Uddannelsesudvalget 2009-10
L 194
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
17-05-2010I forbindelse med behandlingen af L 194, Forslag til Lov om ændring aflov om vejledning om uddannelse og erhverv samt forskellige andre love(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelsemv. og afbureaukratisering mv.), har Folketingets Uddannelsesudvalg ibrev af 28. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 16:”Det fremgår af lovforslaget, at Ungdommens Uddannelsesvejledningskal vurdere, i hvilket omfang elever, der forlader 9. eller 10. klasse, eruddannelsesparate. Hvordan vil ministeren sikre sig, at UngdommensUddannelsesvejledning får kendskab til de forudsætninger, der er nød-vendige for at gennemføre en erhvervsuddannelse eller en gymnasieud-dannelse?”Svar:Ungdommens Uddannelsesvejledning tager allerede i dag stilling til omen elev, der søger optagelse på en gymnasial ungdomsuddannelse i for-længelse af 9. eller 10. klasse er parat til at påbegynde uddannelsen. Erdette ikke tilfældet, indstilles eleven til optagelsesprøve. Denne vurderingbygger på en dialog med den afgivende skole, der også har et tæt kend-skab til eleven. Jeg kan oplyse, at der hvert år foretages 40.000 – 45.000af sådanne vurderinger.Selvom der er forskel på de gymnasiale og de erhvervsrettede ungdoms-uddannelser, så vil den erfaring, som allerede er indhøstet på skolerne ogi Ungdommens Uddannelsesvejledning, også kunne anvendes i forholdtil at lave uddannelsesparathedsvurderinger af unge, der søger optagelsepå en erhvervsuddannelse. Og jeg må erindre om, at Ungdommens Ud-dannelsesvejledning i dag vejleder om valg af erhvervsrettet ungdomsud-dannelse, og at der i den vejledning indgår introduktionskurser og bro-bygning på erhvervsuddannelserne, erhvervspraktik og samtaler med denunge.
2Det er samtidig vigtigt at understrege, at det forhold, der skal tages stil-ling til, er, om eleven har de faglige, personlige og sociale forudsætninger,der skal til for at påbegynde og gennemføre enten en erhvervsrettet ung-domsuddannelse eller en gymnasial ungdomsuddannelse. Der skal derforikke tages stilling til, om fx eleven har forudsætningerne til at gennemfø-re et konkret af de 107 specifikke hovedforløb.Det forventes derimod, at Ungdommens Uddannelsesvejledning kanvejlede om vekseluddannelsessystemets særlige karakteristika samt forprincipper for erhvervsuddannelsessystemets struktur og opbygning medforskellige adgangsveje til uddannelserne, adgangsbegrænsning og skole-praktik. Herudover må det forventes det, at Ungdommens Uddannelses-vejledning kan vejlede om beskæftigelsesperspektiver indenfor de for-skellige faggrupper.Med venlig hilsen
Tina Nedergaard