Boligudvalget 2009-10
L 200 Bilag 13
Offentligt
Folketingets Boligudvalg21. maj 2010Jour. nr.: 20-01-006-09Ref: mdJuridisk konsulentMogens DürrTelefon+45 33 12 03 30[email protected]
Lovforslag L 200 om ændring af lov om leje m.v.Ejendomsforeningen Danmark har tidligere tilkendegivet, at der er et stort behovfor at få revideret lovforslag L 200 om ændring af lov om leje m.v., da den del aflovforslaget, som vedrører udlejning af boliglejemål til videreudlejning, i den nu-værende form vil have en række negative og stærkt uheldige konsekvenser.På den baggrund skal Ejendomsforeningen Danmark fremkomme med et forslag tilen ændret udformning af lovforslaget, som vil afværge de uheldige virkninger aflovforslaget på en række væsentlige områder.Ejendomsforeningen Danmark foreslår, at der i lejelovens 1 stk. 1 efter det – somfølge af lovforslag L 200 – ændrede 1. pkt. indføjes følgende 2. pkt.:”Udlejning til en virksomhed m.v. (juridisk person) vil dog være undtaget fra1. pkt., hvis der skerudlejning til juridiske personer med henblik på fremskaffelse af bo-liger til midlertidig genhusning, herunder ved byfornyelseudlejning til udenlandske repræsentationer og internationale organi-sationer, når videreudlejning sker til deres medarbejdereudlejning til offentlige eller private organisationer, med henblik påvidereudlejning til flygtninge og asylansøgere m.v.udlejning til sociale, selvejende institutionerudlejning til undervisningsinstitutioner, læreanstalter, skoler og til-svarende, når videreudlejningen sker til forskere og undervisereudlejning til virksomheder med behov for at kunne tiltrække midler-tidig arbejdskraft med særlige kompetencer
udlejning til virksomheder, organisationer og statslige, regionale ogkommunale organisationer med henblik på at fremskaffe boliger tilegne ansatte samtudlejning til kommuner, kommunale fællesskaber eller regioner medhenblik på at kunne huse grupper af borgere med særlige behov.”Hvis der foretages denne ændring af lovforslaget vil det afværge de mest uheldigekonsekvenser af det foreliggende lovforslag. Med den foreslåede ændring vil detvære sikret, at der som hidtil kan ske udlejning til videreudlejning på fleksible vil-kår i en række situation, hvor det er særdeles velbegrundet, at udlejningen ikke eromfattet af lejeloven og boligreguleringsloven, og hvor udlejningen til videreudlej-ning overhovedet ikke har karakter af omgåelse eller misbrug af lejelovgivningen.Hvis ministeriet ikke agter at ændre lovforslaget som foreslået ovenfor, skal Ejen-domsforeningen Danmark gøre opmærksom på, at det vil have meget uheldigekonsekvenser for en lang række situationer, hvor der i dag med god begrundelsesker udlejning til videreudlejning på fleksible vilkår.Ejendomsforeningen Danmark skal blot til eksempel anføre, at foreningen er be-kendt med tilfælde, hvor pensionskasser og lignende investorer har udlejet ejen-domme til kommuner og selvejende institutioner med henblik på videreudlejningenaf boliglejemålene i ejendommene til løsning af kommunernes og andre offentligemyndigheders sociale forpligtelser. I disse situationer sker udlejningen fra investo-ren til kommunen eller institutionen naturligvis ikke efter de restriktive regler ilejelovgivningen men derimod til en leje, som giver investoren et fornuftigt afkastaf investeringen, herunder med mulighed for indeksering af lejebetalingerne.Hvis ministeriet agter at gennemføre lovforslaget i den nuværende form, vil sådan-ne lejemål ikke længere kunne indgås, idet lejefastsættelsen fremover skal ske ioverensstemmelse med lejelovgivningens regler, herunder boligreguleringslovensregler om omkostningsbestemt leje. Det vil således ikke længere være muligt atindgå en lejeaftale, som sikrer investoren en acceptabelt afkast af investeringen,herunder med vilkår om indeksering af lejen.Herudover vil lovforslaget i den nuværende form medføre betydelige problemer forvirksomheder, som skal fremskaffe boliger til ansatte m.v. Lovforslaget vil eksem-pelvis resultere i, at indgåelse af en lejeaftale mellem en privat udlejer og en virk-somhed om et antal boliger til videreudlejning skal ske under iagttagelse af lejelo-vens § 5 om anvendelse af autoriserede standardblanketter, den såkaldte ”blanket-regel”. Det betyder, at indgåelse af sådanne aftaler i realiteten skal indgås ved an-vendelse af den autoriserede standardlejekontrakt, typeformular A, 8. udgave, af 3.september 2001, idet indgåelse af lejeaftaler uden anvendelse af typeformularen,indebærer en særdeles stor risiko for udlejer for, at en del af lejeaftalens vilkår vilvære ugyldige på grund af den særdeles restriktive og juridisk uigennemskueligebestemmelse i lejelovens § 5.
2
Endvidere vil det indebære, at der mellem den private udlejer og virksomhedenikke kan aftales mere fleksible vilkår om eksempelvis aflæggelse af varmeregnskabog istandsættelse af det lejede ved lejeaftalens ophør, uagtet at konsekvenserne afsådanne lejevilkår naturligvis ikke kan overvæltes på fremlejetageren, idet denne ienhver henseende utvivlsomt er beskyttet af lejelovens og boligreguleringslovensregler.Efter Ejendomsforeningen Danmarks opfattelse er der derfor ingen tvivl om, at engennemførelse af lovforslaget vil medføre betydelige gener for virksomhederne,organisationerne, udenlandske ambassader og forsknings- og uddannelsesinstituti-onerne og fremover gøre det vanskeligere for dem at tiltrække den fornødne, kvali-ficerede arbejdskraft.På baggrund heraf skal Ejendomsforeningen Danmark kraftigt anbefale, at der gen-nemføres den overfor foreslåede ændring af lovforslaget.Et tilsvarende brev er d.d. fremsendt til Socialministeriet.Venlig hilsen
Torben ChristensenAdministrerende direktør
3