Trafikudvalget 2009-10
L 2
Offentligt
762557_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
24. november 2009004-U18-1330
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 10vedrørende L 2 – Forslag til lov om anlæg af Frederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 og Frederikssund, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 10:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvor stort et skønnet CO2-udslip, der vil opståved en hastighed på henholdsvis 110 km/t og 130 km/t."

Svar:

Vejdirektoratet oplyser, at Hovedforslag 1 med en tilladt hastighed på 110 km/tvil betyde en merudledning af CO2 på 17.300 tons, hvilket svarer til en merud-ledning på 0,75 pct. i forhold til basisscenariet (trafikken i 2015, hvis der ikkebygges en motorvej). Merudledningen skyldes dels den højere hastighed i sigselv, og dels de øvrige trafikale ændringer som følge af projektet.Der er ikke lavet en tilsvarende beregning for en skiltet hastighed på 130 km/t.Dog vurderer Vejdirektoratet, at man med en skiltet hastighed på 130 km/t kanforvente en gennemsnitlig hastighed for person- og varebiler på ca. 123 km/t.Ud fra en vurdering af trafikkens sammensætning skønner Vejdirektoratet enmerudledning af CO2 på ca. 11 pct. fra køretøjerne på en given strækning somfølge af en hastighed på 123 km/t i stedet for 110 km/t.Det skal bemærkes, at den positive CO2-effekt, der fremkommer ved, at demassive kødannelser med ”stop and go” i myldretiderne forsvinder på Frede-rikssundmotorvejen ved etablering af en ny motorvej, ikke medtaget i ovenstå-ende beregninger.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed