Trafikudvalget 2009-10
L 2
Offentligt
756109_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. november 2009004-U18-1332
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 43vedrørende L 2 – Forslag til lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 og Frederikssund, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 43:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 27. oktober 2009 fra AndréBakke, Smørum, jf. L 2 – bilag 6."

Svar:

I det fremsatte anlægslovforslag er Tværvej medtaget som en forbindelsesvej påstrækningen mellem Frederikssundsvej ved Kildedal Station og den kommendeFrederikssundmotorvej. Tværvej er samtidig en nødvendig forudsætning for atkunne gennemføre en etapeafslutning svarende til det i trafikforliget aftalte.Efter undersøgelser af de trafikale konsekvenser af såvel en østlig som vestligtværvejsforbindelse har Vejdirektoratet fravalgt tværvejsforbindelsen med etforløb vest om Smørumnedre, fordi den ikke er vurderet trafikalt hensigtsmæs-sig.En vestlig Tværvej ville i forhold til en østlig Tværvej give betydelig mere om-vejskørsel for trafik til og fra den kommende motorvej og betyde, at en del tra-fik ville vælge at køre via Skebjergvej eller Frederikssundsvej frem for at benyt-te sig af forbindelsesvejen til motorvejen. Aflastningen af den eksisterende Fre-derikssundsvej ville derfor blive mellem 1.700 og 3.000 biler mindre med envestlig linjeføring af Tværvej.Som det også fremgår af min besvarelse af TRU spm. 18 vedr. L 2, er det hen-sigten, at der med Tværvej etableres en mindre del af Ring 5. Det betyder dogikke, at der hermed er taget beslutninger om standard og placering for så vidtangår en eventuel videreførelse af Ring 5.Jeg henviser til min besvarelse af TRU spm. 7 vedr. L 2.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed