Trafikudvalget 2009-10
L 2 Bilag 3
Offentligt
744369_0001.png
744369_0002.png
Trafikudvalget 2008-09TRU alm. del Svar på Bilag 646OffentligtUdkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato12. oktober 2009Dok.idJ. nr.004-u18-1282Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 25. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1539 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål 1539

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. september 2009 fra Dan-marks Naturfredningsforening vedrørende Ring 5 og Frederikssundmotorve-jen, jf. TRU alm. del - bilag 646."

Svar:

Danmarks Naturfredningsforening opfordrer i henvendelsen forligskredsenbag beslutningen om at anlægge Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4og Frederikssund til, at den planlagte Tværvejsforbindelse mellem motorvejenog Frederikssundsvej udtages af det fremsatte anlægslovforslag, da den plan-lægges som en mindre del af en fremtidig Ring 5, der vil gennemskære værdi-fuld natur i øvre Mølleådal mod nord i området ved Ganløse og Kirkelte. End-videre opfordres til, at man afstår fra at tage bindende beslutninger om at reali-sere dele af Ring 5 uden en forudgående offentlig debat samt belysning af al-ternativer herom.Tværvej er som en del af Hovedforslag 1 medtaget i det fremsatte anlægslov-forslag på strækningen mellem Frederikssundsvej/ Måløvbyvej ved KildedalStation og den kommende Frederikssundmotorvej ved ledøje. Tværvej er med-taget i lovforslaget, fordi den er trafikalt hensigtsmæssig som forbindelsesvejmellem Frederikssundsvej og den kommende motorvej. Tværvej er desuden ennødvendig forudsætning for at kunne gennemføre en etapeafslutning svarendetil det i trafikforliget aftalte.Der bliver med Tværvej etableret en mindre del af en eventuel fremtidig Ring 5.Det betyder dog ikke, at der hermed er taget beslutninger om standard og pla-cering for så vidt angår en eventuel videreførelse af Ring 5, og om der overho-vedet skal etableres en Ring 5. Planer om store vejanlæg (og andre stræknings-anlæg) undersøges og udføres efter en konkret planlægning med belysning afalternativer i fuld offentlighed. Beslutning om konkrete projektforslag vedrø-
rende en evt. fremtidig videreførelse af Ring 5-vejforbindelsen forudsætter for-nyet planlægning.Som det er aftalt i aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009, skalder gennemføres strategiske analyser af den langsigtede indretning af bane- ogvejkapaciteten i hovedstadsområdet. Analysen skal bidrage til at kortlæggefremtidens trafikale udfordringer og løsningsmuligheder. Heri indgår perspek-tiverne i Ring 5-korridoren. Der skal i henhold til aftalen ske en drøftelse af deforeløbige resultater af analysen i 2011, og analysens endelige resultater fore-ligger i 2013.Konsekvenserne for natur og miljø af anlæg af tværvejsforbindelsen mellemFrederikssundsvej/ Måløvbyvej ved Kildedal S-tog station og den kommendemotorvej til Frederikssund blev undersøgt i Vejdirektoratets VVM-undersøgelse fra 2002. Vejdirektoratet har oplyst, at tværvejsforbindelsen i an-lægslovforslaget ikke berører fredede arealer.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed