Trafikudvalget 2009-10
L 2 Bilag 18
Offentligt
774500_0001.png
774500_0002.png
774500_0003.png
774500_0004.png
TrafikudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Smørum, d. 11. december 2009
Vedr. anlægslovforslaget L2 om Frederikssundmotorvejen.Med henvisning til tidligere korrespondance vedr. Tværvej, Ring 5 og Frederikssundmotorvejen,samt betænkningen, 2. behandlingen og det åbne samråd d. 10. december 2009 i forbindelsemed behandlingen af lovforslag L2, sender vi hermed uddybende kommentarer.På trods af at Transportministeren gentagne gange har bekræftet, at det er hensigten at Tværvejvil være en del af en fremtidig Ring 5, må vi konstatere at trafikordføreren fra hans eget partisammen med ordførerne fra V, S og DF i deres betænkningsbidrag giver udtryk for at Ring 5 ikkenødvendigvis skal være en del af Tværvej, men at Ring 5 i stedet skal besluttes ud fra en samletVVM vurdering. Det står derfor mere og mere klart at det også er gået op for trafikordførerne at enøstlig placering af Ring 5 mellem Frederikssundsvej og Holbækmotorvejen ikke er en optimalløsning. Det kan selvfølgelig diskuteres hvorvidt Ring 5 bliver besluttet, men vi kan blot notere at derfra mange sider er et ønske om at få ringvejen etableret, og med beslutningen om en forbindelseover Femern-bælt, er der endnu en begrundelse og sandsynligheden for en Ring 5 er i hvert faldikke blevet mindre.Resultatet af at fjerne Ring 5 fra Tværvej er dog at man på sigt ender med den absolut dyreste,mest forurenende, mest generende og mindst miljørigtige løsning, hvor Smørumovre ender med atblive omringet af 3 veje: Frederikssundmotorvejen, Tværvej og Ring 5. Dette harmonerer ikke medintentionerne i trafikaftalen ”En grøn transportpolitik” om at fjerne støj og forurening fraboligområder.Det glæder os naturligvis at trafikken på Tværvej i fremtiden ser ud til at blive yderst minimal nårRing 5 en gang måtte blive en realitet, men det virker hverken særligt samfundsøkonomisk ellermiljørigtigt at bruge 2-300 millioner på at etablere en Tværvej, når der med stor sandsynlighedefterfølgende bliver anlagt en Ring 5 ganske få kilometer derfra.Vi vil gerne gøre opmærksom på, at vi i Tværvejsgruppen ikke er modstandere af hverken Tværvej,Frederikssundmotorvejen eller Ring 5. Vi opfordrer blot til en langsigtet trafikplanlægning, hvorordlyden i trafikaftalen følges sådan at perspektiver for Ring 5 inkluderes i den rullende planlægningfor Frederikssundmotorvejen. Vi er enige i Transportministerens bemærkninger om at Tværvej mesthensigtsmæssigt kan være en del af Ring 5, og såfremt det kan påvises at den optimale placeringaf Ring 5 er øst for Smørumovre - sammenfaldende med den østlige Tværvej - så er vi enige i at detvil være fornuftigt at Tværvej så skal placeres dér (naturligvis med behørigt hensyn tilstøjbegrænsning ved boligområderne). Men hvis en analyse viser at Ring 5 bør placeres vest forSmørumovre, så mener vi at det virker som en unødig overkapacitet af forbindelsesveje tilFrederikssundmotorvejen, hvis der placeres to forbindelsesveje mellem Ring 4 og Ring 5 - énforbindelsesvej ved Smørum Parkvej burde være nok.Ifølge Vejdirektoratets trafiktal i VVM redegørelsen, er der i forhold til en østlig Tværvej ca. 1700-3000biler der vil vælge at blive på Frederikssundsvej og ca. 1100 biler der vil vælge Smørum Parkvej fremfor at benytte den vestlige Tværvej. Dvs. med den nuværende løsning vælger Folketinget at bruge2-300 millioner på at anlægge en østlig Tværvej for at tilgodese ca. 3000-4000 bilister. Hvorvidt
dette er samfundsøkonomisk og miljømæssigt fornuftigt vil vi selvfølgelig lade Folketinget vurdere. Vimener blot at der er mange andre steder hvor det vil være mere fornuftigt anvende de 2-300millioner en østlig Tværvej vil koste.I trafikaftalen "En grøn transportpolitik" er der anført en række kriterier for planlægningen af vejene iforbindelse med etableringen af Frederikssundmotorvejen. Som titlen på trafikaftalen også antyder,indeholder trafikaftalen en lang række erklæringer om beskyttelse af natur samt reduktion af støjog luftforurening. Desuden indeholder trafikaftalen anvisninger om at trafikplanlægningen skalforegå med en langsigtet prioritering og planlægning, samt at perspektiver og resultater fra denstrategiske analyse af Ring-5 korridoren skal inkluderes i løsningerne. I trafikaftalen ”En grøntransportpolitik” fra januar 2009 står der:
Side 4: ”Vejkapaciteten skal udbygges, dér hvor behovet er størst, dvs. dér hvor der i dag er destørste trængselsproblemer, men også, hvor man kan se, at den fremtidige trafikvækst somfølge af erhvervs- og samfundsudviklingen vil kræve en udbygning af infrastrukturen".Side 6: "For yderligere at styrke den langsigtede prioritering og planlægning, er parterneendvidere enige om at der gennemføres strategiske analyser af fremtidens transportbehov ogudbygningsmuligheder på infrastrukturområdet i hovedstadsområdet…"Side 6: "De to strategiske analyser afsluttes i 2013, hvorefter parterne vil drøfte perspektiverne.Den konkrete udmøntning af de strategiske analyser vil indgå i den rullende planlægning"Side 15: ”Frederikssundsmotorvejens 2. etape omfatter anlæg af 4-sporet motorvej fra Motorring4 til Tværvej samt en forlængelse af Tværvej som motortrafikvej, så der opnås forbindelse framotorvejen ved Ledøje-Smørum til Frederikssundsvej. Med Tværvejsforbindelsen vil der irealiteten blive anlagt en mindre del af en fremtidig Ring 5"
Ovennævnte viser at der i trafikaftalen er angivet en klar langsigtet trafikplanlægning, hvor dertages hensyn til resultaterne af de strategiske analyser.Med den nuværende udformning af lovforslaget tilsidesætter Transportministeren dermed helt ogaldeles trafikaftalens anvisninger om:at reducere støj og forurening i byområder (med den foreslåede løsning sker der blot enomfordeling)at styrke den langsigtede prioritering og planlægning samtat inkludere perspektiver og resultater fra den strategiske analyse af perspektiver for Ring-5korridoren (hvor der forventes delrapportering i 2011 og endelig rapport i 2013).For at undgå at bruge unødige midler på at etablere en Tværvej, som kun vil blive brugt som enforbindelsesvej til Frederikssundmotorvejen i en kort periode indtil Ring 5 er etableret, vil vi opfordretil at følge forslaget i Vejdirektoratets VVM redegørelse fra 2002, hvor der i afsnit 3.1.4 er anvist enetapevis udbygning af Frederikssundmotorvejens etape 2 (strækningen fra Ring 4 til Tværvej), hvorden er opdelt i etape 2a (med en afslutning ved Smørum Parkvej) og etape 2b (med afslutning vedTværvej). Se nedenstående kort fra VVM redegørelsen:
Dette vil sikre at etape 2a kan gennemføres som hidtil planlagt iht. lovforslagets nuværendetidsplan, mens der parallelt udarbejdes særskilt tidsplan for etape 2b hvori Kommissoriets analyse afRing 5 kan inkluderes mht. placering af Tværvej. Med denne løsning vil man bringe lovforslaget ioverensstemmelse med ordlyden i trafikaftalen fra januar 2009 om langsigtet prioritering hvorresultaterne inkluderes i den rullende planlægning.Helt konkret foreslår vi følgende tidsplan, hvor teksten med blå er den foreslåede tidsplan ilovforslaget, og teksten medgrøner ændringsforslaget:2010-2012:2010-2012:2012-2015:2010-2012:2012-2013:2013-2015:2013-2015:2015-2017:2015:2017:Etape 2a:Detailprojektering og udbudEtape 2a:Besigtigelse og ekspropriationEtape 2a:Anlæg (afsluttes min. 1 år tidligere end ved hele etapen)Analyse af vejføring for fremtidig Ring 5 (fremrykket 1 år i forhold til nuv. Plan)Konklusion af analyse for Ring 5 samt beslutning om Tværvej’s linjeføringEtape 2b:Detailprojektering og udbudEtape 2b:Besigtigelse og ekspropriationEtape 2b:AnlægÅbning afEtape 2aÅbning afEtape 2binkl. Tværvej (østlig eller vestlig)
En afventning af Kommissoriets analyse af perspektiverne i Ring 5-korridoren vil afføde et tidsforløbsom betyder at anlæg af Frederikssundmotorvejen kan påbegyndes uden forsinkelse, og at førsteetape (2a) kan åbnes som planlagt i lovforslaget, mens tidsplanen for sidste etape (2b) forskydes i1-2 år i forhold til lovforslagets nuværende tekst.Jfr. ovennævnte vil vi derfor anmode Transportministeren om at svare og kommentere påfølgende:
1.Med henvisning til ovenstående kommentarer omkring intentionerne i trafikaftalen, bedes2.Transportministeren kommentere om intentionerne i trafikaftalen er opfyldt ved at anlæggeTværvej uden at afvente resultaterne af Kommissoriets analyse?Med henvisning til ovenstående tidsplan, bedes Transportministeren kommentere mulighedenfor at opdele etape 2 i de to deletaper som er anvist i Vejdirektoratets VVM redegørelse fra2002, således at etape 2b (Tværvej) kan afvente Kommissoriets analyse og anbefaledeplaceringen af Ring 5?Såfremt Transportministeren fastholder at en østlig Tværvej vil indgå som en del af muligfremtidig Ring 5, vil vi bede Transportministeren bekræfte, at det i så fald vil betyde at Ring 5skal føres igennem fredede naturområder på strækningen fra Frederikssundmotorvejen tilHolbækmotorvejen.Såfremt Transportministeren ikke afviser at Kommissoriet kan konkludere at Ring 5 ikke vil væreen del af Tværvej, bedes Transportministeren kommentere hvorvidt det vil væresamfundsøkonomisk ansvarligt at etablere en Tværvej nu, som i fremtiden efter etablering afRing 5 vil blive benyttet af langt færre biler end forudset?Såfremt Ring 5 var etableret tidligere end Frederikssundmotorvejen med en placering vest forSmørumovre, mener Transportministeren så stadig at det vil være fornuftigt med 2tilslutningsveje mellem Ring 4 og Ring 5 (Smørum Parkvej og Tværvej)?Med henvisning til Transportministerens svar til Ledøje-Smørum Menighedsråd i svar til L2, bilag 5,hvori Transportministeren oplyser at Tværvej vil blive gravet 6-7m under terræn, samtTransportministerens svar til TV2 Lorry d. 24. november 2009 og svar under det åbne samråd d.10. december 2009 hvor Transportministeren oplyser at af hensyn til omkringliggende boliger vil
3.
4.
5.6.
Tværvej blive gravet ned, vil vi anmode Transportministeren om at få præciseret ibemærkningerne til lovforslaget at dette vil ske på hele vejstrækningen for en østlig Tværvej ogikke kun ved de to underføringer ved Skebjergvej og Kirkevangen.Vi vil gerne understrege at ovenstående spørgsmål ikke er stillet før, og der i svaret derfor ikke kanhenvises til tidligere besvarelser fra Transportministeren.Vi ser frem til at modtage Transportministerens svar og kommentarer på ovenstående, og håber atTrafikudvalget vil lade dette indgå i den fremtidige behandling af anlægsloven.
Med venlig hilsenPå vegne af Tværvejsgruppen
André BakkeKongehaven 192765 Smørum
Morten Krogh JohansenKongehaven 332765 Smørum
Kopi er tilsendt: Transportministeriet (Sendt som mail til [email protected])