Tak til alle Folketingets partier, som tilsyneladende stiller op.
Vi mangler vist et enkelt, kommer jeg i tanke om.
I hvert fald tak for opbakningen til det her forslag, som jo udmønter en del af den såkaldte ungepakke 2, men som jo også er en del af det brede samarbejde, der nu har været i en lang årrække om at skabe endnu bedre erhvervsuddannelser og dermed endnu bedre muligheder for vores kommende faglærte i det danske samfund.
Det er jo også en del af det arbejde, der går på at sikre, at vi får de unge og deres kvalifikationer ført derhen, hvor der er bedst brug for dem.
Der kan være opstået den misforståelse, at det alene er det almene gymnasium, der duer – hvis man ser på søgningen.
Jeg vil i hvert fald kraftigt opfordre til, at man både som vejledere, lærere og forældre er opmærksomme på, at erhvervsuddannelsessystemet er et stærkt uddannelsessystem, som giver nogle fremragende muligheder på sigt.
Jeg kan ikke lade være med at nævne, at hvis man skal pege på et sikkert beskæftigelsesområde i fremtiden, bliver det absolut det faglærte, hvor alle analyser peger i retning af at vi kommer til at mangle arbejdskraft, så jeg håber på, at det her forslag i sig selv også vil medvirke til, at flere unge vil søge ind i erhvervsuddannelsessystemerne.
Jeg er meget glad for den opbakning, der har været i Folketinget, og også den, der i det hele taget har været i høringssvarene m.v.
Jeg har også været opmærksom på, at der har været en vis bekymring for de faglige udvalgs rolle, og derfor vil jeg gerne benytte lejligheden til at understrege, at den kompetence, som erhvervsuddannelseslovgivningen tillægger disse udvalg, ikke anfægtes af forslaget.
Jeg har også noteret mig en vis betænkelighed ved, at forslaget bygger på, at den synergi, der er mellem erhvervsuddannelsesfagene og de gymnasiale fag, kan føre til en afkortning af de sædvanlige timetal i de gymnasiale fag.
I den sammenhæng vil jeg gerne understrege, at modellen bygger på en række erfaringer fra forsøg, som er i gang i Viborg og i Sønderborg.
Den studiekompetence, som efter forslaget tillægges et eux-bevis – det er jo sådan et nyt ord eller en ny forkortelse, vi skal til at lære at bruge på uddannelsesområdet – bygger bl.a.
på, at de gymnasiale fag i et eux-forløb enten hentes fra de eksisterende gymnasiale uddannelser eller nyudvikles som egentlige studiekompetencegivende fag.
Samtidig stilles der krav til lærernes kompetencer i disse fag, som der gøres i de gymnasiale uddannelser.
Endnu en gang tak til Folketinget, også i høj grad til forligspartierne, som jo har bidraget til at få dette lovforslag på plads.