Skatteudvalget 2009-10
L 202 Bilag 1
Offentligt
820103_0001.png
820103_0002.png
820103_0003.png
820103_0004.png
820103_0005.png
820103_0006.png
820103_0007.png
820103_0008.png
820103_0009.png
820103_0010.png
820103_0011.png
820103_0012.png
820103_0013.png
820103_0014.png
820103_0015.png
820103_0016.png
820103_0017.png
820103_0018.png
820103_0019.png
820103_0020.png
820103_0021.png
820103_0022.png
820103_0023.png
820103_0024.png
J.nr. 2009-511-0041Dato: 26. marts 2010
TilFolketinget - SkatteudvalgetTil udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende L 202 - Forslag til Lov om spil.
Troels Lund Poulsen
/Lars Henry Nielsen
1
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende Forslag til Lov om spil (Spillelo-ven).I høringsskemaet nedenfor er kun gengivet og kommenteret de dele af høringssvarerne, der vedrører forslagettil lov om spil. For de dele af høringssvarene der vedrører forslag til lov om afgifter af spil henvises til hø-ringssvaret vedrørende dette lovforslag.
OrganisationerAdvokatrådet
Bemærkninger i høringssvarØnsker en nærmere analyse forindførelsen af det foreslåedemedvirkensanvar og forenelighe-den med grundlovens § 77, e-handelsloven, e-handelsdirektivetog forvaltningsretten.TVC finder internet- og beta-lingsblokering for uproportionalt.
Kommentar til bemærkningerDer henvises til kommentaren til Tele-kommunikationsindstrien i Danmark og IT-Politisk forening.
Advokatfirmaet TommyV. Christiansen (TVC)
Skatteministeriet har noteret TVCs syns-punkt, men finder ikke anledning til æn-dringer.Der henvises til kommentaren til Betfair.
TVC mener, at overgangsperio-den er problematisk.TVC mener en ændring af straffe-lovens hasardbestemmelser (§§203 og 204) er påkrævet.BetfairBetfair mener, at det er i stridmed EU-retten, at bestemmelser-ne om ulovlig formidling af ind-satser og gevinster samt transmis-sion af data på et kommunikati-onsnet til et ulovligt spilsystem(internet-blokering og betalings-blokering) indsættes i tips- oglottolovens § 10, som foreslået ilovforslagets kapitel 15 (Ikraft-trædelses- og overgangsbestem-melser), så de skærpede formid-lingsbestemmelser kan anvendes iovergangsperioden mellem lovensvedtagelse i Folketinget og lovensikrafttrædelse 1. januar 2011. Deter Betfairs opfattelse, at skærpedesanktioner overfor de udenland-ske spiludbydere vil føre til, at despilselskaber, der ønsker at søgeen tilladelse mister markedsande-le i Danmark, mens de udbydere,der ikke ønsker at søge en tilla-delse, vil oversvømme det danskemarked med ulovlig markedsfø-ring og spiludbud. Konsekvensenheraf vil være, at de danske myn-digheder vil have mistet kontrol-len med markedet, når de reste-rende af lovens bestemmelser
Ændring af straffeloven henhører underJustitsministeriets ressort.
Det er Skatteministeriets opfattelse, at lov-forslagets § 78 (§ 67 i det fremsatte lovfors-lag) er i overensstemmelse med EU-retten.Bestemmelserne om ulovlig formidling, derforeslås indsat i tips- og lottolovens § 10,medfører skærpet fokus på håndhævelse aftips- og lottolovens § 10 i perioden, indtilden ny spillelov træder i kraft 1. januar.Bestemmelserne om ulovlig formidling kandog alene bringes i anvendelse overfor despiludbydere, der markedsfører sig i danskemedier eller på anden måde retter spillenemod danske spillere – f.eks. ved at have enspilside på dansk.Derimod vil bestemmelserne om ulovligformidling ikke kunne anvendes i forholdtil de spiludbydere, der ikke markedsførersig i Danmark eller retter spillene moddanske spillere. Det er således isoleret setikke ulovligt at modtage spil fra danskere.Dette ændres dog i spilloven, der træder ikraft 1. januar 2011.For så vidt angår bestemmelsen om ulovligformidling af indsats og gevinst (betalings-blokering) har nærmere undersøgelser vist,at det teknisk formentligt ikke vil væremuligt at nå en implementering af bestem-melserne i overgangsperioden. Bestemmel-
2
træder i kraft 1. januar 2011.
sen herom vil derfor blive fjernet fra lov-forslaget. Tilbage i forslaget til tips- oglottolovens § 10, stk. 2, er herefter alenebestemmelsen om strafbar formidling afinternetadgang til ulovlige spilsystemer.Kravene til kontrol af spiludbyderne vilblive fastsat i bekendtgørelsen. Det er nød-vendigt at indgå kontrolaftaler med andrelande for at kunne udveksle relevante in-formationer om spiludbydere, ansatte m.v.
Betfair mener, at der findes måderat kontrollere online spil, somikke fordrer, at spiludbydernesudstyr placeres i Danmark. Bet-fair mener i øvrigt, at det vil værenyttigt at vide, hvilke lande Dan-mark vil indgå aftale med omkontrolaftaler med, og hvad deaftaler vil indeholde.Betfair mener, at bestemmelsernei §§ 11 og 12 om væddemål påheste- og hundevæddeløb er istrid med EU-retten, og at staten,ved fortsættelsen af monopolet påheste- og hundevæddeløb, ikkevil opnået målet om at beskytteden danske hestesport. Det erBetfairs opfattelse, at det vil væretil større gavn for hestesporten,spillerne og staten at liberaliserehestevæddeløb, således at væd-demål på faste odds tillades.Bet24 og Modern TimesGroup v/ advokatfirmaetBech-BruunBet 24 og MTG har indvendingermod lovforslagets kapitel 15 (§§76-78) om benyttelsen af skærpe-de formidlingsbestemmelser ilovens overgangsperiode fra ved-tagelse i Folketinget til ikrafttræ-delsen den 1. januar 2011. Sel-skaberne mener, at ordningenindebærer meget betydelige øko-nomiske tab for de nuværendespiludbydere og provenutab tilstaten. Overgangsordningen vil iøvrigt føre til fremkomsten afuseriøse spiludbydere og hæmmermuligheden for at seriøse spilud-bydere kan klare sig efter 1. janu-ar 2011. Endelig mener Bet24 ogMTG, at ordningen vil føre tilkaotiske tilstande og frustrationfor de flere hundrede tusinde dan-skere, der pludselig ikke kan fåadgang til deres online konti ogspille som hidtil.Bwin anser gebyrerne for relativehøje.
Det er opfattelsen, at monopolet og forbu-det mod fast odds spil er nødvendigt, hvishestesporten – der har en række vigtigesociale, lokale og kulturelle funktioner –skal overleve.
Der henvises til kommentaren til Betfair.
Bwin
Gebyrerne er fastsat i loven. I forhold tildet oplyste niveau for det årlige gebyr vil
3
det faktiske gebyr blive en del lavere.Bwin støtter, at der tages hensyntil den eksisterende kontrol m.v. ide hjemlande, hvor spiludbyderenallerede har opnået licens. Sel-skabet påpeger, at det er vigtigt,at der bliver mulighed for at søgetilladelse i anden halvdel af 2010,og at de danske myndighederfærdiggør bilaterale aftaler i godtid inden lovens vedtagelse.Bwin mener, at der i overgangs-perioden mellem lovens vedtagel-se og ikrafttrædelse bør fokuserespå implementering af de mang-lende elementer i licensansøg-ningsprocessen frem for håndhæ-velse af de skærpede formidlings-bestemmelser. Bwin er bekymretfor, at overgangsbestemmelsernekan medføre en skævvridningmellem Danske Spil og de nyeudbydere. Dette vil skade denpotentielle succes for den regule-rede åbning.Bwin bemærker, at selskabet gårud fra, at de rapporter, der er ud-arbejdet bl.a. i forhold til krav fraden østrigske fondsbørs, ISO27001 og EGBA’s standarder foransvarlig spil, kan anvendes tilden årlige rapportering, der kræ-ves i medfør af lovforslagets § 53.Bwin mener, at online Tracksidebør liberaliseres.Center for LudomaniCenter for Ludomani støtter opomkring de foreslåede regler ispilleloven.Derudover foreslår Center forLicensvilkårene for spiludbyderne vil bliveLudomani, at der for online spil-reguleret i en bekendtgørelse til loven, hvorudbyderne indføres en rækkede nærmere regler vil blive fastlagt.minimumskrav i forhold til be-skyttelsen af spillerne, herunder atder sker en opstramning af krite-rierne for markedsføring. Konkretforslår Center for Ludomani bl.a.,at der skal være advarsler og linkspå de enkelte spiludbydereshjemmesider omkring risikoenved overdrevent spil og at kendteSkatteministeriet er enig i Bwins synspunk-ter.
Der henvises til kommentaren til Betfair.
Skatteministeriet har ikke kendskab til deomtalte rapporter, men vil behandle dettespørgsmål i forbindelse med licensansøg-ningen fra Bwin og andre ansøgere.
Skatteministeriet har noteret sig synspunk-tet, men finder ikke anledning til ændring.
4
personer ikke må anvendes i mar-kedsføringen.Claco Consultants A/SClaco mener, at gebyrniveauetbegrænser muligheden for at småvirksomheder kan etablerer sig iDanmark.Der henvises til kommentaren til Bwin ogSwush.com.
Danbook Ltd.
Danbook mener, at der ved fast-Der henvises til kommentaren til Bwin ogsættelsen af det årlige gebyrkommentaren til Swush.com.mangler en hensyntagen til stør-relsen af spiludbyderen. De fasteårlige omkostninger (de årligegebyrer) overstiger den indtje-ning, som Danbook har. Danbookanfører, at man må forvente, atkontrolarbejdet er større ved stør-re spiludbydere grundet de flerespil og eller flere butikker, og atdet derfor må være rimeligt, at derer tale om en model, hvor detfaste årlige gebyr afhænger afstørrelsen af spiludbyderens om-sætning.DBF har gjort gældende, at turne-ringsbridge med duplikerede kortikke, som anført i bemærkninger-ne, bør karakteriseres som etkombinationsspil.Danmarks Rederiforening haringen bemærkninger til spillelo-ven.DRC ønsker, at der skabes størregrad af overensstemmelse mellemden foreslåede § 23 og restaurati-onslovens §§ 12 og 13, således atman opfylder kravene efter spille-loven, når man også opfylderbevillingskravene.DRC anser forbudet mod spilmed gevinster på restaurationerfor mindre gennemtænkt, da detikke længere vil være muligt foren kro eller et hotel at afholdef.eks. et bankospil ved juletidDRC savner en koordinering afkravene for bestyrere efter forsla-gets § 44 og § 45 og restaurati-onslovens § 15.Bestemmelsen er en fortsættelse af gælden-de regler og der er ikke tilsigtet nogen æn-dring i retstilstanden.Forslaget er indarbejdet.
Danmarks Bridgefor-bund (DBF)
Danmarks Rederifor-eningDanmarks Restauranter& Caféer (DRC)
.
Der henvises til kommentaren til DanskAutomat Brancheforening.
Skatteministeriet har noteret synspunktet,men finder ikke anledning til ændring. Be-styreren i restaurationen og spillehallen erikke nødvendigvis den samme person.
Dansk Arbejdsgiverfor-
DA har ingen bemærkninger til
5
ening (DA)Dansk Automat Bran-cheforening (DAB)
forslaget til spillelov.DAB ønsker, at den foreslåede §27 ophæves, da foreningen for-tolker bestemmelsen således, atSpillemyndigheden kan give af-slag til en spillehal, hvis den lig-ger i nærheden af en skole. Da deter forbudt for unge under 18 år atopholde sig i en spillehal og deråbnes op for store bøder, anserDAB bestemmelsen for overflø-dig.DAB anser forbudet mod spilmed gevinster på restaurationerfor ubegrundet, da det ikke læn-gere vil være muligt for en kroeller et hotel at afholde f.eks. etbankospil. § 29 i forslaget ønskesderfor fjernet.DAB foreslår, at forslagets § 31vedr. bemanding af spillehallertræder i kraft straks efter vedta-gelsen i Folketinget.DAB anbefaler, at der laves for-bud mod ’sign-up bonus’.DAB ønsker, at der i forbindelsemed bekendtgørelsen til lovenforetages ændringer i f.eks. ind-satsen i spillet og den maksimalepræmier (sættes op) for at imøde-gå øget konkurrence fra onlinespil.DAB ønsker spilleautomatgebyretjusteret, så det modsvarer de fak-tiske omkostninger.Bestemmelsen er en fortsættelse af gælden-de regler og der er ikke tilsigtet nogen æn-dring i retstilstanden. Bestemmelsen erendvidere ikke kun møntet på placering itilknytning til skoler.
Forslaget er indarbejdet.
Der ses ikke at være grundlag for et særligtikrafttrædelsestidspunkt i forhold til deøvrige regler for spilleautomatområdet.
Der henvises til kommentaren til DanskeSpil.Forslagene behandles i forbindelse medudarbejdelsen af bekendtgørelsen.
Gebyret vil blive fastsat i en bekendtgørelsetil loven.
Dansk Automat ExpertA/S og Compu-GameA/S
Dansk Automat Expert og Com-pu-Game ønsker, at der i forbin-delse med bekendtgørelsen tilloven foretages ændringer i f.eks.indsatsen i spillet og den maksi-male præmier (sættes op) for atimødegå øget konkurrence fraonline spil.Dansk Automat Expert og Com-pu-Game finder det uhensigts-mæssigt, at online bingo skalforblive under Danske Spils mo-nopol.
Der henvises til kommentaren til DanskAutomat Brancheforening.
Der henvises til kommentaren til DenfordLtd.
6
Dansk Automat Expert og Com-pu-Game henstiller til, at gebyretfor en online licens ikke bliver såstort, at det favorisere de storemultinationale udbydereDansk Automat Expert og Com-pu-Game ønsker, at det er muligtat udbyde online spil (kombinati-onsspil) fra fysiske terminaler.Dansk Automat Expert og Com-pu-Game oplyser, at man ikkekan se, at landbaseret bingo- ogbankospil er omfattet af forslaget.Dansk Automat Expert og Com-pu-Game oplyser, at færdigheds-spil bør være omfattet af liberali-seringen.
Der henvises til kommentaren til Bwin.
Skatteministeriet har noteret synspunktet,men finder ikke anledning til ændring.
Der henvises til § 9 (§ 10 i det fremsattelovforslag)i forslaget, der regulerer de al-mennyttige lotterier.
Skatteministeriet har noteret sig synspunk-tet, men finder ikke anledning til ændring,da lovforslaget alene regulerer spil med etelement af tilfældighed.Skatteministeriet har noteret sig synspunk-tet fra DBU. Der kan i bekendtgørelse fast-sættes regler til forhindring af match-fixing.
Dansk Boldspils Union(DBU)
DBU udtrykker bekymring over”live-betting”. Live-betting ska-ber øget risiko for såkaldt match-fixing på grund af de meget højeodds der udbydes, eksempelvis påat en tilsyneladende ”tabt” kampvender.DE har indvendinger mod, atforhandlere af Danske Spils pro-dukter (ca. 3.500), skal udpege enbestyrer, som skal godkendes.
Dansk Erhverv (DE)
Skatteministeriet skal hertil anføre, at man-ge forhandlere allerede i dag er godkendt,idet de har gevinstgivende spilleautomateropstillet. Det skønnes mest hensigtsmæs-sigt, at der er ens bestyrerregler uanset spil-let.Det anførte er ikke korrekt. Efter gældendepraksis på spilleautomatområdet, der over-føres, kan der udbydes spil, mens den nyebestyreransøgning behandles.Gebyret vil blive fastsat i en bekendtgørelsetil loven.
DE har anført, at forhandlerneikke kan sælge spilprodukter iforbindelse med bestyrerskifte,der sker med kort varsel.DE ønsker spilleautomatgebyretjusteret så det modsvarer de fakti-ske omkostninger.Dansk FolkeoplysningsSamråd (DFS)Dansk GalopDFS hilser den nye spillelovgiv-ning velkommen.Dansk Galop udtrykker tilfreds-hed med spilleloven i forhold tilhestesporten.DI ønsker lotteri og hestesportenliberaliseret.
Dansk Industri (DI)
Skatteministeriet har noteret sig DI´s syns-punkt, men finder ikke anledning til æn-
7
dringer.DI anser overgangsperioden, hvorder vil være mulighed for bloke-ring mv., for problematisk.DI fremhæver problemet medonline poker i overgangsperiodensom følge af, at Danske Spil end-nu ikke udbyder spillet.Dansk Industri ITEKEr imod reglerne om internetblo-kering og mener, at der er risikofor at reglerne vil sprede sig tilandre områder.Dansk IT opfordrer til, at mulig-heden for internetblokering udgåraf lovforslaget, idet der bl.a. ertale om en form for censur.Dansk Travsport Centralforbundudtrykker tilfredshed med spille-loven i forhold til hestesporten.DUF mener ikke, at spillet Track-side burde tillades i fysiske spil-lebutikker, idet der et tale om etlotterispil.DUF finder det uhensigtsmæssigt,at der indføres en generel 18 årsaldersgrænse for køb af spil ogønsker en aldersgrænse på 16 år iforhold til væddemål og lotto.Danske AdvokaterDanske Advokater ønsker enmere uddybende redegørelse forlovforslagets overensstemmelsemed EU-retten.Ifølge Danske Advokater kanafskærmningen af det danskespillemarked være i strid medEU-retten og Grundloven.Danske Advokater har nogle be-mærkninger til lovforslagets mar-kedsføringsbestemmelse i forholdtil markedsføringsloven.Danske Handicaporgani-sationer (DH)DH mener ikke spillet Tracksidebør tillades i fysiske spillebutik-ker, idet der et tale om et lotteri-spil.Der henvises til kommentaren til DanskeSpil.Der henvises til kommentaren til Betfair.
I forhold til hvem der vil blive blokeret for,henvises til kommentaren til Betfair.
Der henvises til kommentaren til Tele-kommunikationsindustrien i Danmark samttil IT-Politisk Forening.
Dansk IT
Der henvises til kommentaren til Tele-kommunikationsindustrien i Danmark samttil IT-Politisk Forening.
Dansk Travsports Cen-tralforbundDansk Ungdoms Fælles-råd (DUF)
Der er i lovforslaget indsat en 16 års græn-se for køb af monopolspil (lotto mv.) i fysi-ske butikker.
Der henvises til kommentaren til EGBA ogtil Ladbrokes.
Der henvises til kommentaren til Betfair ogtil IT-Politisk Forening.
Skatteministeriet har noteret Danske Advo-katers synspunkt, men finder ikke anled-ning til ændringer.
Der henvises til kommentaren til DanskeSpil.
8
DH mener, at hestesporten børliberaliseres.DH efterlyser en revisionsbe-stemmelse indlagt i loven.
Der henvises til kommentaren til Betfair.
Skatteministeriet har noteret DHs syns-punkt, men finder ikke anledning til æn-dringer.Skatteministeriet har noteret DMF´s syns-punkter, men finder ikke anledning til æn-dringer.
Danske Mediers Forum(DMF)
DMF mener, at det forhold, at enfærdighedskonkurrence af prakti-ske grunde har et mindre (støtte)element af tilfældighed, bør ikkeføre til, at konkurrencen skal op-fylde kravene i spillelovgivnin-gen.DMF finder endvidere, at katego-riseringen af bingo som et lotteri-spil, der alene kan udbydes aflotteriselskabet, er et ønske om atbeskytte statens interesse i Dan-ske Spil. DM opfordrer til, atbehovet for at begrænse udbudetaf visse spil, herunder bingo,genovervejesDMF bemærker, at mange pro-gramformater til radio og TV erudviklet direkte med henblik på atinddrage og involvere seerne ividest muligt omfang. Konkur-rencen og interaktiviteten er såle-des en integreret og uundværligdel af flere programformater. Detkan efter DM’s opfattelse ikkevære hensigten, at sådanne medie-tilbud fremover skal reguleres afet regelsæt, der er beregnet påegentlig spillevirksomhed. DMFmener, at de foreslåede regler om,at radio- og TV stationer kun kanopkræve et lille gebyr på 1-2 kr.for deltagelse i spil, er begræn-sende for udviklingen og innova-tionen inden for medieindustrien.DMF foreslår derfor, at konkur-rencer, der indeholder et tilfæl-dighedselement, og som indgårsom en integreret del af et radio-eller TV-program, kun er omfattetaf spillelovgivningen i det om-fang, at mediernes andel af ind-tægterne fra deltagergebyret over-stiger mediernes produktionsom-kostninger i forbindelse med pro-gramformatet.
Der henvises til kommentaren til DenfordLtd.
Skatteministeriet mener ikke, at det børvære nødvendigt for radio- og TV stationerat afholde spil i forbindelse med program-merne. Skatteministeriet har noteret sig, atder i populære programmer som f.eks.Danmarks Radios X-Factor er sms-afstemninger med overtaksering, uden atder udloddes gevinster til deltagerne.
9
DMF finder, at de ”managerspil”,der udbydes af flere medier ikkebør være omfattet af loven.
Skatteministeriet er ikke enig med DMF.Managerspil er direkte sammenligneligtmed sportsvæddemål udbudt af DanskeSpil og andre. Selv om indsatsen typisk ermindre, svarer selve spillet til andre væd-demål. Der henvises i øvrigt til, at udbud afmanagerspil i andre lande - som f.eks. Eng-land - kræver en tilladelse til puljevædde-mål.Der vil blive taget stilling til tilladelser ogkontrol af” white-label” spilvirksomheder iforbindelse med udarbejdelsen af bekendt-gørelsen til spilleloven.
DM savner en stillingtagen til desåkaldte ”white-label” løsninger ilovforslaget. Dvs. spilsystemer,som er udviklet og som afviklesaf en anden virksomhed end denvirksomhed, der udefra set stårfor spiludbuddet.Danske Spil A/S (DS)DS anbefaler, at det fremgår afloven, at lotterier, hvorpå derkobles et mindre element af fær-dighed – f.eks. bingo med et fær-dighedselement – er omfattet aflovens definition af lotteri.DS mener, at bemærkningerne til§ 22 bør tilrettes, så de svarer tilordlyden af § 22.DS mener, at Trackside udeluk-kende bør kunne udbydes af lotte-riselskabet, da spillet er 100 %tilfældigt. DS mener, at Tracksidekun skal kunne udbydes i sinnuværende form med væddemålpå computersimulerede heste.
Forslaget indarbejdes.
Skatteministeriet har noteret sig DS syns-punkt, men finder ikke anledning til æn-dringer.Skatteministeriet finder, at Trackside ind-går som en naturlig del af produktporteføl-jen i fysiske væddemålsbutikker, hvor spil-lerne kan følge ”live” kampe/løb på tvskærme, som de har væddet på. Spilletbliver således kun udbudt i butikker, hvordet udbydes parallelt med væddemål påfodboldkampe m.v. Skatteministeriet finderikke, at det er afgørende for spillets karak-ter, om der er tale om væddemål på compu-tersimulerede heste, hunde, ænder ellerbiler.Skatteministeriet har noteret sig DS syns-punkt, men finder ikke anledning til æn-dringer.Nærmere regler vil blive fastsat i en be-kendtgørelse til spilleloven.
DS finder det ikke nødvendigt, atder skal indhentes tilladelse tiludbud af nye spiltyper.DS mener, at der bør fastsættesindskuds- og overførselsgrænser.Endvidere bør der fastsættes reg-ler for kredit, rabatter, bonus ograke-back.DS ønsker, at tilladelse til onlinepoker kun omfatter ”lukkede”pokernetværk, hvor kun danskespillere kan deltage. De samme
Skatteministeriet har noteret sig DS syns-punkt, men finder ikke anledning til æn-dringer.
10
regler bør gælde for væddemåls-børser.DS har indvendinger mod, atforhandlere af DS produkter (ca.3500 forhandlere) skal udpege enbestyrer.DS ønsker, at lovforslagets § 31,stk. 2, om bemanding af spillehal-ler, træder i kraft ved lovens ved-tagelse.DS har en række forslag til æn-dringer af reglerne i bekendtgø-relsen om spilleautomater.DS ønsker en ændring af reglerneom budgetaftale mellem Spille-myndigheden og DS.DS anmoder om, at der i en over-gangsperiode kan anvendes deteksisterende kontrolsystem for deliberale spil.DS har en række rettelser til for-skellige bestemmelser.DatatilsynetDatatilsynet forudsætter, at spil-lemyndigheden som selvstændigmyndighed iagttager persondata-loven og tilhørende bekendtgørel-ser, herunder sikkerhedsbekendt-gørelsen.Tilsynet anmoder om, at det præ-ciseres i § 59, at det kun er de tilbrug for registrering og kontrolnødvendige oplysninger, der måudveksles og behandles.Tilsynet tilkendegiver, at såfremtdet er hensigten, at persondatalo-vens regler om bl.a. udvekslingog videregivelse skal fraviges,skal dette fremgå af lovens be-mærkninger.Tilsynet beder om at det tydelig-gøres, hvorvidt det er hensigten,at oplysninger om spillerne ogsåskal kunne udveksles i kontrol-øjemed med told- og skattefor-valtningen, hvis spillemyndighe-den i forbindelse med kontrolDer henvises til kommentaren til DanskErhverv.
Der henvises til kommentaren til DanskAutomat Brancheforening.
Forslagene behandles i forbindelse medudarbejdelse af bekendtgørelse til spillelo-ven.Skatteministeriet kan tilslutte sig DS ønskeom en 1-årig budgetaftale og vil indarbejdedette forslag i bekendtgørelsen.Skatteministeriet har endnu ikke lagt sigfast på en model for kontrol af online spil.Krav herom vil blive fastlagt i bekendtgø-relse til spilleloven.Rettelserne vil blive indarbejdet.
Spillemyndigheden iagttager som myndig-hed kravene i persondataloven og tilhøren-de bekendtgørelser, samt sikkerhedsbe-kendtgørelsen.
Der er sket en præcisering i bemærkninger,at det kun er de nødvendige oplysninger tilbrug for registrering og kontrol, som måudveksles med danske eller udenlandskemyndigheder.Det er ikke hensigten at persondatalovensregler skal fraviges.
Det er ikke hensigten, at spillemyndighedenskal indsamle oplysninger om spillerne. Deter heller ikke hensigten, at spillemyndighe-den skal kunne udveksle eventuelle oplys-ninger om spillerne med told- og skattefor-valtningen. Dette er præciseret i bemærk-ningerne.
11
kommer i besiddelse af sådanneoplysninger.Tilsynet foreslå, at det præciserethvilke oplysninger der vil bliveomfattet af registersamkøring ogsammenstilling i kontroløjemed.Der kan ikke gives en udtømmende præci-sering af, hvilke oplysninger der vil bliveomfattet. Der kan f.eks. være tale om ud-veksling af oplysninger om, hvilke personerog virksomheder, der har fået en tilladelseefter spilleloven. Eller der kan være tale omudveksling af data vedrørende en tilladel-sesindehavers afvikling af konkrete spil. Iforhold til udenlandske myndigheder kander eksempelvis være tale om udveksling afoplysninger om en given spiludbyders tilla-delse til at drive spillevirksomhed.Det er præciseret, at det er told- og skatte-forvaltningen og spillemyndigheden, derkan foretage samkøring og samstilling.
Ligeledes foreslås en præciseringaf hvilke myndigheder der fårhjemmel til at foretage register-samkøringen og sammenstillingeni kontroløjemedAngående § 61 forudsætter Tilsy-net, at persondatalovens § 29 omoplysningspligt iagttages. Tilsy-net opfordrer til, at det overvejes,om det skal præciseres, at der ertale om en fravigelse af personda-talovens bestemmelser om oplys-ningspligt.Denford Ltd.Denford mener, at spillet onlinebingo konceptmæssigt hører tilden gruppe af spil, der i lovfors-laget kaldes for ”kombinations-spil” frem for ”lotteri”. Da der ispillet er mere social interaktionend i et traditionelt ”nummer-spil”, adskiller spillet sig fra meretraditionelle lotterier.Denford støtter, at det foreslås, atspillemarkedet beskyttes medskærpede formidlingsbestemmel-ser i overgangsperioden mellemlovens vedtagelse og ikrafttrædel-se. DL finder dog, at sådannebestemmelser skal være ens foralle spilleudbydere, der er etable-ret i EU/EØS.DiabetesforeningenDiabetesforeningen er bekymretfor muligheden for, at udenland-ske almennyttige foreninger kanfå tilladelse til at afholde et al-mennyttigt lotteri i Danmark.
Skatteministeriet har noteret Datatilsynetssynspunkt og vil indarbejde det foreslået.
Skatteministeriet skal henholde sig til, atspillet bingo ubestridt ikke indeholder ele-menter af færdighed i spillet afgørelse, ogderfor omfattes spillet af lovforslagets defi-nition af ”lotteri”. Spillet kan derfor aleneafholdes af det selskab, som har eneret til atafholde lotteri i henhold til lovforslagets §5 (§ 6 i det fremsatte lovforslag).
Der henvises til kommentaren til Betfair.
På grund af EU-retten kan der ske lig-ningsmæssigt fradrag for udlodnin-ger/donationer til almennyttige/velgørendeformål i EU- og EØS-lande. Som naturligkonsekvens heraf foreslås det gældende
12
krav om, at det alene er foreninger, der erhjemmehørende i Danmark, der kan udbydealmennyttige lotterier, ophævet. Det skalbemærkes, at samme regler som for dedanske almennyttige foreninger med hen-syn til tilladelse og registrering m.v. vilgælde for de udenlandske udbydere,Diabetesforeningen ønsker bort-lodningscirkulæret moderniseret,herunder muligheden for at afvik-le lotteri online.DivisionsforeningenDivisionsforeningen mener, at detbør indskrives i loven, at kom-merciel anvendelse af rettighedse-jerens produkt i forbindelse medvæddemål, managerspil m.v. ikkemå finde sted uden samtykke fraejeren af rettigheden.Erhvervs- og SelskabsstyrelsensCenter for Kvalitet i ErhvervsRe-gulering vurderer, at spilleafgifts-forslaget og spillelovforslagettilsammen ikke vil medføre nyeløbende byrder på over 10.000timer årligt. Forslagene skal såle-des ikke forelægges et virksom-hedspanel.EGBA kritiserer overgangsbe-stemmelserne i lovens § 76-78.EGBA mener ikke, at den gæl-dende lovgivning (tips- og lotto-loven) er i overensstemmelse medEU-retten. Derfor vil en strengereudvidelse af sanktionerne i for-bindelse med håndhævelse af dengældende lov heller ikke være ioverensstemmelse med loven.EGBA mener, at overgangsbe-stemmelserne vil medføre, atDanske Spils markedsposition istrid med EU-retten styrkes forudfor åbningen af det danske spil-lemarked.EGBA advarer om, at det vil væresvært at genvinde de omkostnin-ger, der er forbundet med at bliveblokeret ud af det danske spille-marked. Derfor vil flere spilud-bydere overveje at undlade atsøge en tilladelse. Herudover erder både EU-retlige og tekniskeReglerne i bortlodningscirkulæret overføreshovedsageligt uændret. Skatteministeriet erdog efter lovens ikrafttrædelse indstillet påat analysere behovet for ændringer.Efter Skatteministeriets opfattelse er regu-lering af spørgsmålet om anvendelse af enrettighedsejerens produkt en immaterialret-lig problemstilling, der ikke skal reguleres ispilleloven.
Erhvervs– og Selskabs-styrelsen
Bemærkningerne er indarbejdet i lovforsla-gene.
European Gaming &Betting Association(EGBA)
Skatteministeriet skal henvise til, at ØstreLandsret den 15. november afsagde domsagen mellem Ladbrokes World Wide Bet-ting mod Skatteministeriet, jf. ØL nr. B-1903-04. Østre Landsret afgjorde i dennesag, at tips- og lottolovens bestemmelser eri overensstemmelse med EU-retten. Da dengældende lovgivning således er i overens-stemmelse med EU-retten, er det, efterSkatteministeriets opfattelse, også forene-ligt med EU-retten at udvide de bestemmel-ser, hvorefter lovgivningen håndhæves.
Skatteministeriet har noteret sig EGBAssynspunkter og skal i den forbindelse er-klære sig enig med EGBA i, at det er vig-tigt at skabe et attraktivt spiludbud. Formå-let med lovforslaget er bl.a., at spillerne fåret frit valg mellem flere spilleselskaber, atkonkurrencen mellem de nye udbydere afspil skaber bedre produkter for spillerne, og
13
betænkeligheder ved at anvendebestemmelser om strafbar formid-ling af internetadgang (internet-blokering). EGBA mener, at kunet tilstrækkeligt attraktivt spilud-bud vil kanalisere den danskespilomsætning ind i lovlige ram-mer.EGBA mener ikke, at den franskekontrolmodel bør kopieres tilDanmark. EGBA mener, at der iden franske model bl.a. er risikofor at spillet forsinkes.EGBA mener, at bestemmelserneom væddemål på heste- og hun-devæddeløb, hvoraf eneretten tilspiludbuddet bevares hos DanskeSpil, er i strid med EU-retten.EGBA efterlyser en begrundelsefor, hvorfor der gives længeretilladelse til fysiske (landbasere-de) kasinoer frem for online kasi-noer.
at danskernes spil kanaliseres ind i regule-rede og kontrollerede rammer.
Skatteministeriet har endnu ikke lagt sigfast på en model for kontrol af online spil.Krav herom vil blive fastlagt i bekendtgø-relses til spilleloven.
Der henvises til kommentaren til Betfair.
Grunden til, at der tildeles fysisk kasinoerlængere tilladelsesperiode end online kasi-noer, er, at der er større omkostninger for-bundet med at etablere et fysisk spillekasi-no end et online kasino. Derfor kræves derflere år for at forrente en investering i enetablering af et fysisk spillekasino end et ionline kasino.Skatteministeriet har noteret sig EGBA´ssynspunkt og skal henvise til, at eventuellenærmere regler om forbud mod bestemtevæddemål vil blive fastsat i bekendtgørel-sen til spilleloven.
EGBA tvivler på, at det er hen-sigtsmæssigt og nødvendigt atforbyde væddemål på bestemtesportsbegivenheder af hensyn tilat undgå såkaldt ”match-fixing”.EGBA påpeger, 0at de fleste spil-udbydere allerede regulerer detteved at sætte lave indsatsgrænserpå risikable begivenheder og vedat arbejde sammen om et advar-selssystem, hvor spiludbyderneadvarer hinanden om mistænkeli-ge spilmønstre.FinansrådetFinansrådet finder, at henstillin-gen til bankerne er uacceptabel oganbefaler, at spillemyndighedenbemyndiges til at udstede et på-bud til bankerne.
Reglerne i spillelovens § 73, stk. 2 (§ 59,stk. 2 i det fremsatte lovforslag), om forbudmod formidling af indsatser og gevinster tilet ulovligt spilsystem efter Skatteministeri-ets opfattelse udformet på en helt alminde-ligt kendt måde, som er helt i overens-stemmelse med forvaltningsretten.Reglerne svarer f.eks. til reglerne i tips- oglottoloven om ulovlig reklamering for spil-udbydere uden tilladelse. Hvis Spillemyn-digheden erfarer, at der er reklamer forspiludbydere uden tilladelse, sender Spil-
14
lemyndigheden en henstilling til det medie,der bringer reklamerne, om at ophøre medat reklamere. Såfremt den ulovlige rekla-mering ikke ophører anmelder Spillemyn-digheden det pågældende medie til politiet.Sagen afgøres herefter ved domstolen.Finansrådet gør opmærksom på,at der vil være mulighed for atomgå eventuelle betalingsbloke-ringer. Spillerne kan endvidereomgå en blokering af kreditkorts-transaktioner ved at girokort ogPaypal.Finansrådet opfordrer til, at ban-kerne får dækket omkostningernei forbindelse med betalingsbloke-ring.Foreningen for Distance-og Internethandel(FDIH)FDIH tager afstand fra bestem-melsen om straf for formidling afulovlig formidling af indsatser oggevinster samt transmission afdata på et kommunikationsnet,FDIH tilkendegiver, at det børovervejes at indføre strafbestem-melser for spillere, der deltager iulovligt spil.FDIH kritiserer overgangsperio-den – indsættelse af ovenfornævnte bestemmelser i tips- oglottoloven.Foreningen RegistreredeRevisorer (FRR)Foreningen af Statsauto-riseret Revisorer (FSR)FRR har ingen bemærkninger tilspilleloven.FSR mener, at gebyrniveauet erfor højt og vil betyde, at mindrevirksomheder ikke kan kommeind på markedet.FSR finder det betænkeligt, atbetalingsformidlere og internet-udbydere kan straffes og menerder bør indføres en notifikations-ordning.FSR mener, at det bør overvejesat indføre strafbestemmelser forspillere der deltager i ulovligtspil.Der henvises til kommentaren til Bwin.Skatteministeriet er opmærksom på, at derfindes omgåelsesmuligheder og vil arbejdepå at gøre reglerne så effektive som muligt.
Skatteministeriet vil i forbindelse med ud-arbejdelsen af bekendtgørelsen til spillelo-ven undersøge mulighederne for en finan-sieringsmodel.Der henvises i øvrigt til kommentaren tilTelekommunikationsindustrien i Danmark.
Der henvises til kommentaren til Forenin-gen af Statsautoriseret Revisorer.
Der henvises til kommentaren til Betfair.
Der henvises til kommentaren til Tele-kommunikationsindustrien i Danmark.
Skatteministeriet har noteret FSR´s syns-punkt, men finder ikke anledning til æn-dringer. Det skal bemærkes, at tips- oglottoloven tidligere indeholdt et forbud moddeltagelse i ulovligt foranstaltede ellerulovligt formidlede væddemål. Med en
15
lovændring i 2003 blev dette forbud ophæ-vet, og deltagelse i ulovlige spil, hvad entende udbydes på sædvanlig vis eller via inter-nettet, blev gjort straffrit, således at myn-dighedernes indsats i stedet kunne koncen-treres om udbydere og formidlere af ulovli-ge spil, som har den økonomiske fortjene-ste af spillene.Frederiksberg CenteretFrederiksberg Centeret hilseraftalen om en delvis liberaliseringvelkommen.Frederiksberg Centeret mener, atspiludbyderne samtidig med ud-bud af spil, skal oplyse om risiko-en ved spil mv.HestevæddeløbssportensFinansieringsfondHoresta og de fem kasi-noer: Casino Copenha-gen, Casino Marienlyst,Casino Aalborg, CasinoOdense og Casino Mun-kebjergHestevæddeløbssportens Finan-sieringsfond hilser aftalen om endelvis liberalisering velkommen.Horesta m.v. efterlyser en meretidssvarende kontrolform, hvorden permanente tilstedeværelse afen kommunal kontrollant i kasi-noerne bliver erstattet af tidssva-rende teknologiske løsningerkombineret med stikprøvekontrol.Herved sikres, at det samledekontrol ikke bliver mindre samti-dig med, at kasinoerne får mulig-hed for mere effektive kontrolfor-anstaltninger.Idrættens organisationer hilseraftalen om en delvis liberaliseringvelkommen.Idrættens organisationer menerikke, at spillet Trackside bør tilla-des i fysiske spillebutikker, idetder et tale om et lotterispil.Idrættens organisationer mener, athestesporten bør liberaliseres.Der henvises til kommentaren til DanskeSpil.Reglerne om spil på kasino og kontrol herafoverføres hovedsageligt uændret. Skattemi-nisteriet er dog efter lovens ikrafttrædelseindstillet på at indgå i en dialog med kasi-noerne om, hvorvidt der kan etableres mereeffektive og automatiske kontroller af kasi-nospillene.Der henvises til kommentaren til Center forLudomani.
Idrættens organisationer(DIF, DGI, DF og TeamDanmark)
Der henvises til kommentaren til Betfair..
Indsamlingsorganisatio-nernes Brancheorganisa-tion (ISOBRO)IT-Politisk Forening
ISOBRO ønsker bortlodningscir-kulæret moderniseret, herundermuligheden for at afvikle lotterionline.IT-Politisk Forening kritisererbestemmelsen om ulovlig formid-ling af transmission af data på et
Der henvises til kommentaren til Diabetes-foreningen.
Justitsministeriet har oplyst, at den foreslå-ede løsning, hvor det vil være strafbart forinternetudbyderen at formidle internetad-
16
kommunikationsnet (internetblo-kering) og ønsker afklaret om deter i strid med grundloven.
gang til det ulovlige spilsystem ikke er istrid med grundlovens bestemmelse omytringsfrihed.Der henvises i øvrigt til kommentaren tilTelekommunikationsindustrien i Danmark.
Jakobsen, FlemmingLeer
Flemming Leer Jakobsen mener,at det er i strid med grundloven,at betalingsformidlere og inter-netudbydere kan straffes.I forbindelse med overførslen afde medarbejdere, der i dag udførekontrollen på kasinoerne, til Spil-lemyndigheden/Skatteministerietoplyser KL, at der i lovforslagetbør indsættes bestemmelser, derblev anvendt i forbindelse medskatteforvaltningsreformen 2006.Med hensyn til fordelingen afpensionsforpligtelsen mellem statog kommune kan der anvendessamme model, som den der blevanvendt i forbindelse med skatte-forvaltningsreformen, jf. Be-kendtgørelse. 2006 130.
Der henvises til kommentaren til Tele-kommunikationsindustrien i Danmark samttil IT-Politisk Forening.
KL(KommunernesLandsforening)
Forslaget er indarbejdet.
Forslaget er indarbejdet.
KL finder ligeledes, at bekendtgø- Forslaget er indarbejdet.relsens § 70 om en aftale mellemSkatteministeriet og den enkeltekommune, bør medtages i lov-forslaget.KL har ingen bemærkninger tilforslaget om at afskaffe høringenaf kommunerne i forbindelse medopstilling af spilleautomater.Klasselotteriet, Det Dan-skeKlasselotteriet mener ikke, at detbør være muligt for datterselska-bet til lotteriselskabet at udbydeklasselotteri.Skatteministeriet skal hertil bemærke, atder kun vil blive givet tilladelse til de nu-værende tre klasselotterier (Klasselotteriet,Landbrugslotteriet og Varelotteriet).
Klasselotteriet læser lovforslagetKlasselotteriet vil få samme mulighed somderhen, at Klasselotteriet kan søge Danske Spil til at udbyde de liberaliseredeom tilladelse til at udbyde andrespil.spil, hvis selskabets vedtægtertillader det.Klasselotteriet går ud fra, at denkontrol selskabet er underlagt idag fortsætter.De nærmere regler for tilsyn og kontrol afspiludbyderne vil blive reguleret i en be-kendtgørelse til loven.
17
Ladbrokes v/ advokat-firmaet Chas. Hude Le-gal ApS
Ladbrokes finder det uhensigts-mæssigt, at væddemål på heste-og hundevæddeløb bevares i mo-nopol hos Danske Spil, og at fast-odds væddemål på væddeløbeneforbydes. Ladbrokes mener, at enliberalisering af fastodds vædde-mål på heste- og hundevæddeløbvil kunne gavne hestesporten.Ladbrokes foreslår i den forbin-delse, at udbud af fastodds væd-demål bliver liberaliseret – alter-nativt at forbuddet mod fastoddsvæddemål kun gælder for væd-demål på danske heste- og hun-devæddeløb.Ladbrokes udtrykker sin politiskemodstand mod skærpelserne ilovens overgangsbestemmelser(§§ 76-78). Bestemmelserne vilpotentielt føre til en udelukkelsefra det danske marked for de ud-bydere, der ønsker at søge entilladelse og betale afgift i Dan-mark. Dernæst viser Skattemini-steriets egne undersøgelser (frarapporten ”Spil i Fremtiden” fra2001), at betalingsblokeringer oginternetblokeringer ikke er effek-tive og hensigtsmæssige.Ladbrokes foreslår, at der detsenest på dagen for offentliggø-relse af den ny lov i Lovtidendebliver muligt at indlevere ansøg-ninger om tilladelse til udbud afvæddemål og online kasino samtat indbetale ansøgningsgebyr.Ladbrokes foreslår i tilknytninghertil, at spil udbudt af de spilud-bydere, der har indleveret ansøg-ning ikke betragtes som ”spiluden tilladelse” i perioden fraansøgning indleveres til ansøg-ningen er behandlet.Ladbrokes mener, at loven byggerpå en forudsætning om, at dengældende lovgivning er i overens-stemmelse med EU-retten oganfører, at dette ikke er korrekt.
Der henvises til kommentaren til Betfairshøringssvar.
Der henvises til kommentaren til Betfairshøringssvar.
Skatteministeriet har noteret Ladbrokesforslag, men finder ikke anledning til æn-dringer.
For så vidt angår forholdet mellem gælden-de ret og EU-retten henvises til kommenta-rerne til EGBA’s høringssvar. Om lovfors-lagets forhold til EU-retten skal bemærkesfølgende:EF-Domstolen har i sin praksis fastslået, atspil kan være omfattet af artikel 43 og arti-kel 49 i Traktaten om Det Europæiske Fæl-
18
lesskab. EF-Domstolen har endvidere fast-slået, at nationale foranstaltninger, der kanhæmme udøvelsen af de ved EF-traktatensikrede grundlæggende friheder eller gøreudøvelsen heraf mindre tiltrækkende, skalvære retligt og faktisk ikke-diskriminerende, være begrundet i tvingen-de samfundsmæssige hensyn, være egnedetil at sikre virkeliggørelsen af det formål, deforfølger, og ikke må gå ud over, hvad derer nødvendigt for at opnå formålet.Den foreslåede lov indebærer, at det blivermuligt efter særlig bevilling at afvikle spilom penge. Lovforslaget skal sikre, at despil, der tillades, foregår på en måde, somer i overensstemmelse med de hensyn, dergenerelt varetages ved spillelovgivningen.Bærende hensyn bag den kommende spille-lov vil værei. at holde forbruget af spil om penge på etmoderat niveau,ii. at beskytte unge eller andre udsatte per-soner i samfundet fra at blive udnyttet afspil eller udvikle et afhængighedsforhold(ludomani) i forbindelse med deltagelse ispil,iii. at beskytte spillerne, når de spiller, vedat sikre, at spil udbydes på en rimelig, an-svarlig og gennemsigtig måde, samtiv. at sikre offentlig orden og forhindre, atspil forbindes med eller tjener som støtte tilkriminalitet.De nævnte hensyn er efter Skatteministeri-ets opfattelse i overensstemmelse med dehensyn, som efter EF-Domstolens praksislovligt kan varetages inden for traktatensrammer. Den foreslåede lov giver mulighedfor, at enhver fysisk eller juridisk person,der opfylder de foreslåede betingelser her-for, uanset den pågældendes nationaliteteller bopæl kan opnå bevilling til at udbydespil. Lovforslaget indebærer således ikkeforskelsbehandling af danske statsborgereog borgere i andre lande i Den EuropæiskeUnion. Endvidere er den ordning, der fore-slås, efter Skatteministeriets opfattelse eg-net, nødvendig og forholdsmæssig i forholdtil varetagelsen af de ovenfor nævnte hen-syn til bekæmpelse af spilleafhængighed ogmisbrug af spil til hvidvask af penge, be-drageri eller andre kriminelle formål.Skatteministeriet finder på denne baggrund,
19
at den foreslåede lov, hvorefter der kangives tilladelse udbud og afholdelse af spil,er i overensstemmelse med de principper,der følger af EF-traktaten og EF-Domstolens praksis på spilleområdet.Skatteministeriet har i det oprindelige for-slag notificeret bestemmelserne om ulovligformidling af indsatser og gevinster samttransmission af data på et kommunikati-onsnet til et ulovligt spilsystem (internet-blokering og betalingsblokering). I lovfors-laget er virkningstidspunktet for anvendel-sen af disse bestemmelser blevet fremryk-ket til lovens vedtagelse. Da indholdet afbestemmelserne i øvrigt er identisk med debestemmelser, der er blevet notificeret, erdet Skatteministeriets opfattelse, at ændrin-gerne i overgangsbestemmelserne ikkefører til, at bestemmelserne skal notificerespå ny.Skatteministeriet har noteret Ladbrokessynspunkt, men finder ikke anledning tilændringer.
Ladbrokes mener, at ændringernei overgangsbestemmelserne i §§76-78 burde føre til, at loven skalnotificeres på ny.
Ladbrokes mener, at bestemmel-serne i lovforslaget, hvoreftertilladelserne til lotteri, klasselotte-ri og væddemål på heste- og hun-devæddeløb gives på ubestemt tidog ikke skal sættes i udbud er istrid med EU-retten.Ladbrokes mener, at en nægtelseaf en licens samt tilbagekaldelseaf en licens på baggrund af ensigtelse er i strid med grundlæg-gende retssikkerhedsprincipper.
Som hovedregel vil tilbagekaldelsen førstske, når pågældende er dømt og ikke nårpågældende er sigtet. Der kan dog væresituationer, hvor en tilbagekaldelsessagiværksættes allerede på sigtelsesstadiet.Der henvises til, at en klage over en tilba-gekaldelse på grund af strafbare forholdsom udgangspunkt har opsættende virkningmed mindre retten beslutter andet.Sigtelser og domfældelser for overtrædelseaf tips- og lottoloven vil ikke medføre, atansøgeren ikke kan få en tilladelse til atudbyde spil. Overtrædelser begået efterlovens ikrafttrædelse 1. januar 2011 vil dogblive tillagt vægt i forbindelse med ansøg-ningen om tilladelse til at udbyde spil.
Landsskatteretten (LSR)
LSR oplyser, at det er deresumiddelbare vurdering, at forsla-get ikke vil have nævneværdigeadministrative konsekvenser forLandskatteretten.Endvidere oplyser LSR, at hvisdet besluttes at LSR skal have
Ingen bemærkninger
LSR tilføres ikke særlige sagkyndige med-lemmer.
20
tilført særlige sagkyndige med-lemmer, kan formuleringen i skat-teforvaltningslovens § 12, stk. 4og § 13, stk. 1 anvendes.Lokale og AnlægsfondenLokale og Anlægsfonden haringen bemærkninger.Piratpartiet i Danmark kritisererbestemmelsen om ulovlig formid-ling af transmission af data på etkommunikationsnet (internetblo-kering), som partiet mener, ercensur og ønsker afklaret om deter i strid med EU-retten.Pokerstars er grundlæggendemeget positive overfor åbningenaf det danske spillemarked og atdet foreliggende forslag til lov omspil opfylder virksomhedens øn-sker til etablering af et licenssy-stem.Pokerstars er dog af den opfattel-se, at de foreslåede ikrafttrædel-ses- og overgangsbestemmelsegiver stor usikkerhed for grundla-get for at søge en dansk licens.Således vil bestemmelserne bety-de, at selskaber, der ikke har etønske om at søge en dansk licens,i 2. halvår 2010 vil være alene påmarkedet og derved opnå en øgetloyalitet blandt danske kunder.Dette vil kunne styrke deres posi-tion og skade de kommende lega-le udbyders position markant.Endvidere vil Danske Spil kunnefå en betydelig konkurrencefordeli overgangsperioden.Remote Gambling Asso-ciation (RGA)RGA kritiserer overgangsbe-stemmelserne i lovens §§ 76-78.EGBA mener ikke, at den gæl-dende lovgivning (tips- og lotto-loven) er i overensstemmelse medEU-retten.RGA mener, at online bingo oghestevæddemål bør liberaliseres,og at en manglende liberaliseringkan være i strid med EU-retten.Der henvises til kommentaren til Betfair.Der henvises til kommentaren til Betfair.Der henvises til kommentaren til Tele-kommunikationsindustrien i Danmark ogIT-Politisk Forening.
Piratpartiet i Danmark
Pokerstars
Skatteministeriet har noteret RGA´s syns-punkt, men finder ikke anledning til æn-dringer.Skatteministeriet skal henholde sig til, at
21
spillet bingo ubestridt ikke indeholder ele-menter af færdighed i spillet afgørelse,omfattes spillet af lovforslagets definitionaf ”lotteri”. Spillet kan derfor alene afhol-des af det selskab, som har eneret til atafholde lotteri i henhold til lovforslagets §5 (§ 6 i det fremsatte lovforslag).RGA fremhæver, at et krav om, atudstyr skal være placeret i Dan-mark er i strid med EU-retten ogstøtter forslaget om, at der indgåsaftaler med udenlandske myndig-heder, således at kravet kan fravi-ges.RGA tvivler på, at det er hen-sigtsmæssigt og nødvendigt atforbyde væddemål på bestemtesportsbegivenheder af hensyn tilat undgå såkaldt ”match-fixing”.RGA påpeger, at de fleste spilud-bydere allerede regulerer detteved at sætte lave indsatsgrænserpå risikable begivenheder og vedat arbejde sammen om et advar-selssystem, hvor spiludbyderneadvarer hinanden om mistænkeli-ge spilmønstre.Royal ScandinavianCasino, ÅrhusSamvirkende Købmænd(DSK)Der er ikke modtaget bemærknin-ger til spilleloven.DSK er bekymret for, at DanskeDet er Skatteministeriets opfattelse, at enSpils abonnementsordning forabonnementsordning ikke i sig selv medfø-f.eks. lotto, når der i forslagets § 1 rer et overdrevent spilforbrug.oplyses at lovens formål er atholde spil om penge på et mode-rat niveau.DSK ønsker, at ophæve en del afforslagets § 29, stk. 2, hvorefterdet ikke er muligt at opstille ikke-gevinstgivende spilleautomater(morskabsautomater) i en spille-hal. Hvis det var tilladt at opstilelmorskabsautomater i spillehallerville det måske kunne kanaliserenogle forbrugere væk fra penge-spil over til spil på morskabsau-tomater.DSK ønsker, at lovens § 31, stk.vedr. de ændrede regler for be-manding af en spillehal træder ikraft straks efter lovens vedtagel-Forslaget er en videreførelse af de eksiste-rende regler på spilleautomatområdet og erudtryk for, at unge under 18 år ikke måopholde sig i spillehaller. Hvis der er opstil-let morskabsautomater i en spillehal, vil detkunne tiltrække unge under 18 år.Der henvises til kommentaren til Betfair.
Der henvises til kommentaren til EGBA.
Der henvises til kommentaren til DanskAutomat Brancheforening.
22
se.DSK er bekymret for, at godken-delsen af bestyrerne hos DanskeSpils forhandlere kan betyde, atspillestedet skal stoppe med salgaf spilprodukter i forbindelse medskifte af indehaver/bestyrerDSK læser formuleringen af for-slagets § 47 således, at butikkermed almindeligt kiosk sortiment,samt supermarkeder mv. ikke eromfattet af den påtænkte 18 årsgrænse for de ansatte.Stanleybet v/ advokat-firmaet PlesnerStanleybet ønsker, at det blivermuligt for spillebutikker at stillespilleautomater op, svarende til atder kan stilles spilleautomater opi en restauration.Der henvises til kommentaren til DanskErhverv.
18-års aldersgrænsen for ansatte i butikkergælder i de tilfælde, hvor butikkerne ho-vedsagligt sælger spil.
Det er muligt for spillebutikker at opstillespilleautomater i et særskilt lokale (spille-hal) i tilknytning til butikken, svarende tilde gældende regler for opstilling af spil-leautomater.
Stanleybet er bekymret for, at etDer henvises til kommentaren til Bwin.ensartet gebyr for alle licenshave-re vil give en konkurrencemæssigskævdeling. Endvidere vil et højtensartet gebyr være en forhin-dring for at åbne markedet for nyeudbydere, herunder især mindreudbydere.Stanleybet gør opmærksom på, atikrafttrædelsestidspunktet forspilleloven vil give de udenland-ske udbydere en særlig udfordringi forhold til at de juridiske doku-menter skal oversættes.Swush.com ApSSwush.com stiller en rækkespørgsmål til forslaget til lov omspil, herunder f.eks. hvad ergrundlaget for, at managerspilskal være omfattet af den nyespillelov.Det Swush.com’s opfattelse, atprisen for en licens tilgodeser destore udbydere, og derved lukkerfor muligheden for et nyt vækst-område for danske iværksættere.Swush.com mangler at få uddy-bet, hvad niveauet er for begræn-sede online tilladelser, jf. pkt.4.10 i forslaget.Det er hensigten, at Spillemyndigheden irimelig tid inden loven træder i kraft, haroversat de væsentligste dokumenter, herun-der vejledning og ansøgningsblanketter tilengelsk, og at disse er tilgængelige på Spil-lemyndighedens hjemmeside.Der henvises til kommentaren til DanskeMediers Forum.
Der henvises til kommentaren til Bwin.
Beskrivelsen af gebyret og størrelsen afgebyret vil blive fastlagt i en bekendtgørel-se til loven.
23
Swush.com stiller en række tekni-ske spørgsmål til betalingsbloke-ringen og DNS-blokeringen.
De nærmere regler betalingsblokeringen vilblive fastlagt i en bekendtgørelse til loven.Der henvises i øvrigt til kommentaren tilTelekommunikationsindustrien i Danmark.
Telekommunikationsin-dustrien i Danmark(TID)
TID finder det problematisk iforhold til Internetudbyder-nes/teleoperatørernes retssikker-hed, at Internetudbyder-nes/teleoperatørernes strafbelagtehandlepligt i lovforslaget alene erbaseret på en henstilling fra spil-lemyndigheden. Det forvaltnings-retlige udgangspunkt er, at denoffentlige myndighed træffer enafgørelse, og at afgørelsen blandtandet har været genstand for enhøringsproces af de involveredeparter, at afgørelsen har en be-grundelse, samt at afgørelsen kanpåklages. Lovforslaget omgårdenne helt grundlæggende for-valtningsretlige grundsætning iforhold til henstillingen til tele-operatørerne. TID finder, at hen-stillingen til teleoperatørerne i detmindste skal fremstå som en for-valtningsretlig afgørelse og even-tuelt som et påbud.Unibet mener, at online bingoskal kategoriseres som et kombi-nationsspil i stedet for et lotteri.Væddemål på heste- og hunde-væddeløb bør liberaliseres, da enfastholdelse af væddemålene imonopolet vil betyde et ophør forhestesporten.Unibet ønsker, at de danske myn-digheder skal samarbejde medandre medlemsstater i EU og ikkekopiere krav, der allerede er stilleti andre lande.Unibet ønsker, at den fremrykke-de virkning af betalingsblokeringog DNS blokering skal afskaffes.Reglerne gælder ikke for DanskeSpil, hvilket vil være i modstridmed EU regler og national kon-kurrenceregler.
Reglerne i spillelovens § 73, stk. 2 (§ 59,stk. 2 i det fremsatte lovforslag), om trans-mission af data på et kommunikationsnet(internetforbindelse) til ulovligt spilsystemer efter Skatteministeriets opfattelse udfor-met på en helt almindeligt kendt måde, somer helt i overensstemmelse med forvalt-ningsretten.Reglerne svarer f.eks. til reglerne i tips- oglottoloven om ulovlig reklamering for spil-udbydere uden tilladelse. Hvis Spillemyn-digheden erfarer, at der er reklamer forspiludbydere uden tilladelse, sender Spil-lemyndigheden en henstilling til det medie,der bringer reklamerne, om at ophøre medat reklamere. Såfremt den ulovlige rekla-mering ikke ophører anmelder Spillemyn-digheden det pågældende medie til politiet.Sagen afgøres herefter ved domstolen.
Unibet Group Plc.
Der henvises til kommentaren til DenfordLtd.
Der henvises til kommentaren til Betfair.
Skatteministeriet har noteret Unibet´s syns-punkt og henviser til, at det er nødvendigtat indgå aftaler med andre lande for at kun-ne udveksle relevante informationer omspiludbydere mv.Der henvises til kommentaren til Betfair.
24