Skatteudvalget 2009-10
L 203 Bilag 29
Offentligt
851270_0001.png
851270_0002.png
851270_0003.png
851270_0004.png
851270_0005.png
851270_0006.png
851270_0007.png
Til lovforslag nr.L 203
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2010
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om afgifter af spil[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 12. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 133. Den 26. marts 2010sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Bwin,Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,Dansk Automat Brancheforening,Dansk Erhverv,Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,Nærbutikkernes Landsforening,Stanleybet v/ Plesner Advokatfirma ogRoyal Casino.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,Dansk Automat Brancheforening,
2
Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,DGI og DIF,Horesta v/Dansk Erhverv,Nærbutikkernes Landsforening,Royal Casino ogStanleybet v/ Plesner Advokatfirma.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse og 1 spørgsmål til ju-stitsministeren, som disse har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf skatteministeren, tiltrådt af <>:Til § 351)Stk. 1og2affattes således:»Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2.§ 4 kan tidligst sættes i kraft den 1. maj 2011.«[Skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft og konsekvensændring som følge heraf]2)Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:»Stk. 3.§ 37 træder i kraft den 1. januar 2011.«Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.[Den foreslåede indberetningspligt træder fortsat i kraft den 1. januar 2011]3)Istk. 3,der bliver stk. 4, ændres »Fra den 1. januar 2011« til: »Fra datoen for lovens ikrafttræ-delse«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]4)Istk. 4,der bliver stk. 5, ændres »den første afgiftsperiode i 2011« til: »den første afgiftsperio-de efter lovens ikrafttrædelse«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
3
5)Istk. 5,der bliver stk. 6, ændres »den 1. januar 2011 eller senere« til: »på datoen for lovensikrafttrædelse eller senere«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
BemærkningerTil nr. 1Udbydere af spil på gevinstgivende spilleautomater og landbaserede kasinoer har anført, at den fo-reslåede afgiftsforskel på de fysiske spil og onlinespil udgør statsstøtte til fordel for online udbyder-ne. Det er oplyst, at en kritisk henvendelse herom er modtaget i Europa-Kommissionen.Det er Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om forskellige og adskilte spillemarkeder, somikke er i direkte konkurrence med hinanden, hvorfor de foreslåede afgifter ikke udgør statsstøtte.De foreslåede afgifter skal i øvrigt ses i lyset af spillelovgivningens formål, som, jf. § 1 i forslagettil lov om spil (L 202), er1) at holde forbruget af spil om penge på et moderat niveau,2) at beskytte unge eller andre udsatte personer fra at blive udnyttet gennem spil eller udvikle af-hængighed af spil,3) at beskytte spillerne ved at sikre, at spil udbydes på en rimelig, ansvarlig og gennemsigtig må-de, og4) at sikre offentlig orden og forhindre, at spil tjener som støtte til kriminalitet.De forskellige spillemarkeder foreslås reguleret på en måde, som i størst mulig udstrækning sikreropfyldelse af formålene. De fysiske spil er f.eks. reguleret væsentligt anderledes end online spil.De foreslåede afgifter understøtter spillenes regulering og formålene med spilleloven ved for deenkelte spillemarkeder at være fastsat som den skønnede maksimale beskatning af spillene, sombevirker, at det konkrete marked fungerer optimalt set i forhold til lovgivningens formål.Det er væsentligt for beskyttelsen af spillerne, at alle spil kan udbydes i et lovligt og reguleretmarked, hvor udbyderne er underlagt et sæt konkrete regler. Ligeledes er det væsentligt, at forbru-get af spil holdes på et moderat niveau, hvilket afgiftsbelastningen er et væsentligt led i opnåelsenaf.Høj afgiftsbelastning er et generelt brugt middel til at holde forbrug nede, og anvendes således ividt omfang på andre områder end spilleområdet for at nå f.eks. sundhedspolitiske og miljøpolitiskemål.Det er samtidigt væsentligt at sikre, at der på det danske marked er et alsidigt og attraktivt lovligtspiludbud, idet der i modsat fald er en øget risiko for, at spillerne fristes til at spille hos spiludbyde-re, der ulovligt udbyder spil på det danske marked. Uagtet, at et højt afgiftsniveau understøtter spil-lelovgivningens formål, er det derfor ved fastsættelsen af afgiftsniveauet på det enkelte marked væ-sentligt at sikre, at afgifterne ikke overstiger, hvad det pågældende marked kan bære. Et afgiftsni-veau, der er fastsat så højt, at der på et bestemt marked ikke er et attraktivt og lovligt spilleudbud,vil direkte modvirke spillelovgivningens formål.Selv om det er Skatteministeriets opfattelse, at de foreslåede afgifter ikke udgør statsstøtte, er detpå baggrund af den fremførte kritik, herunder den konkrete henvendelse til Europa-Kommissionen,besluttet at notificere de foreslåede afgifter med henblik på at få Kommissionens bekræftelse af, atder ikke er tale om statsstøtte.
4
Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler ikke sættes i kraft, og i ste-det for den oprindelige faste dato for ikrafttræden den 1. januar 2011 foreslås det, at skatteministe-ren bemyndiges til at sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes i kraft som planlagt den 1.januar 2011, hvis Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november 2010. Såfremt Kom-missionens bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010 er det hensigten, at lovene sættes ikraft hurtigst muligt, idet der dog skal fastsættes en ikrafttrædelsesdato, der findes hensigtsmæssigfor alle fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftsloven (L 203), udlodningsloven (L193) og ejerskabsloven (L 191)).Forslagets § 4 vedrører Klasselotteriet A/S, som efter gældende regler betaler 6 pct. i afgift af ind-skudssummen. Denne afgift følger den nuværende bevilling til klasselotteriet, som løber indtil den31. april 2011. Når forslaget om spilleafgiftslov træder i kraft, vil afgiften fremgå direkte af loven.Det foreslås som konsekvens af forslaget i ændringsforslag nr. 1 om, at skatteministeren bemyn-diges til at sætte loven i kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de foreslåede afgifter ikke erstatsstøtte, at ikrafttrædelsesdatoen for § 4 tidligst kan være den 1. maj 2011.Til nr. 2Datoen for ikrafttræden af den i § 37 foreslåede indberetningspligt i forbindelse med afholdelse afhasardspil i turneringsform og mediekonkurrencer foreslås uændret at være den 1. januar 2011.Til nr. 3-5De foreslåede ændringer er konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1 om, at skat-teministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de foreslå-ede afgifter ikke er statsstøtte foreligger.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 203Bilagsnr.12345678910111213141516171819202122232425TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 11/2-10 fra Nærbutikkernes LandsforeningHenvendelse af 10/4-10 fra BwinHenvendelse af 20/4-10 fra Stanleybet v/Plesner AdvokatfirmaSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/2-10 fra Nærbu-tikkernes LandsforeningUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetMateriale udleveret af Nærbutikkernes Landsforening ved foretrædeden 28. april 2010Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 29/4-10 fra Dansk Galop og Dansk Travsports Cen-tralforbundHenvendelse af 29/4-10 fra Compu Game A/S og Dansk AutomatExpert A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/4-10 fra BwinSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/4-10 fra Stan-leybet v/Plesner AdvokatfirmaHenvendelse af 29/4-10 fra Stanleybet v/Plesner AdvokatfirmaHenvendelse af 30/4-10 fra Dansk ErhvervMateriale udleveret af Royal Casino ved foretræde den 4. maj 2010Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra CompuGame A/S og Dansk Automat Expert A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra Stan-leybet v/Plesner AdvokatfirmaSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra DanskGalop og Dansk Travsports CentralforbundSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/4-10 fra DanskErhvervMateriale udleveret af Dansk Automat Brancheforening ved foretrædeden 5. maj 20101. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra Nærbu-tikkernes LandsforeningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 5/5-10 fra DanskAutomat BrancheforeningenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/5-10 fra RoyalCasinoMeddelelse om, at betænkningsafgivelse er udskudt til den 26. maj2010
6
Bilagsnr.262728
TitelÆndringsforslag, fra skatteministerenHenvendelse af 19/5-10 fra Dansk Automat BrancheforeningÆndringsforslag, fra skatteministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 203
Spm.nr.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
TitelSpm. om at kommentere den del af henvendelsen af 30/4-10 fraDansk Erhverv, jf. L 203 - bilag 14, der omhandler udvidelsen af an-tallet af landbaserede kasinoer og bekymringen for, at der ikke tagesgeografiske hensyn ved placeringen, til justitsministeren, kopi til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, om Konkurrencestyrelsen er spurgt til råds i for-bindelse med fastsættelsen af afgiftsniveauet for onlinekasinospil, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, efter hvilke objektive kriterier af-giftssatserne for henholdsvis online kasino og landbaseret kasino erfastsat, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilken dokumentation ministeren baserer vurderingenaf, at spilleautomater og online spil repræsenterer to forskellige spil-lemiljøer, hvor personkredsen er forskellig, således som det af Skat-teministeriet er anført i høringsskemaet, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at oplyse årsagen til, at der i lovforslaget anvendes en andenspilkategorisering end i L 202, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om de foreslåede afgiftssatser i lovforslaget er vurderet af rege-ringens statsstøtteudvalg, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om regeringen agter at fremsende lovforslaget til EU-notifikation i lyset af EF-Domstolens afgørelser om, at anvendelse afdifferentierede afgiftssatser kan være i strid med EU's statsstøttereg-ler, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at provenuberegningerne er baseret på en anta-gelse om, at vandringen (dvs. substitutionen) fra automatområdet tilonline spil er 0, dvs. at provenuberegningerne forudsætter, at spillead-færd hos automatspillere og kasinospillere er fuldstændig upåvirket afafgiftsforskellen mellem 20 pct. på online og op til 75 pct. på fysiskespil (spillehaller og kasinoer), til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren ikke finder anledning til at få moderniseretrammevilkårene for spilleautomater, således at indskudsrammer oggevinst-maximum ajourføres efter 25 års stilstand, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at begrundelsen, at der ikke er en væ-
7
11
12
13
14
sentlig sammenhæng mellem to spilletyper, kan anvendes for opret-holdelse af den store afgiftsforskel mellem online kasino (20 pct.) oglandbaseret kasino (op til 75 pct.), til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste i provenutab at reducere afgiftenpå 45 pct. for kasinoer til 20 pct., således at der er ens afgiftsvilkår foronlineudbydere af kasino og landbaserede kasinoer, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste i provenutab at fjerne »tillægsaf-giften« (+30 pct. i tillægsafgift for bruttospilleindtægt over beløbs-grænse) for landbaseret kasino, således at den højeste afgift reduceresfra 75 pct. til 45 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at den samme spilleydelse beskattes forskelligt,afhængig af, om det foregår fysisk eller online, idet online kasino af-giftsbelægges med 20 pct. og landbaserede kasinoer afgiftsbelæggesmed op til 75 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget og herunder de foreslåede afgiftssatser er vur-deret i forhold til EU’s statsstøtteregler af Kommissionen og af Kon-kurrencestyrelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå