Sundhedsudvalget 2009-10
L 197 Bilag 1
Offentligt
831861_0001.png
831861_0002.png
831861_0003.png
831861_0004.png
Indenrigs- og SundhedsministerietDato:19. april 2010Sagsnr.:09064826482Sagsbeh.: SUMSHH/Center for sundhed og psykiatriDok nr:216316
HøringsnotatLovforslaget har været i høring hos følgende, organisationer m.v.:Alkoholpolitisk Landsråd, Blå Kors Danmark, Bryggeriforeningen, BUPL, Børne-rådet, Coop Danmark, DA, Danisco Distillers, Danske Regioner, Dansk Erhverv,Dansk Supermarked, Dansk Sygeplejeråd, DCAA, De Samvirkende Købmænd,Den Almindelige Danske Lægeforening, DSB, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF),Forbrugerrådet, Foreningen af Socialchefer, Foreningen GODA, HK-Handel,KFUM’s Sociale Arbejde i Danmark, Komiteen for Sundhedsoplysning, KL,Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen Lænken, Nærbutikkernes Landsforening,Red Barnet, Rigspolitichefen, Skole & Samfund, Vin og Spiritusorganisationen iDanmark.Derudover har lovforslaget været offentligt tilgængeligt på høringsportalen,www.borger.dkFølgende organisationer mv. har afgivet høringssvar:Alkoholpolitisk Landsråd, Blå Kors Danmark, Bryggeriforeningen, Børnerådet,Coop Danmark, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Supermarked, DanskSygeplejeråd, De Samvirkende Købmænd, Den Almindelige Danske Lægefor-ening, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Forbrugerrådet, KL, Kræftens Bekæm-pelse, Horesta.

./.

I det følgende resumeres hovedindholdet af de indkomne høringssvar, som ved-lægges i kopi.

Generelt

Med en enkel undtagelse støtter de afgivne høringssvar, at aldersgrænsen for bu-tikssalg af stærk alkohol hæves til 18 år. De hørte organisationer og foreninger ersåledes enige i intentionerne om, at de unges forbrug af alkohol skal nedsættes.Flere foreninger, herunder bl.a. Børnerådet, Kræftens Bekæmpelse og Lægefor-eningen foreslår, at aldersgrænsen hæves til 18 år for alle alkoholholdige drikkeva-rer.Enkelte organisationer og foreninger, herunder Dansk Sygeplejeråd, peger endvide-re på, at den forebyggende indsats ligeledes bør styrkes gennem øget informationog oplysning til de unge om alkohols sundhedsskadelige virkninger, og at der børgennemføres en informationsindsats med henblik på at styrke håndhævelsen afloven.Dansk Ungdoms Fællesråd støtter ikke forslaget, idet foreningen mener, at denforeslåede justering af aldersgrænsen ikke vil løse problemet med unges overfor-brug af alkohol. DUF vil derfor - frem for en procentregulering - anbefale en dialogmed de relevante brancheorganisationer på alkoholområdet omkring en etisk regu-lering ift. produktsortiment. DUF anbefaler, at man ikke differentier aldersgrænsenift. køb af alkohol i detailhandlen, men at den nuværende grænse fastholdes.
2

Forslaget om en alkoholvolumenprocent på 7

Vin og Spiritusorganisationen i Danmark (VSOD) og detailhandlens brancheorga-nisationer har i forbindelse med høringen over lovudkastet fremsat ønske om enhøjere alkoholvolumenprocent end den oprindeligt foreslåede procent på 7. Detail-handlen har som en højere mulig grænse peget på 15 procent. Begrundelsen er, atdet er vanskeligt for butikkerne at administrere, at der må sælges øl med en lavalkoholstyrke til unge under 18 år, samtidig med, at det ikke er tilladt at sælgestærkere øl med en alkoholprocent på 7 og derover til unge under 18 år. Fx er derprodukter, som ligger henholdsvis over og under 7 procent, som ligner hinanden såmeget, at det kan være svært at skelne mellem dem. Dette kan medføre, at det ipraksis bliver svært for de butiksansatte at efterleve reglerne.Det vil kunne give nogle vanskelige situationer i de butiksansattes hverdag, fordiden enkelte butiksansatte i hvert enkelt tilfælde skal vurdere, om det pågældendeprodukt må sælges til en person under 18 år. Denne situation vil kunne undgås,hvis grænsen i stedet kommer til at gå mellem øl, vin og hedvin på den ene side ogstærk spiritus på den anden side. En alkoholgrænse, som knytter sig til forskelligekategorier af alkoholholdige drikkevarer, vil medvirke til, at reglerne kan håndteresi butikkerne, og reglerne vil kunne forstås af de butiksansatte og de unge og deresforældre.Flere af organisationerne foreslår derfor, at alkoholvolumengrænsen sættes ved 15pct., som er grænsen mellem vin og hedvin. Enkelte af de hørte organisationer harforeslået, at grænsen sættes ved 22 procent, som er grænsen mellem vin og spiritus.Bryggeriforeningen støtter lovforslaget, idet man finder det fornuftigt, at unge mel-lem 16 og 18 år fortsat kan købe lavalkoholholdige drikkevarer og mener, det erbedre at debutere med f.eks. øl end med stærkere alkoholholdige drikke i form afvin eller spiritus. Foreningen mener, at lavalkoholholdige drikkevarer har et størrevolumen pr. genstand, hvilket giver en naturlig begrænsning for indtaget.Høringssvarene har givet anledning til, at overveje at fremsætte et ændringsforslagtil lovforslaget, hvorefter grænsen for salg af alkohol til personer under 18 år sættesved en alkoholvolumenprocent på 22, som er den almindelige grænse mellem påden ene side øl og vin og på den anden side spiritus, og i øvrigt er den procent-grænse, som skattemyndighederne anvender som den nedre grænse for spiritusbe-skatning ved erhvervsmæssige køb af varer i udlandet. Grænsen på de 22 procent erfastsat i Rådets direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering afpunktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer.Et forbud mod butikssalg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumen-procent på 22 og derover til unge under 18 år vil være et kraftigt signal fra samfun-dets side til de unge om, at de ikke skal drikke alkohol, og hvis de vælger at drikkealkohol, skal de kun gøre det i begrænsede mængder.I Finland, Norge, Tyskland og Østrig skelnes der mellem øl, vin og hedvin på denene side og spiritus på den anden side ved en alkoholvolumenprocent på 22.

Forholdet til EU-retten

Alkoholproducenternes brancheforeninger og Dansk Erhverv har samstemmendeanført, at den foreslåede grænse på 7 pct. meget vel kan vise sig at være i strid medEU-retten, da det kan udgøre en teknisk handelshindring, når det særligt vil være
3dansk producerede produkter, som kan sælges til 16-årige, mens særligt udenlandskproducerede produkter vil blive omfattet af den nye aldersgrænse.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Detailhandlens brancheorganisationer har påpeget, at der er negative administrativekonsekvenser for detailhandelen ved håndtering af forslaget, idet butikspersonaletvil have svært ved at håndtere en differentieret aldersgrænse.Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af lovforslaget. Butikspersona-let skal allerede i dag kontrollere, at de unge, som vil købe alkohol, er fyldt 16 år.Samtidig vil der blive hængt skilte op i butikkerne, som oplyser de unge om regler-ne for salg af alkohol til unge.

Indførelse af alkohol fra andre EU-lande

Bryggeriforeningen har anført, at man er opmærksom på, at bestemmelsen i dengældende § 3. stk. 2, om, at forbuddet mod indførsel af drikkevarer med 1,2 alko-holvolumenprocent og derover for personer under 16 år ikke gælder for øl, ikkebliver videreført i lovforslaget. Bryggeriforeningen er indforstået med, at bestem-melsen i den nye § 3 stk. 2, ikke undtager øl generelt, hvorefter børn og unge under16 år ikke længere vil kunne indføre hverken øl, vin eller spiritus.

Vedrørende håndhævelsen af en ny aldersgrænse på 18 år

Dansk Erhverv opfordrer til, at den eksisterende adgang for unge til at få billedlegi-timation i praksis gøres mere attraktiv end i dag, da det er svært at vurdere dennøjagtige alder på unge mellem 16 og 18 år. Et ID-kort er en af flere meget væsent-lig forudsætninger for at opnå succes med forslaget om ændringer af salgsalders-grænsen.De Samvirkende Købmænd (DSK) foreslår, at personer under 18 år bør kunneblive straffet for at købe alkohol med en alkoholprocent på over 7 i form af bøde.Bestemmelsen er i forvejen kendt i restaurationsloven og vil forebygge alt formange ”provokationer” af personer under 18 år, der vil ”udfordre” butikkerne ilovens overholdelse.Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (VSOD) anfører, at lovforslaget ikkeindeholder overvejelser om håndhævelse af en ny 18 års grænse. Med henvisningtil Forebyggelseskommissionen, der vurderede, at et effektivt tilsyn ville koste 1-3mio. kroner i forbindelse med lovens ikrafttræden til en informationsindsats, ogherudover en årlig løbende udgift på 7,5 mio. kroner, påpeges det, at man medaldersgrænsen risikerer, at de nye regler vil blive opfattet af forbrugerne på linjemed kostråd eller andre anbefalinger snarere end som regulær lov.Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af lovforslaget. Regeringenfastholder i lovforslaget, at kun butiksindehaveren skal kunne straffes for overtræ-delse af loven, idet det påhviler butiksindehaveren at sikre, at de butiksansatte ikkesælger alkohol til unge i strid med loven.

Ikrafttrædelse

COOP Danmark, Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd foreslår, at ikraft-trædelsestidspunktet for den nye lov fastsættes til 1. januar 2011 samtidigt medændringen af spilleloven pr. 1. januar 2011, som bl.a. indbefatter en 18-årsgrænse.
4De Samvirkende Købmænd (DSK) anfører bl.a. at det vil være en uforholdsmæssigstor byrde for såvel myndigheder som erhvervslivet, hvis der først skal udarbejdesskilte og anden oplysning til forbrugerne og de ansatte allerede pr. 1. oktober 2010,når skilte mv. skal ændres allerede få måneder efter ved denne lovs ikrafttræden.Høringssvarene har givet anledning til, at det overvejes at fremsætte ændringsfor-slag til lovforslaget om, at ikrafttrædelsestidspunket ændres til 1. januar 2011, såle-des at loven træder i kraft samtidig med den nye spillelov.