Trafikudvalget 2009-10
L 2 Bilag 12
Offentligt
766412_0001.png
766412_0002.png
Fra:André Bakke [mailto:[email protected]]Sendt:30. november 2009 23:02Til:Jesper Thinghuus; Jens Vibjerg; Flemming Damgaard Larsen; Kristian Pihl Lorentzen; Hans Chr.Schmidt; Karsten Nonbo; Kim Christiansen; Pia Adelsteen; Henriette Kjær; Helge Adam Møller; MagnusHeunicke; Poul Andersen; Klaus Hækkerup; Pia Olsen Dyhr; Jesper Petersen; Johs. Poulsen; Per Clausen;Jens Kirk; Jacob Jensen; Mikkel Dencker; Henrik Brodersen; Tom Behnke; Benny Engelbrecht; KimMortensen; Jonas Dahl; Hanne Agersnap; Thomas Adelskov; [email protected]; Jørn Dohrmann; Jens ChristianLundCc:[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; tvaervejEmne:Placering af Tværvej i Grøn Transportaftale 29. januar 2009 i uoverensstemmelse medKommissoriets arbejde om Ring5
Kære TransportministerKære medlemmer af Trafikudvalget
Folketinget har nedsat et kommissorium, som kommer med et delsvar på den strategiskeanalyse af Ring 5 i 2011, jf. vedhæftede, og derfor opfordres medlemmerne af Folketingettil at basere deres beslutning på denne analyses resultater, herunder om hvorvidt Tværvejbør anlægges øst eller vest om Smørumovre, og ikke forhaste denne specifikke beslutningigennem nu, som Folketinget planlægger med vedtagelse af lovforslaget L2 (Anlæg afFrederikssundsmotorvejen).I Folketingets Grøn Transportaftale af 29. januar 2009 står følgende på side 14;Frederikssundsmotorvejens 2. etape omfatter anlæg af 4-sporet motorvej fra Motorring 4 tilTværvej samt en forlængelse af Tværvej som motortrafikvej, så der opnås forbindelse framotorvejen ved Ledøje-Smørum til Frederikssundsvej. Med Tværvejsforbindelsen vil der irealiteten blive anlagt en mindre del af en fremtidig Ring 5.I svaret på spm 8 til L2 vedr. status for Ring 5, skriver Transportministeren 12. nov.2009:Det er i forbindelse med aftalen om en grøn transportpolitik fra januar 2009 blevet besluttetat gennemføre en strategisk analyse af udbygningsmulighederne i hovedstadsområdet,herunder anlæg af en Ring 5. Det fremgår af det kommissorium, som forligskredsen bagtransportaftalen har godkendt, at analysen skal afdække mulighederne for gennemetablering af en Ring 5 at lede gennemkørende trafik – herunder internationalgodstransport – uden om hovedstadsområdet. Analysen skal inddrage betydningen fortrafikken i de øvrige ringkorridorer, herunder kapaciteten i Ring 4 samt grundlaget for denkollektive trafik i hovedstadsområdet.Der er ikke på nuværende tidspunkt taget nærmere stilling til linjeføringen for en eventuelRing 5. Der fremgår dog af landsplandirektivet – Fingerplan 2007– en række reservationerder kan være relevante i forbindelse med anlæg af en Ring 5. Det drejer sig om såvel densåkaldte transportkorridor, der løber fra Helsingør til Køge, som enkelte mere specifikkevejinteressezoner. Der skal aflægges en samlet delrapportering vedr. den strategiskeanalyse af udbygningsmulighederne i hovedstadsområdet i 2011, og analysen afsluttesendeligt i 2013.Kommissoriets arbejdeJf. vedhæftede dokument er der udarbejdet et grundlag for Kommissoriets analyser af
udbygningsmulighederne i Hovedstadsområdet, hvor bl.a. "Perspektiver i Ring 5-korridoren" skal behandles ud fra bl.a. disse kriterier:
Broer, veje og jernbaner må ikke ødelægge uerstattelig naturStøj og luftforurening i byerne skal ned
For Ring 5 står der specifikt:
Etablering af envestlig Ring 5i korridoren mellem Køge og Helsingør. Analyserneskal afdække mulighederne for gennem etablering af en Ring 5 at ledegennemkørende trafik – herunder international godstransport – uden omhovedstadsområdet. Analysen skal inddrage betydningen for trafikken i de øvrigeringkorridorer, herunder kapaciteten i Ring 4 samt grundlaget for den kollektivetrafik i hovedstadsområdet.
Dvs. i Kommissoriets arbejde tages der udgangspunkt i, at Ring 5 skal ligge iTransportkorridoren, og det virker derfor underligt at Folketinget nu vil hastebeslutte endelstrækning af Ring 5, som vil komme til at ligge langt fra Transportkorridoren.Hvis Tværvej og Ring 5 anlægges øst for Transportkorridoren vil Ring 5 dels skulle gåtværs igennem fredet natur i området mellem Ledøje og Sengeløse, dels vil Ring 5 kommetil at forløbe tæt på både Smørumovre, Smørumnedre, Ledøje, Nybølle og Sengeløse.Dvs. denne løsning vil både være i strid med kriterierne for kommissoriets analyse, samt imodstrid med Trafikaftalen hvori samme kriterier for beskyttelse af natur og boligområderer specificeret.Ved at placere Ring 5 i Transportkorridoren, løses alle disse problemer.Tværvejsgruppen mener;Tværvejsgruppen mener derfor, at når Tværvejsforbindelsen i følge Folketingets egne ordvil blive en del af en fremtidige Ring 5, så bør Folketinget først træffe beslutning om denendelige placering af Tværvejsforbindelsen, når analysearbejdet herom i det afTransportministerens nævnte kommissorium er tilendebragt.Selvom en afventning af Kommissoriets analyse kan betyde forsinkelse afFrederikssundmotorvejen, vil det dog stadig være hurtigere end en eventuel klagesag iNaturklagenævnet, og vi opfordrer derfor at Folketinget afventer den strategiske analyse afRing 5 i 2011 eller alternativt vælger en vestlig placeret Tværvej.
Med venlig hilsenPå Tværvejsgruppens vegneAndré Bakke, Kongehaven 19, 2765 Smørum, mobil 29 66 47 70
Cc: Til landsdækkende presse samt Lorry og [email protected]