Trafikudvalget 2009-10
L 2 Bilag 17
Offentligt
773387_0001.png
773387_0002.png
773387_0003.png
773387_0004.png
773387_0005.png
773387_0006.png
Talepapir til samråd vedr. L 2 – Forslag til lovom Frederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 og Frederikssund torsdag d. 10.december 2009Indledning
I januar måned blev der i en bredforligskreds bestående af alle partier iFolketinget undtagen Enhedslistentruffet politisk beslutning om anlæg afFrederikssundmotorvejen mellemMotorring 4 til Frederikssund, svarendetil Vejdirektoratets Hovedforslag 1.Der blev samtidig enighed om i førsteomgang at afsætte midler tilgennemførelse af 2. etape, der omfatteranlæg af motorvej mellem Motorring 4og Ledøje-Smørum samt anlæg af en 2-sporet motortrafikvej, Tværvej, så deropnås forbindelse fra motorvejen vedLedøje Smørum til Frederikssundsvej. I
Side 2/2
2011 ses vi så igen for at drøftefinansieringen af de resterende etaper.Jeg er nu indkaldt til dette samråd for atkommentere SF og RV’sbetænkeligheder omkring Tværvejsplacering – særligt i forhold til eneventuel Ring 5 – som det kommer tiludtryk i deres betænkningsbidrag.Om SF og RV’s bemærkninger vil jegalene gøre opmærksom på, at der erenighed i forligskredsen om lovforslagetog de elementer, der er indeholdt heri.Alle partier undtagen Enhedslistenstøtter, at lovforslaget vedtages uændret.
Side 3/3
Tværvejsplacering
For så vidt angår Tværvejs placeringligger landet sådan, at en østligplacering af Tværvej er den trafikaltmest hensigtsmæssige. En vestligTværvej vil give betydelig mereomvejskørsel, og at en del trafik vil vælgeat benytte Frederikssundsvej ellerSkebjergvej frem for den nye motorvej,hvorfor aflastningen af den eksisterendeFrederikssundsvej gennem Ballerup vilblive mindre en del mindre.
Tværvej og Ring 5
For så vidt angår Ring 5 vil jegunderstrege, at det erFrederikssundmotorvejen, der skal lavesanlægslov for, ikke Ring 5 – eller dele afRing 5. Det fremgår forhåbentligt klartaf både trafikforliget fra januar og detfremsatte lovforslag.
Side 4/4
Tværvej er først og fremmest enforbindelsesvej mellemFrederikssundsvej og den kommendemotorvej og en nødvendig forudsætningfor en etapeafslutning af etape 2. Den erikke en Ring 5 ind ad bagdøren.Som det er aftalt i en grøntransportpolitik af 29. januar 2009, skalder gennemføres strategiske analyser afden langsigtede indretning af bane- ogvejkapaciteten i hovedstadsområdet.Heri indgår perspektiverne i Ring 5-korridoren.Hvis det viser sig, at der er behov for atgå videre med en Ring 5, så vil næsteskridt være igangsættelse af en VVM-undersøgelse, der fuldt ud belyser de
Side 5/5
miljømæssige konsekvenser, de muligelinjeføringer og alternativer - i fuldoffentlighed.Når dette er slået fast, så vil jeg samtidigsige, at det er hensigten, at en eventuelfremtidig Ring 5 vil væresammenfaldende med Tværvej mellemFrederikssundsvej ogFrederikssundmotorvejen.Dette betyder dog ikke, at der hermed ertaget beslutninger om, hvilken standarden eventuel Ring 5 skal have, om denvidere placering af den, eller hvorvidtden overhovedet bliver aktuel.
Side 6/6
Jeg finder det hensigtsmæssigt at ladeTværvejen udgøre en mindre del af eneventuel fremtidig Ring 5 – men detfører ikke til salami-taktik og manglendemiljøvurderinger.