Skatteudvalget 2009-10
L 202 Bilag 4
Offentligt
825545_0001.png
825545_0002.png
825545_0003.png
825545_0004.png
825545_0005.png
2010
Overblikoverdeitalienske rammevilkårfor onlinespilUdvikling af den italienskevedrørende onlinespil 2002-2009lovgivning
MAGMarts 2010
SammenfatningMAG-undersøgelsen giver et omfattende overblik over den italienske model foronlinespil, nøglebestemmelserne samt udviklingen til nutidens format. Den fokuserer påfølgende områder:
Strukturen af de italienske rammevilkårDer eksisterer ikke et enkelt tekststykke, der regulerer onlinespil i Italien. Spillesektorener reguleret af en samling af enkeltstående, lovgivningsmæssige indgreb – hvoraf nogle ergenerelle (primære love) og andre har en teknisk eller operativ karakter (sekundærelove) – der har efterfulgt hinanden over tid. Mens indførelsen af nye spil og beskatningenderaf hidrører under parlamentet, er den italienske finansminister ansvarlig forudfærdigelsen af forordninger vedrørende spillelovgivningen og den enkeltståendespillemyndighed, AAMS, er ansvarlig for at definere implementeringsbestemmelserne.Den seneste såkaldte ”fællesskabslov” – der blev vedtaget i 2009 og forventes at trædeendeligt i kraft i løbet af 2010 – har fjernet nogle tidligere bestemmelser, der ikkeoverholdt EU-lovgivningen, inklusive kravet om placering af servere ellerdriftshovedkontorer med hjemsted i Italien, og i stedet anerkendes nu placeringer i DetEuropæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
SpillelicenserOrganisering og drift af onlinespil i Italien er juridisk set forbeholdt staten. Den italienskeregering har dog valgt at betro administrationen af onlinespil til godkendte, privateoperatører via såkaldte koncessioner eller licenser. For at opnå en 9-årig licens skaloperatørerne opfylde strenge teknologiske krav, godtgøre deres økonomiske ogfinansielle stabilitet samt dokumentere deres pålidelighed, særligt i forhold tilforbrugerbeskyttelse. I dag er der 1.023 aktive onlinespillelicenser og i henhold til denseneste “fællesskabslov” kan der udstedes yderligere 200 (med forbehold formarkedsbehov). Sidstnævnte vil gøre det muligt for private operatører at tilbyde enkomplet portefølje af onlinespil, inklusive spil på sportsresultater og hestevæddeløb,færdighedsspil (såsom poker) og kasinospil. Logikken bag udvidelsen afonlinespilporteføljen over tid har været at bringe det juridiske tilbud på linje medforbrugernes krav med henblik på effektivt at forhindre dem i at vende tilbage til detsorte marked for at få opfyldt deres behov.
ForbrugerbeskyttelseDe italienske rammevilkår indeholder en række begrænsninger med henblik påbeskyttelse af forbrugerne og omfatter spilafhængighed, for eksempel ved at angive etmaksimum for tilladte indsatser og gevinster. I henhold til “fællesskabslovgivningen” erindehaverne af onlinelicenser derudover forpligtet til at implementere konkreteværktøjer til at øge forbrugerbeskyttelsen såsom mulighed for, at forbrugerne selv kanopsætte begrænsninger og foretage udelukkelser. Operatørerne skal også påtage sig enforpligtelse til at levere værktøjer, der forhindrer adgang for mindreårige. Såveloperatørerne som AAMS kan i realtid verificere oplysninger, der indtastes ved hver nyregistrering, inklusive skatteidentifikationsnumre, der identificerer fødselsdatoen. Deitalienske regler afspejler også potentialet, i forhold til onlinespil, for en realtidsopdagelseog en tidlig analyse af mistænkelige finansielle transaktioner og er således en effektivmetode til forebyggelse af hvidvaskning eller manipulering med sportsbegivenheder.Således er for eksempel sponsorater og annoncering tilladt for såvel private operatørersom AAMS.
StraffeforanstaltningerAAMS overvåger nøje det italienske online spillelandskab for at sikre, at kunbemyndigede operatører kan tilbyde spillene som en del af sin portefølje. Således hartilsynsmyndigheden mulighed for at tage forskellige skridt til blokering af hjemmesidertilhørende ikke-licenserede operatører og pålægge økonomiske eller strafferetligesanktioner. I henhold til den nuværende lovgivning er der mulighed for pengebøder samtfængsling fra 3 måneder og op til 3 år.
BeskatningsmodelDer anvendes p.t. 2 udgangspunkter for beskatning i Italien. Mens sportsspil beskattesmed mellem 2-5 % af omsætningen (afhængigt af antallet af begivenheder), beskatteskontantpoker og kasinospil med 20 % af bruttospilindtægten1for at afspejle den særligthøje udbetalingsratio2. Disse satser er betydeligt lavere end de oprindeligt anvendtesatser, idet regeringen gradvist forbandt de faldende skattesatser med den øgedeomsætning i landets spilleindustri. Samtidigt sigtede Italien også mod at tilpassebeskatningen til internationale standarder. Lavere skatter øgede konkurrencen blandtprivate operatører af onlinespil og medførte således et attraktivt og differentieret tilbud afonlinespil, som trak spillere fra det sorte marked til et mere lovligt marked, samtidigmed at dette i væsentlig grad forøgede statens indtjening. Ved at sænke skatten lykkedesdet regeringen på en effektiv måde at begrænse det sorte marked og som følge deraf øgeIndsats minus gevinster, som operatørerne udbetaler til kunderne.Gevinster udbetalt til kunder.
niveauet af forbrugerbeskyttelse samt statens indtægter. Således steg omsætningen i denitalienske spilleindustri til det tredobbelte, fra 15 mia. euro i 2003 til mere end 54 mia.euro i slutningen af 2009, hvilket resulterede i en stigning i statens budget på 240 %, fra3,5 mia. euro i 2003 til 8,8 mia. i 2009.
AAMSAAMS er Italiens enkeltstående spillemyndighed, der er ansvarlig for regulering ogkontrol af hele spillesektoren. Den udsteder licenser til pålidelige, private operatører ogdefinerer det endelige udbud af spilleprodukter og distributionen deraf samt kriteriernefor skatteinddrivelse. Med konstant adgang til de private operatørers servere kontrollererAAMS alle spillevirksomhederne i realtid.
Eventuelle elementer, der kan gentagesUndersøgelsen anerkender følgende hovedpunkter, der understreger den italienskemodels succes og som muligvis kan gentages i andre europæiske lande:En licensmodel, særligt hvis en enkelt licens dækker hele spilporteføljen, der giverprivate operatører økonomisk vished og en stabil erhvervsudsigt,en tydelig, lovgivningsmæssig definition af spillene med henblik på at beskytteforbrugerne og selve markedet,en integreret, lovgivningsmæssig model med en primær lov, der komplementeresaf mellemliggende, sekundære forordninger, der giver mulighed for en hurtig,lovgivningsmæssig forbedring,
et enkelt sted til organisering og regulering af spilindustrien,
en blandet beskatningsmodel tilpasset spiltypen og behovet for kontrol, hvilketsikrer et stabilt, skattemæssigt overskud,
interaktion med spiloperatørerne.
Udvikling af den italienske spillelovgivningSiden onlinespil første gang blev nævnt i 1998, har der været behov for en fuldstændiggennemarbejdning af det italienske lovgrundlag med henblik på at afspejle denteknologiske udvikling og forbrugernes behov, men også for at adressere adskilligekritiske aspekter, der indledningsvist forblev uregulerede. Lovgivningen vedrørendeonlinespil blev færdiggjort i 2009 efter at have modnet over årene – særligt efterskitseringen af en omfattende strategi i 2002. Ud over at hele markedet blev åbnet for en
hel række af onlinespil, benyttede regeringen også lejligheden til at adressere de af EUudtrykte bekymringer, nemlig ved eliminering af adskillige allerede eksisterenderestriktioner og styrkelse af bestemmelser vedrørende forbrugerbeskyttelse, som ovenforanført.I bilaget giver undersøgelsen også detaljerede oplysninger om de konkrete love ogbestemmelser for hver enkelt del af onlinespilsektoren.

MAG S.r.l.

Via F. S. Benucci 47

00149 Rom, Italien

Moms- og skattenummer 0803 5481 004Registreret hos REA (Repertorio Economico Amministrativo)i Rom med nr. 1068 922Tlf. +39 06 454 438 06Fax +39 06 454 438 86[email protected]

Kontaktperson: Carmelo Mazza