Uddannelsesudvalget 2009-10
L 194
Offentligt
842687_0001.png
842687_0002.png
Sagsnr.: 032.96G.151

Bilag 1

Ungepakke II indebærer en styrkelse af uddannelses- og erhvervsvejledningen

1. Baggrund

Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre indgik den 5. november2009 finanslovsaftalenAftale om flere unge i uddannelse og job,hvoraf fremgår en række initiativer, som skalbringe flere unge i uddannelse og job.Erfaringen viser, at langt de fleste unge klarer selv at komme godt igennem uddannelsessystemet ogvidere ud på arbejdsmarkedet Men der er en gruppe af unge, som ikke selv formår at komme i gangmed uddannelse eller job. Særligt unge, der ikke kommer i gang umiddelbart efter grundskolen, harsværere ved senere i livet at få sikkert fodfæste. I en situation med stigende ledighed, skal der rettessærlig opmærksomhed på, at de unge ikke tabes på gulvet. Hvis en stor gruppe af unge bliver ramt afledighed under den nuværende økonomiske krise, er der grund til at frygte, at det bliver svært at ind-hente det tabte, når tiderne igen bliver bedre. På den baggrund er aftalepartierne enige om en rækkeinitiativer, der skal styrke indsatsen, så flere unge kommer i job og uddannelse og på længere sigt resul-terer i en bedre uddannet arbejdsstyrke.Initiativerne bør ses samlet, da de for en stor dels vedkommende indbyrdes forudsætter hinanden. Derer forsøgt at skabe balance i initiativerne, således at institutionerne på den ene side får tilført opgaver ogpå den anden side aflastes for opgaver. Der vil således i stort omfang være tale om en omlægning afarbejdsopgaverne, således at der fremover ville skulle fokuseres på de unge, der er i risiko for ikke atgennemføre en ungdomsuddannelse, herunder specifikt de 15-17-årige og overgangen fra grundsko-le/10. klasse til ungdomsuddannelse.Samtidig fjernes en række forpligtelser og vejledningsindsatsen afbureaukratiseres. Vejledningsinstituti-onerne aflastes endvidere bl.a. i forhold til unge, der fremover vil betjene sig af e-vejledning. Endeligvil der blive etableret en ny ungedatabase, der stilles til rådighed af staten, således at der fremover kantrækkes en række oplysninger, som lægges til grund for den enkelte vejledning og sagsbehandling.Nedenfor er opregnet en række initiativer, som indgår i Ungepakke II, og som samlet set vil indebæreen styrkelse af uddannelses- og erhvervsvejledningen:Der spændes et sikkerhedsnet ud under de unge, der forlader 9. eller 10. klasse. Ingen får lov tilat gå ud til ingenting.De unge får vurderet deres uddannelsesparathed forud for optagelse på en ungdomsuddannelse.Hermed tydeliggøres kommunernes ansvar for, at den unge har tilstrækkelige forudsætninger,når den unge skal påbegynde en ungdomsuddannelse.Vejledningen fokuseres mod den unges overgang fra grundskolen til en ungdomsuddannelse –hvor de unge for alvor er i risikozonen - med henblik på at fastholde den unge i sit uddannel-sesforløb. Der er i dag et betydeligt frafald i perioden fra den 15. marts, hvor den unge vælger
Sagsnr.: 032.96G.151uddannelse og til nogle måneder efter, hvor den unge gerne skulle være forankret i en ung-domsuddannelse.De unge 15-17-årige fårpligttil at være i uddannelses, beskæftigelse eller anden aktivitet, der le-der frem til, at den unge på længere sigt gennemfører en ungdomsuddannelse. De unge 15-17-årige fårrettil at få et tilbud f.eks. i form af et afklarende forløb, hvis den unge ikke allerede er igang. Kommunerne forpligtes således overfor den unge til at stille relevante tilbud til rådighed.Det vurderes, at det er for tidligt generelt at kræve, at vejledning skal starte i 6. klasse. Hervedfrigøres ressourcer til indsatsen over for de 15-17-årige, som har et større behov for vejledning.Der sker en generel afbureaukratisering af vejledningen, så de enkelte vejledningsinstitutionerfår et større råderum for at tilrettelægge en indsats, der imødekommer det aktuelle behov forvejledning.Samtidig med at vejledningen afbureaukratiseres vil institutionerne blive målt på deres evne tilat skabe resultater. Resultatmålingen vil blive genereret med afsæt i administrative data, som iforvejen er nødvendige for at varetage institutionens opgaveløsning.Der etableres e-vejledning, hvor ressourcestærke unge og forældrene kan skaffe sig oplysningerog få vejledning. E-vejledningen vil betjene sig af kommunikationsplatforme, som mange ungeog voksne allerede er fortrolige med, fx on-line-chat, telefon, e-mail mv. Det vil indebære at til-gængeligheden til vejledning vil blive styrket væsentligt.Der frigøres ressourcer til face-to-face-vejledning. I dag anvender vejlederne ca. halvdelen afderes arbejdstid på egentlig vejledning. En væsentlig årsag hertil er, at der anvendes betydeligeressourcer til administrativt arbejde, herunder at følge de unge. Udsatte unge har ofte kontakt tilen række institutioner og myndigheder, bl.a. UU, uddannelsesstedet og forskellige kommunaleforvaltninger. For at optimere støtten til unge er det vigtigt, at der kan etableres et overblik overde unges uddannelsesmæssige og beskæftigelsesmæssige situation. Med ungepakken etableres endatabase, der kan understøtte dette.Gennemførelsesvejledning som begreb afskaffes og erstattes af uddannelsesinstitutionernespligt til at fastholde unge i uddannelse. Det bidrager til at undgå overlap i vejledningen og insti-tutionerne stilles friere i valg af metoder og indsats, der skal til for at fastholde de unge i uddan-nelse.Midlerne til fastholdelsesindsatsen fordeles efter socio-økonomiske parametre, således at insti-tutioner, der på grund af elevsammensætningen har en vanskeligere fastholdelsesopgave får til-delt flere ressourcer end institutioner, der har en elevsammensætning, der ikke er tilsvarendevanskelig at fastholde i uddannelse.