud over førnævnte ejendomme i 44 db zonen, der eksproprieres, er der 8 ejendomme, som liggerinden for 1,5 km zonen, hvor overtagelse kunne komme på tale. Hvis der ikke foretages fuldstændigekspropriation af ovennævnte 4 ejendomme, kan det komme på tale at tilbyde 2 af dem overtagelse,da beboelsen på disse ligger inden for 1,5 km zonen.Ved ordningen afgrænses muligheden for at anmode om miljøministerens køb til den geografiskeafstand, som inden for værditabsordningen er gebyrfri, idet 1,5 km er 6 gange møllens højde.Anmodning om overtagelse forudsætter, at ejeren har søgt om værditabserstatning inden for fristerne iVE-loven. Anmodningen skal indgives inden 4 uger efter, at taksationsmyndigheden har taget stillingtil kravet om værditabsbetaling. Miljøministeren kan dispensere fra fristen, hvis der foreligger særligeforhold, herunder hvis ejendommen har været forsøgt eksproprieret til fuldstændig afståelse, og dettemå opgives.Salgsprisen udgør den seneste offentlige vurdering, fratrukket eventuel værditabsbetaling. Der tagesudgangspunkt i fremgangsmåden ved Metroens 3. etape.Der gennemføres det nødvendige aktstykke for at sikre finansieringen af ordningen, svarende tilordningen ved Metroens 3. etape.På de nævnte vilkår påtager staten sig risikoen.