Uddannelsesudvalget 2009-10
L 196 Bilag 6
Offentligt
853819_0001.png
853819_0002.png
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark
UndervisningsministerietFrederiksholms Kanal 261220 København K.Afdelingen for grundskole og folkeoplysningVedr. CVR nr.: 20-45-30-44Sagsnr. 099.75F.25112. marts 2010
Høringssvar vedr. høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen og lov ominstitutioner for erhvervsrettet uddannelse (10. klasse på institutioner, der udbydererhvervsuddannelse)
Landsforeningen støtter fuldt ud regeringens målsætning om, at alle unge skal have et liv meduddannelse og arbejde, og at 95% af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse i2015. Desuden støtter Landsforeningen alle de initiativer til at få flere unge i uddannelse og arbejde,som er en forbedring for de unge i forhold til gældende muligheder.Landsforeningen er også enig i, at 10. klasse skal ses mere som blivende begyndelsen på enungdomsuddannelse end som afslutningen på folkeskolen. Derfor mener vi, at der skal gøresbetydeligt mere i den almindelige grundskole for at klargøre elever til overgangen mellemgrundskolen i 9. kl. og 10. kl./ungdomsuddannelserne.Der arbejdes meget målrettet i 10. klasse på at udvikle elevernes faglige, sociale og personligekompetencer samt på at få dem til at påbegynde en ungdomsuddannelse.Den i lovforslaget omtalte ordning (§.19 e) har Landsforeningen meget svært ved at se logikken i, atman først er 20 uger i 10. klasse og efterfølgende 20 uger på en erhvervsuddannelsesinstitution.Hvorfor kan man ikke lokalt tilrettelægge ordningen, så fordelingen med 20-20 kan være fordeltover hele skoleåret? Denne mulighed var indeholdt i den forrige brobygningslov, og der blev landetover praktiseret mange gode ordninger, hvor elever både gik i 10. klasse og var på enungdomsuddannelse i ugens løb.For eleverne har vi også svært ved at se logikken i, at de skal følge et års pensum i de obligatoriskefag på 2 forskellige skoler med hver deres kultur og pædagogiske tilgange.At prøverne skal afspejle den daglige undervisning må også være svært at leve op til forerhvervsuddannelserne, som skal afholde prøverne sidst på skoleåret.
Xclass. 10. klasse-centret i SlagelseTorvegade 154200 Slagelse, tlf. 58 50 65 20Email:[email protected]
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark
Sidst men ikke mindst vil Landsforeningen meget imødegå den målgruppebeskrivelse, som fremstårpå side 5 i afsnit 2.2.1. i ”Bemærkninger til lovforslaget”. At karakterisere elever, som værende”skoletrætte, utilpassede unge med svage faglige forudsætninger og med svag motivation forskolegang” er en individorienteret tilgang, som i den pædagogiske tænkning for længst alle steder erafløst af en systemisk tilgang, hvor elever ses som aktører i en kontekst, og som værendeiproblemerog ikkemed problemer,som denne beskrivelse er udtryk for.Forslaget om at placere 10. klasse på en erhvervsuddannelse (§ 2 stk. 1 efter 3. pkt.) virker ogsåmeget lidt gennemtænkt, da Landsforeningen klart er af den overbevisning, at vi på vores 10.klasseskoler faktisk er med til at sikre, at elever går videre i ungdomsuddannelserne, mens at det er iungdomsuddannelserne, at det store frafald er en realitet bl.a. på grund af det voksenmiljø meddertil hørende pædagogiske tilgange, som eleverne bliver mødt med, og som får dem til at falde fra.At tro på, at det vil løse frafaldsproblematikken ikke at have mulighed for at være i et trygtungdomsmiljø på en 10. klasseskole, inden man går videre på en ungdomsuddannelse, er ikke en troLandsforeningen deler. Tværtimod, og hvor skal de op mod 60 % af vores elever, som efter 10.klasse vælger en gymnasial ungdomsuddannelse så gå hen for at blive afklarede og parate?Denne nye mulighed mener vi ikke opfylder målsætningerne nævnt i indledningen.
Med venlig hilsenHenning RasmussenFormand
Xclass. 10. klasse-centret i SlagelseTorvegade 154200 Slagelse, tlf. 58 50 65 20Email:[email protected]