Skatteudvalget 2009-10
L 202 Bilag 69
Offentligt
Til lovforslag nr.L 202
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om spil[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget har anmodet om, atlovforslaget henvises til fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 12. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del−bilag 133. Den 26. marts 2010sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Betfair,Bwin,Compu-Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,Coop Danmark A/S,Dansk Automat Brancheforening,Dansk Backgammon Forbund,Dansk Erhverv,Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,Danske Mediers Forum,Danske Spil A/S,De Samvirkende Købmænd,DGI og DIF,European Online Bingo Coalition,HORESTA,IT-Branchen,Mahjong Danmark,
2
Nærbutikkernes Landsforening,Nikolaj Winther Olsen, Aalborg,Royal Casino,Stanleybet v/Advokatfirma Plesner ogTelekommunikationsindustrien i Danmark.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:Bech-Bruun Advokatfirma, Bet24, Ladbrokes og Unibet,Compu-Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,Dansk Automat Brancheforening,Dansk Backgammon Forbund,Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,DGI og DIF,European Online Bingo Coalition,HORESTA v/ Dansk Erhverv,IT-Branchen,Nærbutikkernes Landsforening,Royal Casino,Stanleybet v/Advokatfirma Plesner ogTelekommunikationsindustrien i Danmark.SpørgsmålUdvalget har stillet 19 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at partierne er gla-de for at være en del af forliget bag en ny regulering af spillemarkedet i Danmark.For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er det vigtigt at have et velreguleret spillemar-ked, som skaber sikre forhold for spillerne og forpligter spiludbyderne til at udbyde deres ydelseretisk forsvarligt og til at bidrage til statens indtægter og tipsmidlerne. Det er Socialdemokratiets ogSocialistisk Folkepartis opfattelse, at forliget og de deraf følgende lovforslag lever op til de formål.Det har længe været klart, at den gældende tilstand på spilleområdet var uholdbar. Den eksiste-rende regulering var hullet, og resultatet var en slags anarki, hvor det var umuligt at stoppe lovbrudog håndhæve reglerne. Udenlandske spiludbydere slap for at betale skat og afgift til skade for sta-tens indtægter og tipsmidlerne. Derfor var det afgørende at få indrammet og lavet klare regler fordet samlede spillemarked.Ludomaniforebyggelse og -behandling var samtidig en af Socialdemokratiets og Socialistisk Fol-kepartis store prioriteringer i en ny regulering, og Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti ertilfredse med den øgede prioritering, som bliver en klar forbedring i forhold til den gældende til-stand. Der bliver skabt en bedre finansiering af forebyggelse og behandling. Ludomani er en trusselfor den enkelte og familien, og alle – også stat og udbydere – skal gøre en aktiv indsats for at fore-bygge og behandle. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti glæder sig over viljen til at lægge
3
de nødvendige begrænsninger på spil, f.eks. ved at forbyde spil på kredit og lignende ordninger,som risikerer at fastholde spillere. Spiludbyderne vil med bekendtgørelserne blive pålagt forskelligekrav til indretning af spillene, markedsføring m.m. De to partier vil følge dette tæt og arbejde forforebyggelse af ludomani også ved dette aspekt.For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har det været vigtigt at sikre en fortsat tilstrække-lig finansiering fra tipsmidlerne til det frivillige foreningsliv, ungdomsorganisationer, kulturelleforeninger og aktiviteter og andre almennyttige formål. Derved bidrager tipsmidlerne til et sundt ogaktivt organisations- og kulturmiljø både lokalt og på landsplan til gavn for demokratiet, folkesund-heden, samfundsbevidstheden og integrationen. De to partier havde gerne set en mulighed for etendnu højere beløb til overskudsmodtagerne, men er tilfredse med forligets fastlæggelse af beløb ogfordeling af risici.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti noterer sig, at forliget giver en bedre indhegning afspillemarkedet og dermed bedre grundlag for at opkræve korrekte afgifter. Det er nødvendigt meden sådan indhegning for at beskytte det lovlige marked, og derfor støtter de to partier de foranstalt-ninger, der kan træffes over for spiludbydere uden licens. Det har været vigtigt for Socialdemokrati-et og Socialistisk Folkeparti, at der bliver vedtaget en model for internetblokering, der giver denfornødne retssikkerhed, og at ansvaret for at håndhæve loven ikke placeres hos internetudbyderenmed en henstillingsmodel, men at det er fra myndighederne, at kravet om bremsning af en hjemme-side kommer.Vedrørende afgiften på bruttospilleindtægten konstaterer de to partier, at Skatteministeriets vurde-ring er, at de vedtagne 20 pct. er så højt, afgiften på nuværende tidspunkt kan sættes for at opnå engod incitamentsstruktur, så udbyderne holder sig inden for det lovlige marked. Ved en kommendeevaluering ønsker Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti, at denne afgifts størrelse også vur-deres.Som en del af aftalen holdes der i overgangsperioden særlig øje med omfanget af ulovligt spil,dvs. fra lovens vedtagelse og frem til den træder i kraft, formentlig den 1. januar 2011. Også dette erSocialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti tilfredse med, og de to partier noterer sig, at gældendedansk lovgivning selvfølgelig skal overholdes til hver en tid.Med de bemærkninger kan Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti støtte lovforslagene og destillede ændringsforslag til lovforslagene i pakken om en ny spillovgivning.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 121)Somstk. 2indsættes:
4
»Stk. 2.Tilladelsen kan helt eller delvis med skatteministerens godkendelse overdrages til et afDanske Spil A/S helejet datterselskab.«[Korrektion]Ny paragraf2)Efter § 23 indsættes som ny paragraf med tilhørende overskrift:»Backgammon§ 01.Der kan gives tilladelse til afholdelse af offentlige backgammonturneringer efter samme reg-ler, som gælder for afholdelse af offentlige hasardspilsturneringer i medfør af § 2, § 3, § 5, stk. 2, §§6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil.Stk. 2.Der skal være mindst otte deltagere i en offentlig backgammonturnering.«[Tilladelse til backgammon i turneringsform]Til § 263)Stk. 1, nr. 3,affattes således:»3) ikke har anmeldt betalingsstandsning, indgivet begæring om tvangsakkord, konkurs eller gælds-sanering eller er i betalingsstandsning, under konkursbehandling, gældssanering eller tvangsak-kord,«.[Præcisering af bestemmelsen]Til § 414)Efter »der anvendes til afvikling af spil« indsættes: », informationsforpligtelser, registrering afspillere, opbevaring af data, foranstaltninger til beskyttelse af spillernes penge, krav til klagesags-behandling, tilladelsesindehaverens personales deltagelse i spil«.[Udvidelse af bemyndigelse til skatteministeren til at udstede regler]5)Somstk. 2indsættes:»Stk. 2.Skatteministeren kan fastsætte regler med henblik på opfyldelse eller anvendelse af DetEuropæiske Fællesskabs retsakter om forhold omfattet af denne lov.«[Bemyndigelse til skatteministeren til at udstede regler med henblik på implementering af EU-retsakter]Til § 426)Istk. 1ændres »til spillemyndigheden.« til: »til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5.«[Konsekvens af den foreslåede ændring af gebyrsammensætningen, jf. ændringsforslag nr. 8]7)Istk. 2ændres »til spillemyndigheden.« til: »til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5. Gebyret skalbetales samtidig med indgivelse af ansøgningen.«[Konsekvens af den foreslåede ændring af gebyrsammensætningen samt præcisering af betalings-tidspunktet, jf. ændringsforslag nr. 8]
5
8)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.For tilladelser udstedt til udbud af væddemål eller onlinekasino betales et gebyr afhængigtaf et kalenderårs afgiftspligtige spilleindtægt, jf. lov om afgifter af spil § 6 og § 11, til spillemyn-digheden, jf. dog stk. 5. Gebyret skal betales, senest 1 måned efter tilladelsen træder i kraft, og efterfølgende skala:Spilleindtægtens størrelseUnder 5.000.000 kr.5.000.000 kr. indtil 10.000.000 kr.10.000.000 kr. indtil 25.000.000 kr.25.000.000 kr. indtil 50.000.000 kr.50.000.000 kr. indtil 100.000.000 kr.Over 100.000.000 kr.Gebyr50.000 kr.250.000 kr.450.000 kr.650.000 kr.850.000 kr.1.500.000 kr.
«[Ny gebyrordning, som afspejler tilladelsesindehaverens omsætning]9)Efter stk. 3 indsættes som nye stykker:»Stk. 4.Hvis den realiserede spilleindtægt overstiger det grundlag, der er betalt gebyr for i hen-hold til stk. 3, opkræves et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiskegebyr, der skal betales. Gebyret skal betales senest 1 måned efter opkrævning. Er den realiseredespilleindtægt for et kalenderår lavere end grundlaget for det betalte gebyr i medfør af stk. 3, tilbage-betales et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, der skal beta-les.Stk. 5.For tilladelser af maksimalt 1 års varighed udstedt til udbud af væddemål eller onlinekasi-no, hvor den afgiftspligtige spilleindtægt ikke må overstige 1.000.000 kr., betales et gebyr på50.000 kr. til spillemyndigheden til dækning af de samlede omkostninger ved behandling af ansøg-ningen, udstedelse af tilladelse og tilsyn med tilladelsesindehaveren.«Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og 7.[Præcisering af fastsættelsen af gebyrets endelige størrelse og ny gebyrordning, som afspejler tilla-delsesindehaverens omsætning]10)Stk. 5,der bliver til stk. 7, affattes således:»Stk. 7.Gebyrerne i stk. 1-3 og 5 reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v.«[Regulering af gebyrerne efter den generelle indkomstudvikling i samfundet]Til § 5911)Istk. 2udgår2. pkt.[Betalingsformidling og internetformidling er ikke længere strafbar formidling – erstattes af en fo-gedforbudsmodel]12)Istk. 4indsættes som2. pkt.:»Strafansvaret efter 1. pkt. gælder også for udbud, der finder sted i udlandet, i det omfang udbyde-ren og de personer, spillet udbydes til, er bosat i Danmark.«[Korrektion]
6
Ny paragraf13)Efter § 64 indsættes ikapitel 12som ny paragraf:»§ 02.Betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spiludbyder samt trans-mission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke tilladt.«[Betyder, at der kan nedlægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler]Til § 6514)Stk. 1affattes således:»Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3.«[Skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft efter afsluttet notifikation efter statsstøttereg-lerne]15)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 67.«[Skatteministeren bemyndiges til at sætte § 67 i kraft efter afsluttet notifikation efter informations-proceduredirektivet]Til § 6616)Nr. 7udgår.Nr. 8 bliver herefter nr. 7.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 17]Ny paragraf17)Efter § 66 indsættes som ny paragraf:»§ 03.I lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, jf. lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni2006, foretages følgende ændring:1.§ 5 aog§ 6, stk. 2og3,ophæves.«[Lovteknisk korrektion]Til § 6718)Nr. 1udgår.[Undladelse af indsættelse af et nyt stk. 2 i lov om visse spil, lotterier og væddemål, således attransmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke betragtes somformidling]19)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.§ 15affattes således:
7
»§ 15.Transmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke til-ladt.««[Betyder, at der kan nedlægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede § 12, stk. 2, svarer til § 6, stk. 2, og § 8, stk. 2, for henholdsvis Danske Spil A/S ogDet Danske Klasselotteri A/S. Bestemmelsen giver mulighed for at organisere Danske Spil A/S’sselskabsretlige struktur mest hensigtsmæssigt.Til nr. 2Efter det foreslåede stk. 1 kan der gives tilladelse til offentlige backgammonturneringer eftersamme regler som de regler, der gælder for afholdelse af offentlige hasardspilsturneringer i § 2, § 3,§ 5, stk. 2, §§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil, jf. lov nr. 1504 af 27. december 2009.Der foreslås en ordning, hvorefter turneringsbackgammon om penge kan spilles offentligt eftersamme regler, der gælder for afholdelse af offentlige pokerturneringer. Det foreslås, at reglerne i §2, § 3, § 5, stk. 2, §§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil finder tilsvarende anvendelse påoffentligt turneringsbackgammon.Den foreslåede ordning gør det muligt at afholde offentlige backgammonturneringer om begræn-sede beløb. Personer, selskaber og foreninger kan få bevilling til at afvikle offentlige backgammon-turneringer. En bevilling gives for et nærmere angivet sted, på hvilket der må afholdes op til fembackgammonturneringer om ugen. Bevilling kan gives for indtil 2 år ad gangen. Det forslåede inde-holder en række krav, der skal sikre, at spillet foregår på betryggende måde. Det er bl.a. en betingel-se, at der ikke må gives personer under 18 år adgang til at overvære eller deltage i en offentligbackgammonturnering, og at den enkelte deltagers indskud i den enkelte turneringspulje højst måudgøre 300 kr., som skal være betalt via kontooverførsel senest dagen før. Den samlede turnerings-pulje må som udgangspunkt højst udgøre 15.000 kr., højst en fjerdedel af turneringspuljen må an-vendes til administrationsomkostninger, og den samlede gevinst til en enkelt deltager i turneringenmå højst udgøre halvdelen af turneringspuljen. Administration af loven er henlagt til Spillemyndig-heden, og der skal betales et gebyr på 1.000 kr. for indgivelse af ansøgning om bevilling til at afvik-le offentligt turneringsbackgammon.Der henvises til bemærkningerne til forslag til lov om offentligt hasardspil i turneringsform foryderligere uddybning af bestemmelserne i § 2, § 3, § 5, stk. 2, §§ 6-26 og § 28 i lov om offentligthasardspil.Backgammon, der afholdes uden gevinster eller indsats, er ikke omfattet af loven og vil derforkunne afholdes uden tilladelse. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2 herom.Det foreslås i stk. 2, at der skal være mindst otte deltagende spillere i en offentlig backgammon-turnering. Bestemmelsen skal forstås således, at der skal være mindst otte spillere, der deltager ispillet fra påbegyndelsen af den offentlige backgammonturnering. Kravet om mindst otte deltagen-de spillere fra spillets begyndelse gælder ligeledes holdturneringer. Der vil således efter forslagetf.eks. kunne spilles med to hold a fire spillere.Til nr. 3
8
Den foreslåede § 26, stk. 1, nr. 3, er en præcisering af den oprindelig foreslåede bestemmelse. Denforeslåede bestemmelse skal sikre, at personer, der har anmeldt betalingsstandsning eller indgivetbegæring om tvangsakkord, konkurs eller gældssanering eller er i betalingsstandsning eller underkonkursbehandling, gældssanering eller tvangsakkord, er omfattet af bestemmelsen, uanset på hvil-ket stadium i betalingsstandsningen eller de respektive insolvensbehandlinger vedkommende befin-der sig. Bestemmelsen svarer til § 64 i lov om finansiel virksomhed og § 62 i lov om arbejdsskade-sikring.Til nr. 4Tilføjelsen i § 41, stk. 1, betyder, at skatteministeren bemyndiges til at udstede regler om informa-tionsforpligtelser for tilladelsesindehavere, registrering af spillere (etablering af spilkonto), opbeva-ring af data i forhold til bl.a. spillernes etablering af en spilkonto/registrering af spillerne, foran-staltninger til beskyttelse af spillernes penge, krav til klagesagsbehandling hos tilladelsesindehaver-ne samt deltagelse i tilladelsesindehaverens udbudte spil for tilladelsesindehaverens ansatte, leve-randører og andre personer, der er tilknyttet udviklingen af spillet.Til nr. 5I den foreslåede § 41, stk. 2, bemyndiges skatteministeren til at implementere De EuropæiskeFællesskabers retsakter i relation til lovforslagets område, herunder direktiver om hvidvask (senestEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 med senere ændringer omforebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af pengeog finansiering af terrorisme).Til nr. 6-10Det foreslås i stk. 3, at det foreslåede årlige gebyr på 670.000 kr. pr. tilladelse ændres til et årligtgebyr, der betales i henhold til tilladelsesindehaverens spilleindtægt. Spilleindtægten svarer til af-giftsgrundlaget, jf. forslag til lov om afgifter af spil § 6 og § 11. Indførelsen af en differentieret ska-la for betaling af det årlige gebyr betyder eksempelvis, at en tilladelsesindehaver med en årlig spil-leindtægt på 8 mio. kr. skal betale et årligt gebyr på 250.000 kr., svarende til en nedsættelse af ge-byret med 420.000 kr. For en tilladelsesindehaver med en årlig spilleindtægt på 75 mio. kr. betyderændringen, at gebyret stiger til 850.000 kr., svarende til en stigning på 180.000 kr.Den foreslåede differentiering af det årlige gebyr vil medvirke til, at de små og mindre spiludby-dere får en nemmere adgang til markedet for væddemål og online kasinospil.I stk. 4 foreslås det, at hvis den realiserede årlige spilleindtægt bliver større eller mindre end det istk. 3 betalte gebyr og det medfører et niveauspring i gebyrstørrelsen, reguleres det efter stk. 3 be-talte beløb. Reguleringen skal ske umiddelbart efter konstatering af, at spilleindtægten har overste-get eller er under det oprindelig betalte niveau. Tilbagebetaling af for meget indbetalt årligt gebyrkan først ske efter kalenderårets udløb. Har tilladelsesindehaveren f.eks. anført den forventede spil-leindtægt i intervallet 5 mio. kr. indtil 10 mio. kr. (9.999.999 kr.) og når spilleindtægten 10 mio. kr.(og under 25 mio. kr.) i kalenderåret, opkræves differencen (450.000 kr. minus 250.000 kr.) på200.000 kr. umiddelbart efter konstateringen.Såfremt tilladelsesindehaveren ophører med at udbyde spil, sker der ingen regulering af gebyret.Det følgende kalenderårs gebyr skal svare til det forgangne års faktiske spilleindtægt, så det svarertil et fuldt kalenderår. Det betyder, at har tilladelsesindehaveren f.eks. i det forgangne år kun udbudtspil 6 måneder, skal spilleindtægten ganges med to, før gebyrniveauet fastlægges. Der vil altid ske
9
regulering af gebyret, hvis den faktiske spilleindtægt ændrer sig i forhold til den, der var lagt tilgrund for indbetalingen af gebyret.Det foreslås i stk. 5, at såfremt ansøgerens årlige spilleindtægt er under 1 mio. kr., betales der etgebyr på 50.000 kr. til dækning af de samlede omkostninger ved behandling af ansøgningen, udste-delse af tilladelsen og tilsyn. Tilladelsesperioden er maksimalt 1 år.Der vil i forbindelse med den 1-årige tilladelse blive fastsat et vilkår (jf. lovforslagets § 32) om, atspilleindtægten ikke må overstige 1 mio. kr. En overtrædelse af vilkåret herom er strafbart, jf. lov-forslagets § 59, stk. 5, nr. 3, og der kan i forbindelse med straffesagen nedlægges påstand om konfi-skation af det ulovlige udbytte, jf. straffelovens bestemmelser herom. Dette er for at sikre, at enomgåelse af kravet om betaling af et ansøgningsgebyr ikke er lønsomt.Gebyrerne reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.959 af 19. september 2006.Til nr. 11Som konsekvens af fogedforbudsmodellen udgår betalingsformidling og internetformidling somstrafbar formidling. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 13.Til nr. 12Tilføjelsen i § 59, stk. 4, svarer til den tilsvarende bestemmelse i lov om offentlige indsamlingerog pyramidespil § 6, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni 2006, som ophæves i forbindelsemed lovforslagets ikrafttræden. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 17.Til nr. 13Det foreslås at fastsætte, at betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spil-udbyder samt transmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke ertilladt.Bestemmelsen omfatter f.eks. en internetudbyder, der stiller en DNS-server til rådighed for egneslutbrugere eller andre udbyderes slutbrugere (herefter internetudbydere) ved at transmittere infor-mation (levere internetgang) til et bestemt internetdomæne med et ulovligt spilsystem. Sådantransmission vil være i strid med den foreslåede bestemmelse.Det er hensigten med bestemmelsen at omfatte internetudbydere, der udbyder internet til en brede-re kreds af kunder. Det er derimod ikke hensigten at omfatte virksomheder, der udbyder internet tilen begrænset eller lukket kreds af personer – herunder hoteller, restaurationer, uddannelsesinstituti-oner m.v.Bestemmelsen omfatter endvidere udbydere af betalingstjenester og udstedere af elektroniskepenge, som formidler betalinger af indsatser og gevinster til og fra en bestemt konto tilhørende enulovlig spiludbyder. Ved udbydere af betalingstjenester forstås udbydere af betalingstjenester somomfattet af bilag 1 til lov nr. 385 om betalingstjenester, og ved udstedere af elektroniske penge for-stås begrebet som anvendt i kapitel 19 i lovbekendtgørelse nr. 467 om finansiel virksomhed.Spillemyndigheden vil i henhold til den foreslåede ordning kunne informere internetudbyderne el-ler betalingstjenesteudbyderne om, hvilke internetdomæner der efter spillemyndighedens opfattelseindeholder ulovlige spilsystemer, eller hvilke konti der ikke må overføres betaling af indsats og ge-vinst til og fra. Informationen vil have form af en henstilling.
10
Baggrunden for spillemyndighedens henstilling til internetudbyderne og betalingstjenesteudby-derne er, at de normalt ikke har kendskab til, hvilke spiludbydere der er ulovlige, og de har ikke enpligt til løbende at kontrollere, hvorvidt der formidles internetadgang eller betalinger af indsats oggevinst til og fra en spiludbyder, der overtræder dansk lov.Henstillingen skal alene tjene det formål at give internetudbyderne og betalingstjenesteudbyderneoplysning om, fra hvilke internetdomæner der efter spillemyndighedens opfattelse udbydes ulovligespilsystemer på, eller hvilke konti der efter spillemyndighedens opfattelse ikke må overføres beta-ling af indsats til og gevinst fra.I de tilfælde, hvor en internetudbyder eller en udbyder af betalingstjenester har modtaget en hen-stilling af den omhandlede karakter fra spillemyndigheden, kan internetudbyderen eller betalings-tjenesteudbyderen i henhold til den foreslåede bestemmelse undgå at overtræde loven ved at etable-re en DNS-blokering (internetblokering) i forhold til det pågældende internetdomæne eller ved atblokere for betalinger til de pågældende konti.Såfremt en henstilling til en internetudbyder eller en betalingstjenesteudbyder ikke følges, kanspillemyndigheden søge bestemmelsen håndhævet ved nedlæggelse af forbud i fogedretten efterreglerne i retsplejelovens kapitel 57. Ifølge retsplejelovens § 641, stk. 1, kan fogedretten ved forbudpålægge parter i private retsforhold at undlade handlinger, som strider mod rekvirentens ret. I hen-hold til § 651 i samme kapitel fremgår det, at det kan straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måne-der forsætligt at overtræde et fogedforbud.Bestemmelsen skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv 98/48/EF notificeres Kommissionen.Til nr. 14Udbydere af spil på gevinstgivende spilleautomater og landbaserede kasinoer har anført, at den fo-reslåede afgiftsforskel på de fysiske spil og onlinespil udgør statsstøtte til fordel for online spilud-bydere. Det er oplyst, at en kritisk henvendelse herom er modtaget i Kommissionen.Det er Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om forskellige og adskilte spillemarkeder, somikke vurderes at være i direkte konkurrence med hinanden, hvorfor de foreslåede afgifter ikke udgørstatsstøtte.På baggrund af den fremførte kritik, herunder den konkrete henvendelse til Kommissionen, er detimidlertid besluttet at notificere de foreslåede afgifter med henblik på at få Kommissionens bekræf-telse af, at der ikke er tale om statsstøtte.Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler ikke sættes i kraft, og i ste-det for den oprindelige faste dato for ikrafttræden (den 1. januar 2011) foreslås det, at skatteministe-ren bemyndiges til at sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes i kraft som planlagt den 1.januar 2011, hvis Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november 2010. Såfremt Kom-missionens bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010, er det hensigten, at loven sættes ikraft hurtigst muligt, idet der dog skal fastsættes en ikrafttrædelsesdato, der findes hensigtsmæssigfor alle fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftsloven (L 203), udlodningsloven (L193) og ejerskabsloven (L 191)).Til nr. 15Den foreslåede ændring i tips- og lottoloven, hvorefter transmission af information på et kommu-nikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke er tilladt, skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved direk-
11
tiv 98/48/EF notificeres Kommissionen. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-slag nr. 19.Da tidsforløbet i de to notifikationsprocesser (statsstøtte contra informationsproceduren) ikke ersammenfaldende, indeholder forslaget en selvstændig hjemmel til at sætte den forslåede bestemmel-se i tips- og lottoloven i kraft, så snart notifikationen efter informationsproceduren er afsluttet.Til nr. 16Af lovtekniske grunde flyttes § 66, nr. 7, til en selvstændig paragraf, idet der i realiteten er tale omen ændring af lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil og ikke en generel ophævelse af lo-ven. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 17.Til nr. 17§ 5 a og § 6, stk. 2 og 3, i lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, jf. lovbekendtgørelsenr. 555 af 6. juni 2006, skal, som følge af at en række love og bestemmelser om spil samles, ophæ-ves i forbindelse med lovforslagets ikrafttræden.Til nr. 18Indsættelsen af et nyt stk. 2 i lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr.273 af 17. april 2008, udgår som konsekvens af ændringsforslaget i forhold til formidlingsbestem-melsen, hvorefter betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spiludbydersamt transmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke betragtessom formidling. I stedet for et formidlingsansvar indføres en fogedforbudsmodel. Der henvises tilbemærkningerne til ændringsforslag nr. 13.Til nr. 19Det foreslås, at der i tips- og lottoloven indsættes en ny § 15, hvorefter transmission af informati-on på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke er tilladt. Dette betyder, at der kan ned-lægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler. Der henvises til bemærkninger til ændringsfor-slag nr. 13.Bestemmelsen skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv 98/48/EF notificeres Kommissionen.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
12
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
13
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 202Bilagsnr.12345678910111213141516171819202122232425262728TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 11/2-10 fra Nærbutikkernes LandsforeningHenvendelse af 7/2-10 fra Nikolaj Winther Olsen, AalborgHenvendelse af 10/4-10 fra BwinHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 19/4-10 fra Telekommunikationsindustrien i Dan-markHenvendelse af 20/4-10 fra Advokatfirma PlesnerHenvendelse af 21/4-10 fra Danske Mediers ForumHenvendelse af 23/4-10 fra Dansk Backgammon ForbundSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/2-10 fra Nærbu-tikkernes LandsforeningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/4-10 fra Tele-kommunikationsindustrien i DanmarkUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetMateriale udleveret af Nærbutikkernes Landsforening ved foretrædeden 28. april 2010Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 28/4-10 fra De Samvirkende KøbmændHenvendelse af 28/4-10 fra HORESTAHenvendelse af 29/4-10 fra European Online Bingo CoalitionHenvendelse af 29/4-10 fra Dansk Galop og Dansk Travsports Cen-tralforbundHenvendelse af 29/4-10 fra Compu-Game A/S og Dansk AutomatExpert A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 10/4-10 fra BwinSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/4-10 fra Advo-katfirma PlesnerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/4-10 fra DanskBackgammon ForbundSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 21/4-10 fra DanskeMediers ForumHenvendelse af 29/4-10 fra Advokatfirma PlesnerPræsentationsmateriale udleveret af Dansk Backgammon Forbund tilbrug for deres foretræde den 4. maj 2010Henvendelse af 30/4-10 fra Dansk ErhvervMateriale udleveret af IT-Branchen ved foretræde den 4. maj 2010Materiale udleveret af DGI og DIF ved foretræde den 4. maj 2010
14
Bilagsnr. Titel29Materiale udleveret af Royal Casino ved foretræde den 4. maj 201030Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra Compu-Game A/S og Dansk Automat Expert A/S31Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/5-10 fra DanskBackgammon Forbund32Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra Advo-katfirma Plesner33Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra DanskGalop og Dansk Travsports Centralforbund34Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/4-10 fra DanskErhverv35Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra Euro-pean Online Bingo Coalition36Materiale udleveret af Dansk Automat Brancheforening ved foretrædeden 5. maj 201037Henvendelse af 6/5-10 fra IT-Branchen38Henvendelse af 28/4-10 fra Danske Spil A/S391. udkast til betænkning40Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/5-10 fra IT-branchen41Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra HO-RESTA42Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra DeSamvirkende Købmand43Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra Nærbu-tikkernes Landsforening44Henvendelse af 12/5-10 fra Danske Spil A/S45Henvendelse af 12/5-10 fra Mahjong Danmark46Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra DanskeSpil A/S47Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/5-10 fra IT-Branchen48Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/5-10 fra DGI ogDIF49Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/2-10 fra NikolajWinther Olsen50Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 5/5-10 fra DanskAutomat Brancheforening51Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/5-10 fra RoyalCasino52Henvendelse af 17/5-10 fra Coop Danmark A/S53Henvendelse af 17/5-10 fra HORESTA
15
Bilagsnr. Titel54Henvendelse af 17/5-10 fra Betfair55Materiale udleveret af Bech-Bruun Advokatfirma ved foretræde den19. maj 201056Meddelelse om, at betænkningsafgivelse er udskudt til den 26. maj201057Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/5-10 fra Betfair58Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/5-10 fra CoopDanmark A/S59Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/5-10 fra Ma-hjong Danmark60Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/5-10 fra DanskeSpil A/S61Ændringsforslag, fra skatteministeren62Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/5-10 fra HO-RESTA63Henvendelse af 19/5-10 fra Dansk Automat Brancheforening64Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/5-10 fra Bech-Bruun Advokatfirma65Ændringsforslag, fra skatteministeren66Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/5-10 fra DanskAutomat Brancheforening672. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 202Spm.nr.1TitelSpm. om muligheden for at gøre det årlige administrationsgebyr, jf. §42, afhængigt af omsætningen, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om Skatteministeriet har undersøgt muligheden for at reduceredet samlede årlige administrationsgebyr for spiludbydere, der bådeudbyder væddemål og online kasino, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om begrundelsen for de facto at ville stoppe udbuddet af gætte-konkurrencer med en deltagerpris på op til 10 kr., til skatteministeren,kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der i udarbejdelsen af den nye spillelov har været foretageten vurdering af, hvor store indtægter danske medier (trykte og elek-troniske) vil gå glip af, som følge af at der nu kræves en spilletilladel-se til alle de gættekonkurrencer for småbeløb (op til 10 kr.), som dissemedier udbyder til deres kunder via sms og 900-telefonnumre, tilskatteministeren, kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren har undersøgt, hvilke negative økonomiske kon-sekvenser den nye restriktive lovgivning på spilområdet har for de
2
3
4
5
16
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
danske virksomheder, som arbejder med udvikling af mobilkommu-nikative tjenester, f.eks. i form af færre arbejdspladser, trangere vilkårfor tv-stationer og teleselskaber, til skatteministeren, kopi til økono-mi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at gættekonkurrencer i trykte og elektro-niske medier til en deltagerpris på 10 kr. eller derunder er med til attrue Danske Spils position, fordi folk stopper med at spille f.eks. lotto,fordi de deltager i en gættekonkurrence på tv, til skatteministeren,kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om begrundelsen for ikke at indføre en bagatelgrænse på ek-sempelvis 10 kr. for deltagelse i gættekonkurrencer, så disse konkur-rencer ikke falder ind under lovens afgifts- og tilladelsesregler, hen-holdsvis at lave en generel undtagelse for gættekonkurrencer, der ind-går som en integreret del af radio- og tv-programmer, til skattemini-steren, kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad baggrunden er for vurderingen af nødvendighed, jf.høringsskemaet vedrørende Danske Mediers Forums høringssvar,hvor det er anført, at Skatteministeriet ikke mener, at det bør værenødvendigt for radio- og TV-stationer at afholde spil i forbindelsemed programmerne m.v., til skatteministeren, kopi til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan styrkelsen af Danske Spils monopolharmonerer med den igangværende liberalisering af spilområdet i EU,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det vurderes nødvendigt at spærre for adgang tilhjemmesider, der udbyder spil uden licens i Danmark, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, om der ikke findes andre måder at begrænsespil uden licens end indførelse af en retstilstand, hvor hjemmesiderkan spærres administrativt, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, på hvilke andre områder der er hjemmel til administrativt atspærre for adgang til hjemmesider eller der i øvrigt fra myndigheder-nes side henstilles til internetudbydere, at adgang til hjemmesiderspærres, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for det tab i annonceindtægter, somde skærpede bestemmelser i tips- og lottoloven med ikrafttræden alle-rede pr. 1. juli 2010 vil påføre danske dagblade og medier generelt, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren nærmere vil begrunde, hvorfor de skærpede be-stemmelser om ulovlig formidling i tips- og lottoloven indføres medvirkning fra den 1. juli 2010, i lyset af at øvrige bestemmelser i lovom spil først træder i kraft pr. 1. januar 2011, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorledes de nye skærpede bestemmelser i tips- og lottolo-vens § 10 kan have virkning allerede fra den 1. juli 2010, når det i dag
17
16
17
1819
er regeringens vurdering, jf. de indledende bemærkninger til lovfors-laget, at der er tvivl om lovligheden i forhold til EU-retten, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at de online udbyde-re, der søger om licens, behandles, som om de har licens, indtil li-censen har virkning (tidligst) fra 1. januar 2011, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om nærmere at vurdere den af Bech-Bruun foreslåede dispensa-tionsordning for spilleselskaber, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at redegøre for, om overgangsordningen er i overensstem-melse med EU-retten, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår de nødvendige bilaterale udleverings- og kontrolaf-taler med andre landes spillemyndigheder forventes at være på pladsm.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå