Trafikudvalget 2009-10
L 2
Offentligt
768035_0001.png
768035_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. december 2009004-U18-1425
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 25. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål54 vedrørende L2 – Forslag til lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mel-lem Motorring 4 og Frederikssund, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 54:

" Vil ministeren kommentere henvendelsen af 24/11-09 fra Morten Krogh Jo-hansen, Smørum, jf. L 2 - bilag 9?"

Svar:

I henvendelsen fra Morten Krogh Johansen er stillet en række uddybendespørgsmål, som jeg hermed vil besvare:1. ”Er transportministeren enig i, at det kun er et spørgsmål om tid førend tra-fikmængden på Frederikssundsvej ved en østlig Tværvej vil nå samme niveau,som hvis Tværvej placeres vest for Smørumovre?”Hvis trafikken på Frederikssundsvej efter åbning af Frederikssundmotorvejenfortsat stiger, vil det ske uanset om Tværvej ligger øst eller vest for Smørumov-re. Trafikken på Frederikssundsvej ved en østlig Tværvej vil således aldrig kun-ne forventes at nå samme niveau som ved en vestlig Tværvej.2. ”Er transportministeren enig i, at en placering af Tværvej (og Ring 5) iTransportkorridoren vil genere langt færre indbyggere?”Det er sandsynligt, at en østlig Tværvej vil genere flere indbyggere. Men hvormange af beboere i Smørumnedre, der vil føle generet af en østlig frem for envestlig Tværvej er ikke vurderet og svært at opgøre. En vestlig Tværvej vil fx in-debære, at der vil køre flere biler igennem den østlige del af Smørumnedre.3. ”Er transportministeren enig i, at en østlig placering af Tværvej og Ring 5 vilvære længere og dyrere end en placering af Tværvej og Ring 5 i Transportkorri-doren?”Det vil ikke alene være længden af vejanlægget, der har betydning for prisen.Det er ikke på det nuværende grundlag er muligt at give valide bud på, hvad eneventuel Ring 5 vil koste.
4. ”Vil Transportministeren jfr. Afsnit 2.1 i aftalen ”Arkæologi og større vejan-læg, Samarbejdsbeskrivelse og vejledning, Rapport 299” anmode Kroppedalmuseum om en udtalelse om risikoen for tilstedeværelsen af væsentlige for-tidsminder ved det planlagte jordarbejde hhv. øst og vest for Smørumovre?”Vejdirektoratet har oplyst, at Kroppedal Museum har været kontaktet i forbin-delse med VVM-undersøgelsen. Museet har således allerede bistået med envurdering af de arkæologiske forhold.5. ”Vil Transportministeren forklare formålet med reservationen til (af?) detfjerde tilslutningsanlæg på motorvejen?”Lovforslaget for en Frederikssundmotorvej mellem Motorring 4 og Frederiks-sund omfatter ikke en anlægsbemyndigelse for et sådant tilslutningsanlæg. Etfjerde tilslutningsanlæg er skitseret i forbindelse med VVM-undersøgelserne,og der er reserveret en mulighed for en evt. fremtidig tilslutning.6. ”Er Transportministeren enig i, at trafikmængden på Tværvej vil blive redu-ceret, såfremt Ring 5 etableres i Transportkorridoren parallelt med Tværvej?”Ja, men det er hensigten, at en eventuel fremtidig Ring 5 vil være sammenfal-dende med Tværvej mellem Frederikssundsvej og Frederikssundmotorvejen.Det betyder dog ikke, at der hermed er taget beslutninger om, hvilken standardden skal have, om den videre placering af den, eller hvorvidt den overhovedetbliver aktuel.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed