Kulturudvalget 2009-10
L 193 Bilag 11
Offentligt
Til lovforslag nr.L 193
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 26. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om udlodning af overskud fra lotteri og heste- oghundevæddemål[af kulturministeren (Per Stig Møller)]
1. ÆndringsforslagKulturministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendteden 16. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del – bilag 130. Den 26. marts 2010sendte kulturministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Danske Mu-sikforeninger, Huse i Danmark, Kulturelle Samråd i Danmark, Sammenslutningen af Danske Film-klubber, Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger, Sammenslutningen af Lokalarkiver ogSammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark.Kulturministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.Fejl i lovforslagets bemærkningerKulturministeren har skrevet til Kulturudvalget for at gøre opmærksom på en fejl i lovforslagetsbemærkninger. I bemærkningerne til § 3, stk. 1, nr. 4, står nævnt, at Dansk Firmaidrætsforbund ydertilskud til Foreningen til fremme af Motion og Idræt i dagtimerne. Foreningen eksisterer imidlertidikke længere.
2
3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er glade for at være en delaf forliget bag en ny regulering af spillemarkedet i Danmark.For S og SF er det vigtigt at have et velreguleret spillemarked, som skaber sikre forhold for spil-lerne og forpligter spiludbyderne til at udbyde deres ydelser etisk forsvarligt og til at bidrage til sta-tens indtægter og tipsmidlerne. Det er partiernes opfattelse, at forliget og de deraf følgende lovfors-lag lever op til de formål.Det har længe været klart, at den gældende tilstand på spilleområdet var uholdbar. Den eksiste-rende regulering var hullet, og resultatet var en slags anarki, hvor det var umuligt at stoppe lovbrudog håndhæve reglerne. Udenlandske spiludbydere slap for at betale skat og afgift til skade for sta-tens indtægter og tipsmidlerne. Derfor var det afgørende at få indrammet og lavet klare regler fordet samlede spillemarked.Ludomaniforebyggelse og behandling var samtidig en af partiernes store prioriteringer i en ny re-gulering, og vi er tilfredse med den øgede prioritering, som bliver en klar forbedring i forhold tilden gældende tilstand. Der etableres en bedre finansiering af forebyggelse og behandling. Ludoma-ni er en trussel for den enkelte og familien, og alle – også stat og udbydere – skal gøre en aktiv ind-sats for at forebygge og behandle. S og SF glæder sig over viljen til at lægge de nødvendige be-grænsninger på spil, f.eks. ved at forbyde spil på kredit og lignende ordninger, som risikerer at fast-holde spillere. Spiludbyderne vil med bekendtgørelserne blive pålagt forskellige krav til indretningaf spillene, markedsføring m.m. Partierne vil følge dette tæt og arbejde for forebyggelse af ludoma-ni også ved dette aspekt.For S og SF har det været vigtigt at sikre en fortsat tilstrækkelig finansiering fra tipsmidlerne tildet frivillige foreningsliv, ungdomsorganisationer, kulturelle foreninger og aktiviteter og andre al-mennyttige formål. Derved bidrager tipsmidlerne til et sundt og aktivt organisations- og kulturmiljøbåde lokalt og på landsplan, til gavn for demokratiet, folkesundheden, samfundsbevidstheden ogintegrationen. Partierne havde gerne set mulighed for et endnu højere beløb til overskudsmodtager-ne, men er tilfredse med forligets fastlæggelse af beløb og fordeling af risici.S og SF noterer sig, at forliget giver en bedre indhegning af spillemarkedet og dermed bedregrundlag for at opkræve korrekte afgifter. Det er nødvendigt med en sådan indhegning for at beskyt-te det lovlige marked, og derfor støtter S og SF de foranstaltninger, der kan træffes over for spilud-bydere uden licens. Det har været vigtigt for S og SF, at der bliver vedtaget en model for internet-blokering, der giver den fornødne retssikkerhed, og at ansvaret for at håndhæve loven ikke placereshos internetudbyderen med en henstillingsmodel, men at det er fra myndighederne, kravet ombremsning af en hjemmeside kommer.Vedrørende afgiften på bruttospilleindtægten konstaterer S og SF, at Skatteministeriets vurderinger, at de vedtagne 20 pct. er så højt afgiften på nuværende tidspunkt kan sættes for at opnå en godincitamentsstruktur over for udbyderne til at holde sig inden for det lovlige marked. Ved en kom-mende evaluering ønsker S og SF, at denne afgifts størrelse også vurderes.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfkulturministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Istk. 3ændres »2012« til »det første udlodningsår«.[Ændring af årsangivelsen for startudlodningen]2)Stk. 4, 1. pkt.,affattes således:»I det første udlodningsår fastsættes der efter reglerne i 2.-4. pkt. et udlodningsloft, som beregnespå baggrund af overskud og udbytte, jf. stk. 1, for regnskabsåret, der afsluttes året før det første ud-lodningsår.«[Ændring af årsangivelsen for fastsættelse af udlodningsloftet]3)Istk. 5ændres »2013 og de følgende kalenderår« til: »kalenderårene efter det første udlodning-sår«.[Ændring af årsangivelsen for kommende udlodninger]Til § 144)Stk. 1affattes således:»Kulturministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.«[Kulturministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft]5)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.Loven finder anvendelse for udlodninger på baggrund af Danske Spil A/S’ regnskab iikrafttrædelsesåret og fremefter samt Det Danske Klasselotteri A/S’ regnskab for 1. april til 31.marts, der afsluttes i ikrafttrædelsesåret og fremefter.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]6)Istk. 4ændres »2010« til: », som ligger forud for ikrafttrædelsesåret,«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
BemærkningerTil nr. 1Som en konsekvens af, at ikrafttrædelsen af loven foreslås ændret, således at kulturministerenfastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, foreslås fastsættelsen af startudlodningen ændret tildet første udlodningsår, som, jf. § 1, stk. 2, og § 14, stk. 3, svarer til kalenderåret efter Danske SpilA/S’ regnskab i ikrafttrædelsesåret samt Det Danske Klasselotteri A/S’ regnskab for den 1. april tilden 31. marts, der afsluttes i ikrafttrædelsesåret.
4
Til nr. 2Med henvisning til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 foreslås tidspunktet for fastsættelsenaf udlodningsloftet ændret til det første udlodningsår, ligesom beregningerne af overskuddet foreta-ges på baggrund af regnskabsåret, der afsluttes året før det første udlodningsår.Til nr. 3Med henvisning til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 foreslås bestemmelsen ændret, såle-des at der ikke henvises til et konkret kalenderår, men til kalenderårene efter det første udlodning-sår. I konsekvens heraf foreslås, at udlodningsloftet beregnes på baggrund af overskud og udbyttefor det foregående regnskabsår.Til nr. 4Den faste ikrafttrædelsesdato foreslås ændret til en bemyndigelse til ministeren til at sætte loven ikraft, idet det er en forudsætning for ikrafttrædelsen af denne lov, at de fire love i den samlede spil-lepakke (L 191, L 193, L 202 og L 203) træder i kraft samtidig.Skatteministeriet har besluttet at notificere de foreslåede afgifter, jf. L 203, til Kommissionen.Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler om afgiftsniveauet ikke sæt-tes i kraft. Det vides ikke, hvornår sagen er færdigbehandlet i Kommissionen.Det er hensigten, at lovene sættes i kraft som planlagt den 1. januar 2011, hvis Kommissionensbekræftelse foreligger før den 1. november 2010. Såfremt Kommissionens bekræftelse foreliggerefter den 1. november 2010, er det hensigten, at lovene sættes i kraft hurtigst muligt, idet der dogskal fastsættes en ikrafttrædelsesdato, der findes hensigtsmæssig for alle fire love i spillepakken.Såfremt loven ikke er trådt i kraft den 1. januar 2011 fortsættes udlodningen efter de gældenderegler i tips- og lottoloven.Til nr. 5Det foreslås præciseret, at første udlodning efter denne lov foretages på baggrund af Danske SpilA/S’ regnskab i ikrafttrædelsesåret, samt regnskabet for det Danske Klasselotteri A/S, som løber fra1. april til 31. marts, og som afsluttes i ikrafttrædelsesåret.Til nr. 6Det foreslås præciseret, at udlodninger på baggrund af Danske Spil A/S’ regnskabsår, der liggerforud for ikrafttrædelsesåret, foretages i henhold til de gældende regler i lov om visse spil, lotterierog væddemål. Dette skal forstås således, at såfremt loven træder i kraft i 2012, vil udlodningerne påbaggrund af Danske Spil A/S’ regnskabsår 2011 blive foretaget efter reglerne i lov om visse spil,lotterier og væddemål.
Troels Christensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Flemming Damgaard Larsen (V)Preben Rudiengaard (V)nfmd.Karin Nødgaard (DF)fmd.Pia Kjærsgaard (DF)Henrik Rasmussen (KF) Per Ørum Jørgensen (UFG) Simon Emil Ammitzbøll (LA)Mogens Jensen (S) Lise von Seelen (S) Leif Lahn Jensen (S) Yildiz Akdogan (S)Pernille Frahm (SF) Holger K. Nielsen (SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)
5
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 193Bilagsnr.1234TitelHøringsnotat og høringssvar, fra kulturministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 3/5-10 fra Sammenslutningen af Danske Filmklubber,Danske Musikforeninger, Sammenslutningen af Danske Kunstfor-eninger, Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark, Sam-menslutningen af Lokalarkiver, Huse i Danmark og Kulturelle Sam-råd i DanmarkMeddelelse om omdeling af henvendelse til Skatteudvalget1. udkast til betænkningOrientering om fejl i bemærkningerne til lovforslaget, fra kulturmini-steren2. udkast til betænkningÆndringsforslag fra kulturministeren3. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 193Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 3/5-10 fra Sammenslutnin-gen af Danske Filmklubber, Danske Musikforeninger, Sammenslut-ningen af Danske Kunstforeninger, Sammenslutningen af Museums-foreninger i Danmark, Sammenslutningen af Lokalarkiver, Huse iDanmark og Kulturelle Samråd i Danmark, til kulturministeren, ogministerens svar herpå
5678910