Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 204 Bilag 1
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG25. marts 2010
Forslag til lov om ændring af lov om ferie, lov omændring af lov om indkomstregister og lov omændring af lov om et indberetningssystem foroplysninger om løn m.v.
J.nr. 2010-00043214. kontor/CVI/JVR
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
En lønmodtager, som forlader arbejdsmarkedet på grund af alders- ellerhelbredsmæssige forhold kan udskyde udbetalingen af feriepenge i op til 3 år efterferieårets udløb, hvorefter feriepengene forældes efter ferielovensforældelsesregler. Det samme gælder, hvis en lønmodtager fratræder i forbindelsemed flytning til udlandet og framelder sig Det Centrale Personregister.Spekulationen kan fx ske ved, at en lønmodtager, der forlader arbejdsmarkedet som62-årig for at gå på efterløn, udskyder udbetalingen af tilgodehavende feriepengetil overgangen til folkepensionen. Derved undgår efterlønsmodtageren fradrag iefterlønnen, fordi der ikke er fradrag for feriepenge i folkepensionen. Detmanglende fradrag i efterlønnen påfører staten en merudgift.En lønmodtager kan efter ferieårets udløb få udbetalt uhævede feriepenge, hvisferiepengene enten vedrører den 5. ferieuge, eller feriepengene stammer fra etansættelsesforhold, der er ophørt inden ferieårets udløb. Det er muligt i et vistomfang at spekulere i at undgå fradrag i efterløn m.v. efter denne regel. Dette er fxtilfældet, når en folkepensionist søger om at få den ikke afholdte ferie udbetaltinden den 30. september efter ferieårets udløb, som følge af et ophørtansættelsesforhold, og denne har fået efterløn i ferieåret. Her vil udbetalingen af deuhævede feriepenge ske uden fradrag i efterlønnen og uden modregning iferiepengene. Den manglende modregning for fx efterløn påfører statskassen enmerudgift.Som led i regeringens digitaliseringsstrategi og Beskæftigelsesministerietsplanlagte lettelser af de administrative byrder på ferieområdet harPensionsstyrelsen i samarbejde med ATP og SKAT arbejdet med en rækkeinitiativer, som skal bane vejen for digitalisering og automatisering afindberetnings- og indbetalingsprocesserne i FerieKonto.For at undgå dobbeltadministration, ved at FerieKonto først behandler klagen fraenten en lønmodtager eller en arbejdsgiver, hvorefter sagen sendes til
Pensionsstyrelsen til fornyet sagsbehandling, foreslås det, at Pensionsstyrelsen efterforudgående drøftelse med ATP kan delegere afgørelseskompetence indenforområder, hvor FerieKonto i forvejen behandler sagen.Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er i højere grad at sikre mod spekulation for udbetalingaf feriepenge, hvor lønmodtageren ikke har holdt sin ferie. Det foreslås for detførste, at der indsættes en frist i loven for, hvornår lønmodtageren senest skal haveanmodet om udbetaling af feriepenge i forbindelse med, at lønmodtageren forladerarbejdsmarkedet af alders- eller helbredsmæssige forhold, eller ved flytning tiludlandet. Fristen foreslås at være 6 måneder fra betingelserne er opfyldt..Forældelsesfristen er i dag 3 år efter ferieårets udløb.For det andet skal en lønmodtager, som i ferieåret har fået efterløn, fleksydelse,ledighedsydelse og særlig ydelse også have trukket antallet af dage med disseydelser fra antallet af feriedage med uhævede feriepenge før de uhævedeferiepenge kan udbetales. Dette tiltag skal yderligere sikre, at der ikke kanspekuleres i at vente til overgangen til folkepension for at undgå fradrag iefterlønnen.Det foreslås, at arbejdsgiverne skal indberette ferie til indkomstregisteret. Detforeslås, at der indsættes en hjemmel i ferieloven til, at direktøren forPensionsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om arbejdsgivernes indberetning afferie og feriepenge til indkomstregistereret.Det foreslås, at der indsættes en hjemmel til, at direktøren for Pensionsstyrelsenkan delegere afgørelseskompetence til FerieKonto.Den primære målgruppe for lovforslaget
Lønmodtagere, der forlader arbejdsmarkedet og udskyder udbetalingen aftilgodehavende feriepenge til overgangen til folkepensionen.Arbejdsgivere, der indberetter og indbetaler feriepenge til FerieKonto.De sekundære målgrupper for lovforslaget
Ved forslaget begrænses muligheden for spekulation,og staten vil som følgeheraf spare de merudgifter, der er som følge af det manglendefradrag i fxefterløn.Samlet vurdering
Det skønnes ikke, at lovforslaget påvirker eksisterende forskelle eller rettigheder.Forslaget påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinderforskelligt.Det skønnes, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurderingaf de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2