Trafikudvalget 2009-10
L 2
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. november 2009004-U18-1334
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 45vedrørende L 2 – Forslag til lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 og Frederikssund, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (EL).Spørgsmål nr. 45:
"Ministeren bedes give et skøn på, hvor meget CO2, der vil blive udledt i forbin-delse med byggeriet af Tværvej, og alternativt hvor meget CO2der vil blive ud-ledt samt hvor mange ekstra omkostninger det kræver til anlæg af Ring 5 fraFrederikssundmotorvej (tilslutningsanlæg nr. 4) til Kildedal St.?"Svar:
For så vidt angår spørgsmålet om CO2–udledning i forbindelse med byggerietaf Tværvej har Vejdirektoratet oplyst, at man på baggrund af forskning i klima-påvirkninger ved motorvejsanlæg skønner, at andelen af CO2-udledning fra an-lægsarbejdet samt vedligeholdelse i vejens 100-årige levetid vil svare til ca. 5pct. af det CO2-udslip, der forventes som følge af trafikarbejdet på motorvejen.Der er ikke gennemført særlige CO2-beregninger for anlægsfasen.Hvis der med anden del af spørgsmålet menes en vestlig placering af Tværvej,kan Vejdirektoratet oplyse, at en vestligt placeret Tværvej som del af 2. etape afFrederikssundmotorvejen vil betyde, at tværvejsforbindelsen bliver længere, ogat motorvejen skal føres længere mod vest for at opnå en etapeafslutning. Sam-let set vil der skulle anlægges ca. 1 km mere motortrafikvej og ca. 3,6 km meremotorvej.Der er ikke gennemført beregning af anlægsoverslag for en 2. etape med envestlig Tværvej, men Vejdirektoratet vurderer, at det vil blive en ca. 20-30 pct.dyrere løsning. Hovedparten af disse udgifter er dog fremrykninger set i for-hold til det samlede projekt.Jeg henviser endvidere til min besvarelse af TRU spm. 43 vedr. L 2.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed