Uddannelsesudvalget 2009-10
L 194
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
18-05-2010I forbindelse med behandlingen af L 194, Forslag til Lov om ændring aflov om vejledning om uddannelse og erhverv samt forskellige andre love(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelsemv. og afbureaukratisering mv.), har Folketingets Uddannelsesudvalg ibrev af 28. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 20:”Ministeren bedes kommentere talepapiret fra GymnasieskolernesLærerforening modtaget i forbindelse med deres foretræde for udvalget27/4-10, jf. L 194 - bilag 8.”Svar:For så vidt angår spørgsmålet om kvalifikationskrav til vejlederne henvi-ses i besvarelsen af spørgsmål 6, og mine generelle kommentarer til om-lægningen af gennemførelsesvejledningen, der fremgår af svaret påspørgsmål 5.Herudover vil jeg gerne tilføje, at det ikke er overraskende, at gymnasie-eleverne efterspørger let tilgængelig og hurtigt hjælp til at løse både storeog små problemer. Der tilføjes endvidere, at vejlederen skal være etkendt ansigt, og at der ikke må være tidsbestilling eller kødannelse.Med L 194 fritstilles institutionerne til at tilrettelægge den fastholdelses-indsats, som de finder mest hensigtsmæssig. Derfor er det helt op tilinstitutionerne selv, om de vil vælge en model, som den i GL’s talepapirbeskrevne. Jeg har fuld tillid til, at de enkelte gymnasier er i stand til atvurdere, hvilke modeller der passer bedst ind i forhold til netop deresrammebetingelser. Det er netop intentionen med den afregulering, for-slaget om omlægning af gennemførselsvejledningen er udtryk for.
2Med forslaget holdes institutionerne fortsat op på, at de skal udarbejdeprincipper for fastholdelsesindsatsen. Dermed sættes fastholdelsesindsat-sen i centrum, men der gives øget metodefrihed, hvilket jeg finder er ensærdeles positiv udvikling.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard