Skatteudvalget 2009-10
L 202
Offentligt
J.nr. 2009-511-0041Dato: 3. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 202 - Forslag til Lov om spil.Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 23. april 2010. Spørgsmålet erstillet efter ønske af Anders Samuelsen (LA).
Troels Lund Poulsen/ Lars Henry Nielsen
Spørgsmål:
Hvad er ministerens begrundelse for de facto at ville stoppe udbuddet af gættekonkurrencermed en deltagerpris på op til 10 kr., set i lyset af at disse gættekonkurrencer, der typisk ud-bydes af trykte medier eller i forbindelse med f.eks. et radio- eller tv-program, er forbru-germæssigt velfungerende og reguleret af den generelle markedsføringslov, service 900 be-kendtgørelsen og den med forbrugerombudsmanden forhandlede rammeaftale for mobileindholds og betalingstjenester?Svar:
Udbud af spil erikkereguleret af den nævnte bekendtgørelse om informations- og indholds-tjenester med integreret taksering (tidligere service 900 bekendtgørelsen) og rammeaftalenfor mobile indholds- og betalingstjenester. Det fremgår således af bekendtgørelsens § 10, at”informations- eller indholdstjenester, som omfattet af denne bekendtgørelse, ikke ……….…..[må]...indeholde spil”, og det følger af punkt 7.1 i rammeaftalen, at ”Udbudte tillægs-takserede tjenester…ikke må indeholde…Spil, præmiekonkurrencer og lignende i strid medgældende lovgivning.” Det har derfor ikke været tilsigtet, at der skal udbydes spil ved brugaf mobile indholds- og betalingstjenester.Inden for de senere år har en del markedsføringskonkurrencer og gættekonkurrencer på in-ternet, radio- og tv været udbudt via informations- og indholdstjenester med integreret tak-sering eller via sms. Fælles for tjenesterne er, at deltageren/spilleren, for at benytte sig afdisse tjenester, skal betale et gebyr til teleudbyderen. Dette gebyr har ofte oversteget de re-elle omkostninger forbundet med teletransmissionen.En del af de ovennævnte markedsføringskonkurrencer og gættekonkurrencer kan sidestillesmed spil, idet der spilles om betydelige gevinster, og udfaldet af konkurrencen afhænger aftilfældighed. Det foreslås derfor, at markedsføringsspil og gættekonkurrencer, hvor der skalbetales en indsats, og hvor udfaldet af konkurrencen afhænger af tilfældighed, reguleres afspillovgivningen, således at der skal søges en tilladelse til spiludbuddet. Det foreslås dogtillige, at mindre konkurrencer/spil, hvor der kun betales 1-2 kr. for deltagelse (der går tildækning af omkostningen ved at sende en sms) kan afholdes uden tilladelse.
Side 2