Uddannelsesudvalget 2009-10
L 194
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
18-05-2010I forbindelse med behandlingen af L 194, Forslag til Lov om ændring aflov om vejledning om uddannelse og erhverv samt forskellige andre love(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelsemv. og afbureaukratisering mv.), har Folketingets Uddannelsesudvalg ibrev af 29. april 2010 efter ønske fra Nanna Westerby (SF) stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål 22:”Ministeren bedes redegøre for forskellen mellem den vejledning, derydes på skolerne i dag, og det fastholdelsesarbejde, skolerne skal ydefremover.”Svar:Vejledningen skal i dag bidrage til, at frafald fra og omvalg i uddannel-serne begrænses mest muligt, og at den enkelte elev eller studerendefuldfører den valgte uddannelse med størst muligt fagligt og personligtudbytte. Nogle af uddannelsesinstitutionerne på Undervisningsministeri-ets område, herunder især de almene gymnasier har ikke den nødvendigefleksibilitet, når de skal prioritere, hvilke fastholdelsesredskaber de vilanvende, fordi ressourcerne til gennemførelsesvejledningen er bundet ide centrale arbejdstidsaftaler. Det er derfor ikke muligt at anvende res-sourcen til specialistfunktioner inden for andre faggrupper.Hensigten med forslaget er at give uddannelsesinstitutionerne mulighedfor at fokusere fastholdelsesarbejdet på de elever, der er frafaldstruede ogderfor kræver en særlig indsats, ligesom institutionerne kan anvende depersonalekategorier, de finder mest hensigtsmæssigt.Institutionerne bevarer således deres ansvar for at understøtte elever ogstuderende i at gennemføre deres uddannelse, men stilles friere i deresvalg af metoder. Dermed bliver det muligt for den enkelte institution ihøjere grad at tilpasse indsats og ressourcer til vilkårene på den enkelte
2skole, således at der fremover også kan anvendes socialrådgivere, psyko-loger, socialpædagoger og mentorer.De enkelte institutioner forpligtes til at udarbejde principper for proce-durer ved omvalg og afbrydelse af uddannelse. De forpligtes endvidere tilat samarbejde med UU og Studievalg om elever, der er i risiko for atfalde fra uddannelsen.For at institutionerne kan få det fulde udbytte af den frisættelse, der skermed lovændringerne, kræver det, at der også sker ændringer af de centra-le arbejdstidsaftaler.Med venlig hilsen
Tina Nedergaard