Trafikudvalget 2009-10
L 2 Bilag 6
Offentligt
747604_0001.png
747604_0002.png
Til Trafikudvalget på Christiansborgd. 27. oktober 2009Kære Trafikordførere i Folketinget
Vedr. Tværvejen mellem Kildedal St. og FrederikssundsmotorvejenJeg savner, at Trafikudvalget også vil stille spørgsmål til placering af Tværvejen vedr.udkastet til loven. Den foreslåede placering øst om Smørumovre er en kortsigtet ogsamfundsmæssigt uhensigtsmæssig løsning. Placeringen vil få stor infrastrukturelstrategisk betydning – når Ring 5, jernbanestrækning Femern og gasledningsnettet skaletableres!Det giver såvel bedre kommunaløkonomisk og samfundsøkonomisk mening at ændre denøstlige placering af Tværvejen til en vestlig placering i transportkorridoren (som samtidigtfremtidssikres som en integreret del af den kommende Ring5), i stedet for den foreslåedeøstlige placerede tværvej. Og bliver der over tid tale om 2 parallelle veje (østlig tværvej ogvestlig Ring5), vil disse veje kannibalisere hinandens funktion.I Egedal kommunes interesseEgedal Kommune har i høringsbrev af 9. september 209 netop præciseret, atkommunalbestyrelsen ønsker en vestlig placeret Tværvej i transportkorridoren, såSmørumovre og Smørumnedre ikke bliver delt af motortrafikvej, som ødelægger albyplanlægning mv. i området.I samfundets interesseVed at anvende Transportkorridoren opnås en bedre trafikløsning i forbindelse med denkommende Ring 5. Dette kan ydermere ses i lyset af den kommende jernbanestrækningog gasledningsføring, som ligeledes er tiltænkt placeret i transportkorridoren.Det er vel næppe af samfundsmæssig interesse først at placere en Tværvej øst omSmørumovre for senere at anlægge en Ring5 vest om Smørumovre - blot med ca. 500-1.000 meters parallel afstand.På vedhæftede kort har jeg illustreret forskellige (tænkelige) alternativer:Orange = østlig Tværvej (3.750m) - lovforslagetTurkis = vestlig Tværvej (4.700m) -Mørk grøn = vestlig Ring 5 (6.250m)Oliven = østlig Ring 5a (8.550m)Lysegrøn = østlig Ring 5b (7.750m)Grå = Transportkorridor
Østlig løsning bliver længere og dyrere end vestlig løsningEn østlig Ring 5 fra Tåstrup (Holbækmotorvejen) til Kildedal St. vil være minimum 3.750 +7.750 = 11.500m, hvorimod en vestlig Ring 5 vil være 4.700 + 6.250 = 10.950m. Dvs. denøstlige linjeføring vil være ca. 500m længere end den vestlige.Væsentligt er det også, at den vestlige tværvej/Ring5 vil genere langt færre husstande –Hove (200 borgere) i vest, kontra Smørum (8.000 borgere), Ledøje (1.000) og Sengeløse(1.400) i øst!

Vi vil derfor gerne have følgende svar fra Transportministeren:

1. Vil der blive én vej (Tværvej = Ring 5), eller er der stadig mulighed for forhandlinger,så der kan komme 2 veje (Tværvej & Ring 5)?2. Vil det være økonomisk forsvarligt at anlægge en samlet længere østlig strækningaf Tværvej/Ring 5?3. Vil det være økonomisk forsvarligt at anlægge både en østlig Tværvej som foreslåeti lovudkastet og efterfølgende en ny vestlig Ring 5?4. Vil det være økonomisk forsvarligt at anlægge Tværvejen uden hensyntagen tilanlæg af ledningsførelse for gas samt anlæg af den jernbanestrækning mellemFemern og Helsingør?Jeg vil opfordre til, at vi undgår at tænke kortsigtet og fokusere isoleret på den billigsteløsning her og nu (som anført i lovforslaget) - og i stedet opfordre til at tænke langsigtet oghelhedsorienteret til gavn for økonomi, borgerhensyn og natur.Det giver bedst samfundsøkonomisk mening at få placeret én vestlig Tværvej itransportkorridoren (som en integreret del af den kommende Ring5) og hverken en østligtværvej eller 2 parallelle veje, som kannibalisere hinandens funktion.Med venlig hilsen
André Bakke, Kongehaven 19, 2765 Smørum
Bilag; kort over Tværvej – Ring 5 - Transportkorridor