Uddannelsesudvalget 2009-10
L 194 Bilag 4
Offentligt
830269_0001.png
830269_0002.png
Kære Uddannelsesudvalg
Danmarks Vejlederforening ser frem til at Folketinget 1. behandler L 194, Forslag tillov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt forskelligeandre love, den 22. april, vi håber, du har tid til at læse dette lille indspark.Danmarks Vejlederforening støtter, at der skal fortages en vurdering afuddannelsesparathed, som det står i lovforslaget:”Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderer, i hvilket omfang elever, der forlader9. eller 10. klasse, har de faglige, personlige og sociale forudsætninger, der ernødvendige for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse(uddannelsesparathed)” L194, § 2 g.
Vi har dog følgende kommentarer:I 2009 indgik forligspartierne omkring globaliseringsaftalen et forlig omerhvervsuddannelserne, der bl.a. gik ud på, at forhindre, at de unge starter på enungdomsuddannelse de ikke magter, dette skulle ifølge aftalen ske ved en bedrevurdering af de unge før optagelse på uddannelsen.Det var også implicit, at der hermed skulle ske en styrkelse aferhvervsuddannelsernes status i uddannelsessystemet generelt.Det kan derfor undre, at Undervisningsministeriets bemærkninger til høringssvareneikke støtter dette:”vurderingen af uddannelsesparathed er al almen karakter, og at den ikke retter sigmed en specifik uddannelse,studieretning eller indgang. Derfor vurderes det ikke hensigtsmæssigt at udarbejdefagspecifikkevejledninger, som det foreslås fra en del af høringsparterne.” UVM 2009 notat tilhøringssvar.
Danmarks Vejlederforenings mener derimod, at hvis det skal have nogen effekt meden vurdering af uddannelsesparatheden, skal de unge vurderes specifikt til denuddannelse, de søger ind på, ellers giver det ingen mening. Der er 110erhvervsuddannelser og det ville være den laveste fællesnævner der tæller, hviskompetencevurderingen skal ske med den brede pensel. En sådan unuanceretvurdering vil hverken gavne de unge, erhvervsuddannelsernes status, ellererhvervslivets behov i en globaliseret verden. For slet ikke at nævne 95%målsætningen.Hvis Folketinget derimod beslutter en mere specifik rettetuddannelsesparathedsvurdering, vil det gavne den enkelt unge, der skånes fra etnederlag. Det vil øge erhvervsuddannelsernes status blandt unge og i erhvervslivet.Det vil også styrke samarbejdet mellem uddannelsesinstitutionerne og UngdommensUddannelsesvejledning, der sammen vil skulle udarbejde en beskrivelse af denødvendige kompetencer til de enkelte uddannelser, det vil desuden ligge i tråd meddet samarbejde der skal ske med fastholdelsesvejledningen påungdomsuddannelserne, som er beskrevet i ungepakke 2.Danmarks Vejlederforening håber derfor også, at man ikke laver de fremsattebesparelser på gennemførselsvejledningen, da det vil svække ovennævntesamarbejde.
Venlig hilsenBo Svane MøllerformandDanmarks Vejlederforening