Sundhedsudvalget 2009-10
L 197 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.L 197
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. maj 2010
3. udkast(ændringsforslag 4)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod salg af tobak til personerunder 18 år og forbud mod salg af alkohol til personer under 16 år(Ændring af aldersgrænsen for salg af alkohol m.v.)[af Indenrigs- og sundhedsminister (Bertel Haarder)]
1. ÆndringsforslagIndenrigs- og sundhedsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 26. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 22. april 2010 sendteindenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra De Samvir-kende Købmænd.Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, DF, SF, KF og RV) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stilledeændringsforslag.Flertallet finder, at der derfor er behov for at stramme reglerne for salg af alkohol til unge fra bu-tikker, som har detailsalg da undersøgelser viser, at unge under 18 år har risikofyldt alkoholforbrug.
2
Flertallet ønsker at sende et kraftigt signal fra samfundets side til de unge og deres forældre om, atunge og stærk alkohol ikke hører sammen. Flertallet understreger i den forbindelse, at forældrenehar et stort ansvar for deres børns brug af alkohol, og at forældrene skal tage hånd om deres børnsalkoholvaner. Aldersgrænserne for salg af alkohol til unge er en hjælp til forældrene i de bestræbel-ser, de selv udfolder for at begrænse deres børns alkoholforbrug.Endvidere finder flertallet, at det er afgørende, at forhøjelsen af aldersgrænsen går hånd i håndmed en øget oplysningsindsats om alkoholens skadelige virkninger og uheldige konsekvenser bl.a.ved, at ungdomsuddannelserne udarbejder og offentliggør alkoholpolitikker.Flertallet støtter et ændringsforslag om, at alkoholvolumenprocenten sættes til 16,5. Herved villangt de fleste bordvine kunne sælges til unge under 18 år, mens hedvin og spiritus kun må sælgestil personer, som er fyldt 18 år.Flertallet er bekendt med, at butikssalgsforbuddet håndhæves af politiet, og at en butiksejer eller -bestyrer kan ifalde bødeansvar, såfremt butikssalgsforbuddet overtrædes. Det er imidlertid forvent-ningen, at butikkerne påtager sig et større ansvar for, at butikssalgsforbuddet overholdes i og med,at der nu fastsættes en alkoholvolumengrænse, som vil være til at administrere for butikkerne.Flertallet har noteret sig, at tillægsafgiften på alkoholsodavand forhøjes og udvides til også at om-fatte cider og alkoholsodavand baseret på cider og frugtvin. Dermed vil alle alkoholsodavand fra 1.juli 2010 være omfattet af tillægsafgiften.Flertallet har bemærket sig, at Sundhedsstyrelsen forud for lovens ikrafttræden vil udsende infor-mationsmateriale til butikkerne om den nye aldersgrænse.Endelig har flertallet noteret sig, at regeringen et år efter lovens ikrafttrædelse vil iværksætte enevaluering af virkningen af loven.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Etandet mindretali udvalget (Pia Christmas-Møller (UFG)) vil ved 3. behandling stemme hver-ken for eller imod lovforslaget.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfindenrigs- og sundhedsministeren,tiltrådt af etflertal(V, S, DF, SF, KF og RV):Til § 11)I den undernr. 2foreslåede§ 2, stk. 2,ændres »7« til: »16,5«.[Ændring af alkoholvolumenprocenten]2)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 3, stk. 2,ændres »6,9« til: »16,4«.[Ændring af alkoholvolumenprocenten]
3
3)I den undernr. 4foreslåede§ 3, stk. 3,ændres »7« til: »6,5«.[Ændring af alkoholvolumenprocenten]Til § 24)Paragraffen affattes således:»§ 2Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.«[Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft, samtidig med at spilleloventræder i kraft]
BemærkningerTil nr. 1 - 3Med den foreslåede ændring kan unge over 16 år fortsat købe øl og vin i butikker, der har detail-salg. Forbuddet mod salg af alkohol til personer under 18 år kommer til at gælde for alkoholholdigedrikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover, dvs. hedvin og stærk spiritus.Vin og Spiritusorganisationen i Danmark (VSOD) og detailhandlens brancheorganisationer har iforbindelse med høringen over lovudkastet fremsat ønske om en højere alkoholvolumenprocent endden oprindeligt foreslåede procent på 7. Begrundelsen er, at det er vanskeligt for butikkerne at ad-ministrere, at der må sælges øl med en lav alkoholstyrke til unge under 18 år, samtidig med, at detikke er tilladt at sælge stærkere øl med en alkoholprocent på 7 og derover til unge under 18 år. Fxer der produkter, som ligger henholdsvis over og under 7 procent, som ligner hinanden så meget, atdet kan være svært at skelne mellem dem. Dette kan medføre, at det i praksis bliver svært for debutiksansatte at efterleve reglerne. Det vil kunne give nogle vanskelige situationer, fordi den enkeltebutiksansatte i hvert enkelt tilfælde skal vurdere, om det pågældende produkt må sælges til en per-son under 18 år.På baggrund af de rejste indvendinger mod en alkoholvolumengrænse på 7 pct. foreslås i stedet engrænse på 16,5 pct. Det indebærer, at unge under 18 år må købe øl og vin, mens man skal være fyldt18 år for at købe hedvin og spiritus.En sådan alkoholgrænse, som knytter sig til forskellige kategorier af alkoholholdige drikkevarer,vil medvirke til, at reglerne kan håndteres i butikkerne, og reglerne vil kunne forstås af de butiksan-satte og de unge og deres forældre.Det er således et væsentligt hensyn, at aldersgrænsen skal kunne administreres i detailhandlen. Iforlængelse heraf er det således også forventningen, at detailhandlen påtager sig et ansvar for atsikre håndhævelsen af aldersgrænserne på henholdsvis 16 år for øl og vin og 18 år for hedvin ogspiritus.Et forbud mod butikssalg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5og derover til unge under 18 år vil være et kraftigt signal fra samfundets side til de unge om, at deikke skal drikke alkohol, og hvis de vælger at drikke alkohol, skal de kun gøre det i begrænsedemængder.
4
En række andre europæiske lande har differentierede aldersgrænser for butikssalg af alkohol. INederlandene, Schweiz, Tyskland og Østrig er aldersgrænsen 16 år for øl og vin og 18 år for spiri-tus. I Finland og Norge er aldersgrænsen 18 år for øl og vin og 20 år for spiritus.I Finland, Norge, Tyskland og Østrig skelnes der mellem øl, vin og hedvin på den ene side og spi-ritus på den anden side ved en alkoholvolumenprocent på 22.Som en konsekvens af ovenstående ændring foreslås alkoholvolumenprocenten i lovforslagets § 3,stk. 2 og 3 ligeledes ændret fra 7 til 16,5. Unge over 16 år kan således fortsat indføre øl og vin fraandre EU-lande, mens man skal være fyldt 18 år for at måtte indføre hedvin og spiritus med en al-koholvolumenprocent på 16,5 og derover.Til nr. 4Det foreslås, at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft, samtidigmed at spilleloven træder i kraft.Med den nye spillelov indføres der forbud mod modtagelse af indsatser til spil fra personer under18 år samt anden formidling af sådanne personers deltagelse i spil. For at begrænse de administrati-ve byrder for erhvervslivet foreslås det, at de to love træder i kraft samtidig.Oprindeligt var det hensigten, at spilleloven skulle træde i kraft den 1. januar 2011, jf. lovforslagnr. L 202. Skatteministeren har imidlertid besluttet, at foreslåede afgifter i lovforslaget skal notifice-res med henblik på at få EU-Kommissionens bekræftelse af, der ikke er tale om statsstøtte.Det er hensigten, at spilleloven som planlagt sættes i kraft den 1. januar 2011, hvis EU-Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november 2010. Såfremt EU-Kommissionens be-kræftelse foreligger efter den 1. november 2010, er det hensigten, at loven sættes i kraft hurtigstmuligt.Det findes fortsat mest hensigtsmæssigt, at spilleloven og loven om aldersgrænser for salg af to-bak og alkohol til unge træder i kraft samtidig. Dog vil loven om aldersgrænser for salg af tobak ogalkohol til unge blive sat i kraft senest den 1. april 2011.
Peter Madsen (V) Preben Rudiengaard (V)fmd.Birgitte Josefsen (V) Sophie Løhde (V)Flemming Møller (V) Liselott Blixt (DF) Karin Nødgaard (DF) Vivi Kier (KF)Pia Christmas-Møller (UFG)nfmd.Sophie Hæstorp Andersen (S)Flemming Møller Mortensen (S) Karen J. Klint (S) Julie Skovsby (S) Karl H. Bornhøft (SF)Jonas Dahl (SF) Lone Dybkjær (RV) Per Clausen (EL)Liberal Allicance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ik-ke medlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)31111
5
Det Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
94
Uden for folketingsgrupperne(UFG)
3
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 197Bilagsnr. TitelTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren2Henvendelse af 26/4-10 fra De Samvirkende Købmænd, Hellerup3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren61. udkast til betænkning72. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 197Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 26/4-10 fra De SamvirkendeKøbmænd, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svarherpå