Boligudvalget 2009-10
L 200 Bilag 14
Offentligt
858670_0001.png
858670_0002.png
Sankt Petri AdvokaterFolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Christina GedeLars Heilesen.. ..T.Trine LmdgaardAnders LorentzenJacob TøjnerMichael ThiesenNørregade 45, 2.DK- 1165 København KTlf. +45 33 91 22 33Fax +45 33 91 22 44www.sanktpetri-advokater.dk[email protected]Mobil: +45 51 51 19 31
3 1 . marts 2010K o m m e n t a r e r t i l u d k a s t t i l l e j e l o v - s p e c i e l t v e d r . de s e r v i c e r e d e l e j l i g h e d e rPå vegne af Q-Management, Gateway to Denmark og Novo Nordisk A/S skal jeghermed kommenterer udkast til lejeloven vedr. de servicerede lejligheder.Q-Management, Gateway to Denmark samt Novo Nordisk A/S havde foretræde forBoligudvalget den 20. oktober 2009, hvor man redegjorde for dansk erhvervslivsbehov for at kunne udleje servicerede lejligheder til forskere og udenlandskemedarbejdere.Af det fremsendte lovforslag fremgår, at fremtidig udlejning til beboelse også kommertil at omfatte udlejning til juridiske personer.Det er i princippet ikke noget problem i forbindelse med servicerede lejligheder, idetde typisker nyistandsatteog lejeniveauetderfor afspejlerlejenefterboligreguleringslovens § 5.2. Men det gælder kun huslejen isoleret set.Udover selve lejemålet får lejer en række ydelser, som lovforslaget ikke indeholderregler om - det drejer sig fx om 24 timers døgnservice indeholdende fx udskiftning afmøbler, køkkenudstyr,reparation af afløb, hårde hvidevarer mv., specielindretning/møblering, rengøring osv.Det serviceniveau, som lejere i servicerede lejligheder ønsker, kan således ikkeopfyldes indenfor lovforslaget rammer, ligesom lejelovens regler om opsigelse ogtidsbegrænsning ikke kan opfyldes.Huslejenævnene vil, hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende form fortsat ikkevære gearet til at prisfastsætte servicerede lejligheder. I en sag i 2008 forhuslejenævnet i København blev den månedlige leje for en istandsat, 44 m2, lejlighedpå Østerbro fastsat til 2750 kr. i n d . vand, varme, udgifterne til renovering, fuldmøblering i n d . fjernsyn, Hi-Fi anlæg og 24 timers døgn-servicering. Denhuslejestørrelse kan ikke finansierer omkostningerne til de krav, som lejerne til deservicerede lejligheder stiller.Det er derfor nødvendigt, hvis man ønsker at udlejning til selskaber omfattes aflejeloven, at der indføres en bestemmelse o m , at prisfastsættelsen af serviceringen,møbleringen mv. kan fastsættes af parterne imellem. Man skal her huske på, at
KONTORFÆLLESSKAB
MELLEM
SELVSTÆNDIGE
SAMARBEJDENDE
ADVOKATER
31, marts 2010
udlejning af servicerede lejligheder ikke blot kan ske ved en aftale mellem enalmindelig udlejer og lejer. Det kræver, at udlejer kan stille med døgnservicering,nymøblering, mange lejligheder løbene og hurtigt, idet udskiftningen er stor mv.Ledige servicerede lejligheder udlejes med dags varsel både til forsikringsselskaber tilhurtig genhusning og virksomheder med udenlandske medarbejdere, og der er en højfrekvens af ud- og indflytninger. Kunder af servicerede lejligheder lejer typisklejligheder mellem 3 måneder og 3 år, og kræver alle moderne faciliteter, nymøblering, døgnservicering mv. Det tager lovforslaget ikke højde for.Det fremsendte lovforslag kæder endvidere en ejendoms energimæssige tilstandsammen med muligheden for at foretage gennemgribende renoveringen efterboligreguleringslovens § 5.2.Hvis/når udlejning af de servicerede lejligheder kommer til at omfattes af lejeloven,vil det typisk være lejligheder istandsat efter § 5.2., som udlejes som serviceredelejligheder. Hvis man fra lovgivers side begrænser muligheden for at istandsættelejligheder efter § 5.2., så begrænses antallet af de servicerede lejlighedertilsvarende.
Der er fortsat behov for, at der er adgang til at udleje servicerede lejligheder. Deefterspørges af danske virksomheder i stigende grad til deres udenlandskearbejdskraft og af forsikringsselskaberne i genhusningssager, og ved foretræde forboligudvalget i oktober 2009 foreslog vi følgende formulering som oplæg til lovgivningpå området:Udlejning a f boliger m e d møbler og andet inventar kan ske såvel til fysiske somjuridiske personer, såfremt udlejningen er påkrævet for at imødekomme et behov formidlertidige boliger til personer fra udlandet, der lovligt opholder sig i Danmark underudøvelse a f arbejde, herunder praktikanter og trainees eller studier og forskning.Som personer fra udlandet anses i denne forbindelse ligeledes personer fra Danmark,der midlertidigt måtte flytte til en anden del af landet a f de ovennævnte grunde, ogsom opfylder lejelovens regler om fremleje.Det samme gælder sådanne boliger, der lejes ud som midlertidige boliger iforbindelse m e d genhusning som følge af en forsikringsbegivenhed, der gør denpermanente bolig ubeboelig i en periode.Det er en forudsætning, at boligen fraflyttes, når arbejdsforholdet ophører eller denpermanente bolig igen bliver beboelig.For lejemål, der udlejes møbleret i henhold til ovenstående fastsættes lejen efterboligreguleringslovens regler i øvrigt, mens omkostningerne til møblering og servicefastsættes efter aftale parterne imellem.Formuleringen tager højde for de særlige behov og krav, som lejere af de serviceredelejligheder stiller, samtidig med, at der gives mulighed for at opkræve den leje, somdet koster, at stille de pågældende servicerede lejligheder til rådighed forvirksomhederne og forsikringsselskaberne. Særligt sidste afsnit er påkrævet, når/hvisudlejning til juridiske personer omfattes af lejeloven.
Med venUgrfiilsen
Trine~CITidgaa