Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 206 Bilag 43
Offentligt
854940_0001.png
854940_0002.png

Notat

SKOV- OG NATURSTYRELSENJ.nr. SNS-329-00040Ref.Den 19. maj 2010

Skovloven: praksis vedr. erstatningsskov og konkret i forbindelse med anlæg af testcenter

for vindmøller i Østerild Plantage

Spørgsmål

S og SF ønsker at den normale praksis angående erstatningsskov også skal gælde for staten. Iden forbindelse vil det være hjælpsomt at få en vurdering af området efter de sædvanlige vurde-ringskriterier. Vi tænker, at det nok er et gennemsnit på omkring 150 %.Samtidig vil vi gerne have oplyst, hvordan regeringen vil sikre, at denne erstatningsskov er additio-nel i forhold til den danske målsætning om at fordoble skovarealet. Ligesom vi ønsker sikkerhed forat erstatningsskoven er rejst hurtigt og indenfor en fastlagt periode.

Svar

På fredskovspligtige arealer må der ikke opføres bygninger, etableres anlæg, gennemføres ter-rænændringer eller anbringes affald. Undtaget er dog byggeri mv. som er nødvendigt for skovdrif-ten, ligesom der er undtagelse for byggeri, der særligt tilgodeser børns og unges friluftsliv.For afgørelser om ophævelse af fredskovspligt og dispensation til byggeri og anlæg kan fastsættesvilkår om, at et andet areal bliver fredskovspligtigt (erstatningsskov), jf. § 39, stk.1, nr. 5. Efter prak-sis stilles der krav om, at erstatningsskovens størrelse skal være et sted mellem 110 og 200 % ef-ter en konkret vurdering. Det fremgår af vejledningen til skovlovens administration om fastsættelseaf erstatningsskovens størrelse i konkrete sager, at nedenstående retningslinjer kan anvendes:Arealer uden skovbevoksning eller uden særligt skovlovsmæssigt potentiale: 110 %Almindelig skovbevokset areal: 150 %Skov med særlig høj værdi til varetagelse af skovlovens formål. Det kan f.eks. være skov-bryn, skov med et værdifuldt biologisk indhold eller skov med særlige rekreative værdier,f.eks. bynær skov: 200 %Strækningsanlæg: 200 %
Der findes ikke eksempler fra den hidtidige praksis i skovloven som kan sidestilles med anlægget afet testcenter i Østerild Plantage. Det konkrete projekt adskiller sig desuden fra tidligere anlægspro-jekter ved, at der etableres ny natur på store dele af de ryddede arealer.Hvis der alligevel anlægges en betragtning om, at skovlovens praksis skal følges ved anlæg aftestcenter i Østerild, vil det være følgende retningslinje, som kan komme i betragtning:Der er tale om fældning af et almindeligt skovbevokset areal: Plantagen, som skal ryddes iforbindelse med anlæg af testcentret i Østerild Plantage er helt overvejende bestående afnåletræ. Såfremt der sidestilles med rydning af et almindeligt skovbevokset areal, vil praksisefter ovenstående retningslinjer være 150 %.
De skovarealer, som ryddes i Østerild, vil hovedsageligt blive til ny natur. Dette bør tages i betragt-ning, når den samlede procentsats for erstatningsskov fastsættes, ligesom det f.eks. er gjort vedpraksis for råstofafgørelser i fredskov. Her har man i tidligere sager fratrukket 10 % af skovens are-al fra det samlede antal ha erstatningsskov, således at der indregnes en kompensation for at nogetaf det ryddede areal etableres som ny natur.Et skøn for en konkret vurdering af en erstatningsprocent i Østerild bør derfor også medtage enbetragtning om at der fraregnes et antal ha som kompensation for at der bliver lavet ny natur påstørre dele af arealet.På den baggrund skønnes det at erstatningsskovens størrelse kan fastsættes til 140 % af den skovsom ryddes, dvs. til maksimalt 1120 ha såfremt der påregnes rydning af max. 800 ha..
2