Skatteudvalget 2009-10
L 203 Bilag 4
Offentligt
SkatteudvalgetFolketinget, Christiansborg1240 København K
ADVOKATFIRMAWWW.PLESNER.COMAMERIKA PLADS 372100 KØBENHAVN ØTLF +45 33 12 11 33FAX +45 33 12 00 14
20. april 2010
70056016 FLA/LBH
Ansøgning om foretræde for Skatteudvalget
Som advokat for Stanleybet International Ltd. ("Stanleybet") skal jeg hermed ansøge om fo-retræde for Skatteudvalget i forbindelse med behandling af forslag til lov om spil og forslagtil lov om afgifter af spil, som fremsat af skatteministeren den 26. marts 2010, samt forslagtil lov om Danske Spil A/S, som fremsat af finansministeren den 26. marts 2010.
Det bemærkes, at Stanleybet primært driver virksomhed med udbud af offline spil, for ek-sempel i form af landbaserede spillebutikker. Stanleybet ønsker i den forbindelse at redegørefor følgende problemstillinger:
(1)
Danske Spil A/S
Selv om lovpakken åbner markedet for nye aktører, har lovpakken stadig væsentlige mangleri den forstand, at lovpakken i realiteten fastholder Danske Spil A/S' monopol i relation til off-line spil.
Stanleybet anser det for meget væsentligt, at ny lovgivning, der skal liberalisere et marked,som historisk har været drevet som statsmonopol, indeholder bestemmelser om, at det nu-værende monopol enten afskaffes, eller at monopolområdet i praksis åbnes for nye aktørerpå markedet, således at disse aktører er i stand til at konkurrere med den nuværende mono-
polindehaver og derigennem give de danske forbrugere flere valgmuligheder. Dette kan foreksempel ske ved at genudbyde de nuværende aktiviteter og forretningssteder til nye mar-kedsaktører på lige og ikke-diskriminerende vilkår. Se også bemærkningerne nedenfor underpunkt 2 og 3.
(2)
Omkostningerne til licens- og ansøgningsgebyrer
Ifølge lovforslagene baseres ansøgningsgebyrer og årlige gebyrer alene på det antal licenser,der ansøges om udstedelse eller forlængelse af, uden at der derved tages hensyn til indtægt,overskud eller egenkapital for den virksomhed, der drives.
Dermed indebærer lovpakken, at en stor nuværende monopolindehaver med mange forret-ningssteder - som Danske Spil A/S - skal betale samme gebyrer som nye aktører på marke-det, der utvivlsomt vil opstarte deres virksomhed med meget få forretningssteder (måskekun et enkelt). Dette udgør en urimelig og meget restriktiv barriere for nye aktører på mar-kedet. Reguleringen vil få den virkning, at Danske Spil A/S' position på markedet vil bliveyderligere befæstet, samt forhindre at markedet liberaliseres til fordel for de danske forbru-gere.
(3)
Forbud mod gevinstgivende spillemaskiner i en spillebutik
Stanleybet anser det for ulogisk og uhensigtsmæssigt, at det ifølge lovpakken er tilladt atopstille gevinstgivende spillemaskiner i restauranter med alkoholbevilling, men ikke i spille-butikker. Miljøet i en spillebutik er et reguleret miljø, der kun er for myndige personer, ogsærligt rettet mod de personer, der ønsker at spille, mens en restaurant er et familieprægetmiljø, hvor der er langt stærkere argumenter for at begrænse opstillingen af gevinstgivendespillemaskiner for at undgå, at unge og sårbare personer påvirkes unødigt. Reguleringen erikke alene ulogisk men også urimelig og meget restriktiv for udbydere af offline spil. Regule-ringen frembyder endnu en konkurrencemæssig forhindring for nye aktører på markedet foroffline spil ved at fjerne en væsentlig indtægtskilde.
- 0 -
Stanleybets delegation vil bestå af Norman Leese, udviklingsdirektør i Stanleybet, samt enrepræsentant fra Plesner advokatfirma.
2
Supplerende materiale vil blive fremsendt i god tid inden mødet.
Med venlig hilsenJacob Christensen
Frederik Lassenadvokat
3