Skatteudvalget 2009-10
L 202 Bilag 65
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag til Lov om spil (L202)
Til § 121)
Somstk. 2indsættes:”Stk.2.Tilladelsen kan helt eller delvist med skatteministeren godkendelse overdrages til et af DanskeSpil A/S helejet datterselskab.”[Korrektion]
Ny paragraf2)
Efter § 23 indsættes ikapitel 3som ny paragraf med tilhørende overskrift:”Backgammon§01.
Der kan gives tilladelse til afholdelse af offentlige backgammonturneringer efter samme reglersom gælder for afholdelse af offentlige hasardspilsturneringer i medfør af § 2, § 3, § 5, stk. 2, §§ 6-26og § 28 i lov om offentligt hasardspil, jf. lov nr. 1504 af 27. december 2009.”Stk. 2.Der skal være mindst 8 deltagere i en offentlig backgammonturnering.[Tilladelse til backgammon i turneringsform]
Til § 263)
Stk. 1, nr. 3,affattes således:”3) ikke har anmeldt betalingsstandsning, indgivet begæring om tvangsakkord, konkurs ellergældssanering eller er i betalingsstandsning, under konkursbehandling, gældssanering ellertvangsakkord,”.[Præcisering af bestemmelsen]Til § 414)
Efter ”der anvendes til afvikling af spil” indsættes: ”, informationsforpligtelser, registrering afspillere, opbevaring af data, foranstaltninger til beskyttelse af spillernes penge, krav tilklagesagsbehandling, tilladelsesindehaverens personales deltagelse i spil”.[Udvidelse af bemyndigelse til skatteministeren til at udstede regler]
5)
Somstk. 2indsættes:”Stk.2.Skatteministeren kan fastsætte regler med henblik på opfyldelse eller anvendelse af DetEuropæiske Fællesskabs retsakter om forhold omfattet af denne lov.”[Bemyndigelse til skatteministeren til at udstede regler med henblik på implementering af EU retsakter]Til § 426)
Istk. 1ændres ”til spillemyndigheden.” til: ”til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5.”[Konsekvens af den foreslåede ændring af gebyrsammensætningen – se nr. 8)]7)
Istk. 2ændres ”til spillemyndigheden.” til: ”til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5. Gebyret skal betalessamtidig med indgivelse af ansøgningen.”[Konsekvens af den foreslåede ændring af gebyrsammensætningen samt præcisering afbetalingstidspunktet – se nr. 8)]8)
Stk. 3affattes således:”Stk.3.For tilladelser udstedt til udbud af væddemål eller online kasino betales et gebyr afhængig af etkalenderårs afgiftspligtige spilleindtægt, jf. lov om afgifter af spil § 6 og § 11, til spillemyndigheden, jf.dog stk. 5. Gebyret skal betales senest en måned efter tilladelsen træder i kraft og efter følgende skala:Spilleindtægtens størrelseGebyr
Under 5.000.000 kr.50.000 kr.5.000.000 kr. indtil 10.000.000 kr.250.000 kr.10.000.000 kr. indtil 25.000.000 kr.450.000 kr.25.000.000 kr. indtil 50.000.000 kr.650.000 kr.50.000.000 kr. indtil 100.000.000 kr.850.000 kr.Over 100.000.000 kr.1.500.000 kr.”[Ny gebyrordning som afspejler tilladelsesindehaverens omsætning]9)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:”Stk.4.Hvis den realiserede spilleindtægt overstiger det grundlag, der er betalt gebyr for i henhold tilstk. 3, opkræves et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, der skalbetales. Gebyret skal betales senest en måned efter opkrævning. Er den realiserede spilleindtægt for etkalenderår lavere end grundlaget for det betalte gebyr i medfør af stk. 3, tilbagebetales et beløb svarendetil forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, der skal betales.”[Præcisering af fastsættelsen af gebyrets endelig størrelse]10)
Efter stk. 4, som indsat i9),
indsættes som nyt stykke:
”Stk.5.For tilladelser af maksimalt 1 års varighed udstedt til udbud af væddemål eller online kasino,hvor den afgiftspligtige spilleindtægt ikke må overstige 1.000.000 kr., betales et gebyr på 50.000 kr. tilspillemyndigheden til dækning af de samlede omkostninger ved behandling af ansøgningen, udstedelseaf tilladelse og tilsyn med tilladelsesindehaveren.”[Ny gebyrordning som afspejler tilladelsesindehaverens omsætning]Stk. 4 bliver herefter til stk. 6.11)
Stk. 5,der bliver til stk. 7, affattes således:”Stk.7.Gebyrerne i stk. 1-3 og stk. 5 reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v.”[Regulering af gebyrerne efter den generelle indkomstudvikling i samfundet]Til § 5912)
Istk. 2udgår 2. punktum: ”Som formidling af deltagelse i spil anses bl.a. betalingsformidling afindsatser og gevinster til og fra en ulovlig spiludbyder samt transmission af information på etkommunikationsnet til et ulovligt spilsystem.”[Betalingsformidling og internetformidling er ikke længere strafbar formidling – erstattes af enfogedforbudsmodel]13)
Istk. 4indsættes efter 1. punktum: ”Strafansvaret efter 1. punktum gælder også for udbud, derfinder sted i udlandet, i det omfang udbyderen og de personer, spillet udbydes til, er bosat i Danmark.”[Korrektion]Ny paragraf14)
Efter § 64 indsættes ikapitel 12som ny paragraf:”§02.
Betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spiludbyder samt transmissionaf information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke tilladt.”[Betyder der kan nedlægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler]Til § 6515)
Stk. 1 affattes således:”Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3.”[Skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft efter afsluttet notifikation efterstatsstøttereglerne]16)
Stk. 2 affattes således:”Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 67.”
[Skatteministeren bemyndiges til at sætte § 67 efter afsluttet notifikation efterinformationsproceduredirektivet]
Til § 6617)
Nr. 7udgår.[Ophævelse af § 5 a i lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil]Nr. 8 bliver herefter nr. 7.Ny paragraf18)
Efter § 66 indsættes ikapitel 13som ny paragraf:”§03.
I lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, jf. lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni 2006foretages følgende ændring:1.
§ 5 a og § 6, stk. 2 og 3 ophæves.”[Korrektion]Til § 6719)
I§ 67udgår ”1. I § 10, indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Som formidling af deltagelse i spil uden tilladelse, jf. stk. 1, nr. 2, anses bl.a. transmission afinformation på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem.”[Udladelse af indsættelse af et nyt stk. 2 i lov om visse spil, lotterier og væddemål, således attransmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke betragtes somformidling]2.
bliver herefter1.
20)
Efter1.,
som følge af18),
indsættes som ny2.:
”2.§ 15affattes således:”§15.
Transmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke tilladt.”[Betyder der kan nedlægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler]
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede§ 12, stk. 2svare til § 6, stk. 2 og § 8, stk. 2, for henholdsvis Danske Spil A/S og DetDanske Klasselotteri A/S. Bestemmelsen giver mulighed for at organisere Danske Spil A/S´sselskabsretlige struktur mest hensigtsmæssig.Til nr. 2Efter det forslåede stk. 1 kan der gives tilladelse til offentlige backgammonturneringer efter sammeregler som de regler der gælder for afholdelse af offentlige hasardspilsturneringer i § 2, § 3, § 5, stk. 2,§§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil, jf. lov nr. 1504 af 27. december 2009.Der foreslås en ordning, hvorefter turneringsbackgammon om penge kan spilles offentligt, efter sammeregler der gælder for afholdelse af offentlige pokerturneringer. Det foreslås, at reglerne i § 2, § 3, § 5,stk. 2, §§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil finder tilsvarende anvendelse på offentligtturneringsbackgammon.Den forslåede ordning, gør det muligt at afholde offentlige backgammonturneringer om begrænsedebeløb. Personer, selskaber og foreninger kan få bevilling til at afvikle offentligebackgammonturneringer. En bevilling gives for et nærmere angivet sted, på hvilket der må afholdes optil fem backgammonturneringer om ugen. Bevilling kan gives for indtil 2 år ad gangen. Det forslåedeindeholder en række krav, der skal sikre, at spillet foregår på betryggende måde. Det er bl.a. enbetingelse, at der ikke må gives personer under 18 år adgang til at overvære eller deltage i en offentligbackgammonturnering, og at den enkelte deltagers indskud i den enkelte turneringspulje højst måudgøre 300 kr., som skal være betalt via kontooverførsel senest dagen før. Den samlede turneringspuljemå som udgangspunkt højst udgøre 15.000 kr., højst en fjerdedel af turneringspuljen må anvendes tiladministrationsomkostninger, og den samlede gevinst til en enkelt deltager i turneringen må højstudgøre halvdelen af turneringspuljen. Administration af loven er henlagt til Spillemyndigheden, og derskal betales et gebyr på 1.000 kr. for indgivelse af ansøgning om bevilling til at afvikle offentligtturneringsbackgammon.Der henvises til bemærkninger til forslag til lov om offentligt hasardspil i turneringsform for yderligereuddybning af bestemmelserne i § 2, § 3, § 5, stk. 2, §§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil.Backgammon, der afholdes uden gevinster eller indsats, er ikke omfattet af loven, og vil derfor kunneafholdes uden tilladelse. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2 herom.
Det foreslås istk. 2,at der skal være mindst 8 deltagende spillere i en offentlig backgammonturnering.Bestemmelsen skal forstås således, at der skal være mindst 8 spillere, der deltager i spillet frapåbegyndelsen af den offentlige backgammonturnering. Kravet om mindst 8 deltagende spillere fraspillets begyndelse, gælder ligeledes holdturneringer. Der vil således efter forslaget f.eks. kunne spillesmed to hold a 4 spillere.Til nr. 3Den foreslåedes§ 26, stk. 1, nr. 3er en præcisering af den oprindelige foreslåede bestemmelse. Denforeslåede bestemmelse skal sikre, at personer, der har anmeldt betalingsstandsning eller indgivetbegæring om tvangsakkord, konkurs eller gældssanering eller er i betalingsstandsning eller underkonkursbehandling, gældssanering eller tvangsakkord, er omfattet af bestemmelsen, uanset på hvilkestadium i betalingsstandsningen eller de respektive insolvensbehandlinger, vedkommende befinder sig i.Bestemmelsen svarer til § 64 i lov om finansiel virksomhed og § 62 i lov om arbejdsskadesikring.Til nr. 4Tilføjelsen i§ 41, stk. 1,betyder at skatteministeren bemyndiges til at udstede regler ominformationsforpligtelser for tilladelsesindehavere, registrering af spillere (etablering af spilkonto),opbevaring af data i forhold til bl.a. spillernes etablering af en spilkonto/registrering af spillerne,foranstaltninger til beskyttelse af spillernes penge, krav til klagesagsbehandling hostilladelsesindehaverne samt tilladelsesindehaverens ansatte, leverandører og andres personer, der ertilknyttet udviklingen af spillet, deltagelse i tilladelsesindehaverens udbudte spil.Til nr. 5I den foreslåede§ 41, stk. 2bemyndiges skatteministeren til at implementere De EuropæiskeFællesskabers retsakter i relations til lovforslagets område, herunder direktiver om hvidvask (senestEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 med senere ændringer omforebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge ogfinansiering af terrorisme).Til nr. 6 – 11Det foreslås istk. 3,at det foreslåede årlige gebyr på 670.000 kr. pr. tilladelse ændres til et årligt gebyr,der betales i henhold til tilladelsesindehaverens spilleindtægt. Spilleindtægten svarer tilafgiftsgrundlaget, jf. forslag til lov om afgifter af spil § 6 og § 11. Indførelsen af en differentieret skalafor betaling af det årlige gebyr betyder eksempelvis, at en tilladelsesindehaver med en årlig spilleindtægtpå 8 mio. kr. skal betale et årligt gebyr på 250.000 kr., svarende til en nedsættelse af gebyret med
420.000 kr. For en tilladelsesindehaver med en årlig spilleindtægt på 75 mio. kr. betyder ændringen, atgebyret stiger til 850.000 kr., svarende til en stigning på 180.000 kr.Den foreslåede differentiering af det årlige gebyr vil medvirke til, at de små og mindre spiludbydere fåren nemmere adgang til markedet for væddemål og online kasinospil.Istk. 4foreslås det, at hvis den realiserede årlige spilleindtægt bliver større eller mindre end det i stk. 3betalte gebyr og det medfører et niveauspring i gebyrstørrelsen, reguleres det efter stk. 3 betalte beløb.Reguleringen skal ske umiddelbart efter konstatering af spilleindtægten har oversteget eller er under detoprindeligt betalte niveau. Tilbagebetaling af for meget indbetalt årlig gebyr kan først ske efterkalenderårets udløb. Har tilladelsesindehaveren f.eks. anført den forventede spilleindtægt i intervallet 5millioner kr. indtil 10 millioner kr. (9.999.999 kr.) og når spilleindtægten 10 millioner kr. (og under 25millioner kr.) i kalenderåret, opkræves differencen (450.000 kr. minus 250.000 kr.) på 200.000 kr.umiddelbart efter konstateringen.Såfremt tilladelsesindehaveren ophører med at udbyde spil, sker der ingen regulering af gebyret.Det følgende kalenderårs gebyr skal svare til det forgangne års faktiske spilleindtægt, så det svarer til etfuldt kalenderår. Det betyder, at har tilladelsesindehaveren f.eks. i det forgangne år kun udbudt spil seksmåneder, skal spilleindtægten ganges med to før gebyrniveauet fastlægges. Der vil altid ske reguleringaf gebyret, hvis den faktiske spilleindtægt ændrer sig i forhold til den, der var lagt til grund forindbetalingen af gebyret.Det foreslås istk. 5,at såfremt ansøgerens årlige spilleindtægt er under 1 million kroner, betales der etgebyr på 50.000 kr. til dækning af de samlede omkostninger ved behandling af ansøgningen, udstedelsesaf tilladelsen og tilsyn. Tilladelsesperioden er maksimalt ét år.Der vil i forbindelse med den 1-årige tilladelse blive fastsat et vilkår (jf. lovforslagets § 32) om, atspilleindtægten ikke må overstige 1 million kr. En overtrædelse af vilkåret herom er strafbart, jf.lovforslagets § 59, stk. 5, nr. 3 og der kan i forbindelse med straffesagen nedlægges påstand omkonfiskation af det ulovlige udbytte, jf. straffelovens bestemmelser herom. Dette for at sikre, at enomgåelse af kravet om betaling af et ansøgningsgebyr ikke er lønsomt.Gebyrerne reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af19. september 2006.Til nr. 12Som konsekvens af fogedforbudsmodellen udgår betalingsformidling og internetformidling som strafbarformidling. Der henvises til bemærkningerne til nr. 14.
Til nr. 13Tilføjelsen i§ 59, stk. 4svare til den tilsvarende bestemmelse i lov om offentlige indsamlinger ogpyramidespil § 6, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni 2006, som ophæves i forbindelse medlovforslagets ikrafttrædelse. Der henvises til bemærkningerne til nr. 16.Til nr. 14Det foreslås at fastsætte, at betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spiludbydersamt transmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke er tilladt.Bestemmelsen omfatter f.eks. en internetudbyder, der stiller en DNS-server til rådighed for egneslutbrugere eller andre udbyderes slutbrugere (herefter internetudbydere), ved at transmittereinformation (levere internetgang) til et bestemt internetdomæne med et ulovligt spilsystem. Sådantransmission vil være i strid med den foreslåede bestemmelse.Det er hensigten med bestemmelsen at omfatte internetudbydere, der udbyder internet til en brederekreds af kunder. Det er derimod ikke hensigten at omfatte virksomheder, der udbyder internet til enbegrænset eller lukket kreds af personer – herunder hoteller, restaurationer, uddannelsesinstitutionerm.v.Bestemmelsen omfatter endvidere udbydere af betalingstjenester og udstedere af elektroniske penge,som formidler betalinger af indsatser og gevinster til og fra en bestemt konto tilhørende en ulovligspiludbyder. Ved udbydere af betalingstjenester forstås udbydere af betalingstjenester som omfattet afbilag 1 til lov nr. 385 om betalingstjenester og ved udstedere af elektroniske penge forstås begrebet somanvendt i kapitel 19 i lovbekendtgørelse nr. 467 om finansiel virksomhed.Spillemyndigheden vil i henhold til den foreslåede ordning kunne informere internetudbyderne ellerbetalingstjenesteudbyderne om, hvilke internetdomæner der efter spillemyndighedens opfattelse,indeholder ulovlige spilsystemer eller hvilke konti der ikke må overføres betaling af indsats og gevinsttil og fra. Informationen vil have form af en henstilling.Baggrunden for spillemyndighedens henstilling til internetudbyderne og betalingstjenesteudbyderne er,at de har normalt ikke har kendskab til, hvilke spiludbydere, der er ulovlige og har ikke en pligt tilløbende at kontrollere, hvorvidt der formidles internetadgang eller betalinger af indsats og gevinst til ogfra en spiludbyder, der overtræder dansk lov.Henstillingen skal alene tjene det formål at give internetudbyderne og betalingstjenesteudbyderneoplysning om, fra hvilke internetdomæner der efter spillemyndighedens opfattelse udbydes ulovlige
spilsystemer på, eller hvilke konti der efter spillemyndighedens opfattelse ikke må overføres betaling afindsats til og gevinst fra.I de tilfælde, hvor en internetudbyder eller en udbyder af betalingstjenester har modtaget en henstillingaf den omhandlede karakter fra spillemyndigheden, kan internetudbyderen ellerbetalingstjenesteudbyderen i henhold til den foreslåede bestemmelse undgå at overtræde loven ved atetablere en DNS-blokering (internetblokering) i forhold til det pågældende internetdomæne, eller ved atblokere for betalinger til de pågældende konti.Såfremt en henstilling til en internetudbyder eller en betalingstjenesteudbyder ikke følges, kanspillemyndigheden søge bestemmelsen håndhævet ved nedlæggelse af forbud i fogedretten efterreglerne i retsplejelovens kapitel 57. Ifølge retsplejelovens § 641, stk. 1, kan fogedretten ved forbudpålægge parter i private retsforhold at undlade handlinger, som strider mod rekvirentens ret. I henhold til§ 651 i samme kapitel fremgår det, at det kan straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder forsætligtat overtræde et fogedforbud.Bestemmelsen skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv 98/48/EF notificeres EU-Kommissionen.Til nr. 15Udbydere af spil på gevinstgivende spilleautomater og landbaserede kasinoer har anført, at denforeslåede afgiftsforskel på de fysiske spil og onlinespil udgør statsstøtte til fordel for onlinespiludbyderne. Det er oplyst, at en kritisk henvendelse herom er modtaget i EU-Kommissionen.Det er Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om forskellige og adskilte spillemarkeder, som ikkevurderes at være i direkte konkurrence med hinanden, hvorfor de foreslåede afgifter ikke udgørstatsstøtte.På baggrund af den fremførte kritik, herunder den konkrete henvendelse til EU-Kommissionen, er detimidlertid besluttet at notificere de foreslåede afgifter med henblik på at få EU-Kommissionensbekræftelse af, at der ikke er tale om statsstøtte.Indtil EU-Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler ikke sættes i kraft, og i stedetfor den oprindelige faste dato for ikrafttræden (den 1. januar 2011) foreslås det, at skatteministerenbemyndiges til at sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes i kraft som planlagt den 1. januar2011, hvis EU-Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november 2010. Såfremt EU-Kommissionens bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010 er det hensigten at loven sættes ikraft hurtigst muligt, idet der dog skal fastsættes en ikrafttrædelsesdato, der findes hensigtsmæssig for
alle fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftsloven (L 203), udlodningsloven (L 193) ogejerskabsloven (L 191)).Til nr. 16Den forslåede ændring i tips- og lottoloven, hvorefter transmission af information på etkommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke tilladt, skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv98/48/EF notificeres EU-Kommissionen. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 20.Da tidsforløbet i de to notifikationsprocesser (statsstøtte contra informationsproceduren) ikke ersammenfaldende indeholder forslaget en selvstændig hjemmel til at sætte den forslåede bestemmelse itips- og lottoloven i kraft, så snart notifikationen efter informationsproceduren er afsluttet.Til nr. 17Af lovteknisk grunde flyttes § 66, nr. 7 til en selvstændig paragraf, idet der i realiteten er tale om enændring af lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil og ikke en generel ophævelse af loven. Derhenvises til bemærkningerne til nr. 18.Til nr. 18§ 5 a og § 6, stk. 2 og 3 i lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, jf. lovbekendtgørelse nr. 555af 6. juni 2006 skal, som følge af en række love og bestemmelser om spil samles, ophæves i forbindelsemed lovforslagets ikrafttrædelse.Til nr. 19Indsættelsen af et nyt stk. 2 i lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af17. april 2008, udgår som konsekvens af ændringsforslaget i forhold til formidlingsbestemmelsen,hvorefter betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spiludbyder samttransmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke betragtes somformidling. I stedet for et formidlingsansvar indføres en fogedforbudsmodel. Der henvises tilbemærkningerne til nr. 14.Til nr. 20Det foreslås, at der i tips- og lottoloven indsættes en ny § 15, hvorefter transmission af information på etkommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke tilladt. Dette betyder, at der kan nedlægges etfogedforbud efter retsplejelovens regler. Der henvises til bemærkninger til nr. 14.
Bestemmelsen skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv 98/48/EF notificeres EU-Kommissionen.
Ændringsforslaget sammenholdt med lovforslaget
Gældende formulering i lovforslaget§ 12
Ændringsforslaget
Stk. 2.Tilladelsen kan helt eller delvist medskatteministeren godkendelse overdrages til et afDanske Spil A/S helejet datterselskab.Ny § efter § 23
Backgammon
§ 01.
Der kan gives tilladelse til afholdelse afoffentlige backgammonturneringer efter sammeregler som gælder for afholdelse af offentligehasardspilsturneringer i medfør af § 2, § 3, § 5,stk. 2, §§ 6-26 og § 28 i lov om offentligthasardspil, jf. lov nr. 1504 af 27. december 2009.
§ 26, stk. 1
3) ikke har anmeldt betalingsstandsning, indgivetbegæring om tvangsakkord, konkurs ellergældssanering,
§ 26, stk. 1
3) ikke har anmeldt betalingsstandsning, indgivetbegæring om tvangsakkord, konkurs ellergældssanering eller er i betalingsstandsning, underkonkursbehandling, gældssanering ellertvangsakkord,§ 41
§ 41.
Skatteministeren fastsætter nærmere reglerom spillene og afviklingen af disse, herunderregler om indsatser og gevinst i spillene,tilbagebetalingsprocenter, kontrolforanstaltninger,der er nødvendige for lovens gennemførelse,godkendelse og placering af teknisk udstyr, der
§ 41
§ 41.
Skatteministeren fastsætter nærmere reglerom spillene og afviklingen af disse, herunderregler om indsatser og gevinst i spillene,tilbagebetalingsprocenter, kontrolforanstaltninger,der er nødvendige for lovens gennemførelse,godkendelse og placering af teknisk udstyr, der
anvendes til afvikling af spil samt nærmere reglerom betalingsformidling af indsatser og gevinstertil og fra en ulovlig spiludbyder.
anvendes til afvikling af spil,informationsforpligtelser, registrering af spillere,opbevaring af data, foranstaltninger til beskyttelseaf spillernes penge, krav til klagesagsbehandlingsamt nærmere regler om betalingsformidling afindsatser og gevinster til og fra en ulovligspiludbyder.Stk. 2.Skatteministeren kan fastsætte regler medhenblik på opfyldelse eller anvendelse af DetEuropæiske Fællesskabs retsakter om forholdomfattet af denne lov.
§ 42
§ 42.
For indgivelse af ansøgning om tilladelse tiludbud af væddemål, jf. § 11, eller online kasino,jf. § 18, skal ansøgeren betale et gebyr på 250.000kr. (2010-niveau) til spillemyndigheden. Gebyretskal betales senest samtidig med indgivelse afansøgningen.Stk. 2.For indgivelse af ansøgning om tilladelsetil at udbyde både væddemål og online kasino skalansøgeren betale et samlet gebyr på 350.000 kr.(2010-niveau) til spillemyndigheden.
§ 42
§ 42.
For indgivelse af ansøgning om tilladelse tiludbud af væddemål, jf. § 11, eller online kasino,jf. § 18, skal ansøgeren betale et gebyr på 250.000kr. (2010-niveau) til spillemyndigheden, jf. dogstk. 5. Gebyret skal betales senest samtidig medindgivelse af ansøgningen.Stk. 2.For indgivelse af ansøgning om tilladelsetil at udbyde både væddemål og online kasino skalansøgeren betale et samlet gebyr på 350.000 kr.(2010-niveau) til spillemyndigheden, jf. dog stk.5. Gebyret skal betales samtidig med indgivelse afansøgningen.Stk. 3.For tilladelser udstedt til udbud afvæddemål eller online kasino betales et gebyrafhængig af et kalenderårs afgiftspligtigespilleindtægt, jf. lov om afgifter af spil § 6 og §11, til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5. Gebyretskal betales senest en måned efter tilladelsentræder i kraft og efter følgende skala:Spilleindtægtens størrelseUnder 5.000.000 kr.Gebyr50.000 kr.
Stk. 3.For tilladelser udstedt til udbud afvæddemål eller online kasino betales et gebyr på670.000 kr. (2010-niveau) for et kalenderår tilspillemyndigheden.
5.000.000 kr. indtil 10.000.000 kr.250.000 kr.10.000.000 kr. indtil 25.000.000 kr. 450.000 kr.25.000.000 kr. indtil 50.000.000 kr. 650.000 kr.50.000.000 kr. indtil 100.000.000 kr. 850.000 kr.Over 100.000.000 kr.1.500.000 kr.Stk. 4.Hvis den realiserede spilleindtægtoverstiger det grundlag, der er betalt gebyr for ihenhold til stk. 3, opkræves et beløb svarende tilforskellen mellem det betalte gebyr og det faktiskegebyr, der skal betales. Gebyret skal betales senesten måned efter opkrævning. Er den realiseredespilleindtægt for et kalenderår lavere endgrundlaget for det betalte gebyr i medfør af stk. 3,tilbagebetales et beløb svarende til forskellenmellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr,der skal betales.Stk. 5.For tilladelser af maksimalt 1 års varighedudstedt til udbud af væddemål eller online kasino,hvor den afgiftspligtige spilleindtægt ikke måoverstige 1.000.000 kr., betales et gebyr på 50.000kr. til spillemyndigheden til dækning af desamlede omkostninger ved behandling afansøgningen, udstedelse af tilladelse og tilsyn medtilladelsesindehaveren.Stk. 4.Skatteministeren kan fastsætte regler ombetaling af gebyrer for behandling af ansøgningerog udstedelse af tilladelse og årlige gebyrer tildækning af omkostninger forbundet medadministration af tilladelser, tilsyn medtilladelsesindehavere og overvågning afspillemarkedet med henblik på at forhindre, at derudbydes, arrangeres eller formidles deltagelse ispil her i landet uden tilladelse efter denne lov.Stk. 5.Beløbene i stk. 1-3 reguleres efterpersonskattelovens § 20.Stk. 6.Skatteministeren kan fastsætte regler ombetaling af gebyrer for behandling af ansøgningerog udstedelse af tilladelse og årlige gebyrer tildækning af omkostninger forbundet medadministration af tilladelser, tilsyn medtilladelsesindehavere og overvågning afspillemarkedet med henblik på at forhindre, at derudbydes, arrangeres eller formidles deltagelse ispil her i landet uden tilladelse efter denne lov.Stk. 7.Gebyrerne i stk. 1-3 og stk. 5 reguleresefter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v.
§ 59
Stk. 2.Med bøde straffes den, der forsætligt ellergroft uagtsomt formidler deltagelse i spil udentilladelse, jf. stk. 1. Som formidling af deltagelse ispil anses bl.a. betalingsformidling af indsatser oggevinster til og fra en ulovlig spiludbyder samttransmission af information på etkommunikationsnet til et ulovligt spilsystem.Stk. 4.Medmindre højere straf er forskyldt efteranden lovgivning, straffes den, der udbyderpyramidespil, jf. § 24, med bøde, fængsel indtil 4måneder eller under skærpende omstændighedermed fængsel indtil 2 år.
§ 59
Stk. 2.Med bøde straffes den, der forsætligt ellergroft uagtsomt formidler deltagelse i spil udentilladelse, jf. stk. 1.
Stk. 4.Medmindre højere straf er forskyldt efteranden lovgivning, straffes den, der udbyderpyramidespil, jf. § 24, med bøde, fængsel indtil 4måneder eller under skærpende omstændighedermed fængsel indtil 2 år. Strafansvaret efter 1.punktum gælder også for udbud, der finder sted iudlandet, i det omfang udbyderen og de personer,spillet udbydes til, er bosat i Danmark.Ny § efter § 64
§ 02.
Betalingsformidling af indsatser og gevinstertil og fra en ulovlig spiludbyder samt transmissionaf information på et kommunikationsnet til etulovligt spilsystem er ikke tilladt.
§ 65
§ 65.
Loven træder i kraft den 1. januar 2011, jf.dog stk. 2 og 3.Stk. 2.§ 67 træder i kraft 1. juli 2010.
§ 65
§ 65.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet forlovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2.Skatteministeren fastsætter tidspunktet forikrafttrædelsen af § 67.
§ 66
§ 66.
Ved lovens ikrafttrædelse ophæves:
§ 66
§ 66.
Ved lovens ikrafttrædelse ophæves:
1) Lov nr. 278 af 9. juni 1948 om Tipning.1) Lov nr. 278 af 9. juni 1948 om Tipning.2) Lov nr. 462 af 31. maj 2000 om gevinstgivende 2) Lov nr. 462 af 31. maj 2000 om gevinstgivende
spilleautomater.3) Lov nr. 145 af 31. marts 1950 omtotalisatorspil.4) Lov nr. 235 af 8. april 1992 om Det DanskeKlasselotteri A/S.5) Lov af 6. marts 1869 om ClasselotterietsOrdning og Forbud mod andet Lottospil m.m.6) Lov nr. 397 af 13. juni 1990 om spillekasinoer.7) § 5 a i lov om offentlige indsamlinger, jf.lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni 2006.8) Lov nr. 63 af 1. april 1913 om Indskrænkning iAdgangen til omsætning af Lotterisedler m.m
spilleautomater.3) Lov nr. 145 af 31. marts 1950 omtotalisatorspil.4) Lov nr. 235 af 8. april 1992 om Det DanskeKlasselotteri A/S.5) Lov af 6. marts 1869 om ClasselotterietsOrdning og Forbud mod andet Lottospil m.m.6) Lov nr. 397 af 13. juni 1990 om spillekasinoer.7) Lov nr. 63 af 1. april 1913 om Indskrænkning iAdgangen til omsætning af Lotterisedler m.m
Ny § efter § 66
§ 03.
I lov om offentlige indsamlinger ogpyramidespil, jf. lovbekendtgørelse nr. 555 af 6.juni 2006 foretages følgende ændring:1.
§ 5 a og § 6, stk. 2 og 3 ophæves.§ 67
§ 67.
I lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf.lovbekendtgørelse nr. 273 af 17. april 2008, somændret ved § 16 i lov nr. 521 af 12. juni 2009foretages følgende ændringer:1.
I § 10, indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Som formidling af deltagelse i spil udentilladelse, jf. stk. 1, nr. 2, anses bl.a. transmissionaf information på et kommunikationsnet til etulovligt spilsystem.”Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.2.
I § 10 indsættes som stk. 8:”Stk.8.Ved udmåling af bødestraf i henhold tilstk. 1, 2 og 4 skal der, udover de almindeligeprincipper i straffeloven, tages hensyn til1.
I § 10 indsættes som stk. 8:”Stk.8.Ved udmåling af bødestraf i henhold tilstk. 1, 2 og 4 skal der, udover de almindeligeprincipper i straffeloven, tages hensyn til§ 67
§ 67.
I lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf.lovbekendtgørelse nr. 273 af 17. april 2008, somændret ved § 16 i lov nr. 521 af 12. juni 2009foretages følgende ændringer:
virksomhedens omsætning. Ved udmåling afbøde, herunder tillægsbøde, skal der tages særligthensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtetøkonomisk fordel.”
virksomhedens omsætning. Ved udmåling afbøde, herunder tillægsbøde, skal der tages særligthensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtetøkonomisk fordel.”2.
§ 15affattes således:”§15.
Transmission af information på etkommunikationsnet til et ulovligt spilsystem erikke tilladt.”
3.
§ 17 affattes således:”§ 17. Lovens § 10, stk. 2 og 8, samt §§ 11 og 12gælder ikke for Færøerne og Grønland”.
3.
§ 17 affattes således:”§ 17. Lovens § 10, stk. 2 og 8, samt §§ 11 og 12gælder ikke for Færøerne og Grønland”.