Det er selvfølgelig en lidt underlig diskussion, vi har, fordi regeringen har fremsat et forslag, som den ikke står ved.
Men det er selvfølgelig ikke helt usædvanligt, at regeringen gør det.
Vi viderebehandler senere et forslag om adoptivret, som regeringen har fremsat, og som den heller ikke står ved, så det skal vi åbenbart til at vænne os til.
Vi har jo også på det økonomiske område haft en regering, der ikke har ønsket at lægge forslag frem.
Så det er ligesom et land uden en virkelig regering.
Nå, men regeringen siger så i en kommentar til høringssvarene, at de vil overveje at komme med et ændringsforslag, og jeg kan forstå, at man overvejer 22 pct.
som alkoholgrænse, fordi enkelte organisationer har givet udtryk for 22 pct.
Nu har jeg læst de høringssvar igennem.
Det kan være, der er kommet nogle senere, men på den dato, hvor de blev fremsendt, var det altså kun VSOD, der havde foreslået 22 pct.
Der var ikke andre organisationer, der havde foreslået 22 pct.
De Samvirkende Købmænd, Dansk Erhverv og Coop har foreslået 15 pct., og Dansk Sygeplejeråd støtter forslaget.
Og så er der altså, mere sagt for en ordens skyld, en lang række organisationer, der meget hellere så, at der var nultolerance, om man så må sige.
KL, Kræftens Bekæmpelse, Forbrugerrådet, Lægeforeningen, Børnerådet, Blå Kors og Alkoholpolitisk Landsråd har alle sammen foreslået, at man i realiteten havde 18 år som grænse for at tillade salg af alkohol.
Så det er vel klart nok, at 22 pct.
er det absolut højeste, og det er det, som én organisation foreslår.
Så er der en lang række organisationer, der siger, at det er alt for svagt, nogle, der siger 15 pct., og endelig en enkelt, der støtter forslaget.
Vi har som udgangspunkt, at vi vil støtte det her forslag.
Men efter hvad der er givet udtryk for her i salen, kan vi jo se, at der eventuelt kan blive et bredt forlig om 15 pct., og det synes vi er fint.
Så er det op til regeringen, om de ønsker et bredt forlig eller ej.
Alt tyder på, at regeringen kan få et bredt forlig, hvis de foreslår 15 pct.
Hvis de foreslår 22 pct., bliver det ikke et bredt forlig, og det er som så ofte regeringens valg, om de vil gå alene sammen med Dansk Folkeparti – det har de jo gjort meget ofte, oftest – eller om de vil have et bredt forlig.
Det bliver spændende at se, hvad regeringen ønsker.
Jeg var da glad over, at den konservative ordfører sagde, at hun var – måske sagde hun personligt, i hvert fald fremgik ordet personligt – tilhænger af et bredt forlig, og jeg synes da, det var lovende, hvis man kunne få et enkelt et af slagsen, sådan et lidt mere kontroversielt et af de forslag, vi behandler.
Jeg er godt klar over, at der selvfølgelig er en hel masse forslag, som salen stemmer grønt til, men det er gennemgående ikke så interessante forslag.
Det kan godt være mere end bare revisionsforslag, men ofte er det måske mere teknisk betonede forslag.
Altså, vi har en drukkultur i Danmark, som er uacceptabel.
Vi voksne drikker for meget, og de unge drikker for meget.
Så kan man spørge, hvad vi kan gøre ved det.
Ja, der er vel ikke andet at gøre, end at vi sætter fokus på det og prøver på at komme med forslag, der også betyder, at de voksne og de unge tager et vist slagsmål på hjemmefronten og diskuterer, hvad der er rimeligt at drikke, og hvad der ikke er rimeligt at drikke.
Det er klart, at der er nogle unge, som ikke bor hjemme – det er jeg opmærksom på – men der er alligevel nogle retningslinjer også for disse unge, fordi de jo faktisk ikke er myndige, og derfor må der også være personer, de kan snakke med.
Så jeg synes, at man skal gøre noget for at sætte fokus på det her problem, og det her er så bare et lille skridt.
Men det er selvfølgelig ikke det eneste skridt.
Der er mange andre ting, der skal til, og vi har jo kampagner.
Jeg kan faktisk ikke tallene, men det er nu ikke mit indtryk, at de har hjulpet dramatisk, men lidt i den rigtige retning er det vel gået.
Når vi skal gøre det i forhold til de unge, er det jo også, fordi der er et enormt gruppepres.
Det er jo ikke, fordi vi ikke har tiltro til de unge – det er der nogen der har påstået – men det er ganske enkelt, fordi unge er udsat for et voldsomt gruppepres, og derfor kan det være nødvendigt, at man fra samfundets side prøver, så godt man nu kan, at sætte nogle rammer, som selvfølgelig i en situation som den her får en vis karakter af signal, fordi den unge jo altid kan aftale med forældrene, at de sørger for, at den unge får det at drikke, som de to parter nu kan blive enige om.