Trafikudvalget 2009-10
L 2 Bilag 4
Offentligt
744407_0001.png
744407_0002.png
Trafikudvalget 2008-09TRU alm. del Svar på Spørgsmål 1462OffentligtUdkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. oktober 2009004-U18-1257
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1462 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1462:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. september 2009 fra MortenKrogh Johansen, Smørum vedr. placering af Tværvej ifm. anlæg af Frederiks-sundmotorvejen, jf. TRU alm. del - bilag 618."

Svar:

Morten Krogh Johansen m. fl. fremfører i deres henvendelse argumenter for, atman bør vælge en linjeføring af Tværvej vest om Smørumovre frem for denvalgte linjeføring øst om Smørumovre. Morten Krog Johansen henviser bl.a. til,at en linjeføring vest om Smørumovre er mere hensigtsmæssig som del af enfremtidig mulig Ring 5, og at en mulig Ring 5 i øvrigt er lagt inden for den vest-ligt placerede transportkorridor i Regionplan 2005.Tværvej er som en del af Hovedforslag 1 medtaget som en forbindelsesvej i detfremsatte anlægslovforslag på strækningen mellem Frederikssunds-vej/Måløvbyvej ved Kildedal Station og den kommende motorvej til Frederiks-sund. Tværvej er en nødvendig forudsætning for at kunne gennemføre en eta-peafslutning svarende til det i trafikforliget aftalte. Delstrækningen vil endvide-re indgå i en eventuel fremtidig Ring 5.Vejdirektoratet har oplyst, at der i HUR’s regionplan 2005 indgik en transport-korridor til eventuelle fremtidige strækningsanlæg (veje, baner, ledninger mv.),herunder også eventuelle anlæg, der ikke kendes i dag. I regionplanen indgiksamtidig – udover transportkorridoren - arealreservationer af principiel karak-ter for de dengang undersøgte vejlinjer for en eventuel fremtidig Ring5/Tværvej mellem Holbækmotorvejen og Helsingørmotorvejen.Begge disse reservationer er efterfølgende medtaget i statens Fingerplan 2007for hovedstadsområdets planlægning og er lagt til grund for kommuneplanlæg-ningen, herunder Egedals kommuneplan.Vejdirektoratets linjeføring er delvist sammenfaldende med reservationen tiloverordnet vejanlæg øst for transportkorridoren, der fremgår af Fingerplanen(se vedlagte kortbilag).
De trafikale konsekvenser af såvel en østlig som vestlig tværvejsforbindelsemellem Frederikssundsvej/Måløvbyvej ved Kildedal S-tog station og den kom-mende motorvej til Frederikssund blev undersøgt i Vejdirektoratets VVM-undersøgelse fra 2002. Vejdirektoratet fravalgte dengang tværvejsforbindelsenmed et forløb vest om Smørumnedre, blandt andet fordi den ikke blev vurderettrafikalt hensigtsmæssig.Den ville give betydelig omvejskørsel for trafik til og fra den kommende motor-vej og betyde, at en del trafik vil vælge at køre via Skebjergvej eller Frederiks-sundsvej frem for at benytte sig af forbindelsesvejen til motorvejen. Aflastnin-gen af den eksisterende Frederikssundsvej vil derfor blive mellem 1.700 og3.000 biler mindre end med en østlig linjeføring af Tværvej.Vejdirektoratet har endvidere oplyst, at den aktuelle tværvejsforbindelse østom Smørumnedre i anlægslovforslaget ikke berører fredede arealer som anførti henvendelsen.Som det er aftalt i aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009, skalder gennemføres strategiske analyser, der skal bidrage til at kortlægge fremti-dens trafikale udfordringer og løsningsmuligheder. Heri indgår perspektivernei Ring 5-korridoren. Der skal i henhold til aftalen ske en drøftelse af de forelø-bige resultater af analysen i 2011, og analysens endelige resultater foreligger i2013.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed